Într-o discuţie purtată cu
bunul meu prieten Valentin Trifescu despre protestele din ultimele două luni
acesta a amintit câteva afirmaţii făcute de Tzvetan Todorov în cadrul unei
conferinţe susţinute la Universitatea din Strasbourg în 2012 pe marginea cărţii
sale, Les ennemis intimes de la démocratie.
Dintre cele afirmate atunci de Todorov o chestiune mi-a atras atenţia în mod deosebit şi
m-a determinat să scriu acest scurt material. În societatea contemporană
duşmanii cei mai periculoşi ai democraţiei sunt cei dinăuntru, cei care
clamează salvarea democraţiei şi a valorilor acesteia, folosind această
retorică pentru a-i plasa la extreme pe cei care nu sunt de acord cu
afirmaţiile şi politicile lor. Aceştia nu doar că manipulează principiile
democraţiei pentru a-şi legitima poziţiile şi acţiunile şi pentru a-i
delegitima pe ceilalţi, ci prin ceea ce fac erodează şi compromit chiar
principiile democraţiei.
Dacă în perioada interbelică
datorită fascinaţiei pentru regimurile autoritare, dictatoriale, democraţia
devenise nefrecventabilă pentru o mare parte a elitei intelectuale şi politice,
fiind considerată ca un „regim slab”, o frână în calea dezvoltării naţiunii, în
prezent democraţia şi valorile acesteia reprezintă sursa principală de
legitimare a politicienilor şi a
majorităţii intelectualilor. Aceasta se poate observa lesne şi din succesul de public şi casă al cruciadei anticomuniste în post comunism, purtată de către mulţi
intelectuali şi politicieni. Dacă un duşman al democraţiei plasat pe o altă
frecvenţă politică este uşor de descifrat şi relativ previzibil, marii „apărători”
ai democraţiei din guvern, mass-media şi o parte a societăţii civile sunt mult
mai periculoşi.
sursa foto: Amazon.com |
Acest mecanism al distrugerii
democraţiei din interior şi al manipulării acesteia este de o transparenţă
înspăimântătoare în declaraţiile şi acţiunile unor miniştri şi lideri de
guvern, precum şi ale unor strategi şi DJ-ei ai puterii politice din presa centrală.
Catalogarea protestatarilor ca extremişti, de toate speţele, plasează pe cei
care emit acest discurs: Guvern, SRI, consilieri guvernamentali ş.a. în poziţia
de apărători ai valorilor democratice şi ai statului de drept pândit de anarhie
şi mari pericole. În numele ordinii
democratice şi a libertăţilor fundamentale garantate de către stat sunt
încălcate drepturi, legi, sunt sporite şi întărite mecanismele de supraveghere
şi control pentru a evita pericolele extremiste, când vedem cu toţii că din
extremism a rămas doar o sperietoare şi câţiva romantici sufocaţi de resturi de
propagandă din alte vremuri. Fireşte, există o predispoziţie latentă spre
soluţii extreme în peste 80% dintre concetăţenii noştri, însă formaţiunile
politice sau oengistice extremiste (dreapta-stânga) nu par deocamdată apte să
le valorifice, spre norocul nostru. Dar „ei” trebuie să ne păzească şi trebuie
să apere ordinea de elementele disturbatoare, de fanaticii anti-democraţi de
toate orientările. „Ei” trebuie să depisteze elementele care critică prea
adânc, prea la rădăcină şi prea pe faţă ordinea prezentă, fie că e vorba de studenţi
sătui de subfinanţarea educaţiei, de cursurile croite după dascăli de
neînlocuit din epoca de aur şi de obsesia rentabilizării universităţilor în
detrimentul formării personale; de ţărani care vor să-şi crească vitele şi să-şi
cultive pământurile fără prea multe metale grele, sau de cetăţeni de vârste şi
condiţii variate care nu vor să plece dincolo pentru a trimite bani în ţară în
slujba creşterii economice. Aceste categorii şi multe altele trebuie musai
supravegheate prin crâşme pe Piezişei sau Centru, pe reţelele de socializare şi
prin toate locurile pe unde se pot cuibări pentru a conspira şi a-şi revărsa
umorile anti-democratice.
Ce mai rămâne din democraţie
şi libertăţi fundamentale când foşti intelectuali precum Mirel Palada sau
Andrei Cornea stigmatizează categorii întregi de nemulţumiţi şi contestatari
şi/sau deplâng lipsa de hotărâre şi slăbiciunile guvernului în chestiunea gazelor
de şist şi a proiectului minier de la Roşia Montana? Când protestul şi opoziţia,
acte fundamentale pentru o viaţă democratică decentă sunt descrise ca şi
acţiuni anti-democratice, extremiste, când se iau măsuri de intimidare a criticilor
puterii şi când demnitari ai statului îndeamnă la violenţă şi intervenţie în
forţă, în numele ordinii democratice şi pentru a evita anarhia, atunci nu mai
avem de-a face cu un regim democratic. Atunci duşmanii din interior ai
democraţiei au reuşit să golească de orice substanţă democraţia clamată şi
râvnită punând temelia unei ordini autoritare, sub carcasa libertăţilor
democratice. Când un premier se gudură pe lângă electoratul non-conformist
echipat cu un tricou cu CheGuevara (fără a şti prea multe despre acest
personaj de tristă amintire, faimos idol
al culturii pop occidentale) şi tolerează ieşirile în decor ale colegului de
partid Bogdan Diaconu, de un naţionalism rudimentar ce aminteşte de fiţuicile Vetrei
Româneşti din deceniul trecut, pentru ca mai apoi să ne explice afectat cum stă
treaba cu valorile democratice pe care el are datoria să le protejeze de
periculoşii extremişti care muşcă cu saţ din democraţia noastră, e normal să te
întrebi cine reprezintă şi apără cu adevărat democraţia. Nu cumva democraţia e
în stradă, gata să fie băgată în dubă şi dusă la secţie să i se întocmească
dosar penal pentru ultraj şi perturbarea ordinii publice, „democratice”?
andrei cornea e un "fost intelectual"? asadar traducatorul lui aristotel in romana este un fost intelectual?! presupun ca o idee atat de stranie nu poate se sa origineze decat in gandirea "bunului prieten" trifesco...
RăspundețiȘtergereNu, dragă Feliciane. Formularea îmi aparține și o asum. Dat fiind că domnul Andrei Cornea a asumat din plin în ultimii anii rolul de intelectual public, angajat, e mai mult decît traducătorul lui Aristotel și Plotin. Ca cititor al articolelor sale și ale unor lucrări excelente precum Penumbra și Scris și Oralitate..., precum și ale multor articole ale sale din 22, nu pot să fiu decît dezamăgit când observ demisia sa (de ceva vreme) din poziția de intelectual critic al abuzurilor puterii și cufundarea în afirmații și editoriale pline de generalizări și simplificări grosolane și tendențioase pe marginea protestelor anti gaze de șist
ȘtergereAm citit si eu articolul sau din 22, "Diavolul la Pungesti"; am avut si o discutie polemica azi-dimineata la cafea cu Dudu pe marginea acelui text - iti propun sa o continuam maine cand vii in Cluj, in spirit obiectiv, principial, tovarasesc si partinic, asa cum discutam noi intotdeauna. Eu cred ca asumarea unei optiuni politice sau ideologice, oricare ar fi ea (in afara celor extremiste, evident), nu te descalifica din postura de intelectual. De pilda, Vladimir Tismaneanu publica volume la edituri ale unor universitati precum Princeton sau UCLA, la Free Press si la Routledge. El este un intelectual care are o opera validata in mediile academice din SUA. E irelevant ca e fiu de comunisti, asa cum irelevant este si daca e crestin, budist zen, quaker, davidian, vegan, socialist, libertarian, basist, etc. Optiunea politica nu anuleaza opera. Andrei Cornea are asa ceva, in timp ce multi 'intelectuali critici" de pe Somes, desi nu au si il admira deschis pe dictatorul Hugo Chavez, raman totusi intelectuali si "pretini" :D
RăspundețiȘtergereUnde e John Edgar Hoover când ai nevoie de el? Declaraţi deschis sezonul de vânat vrăjitoare!
RăspundețiȘtergere