Şedinţă a Grupului pentru Dialog Social |
Ce
au făcut intelectualii din „grupul
Noica” odată ieşiţi din comunism? În primul rând, încă de la începutul
perioadei post-decembriste ei şi-au asumat un rol civic în societatea
românească, asumare care s-a manifestat prin coagularea lor în jurul unor
reviste care propuneau solidarităţi intelectuale centrate pe valorile
democraţiei liberale, pro-occidentale, ale societăţii deschise şi care manifestau
atitudini net anti-comuniste şi anti-feseniste (revista 22, Dilema, etc.).
La
30 decembrie 1989, profesorul Gabriel Liiceanu a publicat cunoscutul său Apel către
lichele în care recomanda Nomenklaturii partidului comunist şi în
general tuturor celor care „au
făcut cu putinţă oroarea” vreme de 40 de ani căinţa şi retragerea din spaţiul
public românesc: „Nu mai apăreţi la televiziune, nu mai scrieţi în ziare, nu vă
mai ridicaţi glasul decât pentru o scurtă căinţă, căci altfel îl ridicaţi din
nou în minciună. Lăsaţi cuvintele să spună ce spun, nu mai folosiţi o vreme
vorbele demnitate, libertate, conştiinţă, dreptate, popor. Nu asasinaţi aceste
cuvinte. Să nu vă fie frică, ci doar, din când în când, o lungă şi
insuportabilă ruşine.”[1]
Îndemnurile sale erau nu numai de bun-simţ, ci
şi îndreptăţite, însă tonul patetic în care a fost scris sugerează (şi)
asumarea din partea autorului lor a unui anumit statut de instanţă morală în
măsură să judece, să critice, să califice şi să descalifice gesturi, atitudini
ori comportamente. În data de 4 septembrie 1990, autorul apelului sus-citat a
susţinut la Luxemburg o conferinţă în cadrul celei de-a doua sesiuni a
Colegiului european de cooperare culturală, conferinţă intitulată Ce înseamnă a fi european în Estul
postbelic?
După
mărturia însăşi a conferenţiarului, el a încercat, „umilit fiind în toate
datele fundamentale ale existenţei sale, să le arate oamenilor din Vest că, în
ciuda a tot ceea ce i s-a întâmplat, el a rămas un om asemenea lor, adică în
chip esenţial un european. “Pot discuta cu dumneavoastră despre Homer, Platon, Sf.
Augustin, Shakespeare, Goethe, Flaubert, Thomas Mann, Kafka, Umberto Eco sau
Derrida.”[2]
Dacă
în 1967 când l-a cunoscut pe Noica, Gabriel Liiceanu era un tânăr dotat care ar
fi putut face performanţă culturală alături de ceilalţi tineri „geniali” pe care-i căuta Noica, iată-l mărturisindu-şi
în 1990 „doar” capacitatea sa de a înţelege şi discuta, alături de colegii săi
europeni, operele câtorva dintre marii gânditori şi/sau scriitori afirmaţi în
cultura occidentală.
În
al doilea rând, după 1990 intelectualii din grupul Noica asumă un rol public şi
se organizează într-un grup elitist de prestigiu, căutând să acceadă la
diferite pârghii de putere (administrativă, universitară, materială,
editorială, publicistică, simbolică, de influenţă a opiniei publice, etc.) sau
cel puţin să se afle în preajma ei. Fenomen
perfect normal şi îndreptăţit, de altminteri – v. P. Bourdieu. Unii
dintre ei devin profesori universitari, alţii editori, altii rectori, alţii
directori de reviste culturale, alţii organizează asociaţii non-guvernamentale,
însă între toate acestea există legături sau conexiuni şi interdependenţe: de
exemplu un intelectual anterior necunoscut publică într-o revistă a grupului în
acord cu direcţia sau orientarea culturală a grupului, apoi este editat în
volum de către alţi membri ai grupului, în cele din urmă ajunge să
conferenţieze într-o instituţie coordonată de grup sau să deţină o funcţie
administrativă.
În centrul promovării unui nou membru stă
ideea de alegere sau chiar “predestinare”, consacrată, în opinia profesorului
Sorin A. Matei, de privilegii dobândite prin chemare sau naştere ori „ungere”
(simbolică, fireşte) în respectivul grup de prestigiu intelectual.[3] La fel
cum membrii iniţiali ai grupului au fost aleşi, iniţiaţi şi „unşi” de
Constantin Noica, şi ei la rândul lor ajung să aleagă, să iniţieze şi să „ungă”
alţi noi membri. Dar să continuăm firul argumentativ al profesorului Matei.
Grupul
de prestigiu intelectual se structurează sau este centrat pe prestigiul şi
notorietatea membrilor săi. Prestigiul acestora însă nu este unul obţinut prin
libertatea pieţei de idei sau prin jocul acestei pieţe, nici prin măsura în care
operele ori ideile lor circulă şi sunt receptate, apropriate, discutate pe plan
naţional sau internaţional – în România postdecembristă de altfel, un asemenea
proces este şi destul de greu de imaginat.. Prestigiul grupului este construit
pe raportarea şi identificarea membrului cu grupul,
pe accesul privilegiat la resurse intelectuale ascunse, invizibile, pe
„iluminarea” spirituală, pe felurite iniţieri şi mistagogii de tip păltinişean,
pe o reţea de valori şi relaţii personale care le dau întâietate membrilor prin
raportare la ceilalţi, dar şi la un maestru a cărui autoritate o recunosc.
Grupul astfel constituit este, în general, închis, primirea sau omologarea unor
noi membri făcându-se numai după îndeplinirea din partea candidaţilor a unui
stagiu de pregătire sau ucenicie prealabil. Identificându-se cu grupul, membrii
săi sunt recunoscuţi de alte grupuri aliate sau rivale – Observator cultural vs. 22/GDS,
etc.
Funcţionând
în plină modernitate din punct de vedere istoric dar structurându-se pe baza
acestor criterii de tip tradiţional – predestinare, charismă, iniţiere,
iluminare, acceptare/confirmare, deschidere spre universal, genialitate sau
excepţionalism intelectual – acest grup inaugurează în cultura română post-ceauşistă
o stare de paramodernitate, adică, în
termenii definiţiei lui Pierre Bourdieu, un soi de modernitate incompletă sau
deformată, aflată parţial în modernitatea propriu-zisă, din punct de vedere
cronologic, parţial în plin tradiţionalism, din punctul de vedere al
structurării grupului.[4] Deşi
uneori cvasi-absenţi de pe piaţa internaţională a ideilor, membrii reclamă în
România nu numai autoritate morală, simbolică sau culturală, ci tind să se
identifice cu însăşi noţiunea de intelectual
public. Ce este însă un intelectual public şi cum se deosebeşte el de unul
privat?
Primul
răspuns ar fi, cum afirma şi profesorul Michael Shafir în studiul sus-citat, că
intelectualul nu poate avea o altă existenţă decât publică. Termenul de
intelectual public, în opinia mea, nu-i cuprinde pe toţi absolvenţii de studii
superioare dintr-o ţară, pe toţi medicii, avocaţii, economiştii ori
funcţionarii publici ai unei ţări, ci se referă doar la elita universitară
umanistă şi ştiinţifică, de mai mică sau mai mare notorietate, incluzându-i
aici şi pe necunoscuţii – dar marii – intelectuali „invizibili”, adică
totalitatea cadrelor universitare care contribuie la formarea generaţiilor
succesive de absolvenţi în diferite domenii şi care nu reclamă notorietate
publică, nu se simt predestinaţi, excepţionali sau geniali, nu au vocaţia
actului de cultură unic şi irepetabil, nu suferă de aspiraţii intelectuale
„superioare”, etc.
Spre
deosebire de ceilalţi intelectuali, intelectualii membri ai grupurilor de
prestigiu solicită recunoaştere unanimă şi se identifică pe sine cu ideea de intelectual pur şi simplu. Manifestă un
spirit exclusivist şi sectar pronunţat, respingând orice intelectual care nu le
împărtăşeşte orientările sau atitudinile. În acest sens merită evocată relaţia
dintre Adrian Marino şi GDS sau grupul Noica după 1990: deşi calibrul său
intelectual era de necontestat iar opera sa era tradusă, citită şi citată pe
mai multe continente, Marino, întrucât a adoptat o poziţie critică vis-a-vis de maestrul grupului
Constantin Noica în 1993 într-un studiu bazat pe documente semnate de Noica
aflat în Biblioteca Centrală Universitară „Lucian Blaga” din Cluj-Napoca, a
fost sistematic exclus nu numai din grup, dar şi de la reuniunile GDS, de
Uniunea Scriitorilor, de revistele controlate de membrii grupului. Momentele,
unele dintre ele penibile, sunt descrise pe larg de Marino în autobiografia
sus-amintită.
