Imperialism 1885 (sursa: fineartamerica.com) |
I. Imperialismul european
„Outside roared the wild chaos of
barbarism.” (Francis Haverfield)
Despre modelul imperialist
„Roman officers and English
gentleman”1
sau „Britannia, origin myths and the British Empire”2
sunt doar două titluri, extrem de elocvente, în ton cu spiritul
deschis și uneori provocator al arheologiei britanice, dintr-un lung
șir de studii născute din interesul față de geneza cercetării
epocii romane în fosta provincie insulară. Interesul acesta nu este
întâmplător și nici izolat, el fiind alimentat pe de o parte de
către critica post-colonială, aflându-se în același timp sub
umbrela curentului denumit „antiquity
reception”,
foarte popular prin facultățile de studii clasice din lumea
anglo-saxonă, celebrele „Faculties
of Classics”.
Dincolo de o însemnătate intrinsecă care îi asigură un loc în
cadrul domeniilor de cercetare ale istoriei culturale, scopul acestor
demersuri este cât se poate de pragmatic și de actual pentru
arheologia romană. Dezbaterile gravitează în jurul relației
dintre discursul istoric conceput la debutul fazei științifice a
arheologiei romane și contextul sociocultural al perioadei, cuprinsă
între ultima treime al secolului al 19-lea și momentul izbucnirii
primei conflagrații mondiale. Întâmplător sau nu, acest proces de
geneză este contemporan cu perioada de vârf a imperialismului
european, descrisă de către Eric Hobsawm drept „The
age of empire”
(1875-1914), când Bătrânul Continent se poziționa treptat pe
traiectoria care o va conduce către cataclismul primului război
mondial. Imperiul colonial Britanic ocupa aproape un sfert din
teritoriul planetei, cel Francez, deși în ușor declin, se menținea
pe poziții puternice mai ales datorită vastelor posesiuni din
Africa de Nord și de Vest, iar Kaiserreich-ul german era în plină
expansiune politică și industrială. Lista continuă în mod logic
cu Imperiul Austro-Ungar, dar despre asta cu ocazia următoare.
Bilanțul acestor studii este deosebit de interesant din punctul de
vedere al istoriei culturale, și oarecum alarmant pentru arheologia
romană. Prima concluzie (deloc surprinzătoare), este că trecerea
arheologiei acestei epoci în faza științifică s-a petrecut în
contextul avântului imperialist din Europa secolului al 19-lea. A
doua observație se referă la faptul că fundamentul teoretic al
arheologiei provinciale romane, concretizat prin paradigma
romanizării
concepută în acea perioadă, a rămas aproape neschimbat.3
Discursul istoric bazat pe principiul ierarhiei culturilor și pe
supremația culturii europene în calitate de moștenitor al
Imperiului Roman, predomină în continuare în cercetare.4
Procesul genezei este relativ
uniform, cu unele diferențe de nuanță. În Anglia și în Franța
s-a bazat pe caracterul colonial al respectivelor state, discursul
istoric fiind influențat în mod decisiv de relația „țării
mamă” cu populațiile colonizate. În Germania, proaspăt
unificată, fenomenul a fost plasat sub semnul unei ideologii
militariste, materializat printr-un interes intens față de
arheologia romană militară.5
Primul program de cercetarea și de publicare a limesului roman,
întreprins de către Reichs
Limeskomission,
instituție înființată tocmai cu acest scop și prezidată o vreme
de către Theodor Mommsen, trebuie privită în acest context. Cele
mai elocvente exemple ale rezultatelor arheologiei militare
romano-germane din această perioadă sunt monografiile din seria Der
Obergermanisch-rätische Limes des Römerreiches,
publicate între anii 1894-1937, demers de o amploare unică pentru
perioada aceea, la care se adaugă impresionanta reconstruire a
castrului auxiliar de la Saalburg, din vecinătatea orașului
Frankfurt am Main, realizată în perioada 1897-1907 sub patronajul
Kaiserului Wilhelm al II-lea.6
Unul din numitorii comuni ai acestui
fenomen este rolul fundamental al studiilor clasice în formarea
membrilor clasei de mijloc și de sus. Cunoștințele solide în
domeniul „operelor fundamentale ale civilizației europene” erau
condiții esențiale pentru orice supus educat al imperiilor moderne,
iar dincolo de acest aspect, contribuiau (premeditat sau nu) la
inocularea unei atitudini pozitive față de ideologia imperialistă.7
Funcționarii de rang și diplomații coloniali din cadrul Foreign
Office erau școliți
la facultățile de studii clasice ale universităților britanice,
cu scopul precis de a deprinde metodele colonialiste ale
predecesorului antic. Întâmplător, formarea funcționarilor
coloniali francezi din Algeria urma aceleași coordonate.
