Mai întâi citeşti cu
atenţie sau cu o ignoranţă controlată sau cu o lehamite ne-exteriorizată titlul
compunerii tale. Aşa cum se întâmpla şi la şcoala generală, doamna îţi dădea
titlul şi tu scriai. Toamna. Cum mi-am petrecut vacanţa. Nu îndrăznea nimeni să
mintă, cu toţii descriam toamna aşa cum era ea, friguroasă, cu zilele mai
scurte decât nopţile, cu păsările migratoare în zbor spre ţările calde – un fel
de Arcadia foarte călduroasă, un rai păsăresc, oricum, locaţia era foarte
abstract reprezentată în mintea noastră –, cu frunzele ruginii (la care doar
câţiva îndrăzneţi adăugau „moarte”, ceea ce îi suna periculos doamnei şi îi
trecea în carneţel ca potenţiali agresori, idee criptată prin două minusuri în
dreptul suspecţilor) care formează un covor. Poate cineva ar fi spus că se
îmbracă mai gros în această perioadă, dar astea erau detalii personale, nimeni
nu scrie o istorie personală când vorbeşte de anotimpuri. Toamna e o experienţă
comună, trăită într-o colectivitate egalitară, cu toţii simţim frigul şi zilele
scurtate la mâneci ca nişte uniforme după 3 spălări şi 3 apretări. Încă nu
cunoscusem melancolia pe atunci! Dar în câţiva ani, dacă ne-ar pica la bac
„toamna”, cu toţii am scrie despre melancolie, tristeţe, anotimpul nostru
preferat, culorile toamnei din inima noastră, suferinţele din dragoste, ah,
toate se simt cel mai bine toamna. Cu Bacovia am putea trece bacul cu toţii,
ştim ce a vrut să zică poetul în versurile sale, simţim cine ar putea fi eul
liric, putem să povestim despre Bacovia, aşa cum şi el a putut povesti despre
noi.
Nici nu mai are rost
să pomenesc de vremea ploioasă, plouă, plouă, plouă, vreme de beţie, plouă,
plouă, plouă, ce melancolie. Ce altă combinaţie mai bună preferi în liceu decât
ploaia, melancolia şi beţia? Bacovia este cel mai înţeles şi înţelegător poet,
asta ca că nu mai exemplific prin versurile despre perioada de liceu,
localizată într-un cimitir. De aici se revendică toţi sataniştii, elevele
gotice, punkerii şi blackerii blasfemitori, împreună cu toţii băieţii cu sâge
rece din liceu.
Frunzele moarte şi
cimitirul tinereţii ar fi două expresii sinistre pe care nu vi le-aş recomanda
să le folosiţi în compunere. Riscaţi să atrageţi atenţia unui profesor. Ca şi
în şcoala generală, în planul superior numit liceu, sunt câţiva zbiri
suspicioşi care scriu de toate în cataloagele lor personale, de la puncte,
plusuri şi minusuri, la reflecţii filozofico-psihologice, uneori şi economice,
aproape niciodată logice, inspirate din experienţa cu elevii. Domnul profesor
de liceu, pasionat de psihanaliză, horoscoape şi serialul Millenium (în momentul
de faţă a descoperit alchimia ca posibilă cale de a ieşi din toamnă şi din
criză) ar nota în agendă în dreptul elevilor care s-au exprimat liber şi
necenzurat: Ionuţ Ionescu, capricorn, copilărie cu minus-părinţi plecaţi în
Italia, cu un imaginar bacovian, predispus la melancolie, depresie, exces de
alcool şi sentimente, plăcere pentru singurătate şi tortură, „pentru că a
zâmbit când a citit comentariul despre Bacovia” stă scris înghesuit în dreptul
lui „escu”.
M-am luat cu vorba şi
tot la titlul compunerii am rămas. După cum vedeţi, timpul trece repede, nu vă
permiteţi să-l pierdeţi cu digresiuni ca mine. Ignoraţi cuvântul „digresiuni”,
trebuie să învăţaţi să fiţi nepăsători în faţa tumultului de expresii pompoase
şi inutile aglomerate în numeroasele beţii de cuvinte, trebuie să învăţaţi să
scoateţi ideea principală, să esenţializaţi informaţia. Meditaţia pe marginea
titlului nu trebuie să dureze prea mult, suntem în epoca vitezei, ceea ce şi
profesorii au înţeles. O căutare prealabilă pe google cu toamna sau Bacovia ar
fi inutilă, pentru că din nou aţi pierde prea mult timp, aţi intra pe fel de
fel de bloguri cu pălăvrăgeli mediocre, date inexacte sau greşite, aţi da click
pe o imagine deocheată, ştiţi cum se întâmplă de obicei, te pierzi în tot felul
de nimicuri pe net. În plus, toţi vor face acelaşi lucru – toamna compunere
enter –, de unde apare riscul să avem zeci, sute de compuneri identice (sau
asemănătoare, ca să fiu îngăduitoare) nu numai în clasa voastră, ci în întreaga
ţară.
Aşadar, după ce citiţi
cuvintele conţinute în titlu, sărind peste cele neimportante sau rău
intenţionat puse, faceţi în minte legătura între cuvinte. Aici se petrece un
test psihologic de care trebuie să treceţi: e vorba de depăşirea lecturii
titlului, de procesarea informaţiei, de înţelegerea titlului (atenţie, unele
titluri sunt de neînţeles, sunt voit de neînţeles, şcoala românească a preluat
multe din mişcarea dada, aşa că puteţi să nu fiţi atât de riguroşi cu logica
titlului sau a cerinţei din exerciţiu) şi de tentaţia de a medita pe marginea
lui. Trebuie să treceţi imediat la scris, ca să fiţi eficienţi.
Închideţi ochii şi
creaţi.
acum astept sa prezentati secretul elaborarii unei licente intr-o saptamana
RăspundețiȘtergereIată cîteva contribuţii pe aceeaşi temă, de întîlnit prin blogosferă:
RăspundețiȘtergerehttp://www.caia.ro/2014/06/17/cumplitul-lucru-pe-care-il-fac-copiii-nostri-la-scoala/?fb_comment_id=fbc_659599427451050_659705194107140_659705194107140
(ieri)
http://gadjodillo.wordpress.com/2008/11/29/compunere-venirea-iernii/
(2008)
http://gadjodillo.wordpress.com/2013/11/28/compuneriada/
(2013)
hai, cum schimbăm treaba asta? o petiţie la minister sau...?