Pe
de altă parte, primirea şi confirmarea în grup se desfăşoară după un scenariu
de inspiraţie noicistă: un maestru alege un discipol înzestrat: exemplul lui
H.-R. Patapievici este semnificativ în acest sens, care merită a fi pus în
contrast cu cel al exclusului Adrian Marino. Deşi prin formaţie fizician,
Patapievici a găsit înainte de 1989 refugiul în lectură, asemeni discipolilor
lui Noica, fără însă a fi în legătură cu ei. Paginile autobiografiei culturale
elaborate de Patapievici în anii ’80 şi publicată în 1995[5]
dezvăluie un spirit nu numai pasionat de cultură, ci deschis spre universal,
aflat încă din adolescenţă angajat pe traseul unui solicitant parcurs iniţiatic
desfăşurat solitar în mare măsură, deşi prieteniile de idei n-au lipsit nici
ele.
După
1989 Patapievici începe să semneze o serie de articole cu caracter politic
(anti-comuniste, anti-feseniste şi anti-Iliescu) sau cultural în diverse
reviste, devenind şi membru al GDS. În 1995 editura patronată de către
discipolul cel mai proeminent al grupului Noica, Gabriel Liiceanu, publică
prompt două volume – autobiografia sus-citată şi Politice[6].
Discursul editorului rostit cu ocazia lansării primului volum la data de 8
iunie 1995 marchează omologarea în grup a noului membru: „Te îmbrăţişez, dragul
meu Kierkegaard bucureştean. De fapt nu, greşesc spunându-ţi că eşti un
Kierkegaard al nostru: am să spun mai degrabă despre Kierkegaard că este un fel
de Patapievici danez. Căci ca şi tine Kierkegaard avea conştiinţa misiunii lui
divine: aceea de a-şi trezi compatrioţii. Şi ca şi în cazul tău compatrioţii
l-au batjocorit; l-au meritat tot atât de puţin pe cât te merităm noi pe tine.”[7]
Proiectarea speranţei “mântuirii” sau cel puţin a împlinirii culturii române de
către individul excepţional înzestrat este în aceste rânduri evocată la modul
explicit. Primirea în grupul de prestigiu a însemnat pentru Patapievici nu
numai posibilitatea de a publica la una dintre marile edituri româneşti, ci şi
angajarea sa pe post de director de colecţie de carte la aceeaşi editură
condusă de Gabriel Liiceanu, apoi numirea sa în Colegiul C.N.S.A.S, apoi
preluarea funcţiei de director al Institutului Cultural Român.
Dacă
aceste două exemple de excludere, respectiv integrare în grupul de prestigiu
intelectual Păltiniş pot fi considerate inconcludente sau în măsură să nu
reprezinte o stare de fapt specifică funcţionării grupului, un al treilea
exemplu cred că are valoarea de a confirma ipoteza formulată mai sus. Recent
publicatul volum Idolii forului coordonat de profesorii Sorin
Adam Matei şi Mona Momescu, care conţine studii semnate de o serie de
intelectuali români specializaţi (Daniel Barbu, Lucian Năstasă-Kovacs, Michael
Shafir, Caius Dobrescu, et alii)
argumentează în sensul liberalizării pieţei de idei româneşti, a specializării
ei, a cultivării spiritului critic şi a abandonării modelului centrat pe
relaţia maestru-discipoli geniali.
Formula
„clasă de mijloc a spiritului” trebuie înţeleasă tocmai din această
perspectivă, a antinomiei în raport cu modelul elitei intelectuale restrânse,
deschisă spre universalitate, nespecializată dar cu competenţe afirmate în
domenii dintre cele mai diverse (de la teologie medievală la filosofie
politică, literatură, filosofie antică, filosofia modernităţii, istoria
ideilor, etc.). Reacţiile faţă de publicarea acestui volum, unele dintre ele
chiar denigratoare, nu au întârziat să apară în presa culturală[8]. De
pildă, Mircea Mihăieş, fără a-şi argumenta poziţia, afirmă răspicat: „Fericiţi
că au găsit un drapel sub care să se adune, un conglomerat de resentimentari,
rataţi, mediocri sau doar nerăbdători să ocupe fotoliile de orchestră mai
devreme decât ar merita au trecut la asaltul sistematic al puterii.”[9]
Strategia este una tipic schopenhaueriană, descrisă în Dialectica euristică, de felul „când nu ai argumente, insultă-ţi
adversarul”. Pe de altă parte, Andrei Cornea concluziona: „Câtă orbire, câtă
rea-credinţă în acest text ridicol şi găunos şi, în general, în concepţia
întregului volum! Voinţa de a distruge cu orice preţ întunecă însă raţiunea.
Idolii forului nu sunt acolo unde autorii îi caută, ci sunt chiar în urâţenia,
invidia şi rictusul resentimentar din ei înşişi.”[10]
Replica
coordonatorilor este ponderată, raţională, exemplară chiar, edificatoare în
acest sens fiind atitudinea Monei Momescu: „Dacă aş reacţiona polemic la
remarcile dlui Ioan T. Morar, ar însemna că toată pledoaria mea directă şi
implicită pentru toleranţă, dialog, educaţie şi „calea de mijloc“ ar fi doar un
gest de ipocrizie. Fiecare reacţionăm, atunci cînd luăm cunoştinţă de ceva nou,
în limitele spaţiului nostru de cunoaştere şi ale habitudinilor/stereotipiilor
lingvistice. După ce experimentăm, cunoaştem, avansăm în educaţie, în sensul
general, discursul nostru se modifică, se rafinează, putem chiar să ne situăm
polemic faţă de noi înşine, aşa cum eram la un moment anterior. Eu cred că
reacţia dlui Ioan T. Morar a fost dictată de obişnuinţa polemicii într-un
anumit format; dacă va dori să continue dialogul avizat, va citi volumul şi va
reacţiona cu argumente, dacă nu, va păstra acelaşi discurs; este opţiunea
domniei sale.”
Va
urma.
[1]
Gabriel Liiceanu, Apel către
lichele, Bucureşti, Ed. Humanitas,
1996, pp. 5-6.
[2]
Gabriel Liiceanu, Jurnalul de la Păltiniş, Bucureşti, Ed. Humanitas,
1996, p. 6.
[3] Sorin Adam Matei, Boierii minţii. Intelectualii români între grupurile de prestigiu şi
piaţa liberă a ideilor, Bucureşti, Ed. Compania, 2004, p. 7.
[4] Pierre Bourdieu & Randal Johnson
(ed.), The Field of Cultural Production:
Essays on Art and Literature, New York, Columbia University Press, 1993, apud Sorin Adam Matei, op. cit.,
p. 18.
[5]
Horia Roman Patapievici, Zbor în bătaia săgeţii: eseu asupra formării,
Bucureşti, Ed. Humanitas, 1995.
[6]
Horia Roman Patapievici, Politice, Bucureşti, Ed. Humanitas,
1996.
[7]
Sorin Adam Matei, op. cit.,
p. 22.
[8]
Mircea Mihăieş, „Oierii minţii” în
România literară, articol disponibil pe Internet, URL http://www.romlit.ro/oierii_minii, accesat
la 08.01.2011, ora 15:00;
v. şi http://www.revista22.ro/idoli-351i-idolatri-i-8427.html
[10]
Andrei Cornea, „Idoli şi idolatri
(II)” în 22, articol disponibil pe
Internet, URL: http://www.revista22.ro/idoli-351i-idolatri-ii-8466.html.
tragi din toate pozitiile!
RăspundețiȘtergereimi place Socrate - cred ca spiritul critic trebuie manifestat in toate directiile.. nu e mai profitabil asa?
RăspundețiȘtergerefv
Ei trezesc, ma, EI trezesc!!! :))) ;)) ;)
RăspundețiȘtergeresunt curios ce mogul va finanteaza studiile si scrierile. si mai ales ce nationalitate are el.