Sentimentele imperialiste din societatea victoriană și mai târziu
cea edwardiană nu se bazau doar pe conceptele darwinismului social,
ci și pe credința în natura fundamentală a progresului, asociată
cu o viziune misionară de diseminare a acestui progres în fiecare
colț al planetei (sună ironic de actual, nu?). Consacrarea
imperialismului ca ideologie preponderent pozitivă, benefică s-a
produs treptat în societatea britanică unul din factorii cheie
fiind încoronarea Reginei Victoria ca împărat al Indiei în 1876.8
S-a observat de asemenea că interesul pentru „strămoșii
spirituali” romani s-a accelerat în societatea insulară, atât pe
plan științific cât și pe cel „mediatic” în perioada
1900-1914, când Imperiul Britanic, aflat în criză, își pierdea
încetul cu încetul statutul de prima putere mondială sub presiunea
Germaniei și a Statelor Unite.9
Elita politică din Albion își întorcea privirea spre trecutul
roman pentru a găsi soluții de reformare și salvare pentru Pax
Britannica. În
presa din perioada respectivă se invoca des antologia lui Edward
Gibbon despre declinul și prăbușirea Imperiului Roman (The
History of the Decline and Fall of the Roman Empire,
publicată între 1776 și 1788), ca un exemplu distopic al
consecințelor slăbirii Imperiului din interior prin degradarea
virtuților și a spiritului imperial.
În paralel, părinții arheologiei
romane se lansau în competiția pentru moștenirea Romei,
prefigurând astfel pătrunderea arheologiei romane într-o nouă
sferă, cea a naționalismului. Theodor Mommsen compara epoca de
prosperitate a perioadei antoniniene (a doua jumătate a secolului 2
p.Chr.) cu cea a statului imperial german. Francis Haverfield,
fondatorul arheologiei romano-britanice vedea în Imperiul Britanic
moștenitoarea Romei și implicit a condiției de bastion și vârf
de lance al civilizației. Discursul savantului francez Fustel de
Coulanges este și mai direct, în viziunea acestuia alternativa
civilizației clasice pentru strămoșii gali era stăpânirea
germană, ceea ce ar fi rezultat în secole de barbarism.10
Aluzia este clară și nici nu merită punctată.
Theodor Mommsen (sursa foto: Wikipedia) |
Paradigme moștenite
Aminteam mai sus de faptul că
paradigma fundamentală în majoritatea școlilor de arheologie
romană provincială este în continuare conceptul de romanizare.
Acest instrument conceput pentru înțelegerea impactului Imperiului
asupra populațiilor cucerite și a mecanismului de construire a
societăților romane provinciale a fost elaborat de către savantul
german Theodor Mommsen, cu contribuția ulterioară a britanicului
Francis Haverfield. Imaginea pe care ne-o servește este cea a
autohtonilor gali, britoni, germanici sau daci, care după o
rezistență inițială pe viață și pe moarte, îmbrățișează
civilizația romană, recunoscând avantajele păcii și a bunăstării
economice, plăcerea băilor publice, și beneficiile vieții
municipale de tip roman în general, decid să se lase romanizați.
Cultura devine astfel un efect secundar, o consecință a puterii
militare.11
Această viziune naivă asupra lumii antice este bazată pe influența
unilaterală a unei civilizații superioare care s-a răspândit în
primă fază datorită forței militare, iar după pacificare, a
continuat să se extindă, exploatând emulația socială a
autohtonilor. Mecanismele culturale, în calitate de propulsoare al
schimbării și al rezistenței deopotrivă sunt excluse din start.
În prezent paradigma romanizării se află într-un proces de
dezintegrare, fiind erodată treptat pe parcursul ultimelor două
decenii în arheologia romană din unele state ale Europei
Occidentale.12
Ultima sinteză bazată pe acest concept privind provincia Britannia
datează din anul 1990, deși aceasta prin modul de abordare elimină
o bună parte din inadvertențele existente până la momentul
respectiv.13
Acest model de cercetare apelează
aproape exclusiv la perspectiva elitei politice și militare romane.
