Vineri
seara 12 indivizi mascaţi au răpit, sechestrat şi bătut un ţigan
de 16 ani în Pierrefitte-sur-Seine (undeva la nord de Paris) după
care l-au abandonat inconştient într-un cărucior de supermarket în
apropierea locuinţei improvizate din faţa căreia fusese luat pe
sus de la bun început. Câteva meridiane mai la est un conaţional al
victimei, editorialistul Lucian Mîndruţă, comenta incidentul în
termenii următori:
"Pentru adolescentul recidivist de etnie roma batut in Franta de o gloata care il banuia ca furase dintr-un apartament, cred ca trebuie sa punem cateva intrebari. Nu lui, ci parintilor si liderilor comunitatii rome:Ce ati facut ca el sa nu fure?Ce educatie i-ati dat? Ce i-ati spus cand a furat prima oara (da, bietul de el e recidivist la 16 ani)?Ce modèle sociale are? Ce muzica asculta? Ce spuneau versurile manelelor lui favorite? Ce carte facuse? De ce putina? De ce deloc? Ce valori culturale a primit de acasa? Din comunitate?Cand i-a spus un bulibasa ca furtul e un pacat? Cand i-a spus un membru respectat al comunitatii lui ca e mai bine sa mori de foame decat sa pui mana?Pentru ca daca e sa vorbim despre integrare, cred ca trebuie sa incepem prin a defini si a explica societatea in care romii vor sa se intregreze. Regulile ei. Asteptarile ei de la viata celui care vrea sa intre in civilizatie.
Alminteri, avem inca un baiat in spital si o intreaga comunitate care se va grabi sa caute vina mereu in alta parte, fara sa arunce o singura privire in interior!"
Având în
vedere intensa lui activitate pe facebook, este evident că Mîndruţă
n-a pus mâna pe AKM-ul său de la unitatea 1849 din Ploieşti şi
nici nu s-a dus să se bată cu ruşii invadatori în Crimea, aşa
cum ne anunţa acum câteva luni într-o notă publică. Şi foarte
rău a făcut! O dată pentru că ucrainieii kievieni au mare nevoie de un scelerat est-european pasionat de Rambo III şi apoi pentru că
ne-ar fi scutit pe noi ceilaţi de opiniile sale toxice. Cea citată
aici este doar una dintre ele. Altele privesc valul de simpatie
pro-rusă pe care acest „formator de opinie” l-a mirosit în
protestul românilor care se împotriveau bastoanelor jandarmereşti
tăbărâte fără discriminare asupra locuitorilor din Pungeşti.
Dar să
nu deviem de la subiect. Fără să fi citit vreodată vreun rând
din lucrările lui Charles Murray, Mândruţă recită conştiincios
mantra comentatorilor de dreapta care explică comportamentul
infracţional prin prisma unor lipsuri la nivel individului. Acestea
nu sunt nimic altceva decât mult lăudatele valori sociale ale lumii
capitaliste. Cum ar putea un individ să reziste tentaţiei furtului
sau violenţei dacă nu beneficiază de o viaţă de familie
sănătoasă? Dacă părinţii săi sunt divorţaţi? Dacă nu merge
la biserică ca să-şi primească doza de etică creştină? Dacă
abandonează şcoala? Dacă nu caută să se angajeze ca să
interiorizeze o etică a muncii? Dacă se droghează? Dacă ascultă
o muzică instigatoare la comportament anti-social sau urmăreşte
filmele decadente ale occidentului hollywoodian? Cum altfel?
Par
întrebări de bun simţ, doar că e o mică chichiţă la mijloc.
Bunul simţ, aşa cum bine sublinia Anthony Giddens, nu e de ajuns
pentru a înţelege şi a decoda viaţa şi societatea, darămite
pentru a emite teorii totalizatoare precum cele adoptate inconştient
de Mîndruţă de la fârtatul său într-ale ideologiei, numitul
Charles Murray. Ideile acestora n-au nicio bază documentară, nu se
reazămă deloc pe cunoaşterea adecvată a nevoilor şi aspiraţiilor
acestor underclassmen şi ale
„comunităţii” lor.1
Când oare a
coborât Mîndruţă în
canalele din preajma Gării de Nord bântuite de Bruce
Lee şi de aurolacii săi, asemenea jurnalistului
Radu Ciorniciuc, ca să vadă că valorile sociale ale lumii
capitaliste sunt prezente acolo ca oriunde altundeva? Când
oare a interacţionat Mîndruţă cu vreunul dintre aceşti cerşetori
cu cazier, dincolo de privirea nepăsătoare
pe care le-o aruncă de fiecare dată la semafor când răsar
ca potârnichile pe sub geamurile SUV-ului său, emblemă a
statutului de care se bucură?
Când oare va fi sacrificat Mîndruţă o punguţă cu cartofi
prăjiţi de la McDonalds (pe care se mândreşte că-i consumă
periodic împreună cu copii săi!) ca s-o ofere ţigănuşului
înfometat care se holbează de după gardul restaurantului la tava
abundenţei de pe masa lui?
Şi de ce ar face-o? Că până la urmă nu-i hrăneşte foamea, ci
lenea!
Să
nu vă închipuiţi că Darius,
ţiganul de 16 ani linşat în
Franţa, s-a gândit vreodată cu seriozitate că job-ul lui de vis
nu este altul decât acela de tâlhar profesionist sau
spărgător de case. Să nu
credeţi că bulibaşa lui nu i-a spus că
furtul e un „păcat”, ba mai mult un delict, că „păcat”
este probabil acea categorie neo-conservatoare în care Mîndruţă
include infracţiunile. Să nu credeţi că atunci când a furat
prima dată, Darius nu va fi simţit că face ceva rău. Să nu vă
închipuiţi că atunci când va fi dorit să deschidă un
manual şcolar (dacă şi l-a
permis vreodată?), acelaşi
Darius se va fi bucurat de căldură centrală iarna, curent electric
seara sau măcar de răbdarea părintească în
locul bătaii administrate sistematic de un tată alcoolic.
Să nu vă imaginaţi că dacă copilul ăsta asculta manele, aşa
cum işi inchipuie
prejudicios (prejudicios de rasist!) Lucian Mîndruţă (de
altfel aşa cum face marea majoritate a populaţiei României fără
a pica în patima infracţionalităţii!)
înseamnă automat că
sistemul său de valori excludea
o educaţie sănătoasă, o familie fericită şi-un dejun în ziua
de salariu la McDonalds vizavi de familia Mîndruţă. Şi
mai ales, să nu credeţi că printre modelele sociale ale lui Darius
nu se află şi preferatul lui Mîndruţă, anume Rambo III!
Sau
poate mă înşel
şi grila de întrebări pe care o
adresează Lucian Mîndruţă
„părinţilor şi liderilor
comunitatii rome” este
îndreptăţită şi deci valabilă întregii societăţii. Iar
dacă e aşa, atunci înseamnă că ea se aplică şi celor
doisprezece indivizi, presupuşi
tineri albi, educaţi în spiritul valorilor sociale ale lumii
capitaliste, care
l-au stâlcit pe Darius în bătaie. Întreb deci comunitatea
occidentală: Ce educaţie le-aţi
dat? Ce li s-a spus când au linşat prima dată un ţigan? Ce modele
sociale au? Ce muzică ascultă? Ce
valori culturale au
primit de acasă?
Cand le-a
spus un bulibaşă
că
linşatul
e un pacat? (tre' să fi avut
şi ăştia un bulibaşă că erau destul de organizaţi când l-au
răpit pe Darius!) Când
le-a
spus un membru respectat al comunităţii
lor
că
e mai bine să fii
tolerant şi înţelegător
cu semenii tăi decât
să
linşezi?
1Vezi
o privire critică avizată la Simon Hallsworth, Street Crime
(Cullompton: Willan, 2005), 224
p.
Extrem de trista povestea, iar insinuarile domnului Mandruta de rea-credinta. Insa concluzia dumneavoastra vine tot dintr-o prejudecata. Grupul care l-a linsat pe baiat nu e in niciun caz un grup de "tineri albi", "educati in spiritul valorilor sociale ale lumii capitaliste", ci un grup din acel cartier, unul dintre cele mai sarace din suburbiile Parisului (un cartier de locuinte sociale) cel mai probabil un grup de tineri imigranti sau copii de imigranti si alti francezi saraci. Intamplarea a fost investita cu incarcatura politica, insa intr-un sens gresit dupa parerea mea.
RăspundețiȘtergerehttp://www.lemonde.fr/societe/article/2014/06/18/a-la-cite-des-poetes-on-est-condamnes-a-se-faire-justice-nous-memes_4440375_3224.html
M-am gândit că s-ar putea să fie aşa cu zici tu, deşi nu reuşisem să găsesc informaţia. De aceea am şi scris "presupuşi" tineri albi, educaţi în spiritul valorilor sociale ale lumii capitaliste. Dar asta nu schimbă cu nimic povestea, pentru ceea ce încearcă Mîndruţă şi alţii e să instrumentalizeze cazul, ca şi cum chiar nişte "tineri albi", reprezentând occidentul amorf care ne urăşte din motive, cred ei, întemeiate, l-ar fi bătut pe Darius. Dar esenţa rămâne neschimbată pentru că ştim atâţia tineri (sau inivizi de orice vârstă) albi şi educaţi în spiritul valorilor sociale capitaliste care comit infracţiuni la fel de grave sau mai grave decât ţiganii. Şi nu trebuie să ne gândim doar la ai noştri Ioan Niculae sau Adrian Năstase, ci putem alege orice alt costumat de pe Wall Street care a pus umărul la declanşarea ultimei crize financiare.
ȘtergereNăstase, Voicu, Duicu, Fenechiu, Oprișan, Becali, Apostu, Mischie, et alii erau și ei albi, ba chiar și educați; dar ce zic, cei mai mulți chiar cu doftorate finalizate. și simultan infractori ordinari. hoți. de milioane de coco, nu de portofele, smartfoane, brice și carice...
ȘtergereDe ce nu îi întreabă Căcuță ăsta pe ei și pe politrucii din partidele lor, mânjiți de același rahat: ”Ce ati facut ca el sa nu fure?”, ”Ce i-ati spus cand a furat prima oara?”, ”Ce modèle sociale are?”, ”Ce valori culturale a primit de acasa? Din comunitate?”, ”Ce valori culturale a primit DIN PARTID?”, ”CE I-A ZIS ȘEFUL SĂU DIN PARTID CÂND A FURAT PRIMA DATĂ DIN FONDURILE DESTINATE INTEGRĂRII RROMILOR?”.
T.O.A.T.E. P.A.R.T.I.D.E.L.E. --- A.C.E.E.A.Ș.I. M.I.Z.E.R.I.E.