De ziua naţională a poetului naţional, Liga Oamenilor de Cultură Bonţideni vrea să vă aducă la cunoştinţă o întâmplare petrecută acum şaptezeci de ani, tot pe data de 15 ianuarie. În lagărul german de la Görlitz avea loc prima audiţie absolută a lucrării Quatuor pour la fin de temps, compusă de prizonierul francez Olivier Messiaen. Pentru muzica secolului XX, muzica modernă, Messiaen este una dintre figurile de care nu se poate face abstracţie, a cărui sistem componistic novator a redimensionat practica muzicală a secolului trecut şi continuă şi astăzi să furnizeze repere în actul de creaţie. În 1940, Messiaen cade prizonier pe frontul de la Verdun, chiar dacă nu deservea decât serviciile medicale, şi închis în lagărul de la Görlitz.
Acolo va cunoaşte un violonist, un violoncelist şi un clarinetist, pentru care va scrie acest cvartet. Prima audiţie va avea loc în lagăr, în condiţii improprii, în faţa a patru sute de auditori, prizonieri şi gărzi din acel lagăr. Lucrarea face trimitere, prin însăşi titlul ei, la războiul care tocmai se desfăşura, asociat cu apocalipsa. Messiaen propune însă o viziune creştină a Apocalipsei (el însuşi era un catolic practicant), viziune care transpare dint titlurile celor opt părţi componente ale cvartetului şi din caracterul sobru, solemn al muzicii. Partenerii lui Messiaen în acea zi au fost violinistul Jean le Boulaire, cellistul Étienne Pasquier şi clarinetistul Henri Akoka.
Dar pentru că lucrarea este una deosebit de valoroasă, şi cu siguranţă că cititorii noştri vor dori să afle mai multe despre ea, promitem să revenim cu o analiză mai aprofundată, dar totuşi accesibilă, nu peste mult timp.Până atunci, tema pentru acasă este audiţia temeinică a lucrării: http://www.youtube.com/watch?v=0-r59Iyx6-0&feature=related (prima parte)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu