Ce
rămâne din identitatea națională românească dacă scoatem țăranul și tot ce ține
de cultura țărănească tradițională din reprezentările și ipostazierile
acesteia? Câteva povești cu voievozi și încăierări grozave, peste care nu știu
ce balastru am mai putea adăuga ca să fie bine și frumos, să avem și noi cu ce
ieși și umbla prin lume. De aceea țăranul este încă foarte important pentru tot
eșafodajul identitar, cu manifestările-i aferente și pentru tot ceea ce
înseamnă celebrare a identității, într-o combinație de ritual cu divertisment. Muzici
țărănești sau mai degrabă inspirate din acestea, ”costume naționale”, ”tradiții
tradiționale”, mâncăruri, jocuri, credințe etc., toate acestea compun un tablou
ce se derulează constant sub ochii noștri și ne reamintește că suntem români și
că fiind români suntem cam țărani, sau ar trebui să încercăm să redevenim
țărani, dar nu orice fel de țărani, ci din ăia ”adevărați”, care-și trăiesc
”țărănimea ”și (implicit) identitatea națională într-un mod frumos și profund
(cum erau țăranii cândva).
Se
lăcrimează mult, se oftează mult și se ating corzi sensibile când se scoate la
interval larga și previzibila paletă ce compune zestrea noastră
cultural-identitară, fie că o face vreun ”artist popular profesionist” invitat
pe undeva la zilele satului/orașului, fie că sunt băieții de la Subcarpați, Cobzability, Danaga sau
alte trupe ”cool” care au avut revelația folclorului via Cântarea României sau
Radio România Actualități. Chiar și tineretul echipat business, școlit
pe-afară, englezit bine, as într-ale debate-ului și alăptat la țâța
self-improvement-ului, oricât ar strâmba din nas la mirosul, look-ul și
manifestările populației rurale ne-educate și ”necivilizate”, tresare patriotic
la auzul unor cântece populare, fie în varianta Electrecord, fie îmbunătățite
de vreu DJ cu simțământ adânc. Anima nu poate rămâne indiferentă glasului
rădăcinilor.
Încă din secolul al XIX-lea, când se pun
bazele discursului identitar național și ale reprezentărilor aferente, țăranul
intră în scenă, prezentat ca depozitar al ”ființei neamului” și ca exponat de
primă mână al culturii naționale. Prima jumătate a secolului al XX-lea
consolidează și rafinează această postură, filtrată prin contribuții de ordin
științific, literar și artistic, plasând-o ca temei al naționalismului românesc
până în prezent și statuează o serie de caracteristici esențialiste ale
țăranului și ale lumii țărănești, devenite veritabile clișee cu largă
circulație în zilele noastre. Țăranul a devenit un reper fundamental nu doar al
discursului naționalist, tradițional sau recent, ci și un model pentru
discursurile ecologiste, precum și o sursă de inspirație pentru mulți creatori
de artă ai zilelor noastre, fiind tot mai prezent în anumite forme de
manifestare ale culturii alternative și mainstream
din marile orașe. Dar cine este de fapt acest țăran și cum se face c-a devenit
un personaj major al narativei identitare autohtone? Vintilă Mihăilescu
subliniase bine că țăranul concret, al zilelor noastre, nu prea dă bine, oricum
l-ai privi, nu place și nu e tocmai țăran, așa că etnologii și alți ”specialiști”
ai muncii științifice cu ”tradițiile” și ”folclorul” preferă să-l caute prin
trecut și pândesc după icoane construite în alte vremuri sau îl evaluează prin
niște filtre și criterii demne de amurgul celui de-al XIX-lea veac.
Descoperirea țăranului și a culturii
țărănești a determinat apariția etnografiei și a disciplinelor asociate, care
au contribuit la definirea identității naționale, alături de istorie și
filologie. În cazul țărilor occidentale, formarea unei culturi naționale a avut
ca fundament cultura savantă specifică unei elite letrizate care se apleacă
înspre mediile populare rurale și cultura specifică acestora, la sfârșitul
secolului al 18-lea, după o perioadă îndelungată în care le-au perceput ca pe
ceva profund diferit. Țăranul și cultura sa este descoperit ca exoticul intern
și este integrat treptat într-o cultură națională uniformizată și
uniformizantă, tot mai democratizată, într-un proces de transformare a
țăranului în cetățean. Analiza acestui proces în societatea franceză a dus la
celebra formulă ”from peasant to Frenchmen” a istoricului de origine română,
Eugen Weber. Această experiență este dublată de experiența imperialismului și
colonialismului, ambele marcând într-un mod definitoriu apariția și dezvoltarea
etnologiei și disciplinelor asociate, precum și modul de operare al acestora.
În cazul românilor, temelia identității
naționale a fost pusă de cărturarii Școlii Ardelene, într-un discurs construit
pe narativa istorică latinizantă, dublat de demersurile de latinizare a limbii
românești și de studiere a culturii țărănești investită cu funcția de
depozitară a latinității românilor și a specificului lor național. Absența unei
culturi ”înalte”, specifică mediilor aristocratice, mai ales în cazul românilor
ardeleni, a făcut ca ”folclorul” să fie fundamentul culturii naționale, fiind
folosit pentru a da ”carne” discursului identitar și pentru a proba
continuitatea și unitatea poporului român, iar țăranul a devenit prototipul
românității. Dacă în cazul românilor din Moldova și Muntenia, procesul de
construire a identității naționale și a transformării țăranilor în cetățeni a
devenit din a doua jumătate a secolului al XIX-lea apanajul statului modern,
pentru românii ardeleni acest proces a rămas în seama elitei intelectuale și
politice pînă la Unirea din 1918. Acest proces implica nu doar ”studierea”
populației românești, preponderent țărănească, ci și educarea acestei populații
în vederea conștientizării locului și rolului în cultura națională și
societatea românească. ”Studierea” a implicat și implică elaborarea unei
imagini a țăranului și explicarea semnificațiilor identitare ale culturii
țărănești, precum și instruirea țăranului concret în vederea înțelegerii și
asumării acestei imagini și a rolului atribuit. Elita intelectuală, politică și
administrativă purcede la ”cucerirea” țăranului prin ”descriere” și prin texte
menite să faciliteze înțelegerea acestuia. Studii științifice din cele mai
variate discipline (istorie, etnlogie, filosofia culturii, lingvistică), opere
literare și rapoarte administrative descriu țăranii români într-un mod care le
crează identitatea. Este un proces asemănător cu cel al locuitorilor din țările
Orientului sau a indigenilor americani, al cărui mecanism și efect au fost
explicate de către Edward Said și mai apoi de către o cohortă de cercetători.
Cei care descriau țărănimea se străduiau să prezinte țăranul ca o încarnare a
”sufletului” românesc și a culturii române. Cântecele, dansurile, costumele și
ornamentele țărănești sunt scoase din contextul lor social și cultural pentru a
fi încorporate într-o versiune ”populară” a culturii naționale omogenizate.
Cultura țărănească a devenit un front
al confruntărilor discursive, iar țăranul a devenit un mijloc prin care elita
și mai apoi chiar țărănimea au putut dezbate natura societății românești și
rolul fiecărui grup social în sânul acesteia. Mai mult, cu timpul această temă
a ”țăranului” a devenit un instrument de reformare a sătenilor înșiși, povești,
anecdote și rapoarte despre lumea satului, adesea conținând prescripții pentru
un comportament țărănesc ”adecvat”, au umplut paginile ziarelor și au propulsat
noi modele ale ”țărănescului” în arena publică. Acoperind un spectru larg de la
descrierile romantice ale unor credințe antice păstrate în sânul țărănimii,
până la descrierile ”realiste” ale sărăciei rurale, alcoolismului și
analfabetismului, aceste reprezentări discursive și artistice ale lumii rurale
au oferit o serie de tipologii din rândul cărora chiar țăranii alfabetizați
puteau să-și aleagă un model pentru a-și construi sau restructura propria
viziune asupra identității țărănești.
Ce se întâmplă cu țăranul, dincolo de
acest marș entuziast al construirii identității sale și al încorporării sale în
panteonul național? În afara unor demersuri menite să-l culturalizeze și să-l
integreze în marele corp al națiunii, țăranul concret este ocolit de politici
eficiente de îmbunătățire a condiției sale sociale, într-o epocă în care
”culturalizarea” lui era considerată ca panaceu universal al tuturor
necazurilor sale, după cum formulase Zigu Ornea în lucrarea dedicată
Sămănătorismului. În pofida reformei agrare a lui Cuza și a unor acțiuni menite
să-l inițieze în binefacerile școlarizării și igienizării, sărăcia și mizeria
caracterizează o bună parte a lumii satului. Muzeele etnografice răsar,
elemente ale culturii țărănești sunt culese într-o febră a înghețării tradiției,
iar instituțiile dedicate studierii și emancipării acestuia proliferează de
zor. În toată această poveste țăranul este prea puțin prezent sau este inclus
după o coafare prealabilă și re-interpretări succesive ale culturii țărănești. Țăranul,
din vremuri trecute sau recente, este îngropat sub un morman de balastru
ideologic de diferite culori și este bun de scos la defilări și celebrări
populare, de tras în bild și mai ales de transformat în orice altceva care să
producă bani și să nu încurce prea tare.
Dacă în secolul al XIX-lea elita
intelectuală și politică a căutat să-l lămurească pe țăran că e român și câte
răspunderi implică această onoare, mai apoi au căutat să-l comunizeze și
proletarizeze, pe coordonatele unei alte viziuni asupra lumii. Dar ”folclorul”
lui, articulat de specialiști, era sfânt și numai bun de folosit în tot ceea ce
însemna propagandă și divertisment. După căderea comunismului, țăranul a
început să fie împins pe poteca europenizării și transformării lui în orice
altceva decât țăran, pentru că nu mai era rentabil (oricât ne-ar plăcea
produsele alimentare țărănești și straiele lor) și pentru că ținea și ține
România în loc, încurcând marile programe de dezvoltare prin bunăvoința marilor
investitori și companii. Folclorul lui e tot sfânt și parcă tot mai important,
iar discuțiile despre satul românesc ca vatră a românității și loc de
reculegere acompaniază majoritatea manifestărilor culturale populare. Folclorul
și tradițiile sunt bune cât mai ”nealterate”, trebuie păstrate și apărate,
numai țăranul trebuie reformat, educat, civilizat și calificat pentru munci
mult mai adecvate cerințelor pieței. În aceste condiții, cred că-i legitimă
întrebarea comment peut-on être paysan?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu