Nu a
trecut mult timp de când părinţii mei, pe atunci încadraţi unui
middle-class cu pretenţii intelectuale de provincie, îmi recomandau
mai degrabă să pun mâna pe o carte decât să „belesc ochii”
inutil la televizor. Era un sfat de bun simţ pe care nu l-am urmat
decât mai târziu (poate chiar prea târziu), un sfat pe care
astăzi, având în vedere producţiile TV occidentale care pătrund
la noi pe diferite căi, eu unul poate nu l-aş lansa virtualilor mei
copii, sau măcar n-aş face-o cu atâta vehemenţă. Calitatea
serialelor de televiziune din ultima decadă a crescut atât de mult
încât îndrăznesc să spun că sunt la fel de bune ca proverbiala
„carte” la care ne trimiteau părinţii.
Asemenea
majorităţii tinerilor din mediul urban românesc post-decembrist,
am trăit cu fascinaţia constantă pentru televiziunea prin cablu.
În anii '90 accesul la aceasta era mai mult decât entertainment.
Ea dădea cu adevărat sens telecomezii pe care dintr-o dată
descopereai mai multe butoane în josul celui roşu de on/off. Mai
mult decât atât, absenţa cutiuţei de recepţie de lângă uşa de
intrare în apartament îţi putea atrage imediat excluziuna din
grupul de prieteni care, aşa cum erau vremurile atunci, nu găseau
altă modalitate mai eficientă de a te chema afară decât a-ţi
suna la uşă. În fond, câte episoade din „Dexter's Laboratory”
puteai inventa până ca prietenii tăi să se prindă că nu ai
cablu? „Cartea” la care te trimiteau părinţii nu te putea salva
în asemenea situaţii! A face parte din generaţia PRO, fie că ne
place sau nu, nu a fost nicidecum o alegere. Adevărul este că
PROTV-ul acelor ani transmitea cele mai bune seriale. „Quantum
Leap”, „The X-Files”, „Seinfeld” sunt printre cele pe care
mi le amintesc cel mai bine. Unele dintre ele au meritat revizitate
mai târziu, multe şi-au păstrat statutul („Seinfeld” în
special) altele s-au „maturat” şi sunt cel puţin simpatice şi
astăzi, niciunul însă nu poate concura cu producţiile similare
contemporane, cel puţin nu cu cele mai prizate dintre ele.
Până
în pragul anilor 2000, industria TV producătoare de seriale de
ficţiune nu era cu mult diferită de începuturile sale. Există
mici diferenţe structurale între „Prizonierul” anilor '60 şi
sus-numitul „Quantum Leap”. Deşi au o metanaraţiune (în
„Prizonierul” un agent secret este ţinut prizonier pe o insulă
cu reguli restrictive, probabil chiar de către agenţia la care
lucrase şi încearcă să scape; în „Quantum Leap” un om de
ştiinţă este prizonier călătoriei în timp şi-şi caută drumul
către epoca sa; etc.) toate aceste seriale sunt mai degrabă o
colecţie de poveşti în care recurente sunt doar cele câteva
personaje principale. Acesta fiind tiparul, ele aveau foarte rar
şansa de a dezvolta personaje şi naraţiuni complexe, fiecare
episod nefiind altceva decât un film de sine stătător, de o durată
medie de 45 de minute, înjumătăţind deci posibilităţile
dramatice pe care le aveau producţiile de cinema contemporane. De
aceea personajele acestor seriale nu par niciodată foarte
convingătoare. Detectivul Columbo de pildă, n-a devenit niciodată
mai bun, în ciuda experienţei câştigate cu fiecare episod
petrecut. Niciuna din infracţiunile pe care le investiga n-au fost
rezolvate în mai puţin de 45 de minute de teledifuziune şi tot la
fel niciunul din cazurile sale nu a devenit atât de complex încât
să necesite două sau mai multe episoade (sau cel puţin aşa îmi
amintesc eu). „Seinfeld”, pe de altă parte, foloseşte aceste
limitări în folosul său: niciunul dintre personajele sale nu
învaţă nimic din experienţele trăite, de aici şi o foarte bună
parte din umorul serialului. În sfârşit, marele beneficiu al
posturilor de televizune producătoare de asemenea seriale este că
publicul nu trebuie să facă mari eforturi ca să le urmărească
săptămânal. Ratarea unui episod dintr-un lanţ narativ în care
ordinea verigilor nici nu contează nu aduce pierderi de audienţă.
Dimpotrivă, asemenea seriale pot aduna audienţă pe parcurs, fiind
foarte uşor de dibuit chiar şi la jumătatea sezonului.
Lucrurile
se schimbă puţin în anii '90. Metanaraţiunea câştigă teren
considerabil. „Twin Peaks” sau „The X-Files” îi dedică
episoade consecutive, construiesc personaje tridimensionale şi aduc
o infuzie considerabilă de dramatism povestirii. Cu toate acestea,
schema mare a lucrurilor nu se schimbă: „The X-Files” rămâne
în mare parte un serial de tipul monster-of-the-week
popularizat încă din anii '60 de seriale precum „The Outer
Limits” sau „The Twilight Zone” iar „Twin Peaks”, deşi
acordă o mai mare atenţie firului narativ principal, se pierde în
povestirile disparate ale comunităţii în care aterizează agentul
Cooper (foarte inegale de altfel). Lupta cu ratingurile însă, le-a
rănit cel mai mult. Metanaraţiunea, motorul care le punea în
mişcare din punct de vedere dramatic, era în acelaşi timp şi
catalizatorul unei fidelizări a publicului. Sezonul începea şi se
termina cu contribuţii la firul narativ principal al serialului, pe
la jumătatea sezonului introducându-se de asemenea un episod (sau
două) care să mai răspundă unor întrebări. Momentele erau
anunţate de campanii de advertising cu săptămâni înainte,
posturile de televiziune asigurându-se astfel de consecvenţa
publicului. Poveştile au fost astfel lungite inutil, epuizându-le
astfel potenţialul dramatic (vezi ultimele sezoane ale „The
X-Files”) sau scurtate de dragul audienţei. Este faimos cazul deja
amintitului „Twin Peaks” pe care producătorii l-au îngropat
datorită deciziei de a rezolva intriga principală la jummătatea
celui de-al doilea (şi ultimului) sezon al producţiei doar pentru a
sui ratingurile. Seria a continuat, dar lipsită de direcţia
imprimată de metanaraţiune.
Ce fac
creatorii de seriale de astăzi nu seamănă deloc cu ce se întâmpla
acum nu mai puţin de 10 ani. Vince Gilligan, care în anii '90 se
afla alături de Chris Carter în spatele producţiilor „The
X-Files” şi care în ultimii ani şi-a pus talentul la lucru
pentru „Breaking Bad”, se pare că nu se mai lasă călcat în
picioare de producători (sau se vor fi schimbat aceştia între
timp?). Seria sa cea mai recentă este una din cele mai puţin
compromiţătoare producţii. Ea este aproape integral metanaraţiune,
foarte solicitantă la adresa publicului nu doar prin faptul că cere
consecvenţă în urmărire, ci şi pentru că vine cu opţiuni
dramatice puţin explorate până acum chiar şi în cinema.
„Breaking Bad” este unul din cele mai complexe studii de personaj
surprinse vreodată de camera de filmat. Atât personajul său
principal (Walter White) cât şi cele secundare sunt fiinţe în
carne şi oase supuse unor transformări şi nu tipologii servite;
sunt personaje despre care suntem înclinaţi să credem că le putem
găsi doar în cele mai bune producţii cinematografice (şi-n
„cartea” aceea de care vorbesc părinţii). Diferenţa o fac însă
cele aproximativ 60 de ore alocate transformării (media de o oră şi
jumătate pe care o oferă cinematografia tradiţională păleşte!).
