Întoarsă recent de pe meleagurile flamande, marcată profund de disensiunile valono-flamande ce macină acele plaiuri, preşedinta Comisiei pentru Dirijat, Orchestrat şi Fredonat, Otilia Badea, s-a pus vârtos pe muncit. Cum peisajul muzical autohton jinduia vizibil după un suflu dirijoral proaspăt, a pus bagheta la treabă. Aşadar, iubite cetitorule, inamorat al muzicii clasice, te aşteptăm să ni te alături.
Din dorinţa de a spori ispita, dirijoarea noastră s-a spetit două zile să încropească o scurtă prezentare a lucrării pe care urmează să o conducă."Din seria evenimentelor/recomandărilor muzicale bonţidene vă propunem de această dată sonorităţile franceze postromantice ale liturghiei spre amintirea celor trecuţi în nefiinţă, şi anume Reqviem-ul lui Gabriel Fauré.
 Faure  a fost discipolul lui Camille Saint-Saëns la Şcoala de muzică  religioasă şi clasică, şi deşi nu a studiat la Conservator, Fauré a  predat şi condus Conservatorul din Paris timp de 15 ani. Datorită  activităţii de organist şi profesor de compoziţie şi-a câştigat mai greu  recunoaşterea ca şi compozitor. Însă, cu toate că nu şi-a dedicat  timpul în întregime compoziţiei, Fauré a reuşit să îşi delimiteze un  stil propriu în muzica franceză, stil ce stă la baza dezvoltării  Impresionismului de către Debussy si Ravel. 
Ca  maestru de cor şi organist, Faure a gândit un alt fel de a scrie muzica  religioasă. A dorit altceva decât stilul belcantoului, celebru la acea  vreme în Paris, şi altceva decât stilul supradimensionat al  romantismului germanic, ce împânzea  Europa. Deşi a scris câteva lucrări  ce implică şi orchestra, talentul său rezidă în lucrări camerale sau  pentru pian. Stilul său individual, auster cu un limbaj armonic de  factură impresionistă, contrastează cu muzica de tradiţie Austro-  Germană ce a dominat Europa de la Beethoven până inclusiv secolul al  XX-lea.
Subtilitatea  muzicii lui Fauré şi concentrarea pe ansamblu redus i-au făcut pe mulţi  să îl acuze de lipsă de profunzime, o judecată pornind de la premisele  greşite ale raportului direct proporţional al valorii unei muzici cu  mărimea sau îndrăzneala ei. Fauré evită intenţionat grandoarea  scriiturii orchestrale şi preferă în schimb subtilitatea şi eleganţa  unei muzici melodioase cu care şi-a câştigat suficienţi admiratori. 
Reqviemul  a fost compus în 1888, iar motivele care l-au determinat sunt destul de  neclare. Nu a afirmat niciodată că ar fi în memoria cuiva special  (posibil părinţilor decedaţi în preajma conceperii lucrării), ci doar de  dragul de a scrie un Reqviem. Din cele trei versiuni existente, această  ultimă variantă ce datează din anul 1900 (controversată ca  autenticitate) este şi cea mai amplă ca orchestraţie, cu adaosul  partidelor de vioară şi a suflătorilor din lemn, deşi centrul de  greutate al acompaniamentului se află în zona corzilor grave (viole  violonceli, contrabasi).
Fără  să uzeze de frazări sau orchestraţii supradimensionate de genul Wagner  sau Berlioz, Fauré a gândit Reqviemul său la o scara mult mai mică,  folosind atât o orchestraţie redusă la minimum necesar, cât şi o paletă  de nuanţe ce nu depăşeşte per ansamblu mezzoforte. În  schimb, Fauré foloseşte gradaţii subtile de dinamică, culoare şi armonie  pentru a obţine efectele dorite. De cele mai multe ori, gradaţiile  revin timpilor accentuaţi ai prozodiei textului.
În  derularea momentelor, Reqviemul lui Fauré se detaşează de textul  standard al liturghiei prin inserarea a două părţi noi : liricul Pie Jesu al sopranei si transcedentalul In Paradisum în acompaniamentul murmurat al harpei. De asemeni, a omis Dies Irae şi Tuba Mirum,  care pentru mulţi compozitori sunt oportunităţi de a exploata la maxim  posibilităţile dramatice ale partidei corale şi orchestrale. Prin  urmare, atmosfera creată de Fauré este una de pace şi serenitate,  lucrarea fiind adeseori descrisă ca un Reqviem fără Ziua Judecăti. În  comparaţie cu capodoperele la scară mai mare ale lui Verdi, Brahms sau  Berlioz, Reqviemul lui Fauré pare gentil şi cuminte, fiind o muzică ce  sugerează o trecere lipsită de tragism, senină, spre lumea cea veşnică. 
 
 
 
 
 
 
aha, asta e disertația de la masterat?
RăspundețiȘtergereatunci, baftă multă!