RăspundețiȘtergeretu existi? sau esti doar o fantasma a internetului?
Ștergeresau, hai sa te intreb altfel, mai pe intelesul creierasului tau plapando-securist: tu stii ce inseamna universitate de stat? cam ce „nationalitati” si „moguli” finanteaza univ. de vest, univ. bucuresti, univ. babes-bolyai? stii macar ce sunt astea?
treci inapoi la antene, e mai bine acolo
Ca unul care am fost bursier la NEC inteleg perfect despre ce e vorba aici si (doar) ma uimesc comentariile unora>
RăspundețiȘtergereMalatya
RăspundețiȘtergereKırıkkale
Aksaray
Bitlis
Manisa
VPYJ
Afyon
RăspundețiȘtergereAntalya
Erzurum
Mersin
izmir
5MB6B
elazığ
RăspundețiȘtergereerzincan
bayburt
tunceli
sakarya
6HSM
ankara parça eşya taşıma
RăspundețiȘtergeretakipçi satın al
antalya rent a car
antalya rent a car
ankara parça eşya taşıma
2ODG1C
amasya evden eve nakliyat
RăspundețiȘtergereeskişehir evden eve nakliyat
ardahan evden eve nakliyat
manisa evden eve nakliyat
karaman evden eve nakliyat
AV6UH0
düzce evden eve nakliyat
RăspundețiȘtergeredenizli evden eve nakliyat
kırşehir evden eve nakliyat
çorum evden eve nakliyat
afyon evden eve nakliyat
OPWSKM
B0D3C
RăspundețiȘtergereTokat Parça Eşya Taşıma
Gümüşhane Evden Eve Nakliyat
Adıyaman Lojistik
Tokat Lojistik
Ağrı Parça Eşya Taşıma
2D894
RăspundețiȘtergereBalıkesir Lojistik
Diyarbakır Evden Eve Nakliyat
Uşak Parça Eşya Taşıma
Bayburt Lojistik
Eskişehir Lojistik
103B8
RăspundețiȘtergereGümüşhane Lojistik
Edirne Parça Eşya Taşıma
İzmir Lojistik
Burdur Evden Eve Nakliyat
Çanakkale Parça Eşya Taşıma
67408
RăspundețiȘtergerebuy dianabol methandienone
Niğde Evden Eve Nakliyat
Ağrı Evden Eve Nakliyat
turinabol for sale
Referans Kimliği Nedir
Afyon Evden Eve Nakliyat
Silivri Cam Balkon
Tekirdağ Fayans Ustası
Hatay Evden Eve Nakliyat
03277
RăspundețiȘtergereNevşehir Şehirler Arası Nakliyat
Çanakkale Şehir İçi Nakliyat
Osmaniye Lojistik
Yalova Parça Eşya Taşıma
Yozgat Evden Eve Nakliyat
Kucoin Güvenilir mi
Şırnak Parça Eşya Taşıma
Urfa Şehirler Arası Nakliyat
İstanbul Lojistik
EAF31
RăspundețiȘtergerebinance indirim
200D1
RăspundețiȘtergerebitlis yabancı canlı sohbet
Bolu Görüntülü Sohbet Canlı
amasya tamamen ücretsiz sohbet siteleri
kayseri muhabbet sohbet
ucretsiz sohbet
Antalya En İyi Sesli Sohbet Uygulamaları
Çorum Parasız Görüntülü Sohbet Uygulamaları
kocaeli canli sohbet
Canlı Sohbet Sitesi
3534B
RăspundețiȘtergereMexc Borsası Güvenilir mi
Twitter Retweet Hilesi
Parasız Görüntülü Sohbet
Coin Nasıl Kazılır
Yeni Çıkacak Coin Nasıl Alınır
Okex Borsası Güvenilir mi
Nexa Coin Hangi Borsada
Binance Referans Kodu
MEME Coin Hangi Borsada
460B2
RăspundețiȘtergereSpotify Dinlenme Satın Al
Alyattes Coin Hangi Borsada
Threads Takipçi Satın Al
Binance Referans Kodu
Yeni Çıkacak Coin Nasıl Alınır
Nonolive Takipçi Satın Al
Coin Nasıl Kazılır
Kripto Para Kazanma
Binance Madenciliği Nedir