Părintele Eugen Tănăsescu |
Desigur, părintele nu
exprimă viziunea oficială a instituției pentru care lucrează, însă repune în
circulație o fantezie care bîntuie mințile multor semeni cu veleități de
gardieni ai identității naționale. Dacă am aborda calea legalistă am sista
repede discuțiile invocînd un anumit articol din constituție care spune destul
de clar că ”Cetățenia română nu poate fi retrasă persoanei care a dobîndit-o
prin naștere.” Punct. Dar legile, Constituția și cam tot ceea ce poate fi
considerat lucru omenesc, mai pot fi și schimbate. Așadar, să vedem unde ar
putea duce o astfel de fantezie născocită de o prea-omenească dragoste de țară
și slăbiciunea pentru niscaiva autoritarism de sorginte clericală.
Păi cele mai în vogă
definiții ale identității naționale și ale ”românismului”, încă din perioada
lor de născare, adică de prin secolul al 19-lea, includ apartenența la
creștinătatea răsăriteană – mai apoi, direct la Biserica Ortodoxă Română,
autocefală – printre caracteristicile ”tari” ale neamului. Ierarhul ardelean
Andrei Șaguna, în lucrarea sa despre istoria bisericii ortodoxe pe plaiurile
nord-dunărene, a lansat ideea că prin schimbarea confesiunii ortodoxe se pierde
și identitatea națională, discutînd exemplul nobilimii românești medievale și
pre-moderne încorporată în natio
hungarica și trecută la catolicism sau calvinism. Ideea va fi ”rafinată” și
filtrată prin aerul tare al gîndirii dogmatizante, cu precădere în perioada
dintre cele două războaie mondiale, un aport considerabil aducînd gînditori
influenți, precum Nae Ionescu sau Nichifor Crainic. Zestrea culturală și
spirituală a ortodoxiei autohtone este încorporată, cum este și firesc, în
patrimoniul cultural al națiunii române, alături de cultura țărănească
tradițională, nițel coafată și scoasă la defilare.
Din moment ce Biserica
Ortodoxă și zestrea ei culturală se impun ca și valori identitare, expresii
esențialiste ale ”românismului”, în virtutea propunerii părintelui Tănăsescu,
oricine le ofensează, este pasibil de pierderea cetățeniei. O măsură rentabilă,
în contextul în care amenințarea excomunicării sau chiar a anatemizării nu mai
poate produce emoții atît de tari ca odinioară. Ce înseamnă, ce cuprinde
termenul ”a ofensa” va fi, desigur, de
asemenea legiferat după ce bodyguarzii voluntari ai spiritului național vor
circumscrie atent gesturile și acțiunile încadrabile conceptului. Deja se fac
pași în acest sens, o serie de politicieni extrem de preocupați de starea
națiunii, lansînd deja inițiative legislative menite să sporească drastic
gradul de patriotism. Sau măcar să-i penalizeze pe cei deficitari și
ireverențioși.
În logica acestei
viziuni, orice petiție sau protest împotriva unei biserici construite într-o
rezervație naturală, sau într-un parc la vreo 300 de metri de alta, pot fi
interpretate ca atacuri la adresa valorilor naționale, a spiritului național
care, într-o cruntă beție hegeliană, vrea să-și betoneze domnia pe aceste
meleaguri.
Sunt și alte valori
naționale și expresii ale ”românismului” care vor fi astfel puse la scuteală și
ferite de riscul atitudinilor critice și de furia deconstructivistă a unor ”așa-ziși
intelectuali”, pentru că nu numai Ei (știți voi care. Ăia care arborează un alt
tricolor) urăsc simbolurile naționale și țara de adopție, pardon, în care s-au
născut și și-au îngropat cîteva generații de înaintași. Intelectualii ăștia,
”care urăsc ceea ce sunt”, atunci cînd nu sunt în slujba Lor sau a Altora care
nu prea înghit nimic din ce e românesc, sunt pur și simplu o categorie umană
aflată în plin proces de descompunere moralicească și total decolorați din
puncte vedere identitar. Dar periculoși, pentru că ofensele lor la adresa
propriei identități, construită cu atîta sîrg de echivalenții lor de acu'
cîteva decenii, sunt ca și palmele date unor părinți de către niște plozi
nerecunoscători. Printr-o astfel de măsură, cu profunde accente creștinești cu
colorit local, sunt protejați atît cei 91% dintre românii care ”își asumă
identitatea bucuroși, fericiți, preocupați și demni”, cît și cei mistuiți de o
incalificabilă ură de sine. Aceștia din urmă vor fi protejați, desigur, de ei
înșiși și de întunericul național care le bîntuie ființa.
Că tot se apropie
sărbătorile de iarnă și în curînd, alături de Nașterea Domnului, o bună parte a
conaționalilor noștri comemorează desprinderea de trupul social al națiunii și
trecerea în trupul metafizic al acesteia, pe cel care într-atît și-a iubit
poporul păstorit încît s-a dat pe sine delirului patriotard, merită să închinăm
un pahar în cinstea acestei pragmatice propuneri.
Părintele Tănăsescu este, într-adevăr, un om cu multe certitudini, pe care nu se sfiește să ni le împărtășească. M-a amuzat de curând interpretarea pe care a dat-o el vizitei Papei la Constantinopol și a discursului rostit de acesta. Părintele Tănăsescu, spirit liber și tolerant, este de acord cu reunirea bisericilor creștine, doar că nu de poziții de egalitate. Catolicismul trebuie să-și recunoască statutul de erezie de la dreapta credință, iar Papa ar trebui să facă mai multe eforturi de a intra în pielea personajului principal din pilda fiului risipitor, întors plin de smerenie și recunoscându-și greșelile în fața părintelui de la Răsărit.
RăspundețiȘtergerePăi și ce? Nu-i așa?
Ștergere