Într-un material publicat recent pe Contributors domnul Valentin Naumescu, conferențiar la Facultatea de Studii Europene
(UBB) din Cluj și diplomat de carieră, face o excelentă demonstrație de
ascundere sub preș a rahatului, cu tact diplomatic, ștaif academic și afectare
morală. Fiind mai mult decît un simplu diplomat în slujba unei țări invizibile în
arena internațională, un cadru universitar cu o bună cunoaștere a contextului
internațional și a relațiilor internaționale, domnul Naumescu n-a stat deoparte
cînd a văzut la începutul săptămînii că dă în clocot cazanul islamofobiei,
datorită tragicelor evenimente de la Sydney. Era momentul oportun pentru a
formula cîteva considerații pe marginea scandalului generat de recenta
publicare a Raportului cu privire la
metodele și tehnicile de tortură folosite în închisorile secrete ale CIA.
Pentru că nu este deloc potrivit să aprobi sec, din simplă convingere sau din
considerente/necesități de ordin diplomatic, experimentele cu iz greu de
Pitești/Aiud săvîrșite de către CIA asupra unor suspecți de terorism, foarte
probabil și pe cuprinsul țării noastre, este vitală o argumentație aparent laborioasă
care sub pretextul contextualizării să cînte prohodul oricărei condamnări
tranșante a celor responsabili, în
conformitate cu legislația internațională în vigoare, încă.
Încă din titlu, după ce ancorează
intervenția sa la remorca celui mai recent atac terorist al unui fundamentalist
musulman, autorul sugerează o ordine falsă a evenimentelor prin formula:
”terorism, tortură și iar terorism”. Și zic falsă pentru că nu văd niciun efort
de lămurire a modului în care terorismul islamist s-a profilat în ultimele
decenii ca cea mai recentă încarnare a Răului pe care Civilizația Occidentală,
născătoare a drepturilor omului, a respectului față de libertățile individuale
și față de demnitatea umană, trebuie să-l înfrunte. Nu văd nicio referire la
momentele în care SUA n-a avut probleme în a coopera, în sensul înarmării și
finanțării, cu astfel de grupări teroriste, fie că vorbim de talibanii din
Afganistan, susținuți împotriva rușilor, fie de sprijinirea unor grupări
teroriste implicate în recentul război civil din Syria, dintre care s-a
desprins facțiunea Statului Islamic. Totul, desigur, în slujba democrației și a
drepturilor omului.
Prin ceea ce descrie drept ”imaginea
anului”, cu referire la vitrina cafenelei din Sydney unde în timpul atentatului ”s-au suprapus brusc două simboluri civilizaționale” - ”urarea Merry Christmas de la marca elvețiană de ciocolată Lindt, cu
litere aurii, prietenoase, și steagul negru islamic, vorbind despre Allah –
unicul Dumnezeu și profetul său Mahomed” – autorul oferă o imagine
simplificată din rațiuni mai degrabă manipulatorii decît explicative. Într-o
logică dihotomică atît de des exersată de-a lungul timpului și cu reușite
remarcabile în secolul XX, această imagine este prezentată ca o dovadă a
implacabilei ”ciocniri civilizaționale”, care implică însăși supraviețuirea
civilizației occidentale cu întreg palmaresul de valori și achiziții,
amenințată de un inamic lipsit de scrupule și întunericit de o ură irațională. Chiar dacă în
rîndurile următoare introduce niște nuanțe elementare prin delimitarea ”islamismului
militantist de esență criminală” de întreaga tradiție și lume islamică izvorîtă
din paginile Coranului, inevitabilitatea confruntării și imposibilitatea unui dialog
cinstit și rodnic este profilată. Ba mai mult, prin cîteva rafale înveșmîntate,
grație contribuției conceptuale aduse de T. Kuhn, într-o terminologie ”științifică”
la zi, ne introduce într-un tărîm mitic al confruntărilor cosmogonice dintre
Bine și Rău. I se zice ”război am
modelelor culturale profunde” sau ”război al sistemelor de viață” (sic!) care
opune ”paradigma individualist-liberală a lumii de inspirație occidentală[...] și cea întunecat-dogmatică a unui Coran prost lecturat și interpretat”.
Un fel de Star Wars în limbaj academic!
Deși textul este publicat pe o
platformă online unde, cică, dau cu părerea specialiștii și intelectualii
adînci în cugetare, spre a fi citiți și discutați de oameni educați și dornici
de informare, nu se urmărește o analiză a situației, sau o poziție subiectivă,
respectînd normele elementare ale respectului față de inteligența și cultura
cititorilor. Altfel nu-mi explic de ce, în pofida utilizării unor termeni și
formulări la zi cu avansul terminologiei științelor socio-umane, autorul
recurge la niște simplificări și descrieri demne de lupta cu ”pericolul
evreiesc” din presa interbelică sau la lupta cu fascismul din presa optzecistă.
Să gonești călare pe paradigma huntingtoniană a ”ciocnirii civilizațiilor”, pe
descrieri ale Răului ce incorporează cele mai elementare clișee de sorginte
mitică – își trage seva din subteran, ură irațională, riscul ridicat al
dușmanului intern – și pe cele mai rudimentare expresii ale ”orientalismului”
și ”europocentrismului”, într-o cruciadă post-modernă ce pare că se desfășoară
pe platourile de filmare hollywood-iene cu asistență specializată din partea
CIA, denotă o remarcabilă sufocare a simțului ridicolului de către un instinct
diplomatic exacerbat.
Proiectate pe un astfel de fundal cu accente
mitologice și cioplite într-un lemn de esență tare, cele cîteva cuvinte despre
evenimentele care ”au afectat demnitatea umană, în înțelesul ei cel mai
sensibil” au efectul unui ac de gămălie într-un vagon cu vată (ca să mă
folosesc de o inspirată formulă a magistrului I.D. Sîrbu). Nu doar că nu găsim
nici o remarcă despre incompatibilitatea torturii cu înaltele pretenții aledemocrațiilor liberale, cu o lume pretins ”civilizată”, sau măcar o condamnare
categorică a faptelor și a celor responsabili, dar autorul tratează cu o
înțelegere ”omenească” aceste slăbiciuni necesare, îngropînd toată chestiunea
în detalii apăsate despre excepționalitatea contextului generat de gravitatea faptelor
comise de teroriștii vînați. Dacă în termeni ”omenești” autorul admite că putem
să ”vedem argumente și contra-argumente la fel de răscolitoare, și într-un sens
și în celălalt”, cu totul altfel se pune problema cînd abordăm faptele ”ca
specialiști [... pentru că] putem vedea cum tabloul relațiilor Occidentului cu
lumea islamică s-a deteriorat continuu iar numărul adepților grupărilor
fanatice a crescut, nu numai în țările majoritar musulmane, dar recent și prin
racolări din țările europene și, în general spus, occidentale”. Nu are sens să
menționez dublul standard folosit în evaluarea evenimentelor care au dus la
”deteriorarea” tabloului pentru că din narațiunea livrată ai impresia că totul
a început brusc cu punerea de bombe de către niște ”eșuați de la periferia
societății, lucrînd la planuri secrete de distrugere a bucuriei occidentale”, cînd nici n-am scăpat bine de pericolul comunist.
Folosirea torturii împotriva unor suspecți ce par fi de partea ”dușmanilor
libertății”, apare ca un compromis necesar pentru a salva alte vieți și pentru
a opri extinderea Răului, într-o logică de tipul ”scopul scuză mijloacele” și nu
ca o nivelare totală a actorilor
implicați și ca prăbușire în bezna barbariei și a sadismului.
Pentru că toată această intervenție
construită pe simplificări grosolane și pe o evaluare trunchiată și profund
inegală a cursului evenimentelor care au dus la acest conflict, are toate
datele propagandei în buna tradiție a ceea ce Julien Benda a numit ”trădarea
intelectualilor”, în loc de concluzii îi adresez domnului Naumescu cîteva întrebări:
-
Ați scris
acest material în calitate de ”om” sau în calitate de ”specialist” care înțelege
rosturile mai înalte din spatele unor astfel de incidente ce populează constant
ecranul cursului istoriei?
-
Ce părere
aveți despre specialiștii din cele mai variate domenii, de la chimiști și
filosofi, pînă la diplomați, care au acompaniat, cu puțină vreme în urmă,
delirul de mare salvator al civilizației
europene al numitului Hitler Adolf?
-
Ce e mai
oribil? Ce e mai condamnabil, un text prin care decontextualizînd, trunchiind
și omițînd cu intenție detalii, proclami un Război Sfînt și justifici
necesitatea uciderii unei categorii umane în numele apărării valorilor
unei credințe religioase, sau un text construit pe o rețetă asemănătoare prin care justifici
torturarea unor oameni ”suspecți” sau ”vinovați” în numele apărării drepturilor
omului și a unor valori politice?
Bine-venita replica. Ar mai fi trebuit mentionata dulcea imbecilitate in care autorul se imagineaza, paradisiac, acompaniat de "liniştea şi bunăstarea clasei mijlocii care savurează satisfacţiile capitalismului", intr-o "cafenea agreabila din centrul unei faimoase metropole", luminata de "urarea Merry Christmas, de la marca elveţiană de ciocolată Lindt" (stare de gratie, fara de care nu putem intelege dorinta sa nestavilita de a ciocni cat mai multe civilizatii inferioare).
RăspundețiȘtergere