Mi-am
luat bilet la Crucişătorul Potemkin
încă de sâmbătă dupamiază. N-a
fost ieftin, dar ţinând cont că experienţa Pământ
(r. Alexandr Dovjenko) de anul trecut
de la TIFF, cu acompaniament Dakha Brakha, a fost aproape mistică
(deşi eu unul eram la a patra vizionare a filmului!) m-am gândit că
puţină emoţie anti-burgheză, care să confirme, încă o dată,
portretul guevarist pe care mi-l schiţează părinţii şi
cunoştinţele în ultima vreme, n-ar face decât să-i enerveze pe
cei din jurul meu şi mai tare, totul spre propria-mi satisfacţie.
Aşa că într-un moment de climax revoluţionar am renunţat la
posesiunile lumeşti aflătoare în portmoneul meu şi mi-am
achiziţionat biletul cu pricina pe care nu am ezitat să-l flutur pe
sub nasul inamicilor mei ideologici precum tineretul maoist cu a sa
Cărticică Roşie.
Ziua
mult-aşteptatei proiecţii a început (din punct de vedere cinefil)
la Cinema Victoria (cinema-ul meu preferat din motive lesne de
înţeles... victoria este una singură tovarăşi!). Aşteptând
cuminte, la rând, precum proletarii optezecişti în faţa
Alimentarei, mi-a picat sub ochi ediţia zilei a AperiTIFF-ului. Pe
prima pagină scrăşnea din dinţi imaginea ofiţerului mustăcios
de pe puntea Curcişătorului Potemkin,
o captură din film. La stânga, un mic comentariu pe care editorii
foii l-au considerat potrivit pentru a introduce textul despre
anunţata proiecţie specială: „Că-i convine sau nu, cinemaul
este profund îndatorat regimurilor totalitare care-şi puneau
artiştii regizori să creeze filme vârf-de-lance pentru politicile
şi interesele lor opresive.” Am afişat acel zâmbet îngătuitor
cu care tătuca Stalin îşi întâmpina supuşii de pe zidurile pe
care angajaţii Agitprop găseau de cuviinţă să-i lipească
portretul şi am citit mai departe: „Aşadar atunci când marinarii
de pe crucişătorul Potiomkin se revoltă pentru că li se dă
mâncare putrezită, după care liderul lor este ucis, după care ei
plâng, după care oameni sunt împuşcaţi pe treptele Odessei şi
bebeluşul cade pe scări şi tu te găseşti plângând laolaltă cu
ei şi ajungi să te întrebi «Dar, Doamne Dumnezeule, ce-am, sunt
comunist?» răspunsul e: Nu, eşti doar sub vraja unuia dintre cei
mai mari cineaşti din istoria cinema-ului.” Răspunsul e, dragă
tovarăşe Cătălin Moise care semnezi acest articol, că te afli în
faţa unei grave erori de ordin materialist-dialectic, care
nesupravegheată s-ar putea transforma într-o „deviaţie de stânga
şi de dreapta simultan”. Îţi atrag atenţia prieteneşte,
tovărăşeşte chiar, că nici Eisenstein şi nici Leni Riefenstahl
de care pomeneşti în acelaşi material, n-au fost nişte meşteri
banali care primeau comenzi de la regimurile totalitare ca să le
împlinească „politicile şi interesele opresive.” Atât unul,
cât şi cealaltă (şi e valabil şi pentru alţii de aceeaşi
teapă) sunt produse ale epocii lor şi au interiorizat valorile
timpului. În Rusia sovietică a primilor ani de după Octombrie
Roşu, un entuziasm general pentru ideile progresiste predomina, mai
ales în cercurile unei bune părţi a intelighenţiei. Entuziasmul
exista şi peste hotare şi nu trebuie să ştii istorie ca să-ţi
dai seama de impactul lui 1917 în lume, ci doar să te uiţi la
extraordinarul Reds
(r. Warren Beatty). E adevărat că aproape toată susţinerea se cam
prăbuşeşte cu Stalin (dacă nu chiar şi puţin mai înainte), iar
Eisenstein va suferi direct din pricina aceasta fiind nevoit să-şi
modifice cu totul concepţia artistică ca să-şi satisfacă şeful
pe scară de partid în megalomania lui naţionalistă din anii
'30-'40. Dar chiar şi acum, ar fi nedrept să-l transformăm pe
Serghei din maestru
în maistru.
În
sfârşit, stimate tovarăş Cătălin Moise, nu te condamn pentru
simplificările pe care le faci în organul de propagandă la care
lucrezi. Ştii şi tu bine că în astfel de cazuri auto-critica e
cea mai potrivită. De altfel, sunt convins că beneficiezi de
resoturile emoţionale necesare pentru reeducarea totală în spirit
comunist. Întrebarea ta retorică, din fragmentul citat, mi-o
demonstrează! Cred că puţin Pudovkin şi încă vreo două
capodopere ale lui Dovjenko ne-ar aduce de-aceeaşi parte a
baricadei, iar eu am să te primsesc cu braţele deschise şi cu un
sărut pe gură, aşa cum bine obişnuia Nikita Hruşciov.
De
fapt, această notă informativă nu era menită să te vizeze pe
tine. N-aş fi redactat acest material dacă nu aş fi fost complet
dezamăgit de felul în care tovarăşii tăi din eşaloanele
superioare au organizat evenimentul. Încă de când am intrat în
sală m-au izbit în retină mult prea multele afişe lipite la
marginea şirurilor de scanue, afişe care anunţau rezervarea
locurilor pentru invitaţi. Se desfăşura în faţa ochilor
priveliştea pe care ar fi avut-o bietul ţăran european în epoca
„îngrădirilor”, acapararea celor mai bune locuri de către
clasa dominantă a invitaţilor, o feudalizare a fondului funciar al
sălii de spectacole deci. Când am reuşit să mă aşez undeva am
început să aud şi acel cântec drag mie, murmurul mulţimii care,
chiar în acel timp în care se pregătea pentru o experienţă cu
adevărat proletcultistă, îşi găsea vreme pentru a-şi ascuţi
conştiinţa de clasă: „Păi dacă toate locurile sunt ocupate de
invitaţi, să-şi facă evenimentul doar cu invitaţii! Noi la ce-am
mai plătit bilet?”.
Deşi
mă aşteptam doar la îmbufnarea aceasta timidă a maselor, nu mare
mi-a fost bucuria când am auzit efortul vocal colectiv al sălii
atunci când prezentatorul evenimentului ne-a anunţat că
subtitlurile sunt de fapt în germană. Şi-o fi scris Marx Capitalul
în germană, e adevărat, şi cu tot internaţionalismul de care pot
da dovadă am încercat să înţeleg situaţia. Dar dacă masele nu
pot pricepe mesajul scris (că pe ăla cinematic cu siguraţă l-au
priceput), cum o să se înfăptuiască propăşirea spirituală a
poporului? A încercat prezentatorul să dreagă busuiocul precum Ion
Iliescu după ce-a rostit infamele cuvinte „comunism cu faţă
umană” şi pot spune că i-a ieşit mai bine din moment ce gloata
cinefilă s-a resemnat în faţa condiţiilor material-obiective ale
proiecţiei. Eram totuşi sigur că până la finalul filmului,
conştiinţa de clasă, reaprinsă de mesajul răzvrătitor al
capodoperei eisensteiniene, va dovedi interesele capitaliste meschine
care s-au insinuat în spatele evenimentului.
Speranţele
mi s-au năruit după ce m-am lămurit cu privire la calităţile
muzicale ale formaţiei accompaniatoare Russkaja. Sunt convins că
această formaţie a fost aleasă pentru eveniment de puterile
imperialiste cu scopul ascuns de a minimiza efectele mobilizatoare
ale filmului. Nu vă lăsaţi înşelaţi de nume! Russkaja vine de
pe meleaguri habsburgice, deloc prietenoase cu ideologia comunistă,
unde în mod invariabil după Karl nu vine Marx, ci Popper! Denumit
de către membrii formaţiei drept turbo-polka,
stilul abordat, un fel de ska-punk, cu accente rammsteiniene mi-a
părut total impropriu proiecţiei. Lăsând la o parte
consideraţiile estetice (nu vreau să par tovarăşilor că afectez
un comportament mic-burghez), mai improprie mi s-a părut utilizarea
vocii. E drept că Lenin a proclamat fimul drept prima dintre arte.
Dar pe când făcea aceste constatări, filmul era mut! Ori ce-au
făcut agenţii imperialismului pe scena de la Casa de Cultură a
Studenţilor, a fost o erezie din acest punct de vedere. Nu mi se
pare inspirat (darămite progresist!) să dublezi vocal înscrisurile
din germană (die Verdammten Deutsch!)
în rusă. Magia filmului mut în asta rezidă.! Altfel săracul
Charlie Chaplin, un alt comunist notoriu (HUAC anybody?), n-ar fi zis
că arta cinematografică a murit atunci când The
Jazz Singer, primul film sonor,
şi-a etalat limbuţia şi mult
exagerata dispoziţie muzicală pe marile ecrane în 1927.
Una
peste alta, singurul lucru care a rămas pe linia de plutire ieri
seară la proiecţia Crucişătorul
Potemkin, este însăşi pelicula lui
Sergei Eisenstein. Restul s-a dus la fund precum visul utopic şi
milenarist al comunismului idealist. Ne punem însă speranţa în
comunismul ştiinţific şi preluând o idee vehiculată de Gramsci
în secolul trecut, semnalăm comitetului de organizare TIFF, că
publicul nu se va strânge singur în sălile de cinema şi că este
nevoie de o mai bună organizare pentru ca idelile tiffiste să
ajungă la maturitate şi să implinească necesităţile obiective
ale cinefililor.
Citiţi şi daţi mai departe!
Maestru, Maistru, ce mai conteaza? Eu sunt numai 1ul
RăspundețiȘtergereM.
ps: E3 x D3
Nu stiu in cate afise de propaganda l-ai vazut tu pe Stalin zambind, sau schitand un zambet, pentru ca eu l-am vazut in...hmmm...nici unul....
RăspundețiȘtergereei, aș...
Ștergerehttps://www.mtholyoke.edu/courses/rschwart/hist151/StalinPosters/stalin_posters.html
serios...daca Stalin zambeste in acele afise inseamna ca eu nu stiu ce e ala zambet...trebuie sa spai extrem de adanc in arhiva comunista ca sa gasesti macar unul...mai citeste un pic de istorie sovietica
RăspundețiȘtergereExact! ...sau să cauţi pe Google:
Ștergerehttps://iconicphotos.wordpress.com/2011/03/12/friend-of-the-little-children/
Nu c-ar fi despre asta vorba în textul de mai sus...
Ba, voi sunteti mai buni ca In Linie Dreapta si LaPunkt! bravo baieti! dati-le peste nas cacanarilor!
RăspundețiȘtergereva luati cam degeaba de punerea in scena. prin punerea in scena s-a salvat filmul, bunicel de altfel, dar tot un produs al propagandei. muzica a fost excelenta si a reusit sa creeze o atmosfera placuta si sa dea haz proiectiei
RăspundețiȘtergereVreau să vă corectez. Una din cele mai apreciate capodopere a cinematografiei mondiale şi implicit, intergalactice şi interdimensionale, n-are cum să fie doar "bunicel". Apoi, era rost de puţin haz având în vedere subiectul filmului, doar dacă era intenţionat, aşa cum am ţinut să subliniez în text, adică o sabotare din partea cercurilor imperialiste habsburgice. ;)
ȘtergereAm mai citit eu reportaje din sala de film - am mai şi scris cîte unul - dar ăsta e cel mai tare. congratz.
RăspundețiȘtergereşi cu ocazia asta am remarcat că, după ceas, am renunţat şi la portofel. ce vremuri, dom'le!
Mulţiumec pentru aprecieri!
ȘtergereAşa-i! Dă-l încolo de portofel! E bun numai pentru bonuri fiscale de la Kaufland şi chitanţe de bancomat inscripţionate cu "Fonduri Insuficiente".
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
Ștergere