Dovadă este interesul exclusiv și îndelungat pentru orașe,
castre, băi și vile, produsele acelui high
culture roman cu
care imperiile moderne se identificau cel mai bine. Armata romană a
fost inevitabil înzestrată cu bagajul ideologic al perioadei.
Conceptele de disciplină militară în sens modern, de castru ca și
cazarmă militară izolată de lumea de afară (și implicit de
prezența femeilor și a civililor), sau cel de uniformă militară
romană, s-au născut în urmă cu peste un secol și continuă să
domine cercetarea în unele zone ale continentului.14
Plasarea istoriei în slujba regimurilor și a
ideologiilor politice (perioada antică fiind probabil cea mai
abuzată) nu este prerogativa imperialismului colonialist din secolul
al 19-lea, acest fenomen petrecându-se inclusiv în contextul
sistemelor politice prezente. Întrebarea incitantă este însă, de
ce oare odată cu scufundarea imperiilor, nu au fost trase la fundul
oceanului și paradigmele incubate de către acestea? Din ce cauză
continuă dominația acestora, mai ales în zonele din eșalonul
secund al cercetării? Explicația ar putea fi legată de evoluția
arheologiei romane și trecerea acesteia de sub umbrela
imperialismului sub cea a naționalismului, ideologie căreia se pare
că i-a convenit de minune acest curent. Subiectul este deschis
explorării și dezbaterii.
Cazul Daciei romane. Scurtă avanpremieră
Poate fi aplicat acest model pentru felia noastră din
Imperiul Roman, numită Dacia romană? Răspunsul logic este da, iar
premisele unei astfel de abordări sunt aparent favorabile.
Începuturile cercetării științifice a provinciei Dacia coincid în
mare parte cu existența Imperiul Austro-Ungar, cercetarea
programatică și sistematică avându-și originile în această
perioadă. Diferențele dintre K.u.K-ul austro-ungar și imperiile
coloniale contemporane cu acesta sunt bineînțeles nenumărate, așa
cum nenumărate sunt și diferențele dintre Kaiserreichul german și
Imperiul Britanic de exemplu. Mergând mai departe, a fost oare
Imperiul Roman privit ca un strămoș spiritual de către elita
statului dualist? Dar mai bine să nu anticipăm. Revenim după o
pauză de reflectare…
Bibliografie
A. Gardner (2007), An
Archaeology of Identity. Soldiers and Society in Late Roman
Britain (London 2007).
R. Hingley (1995), Britannia, origin myths and the
British Empire. In S. Cottam, D. Dungworth, S. Scott and J. Taylor
(eds.), Proceedings of the Fourth Theoretical Roman Archaeology
Conference Durham 1994 (Oxford 1995), 7-23.
R. Hingley (2000), Roman Officers and English Gentlemen:
The Imperial Origins of Roman Archaeology (London 2000).
C. M. Hüsen (1992), Grabungen und Forschungen der
letzten 40 Jahre im obergermanischen und rätischen Limesgebiet, In
*** Der römische Limes in Deutschland: 100 Jahre
Reichs-Limeskomission (Stuttgart 1992), 33-70.
D. Mattingly (2004), Being Roman: expressing identity in
a provincial setting, Journal of Roman Archaeology 17, 2004, 5-25.
M. Millett (1990), The Romanization of Britain
(Cambridge 1990).
G. Woolf (1998), Becoming Roman. The Origins of
Provincial Civilization in Gaul (Cambridge 1998).
1
Hingley 2000.
2
Hingley 1995.
3
Hingley 1995, 11.
4
Woolf 1998, 4-5.
5
Hüsen 1992, 33.
6
Hüsen 1992, 33.
7
Hingley 1994, 12.
8
Hingley 2000.
9
Hingley 1995, 15.
10
Woolf 1998, 4-5.
11
Woolf 1998, 19.
12
Mattingly 2004, 6.
13
Millett 1990.
14
Gardner 2007, 24-25.
foarte bun materialul! astfel de abordari si de analize sunt cu adevarat binevenite in arheologia autohtona. sunt curios de continuare, de abordarile imperialismului austro-ungar. felicitari autorului pentru claritate!
RăspundețiȘtergere