Ce vedem pe ecran este evoluţia subtilă a personajelor, aproape în
timp real, în aşa manieră încât să ne putem ataşa de ele
pentru ca mai apoi să le urâm sau să le compătimim. Mai mult,
„Breaking Bad” şi alte asemenea seriale mai recente se
dispensează de foarte multe dintre constrângerile genului. Vedem
adesea personaje principale, care ţin în cârcă firul narativ,
omorâte la mijlocul sezonului (fără a trâmbiţa asta în campanii
de advertising) doar de dragul realismului. Libertatea de creaţie
pare să se fi insinuat atât de mult în studiourile de producţie
încât unii, creatorii serialului „The Wire” în speţă, nu
doar că îşi anihilează eroii principali de dragul realismului,
dar îi şi marginalizază în unele sezoane pentru a-i readuce în
prim-plan în altele, ba mai mult, îşi permit să aducă în scenă
personaje noi, pivotale firului narativ (ba chiar să multiplice
firul narativ) chiar şi în ultimul sezon.
Cum se
poate întâmpla aceasta într-o societate de consum? Şi-au schimbat
televiziunile profilul dintr-o dată? Răspunsul este afirmativ, dar
doar parţial. Asemenea explozii de creativitate necontrolată s-au
mai întâmplat în industria entertainment-ului. La sfârşitul
anilor '60 de pildă, când producătorii de la Holywood şi cei din
industria muzicală pierduseră complet legătura cu publicul tânăr
soluţia a fost să le dea mână liberă regizorilor şi
muzicienilor tineri care se pare că ştiau ei ceva ce le scăpa lor.
Asta cel puţin până la sfârşitul anilor '70 când producătorii
au prins şmecheria şi au reuşit să recucerească terenul
deschizând uşa blockbuster-ului american şi industriei
muzicale şablonarde a anilor '80. O asemenea libertate se pare că
le este acordată şi creatorilor de seriale de televiziune şi nu
fără profit, pentru că multe dintre acestea se dovedesc a fi de
foarte mare succes. O contribuţie majoră la creşterea calităţii
serialelor au adus-o fără îndoială posturile plătite (HBO, AMC,
etc,) care pe de-o parte datorită bugetelor reduse de care au parte
şi concurenţei cu mult mai profitabilele posturi naţionale pe de
alta, au fost nevoite să le ofere altceva abonaţilor, şi-au asumat
şi riscuri deci1.
De asemenea, dezamăgirea puternică care se resimte astăzi în
industria cinematografică a pus şi ea umărul la reorientarea
publicului către serialele de televiziune care îi răspundeau cel
mai bine nevoilor, generând deci audienţă sectorului care în mod
normal ar fi fost puţin frecventat2.
Deşi au devenit tot mai greu de urmărit (ratarea unui episod poate
tăia apetitul pentru tot serialul) în ajutorul serialelor centrate
puternic pe metanaraţiune a venit tehnologia. Site-uri de media
streaming precum Netflix fac recuperarea episoadelor pierdute o
nimica toată, iar pentru Europa de Est şi Asia există (încă)
opţiunea (mereu de încredere) a pirateriei on-line.
Asemenea
evoluţii în cadrul pieţei TV, trebuie să recunoaştem, fac
televiziunea (sectorul media cel mai demonizat în opinia publică)
mult mai atrăgătoare şi mai puţin o pierdere de timp. Ce-i rău,
în opinia unora, e că această libertate de creaţie neîncătuşată
face victime... la propriu. Fie că este o influenţă „The Wire”
sau nu, cert este că Brian, căţelul familiei Griffin din serialul
animat „Family Guy” a fost „omorât” cu bună ştiinţă de
către realizatori în cel mai recent episod al serialului. Tragedia
a produs consternare printre fani iar dacă nu se vor putea obişnui
cu felul în care se fac seriale astăzi nu pot decât să le
recomand să nu mai „belească inutil ochii la televizor” şi să
pună mâna pe-o carte.
1Detalii
despre felul în care serialele serioase fac în mod curios profit
la http://www.nytimes.com/2010/04/05/business/media/05cable.html
2http://www.vulture.com/2012/09/why-tv-is-better-than-movies-gavin-polone.html
"Seinfeld" e un serial bun? Ai serioase probleme de perceptie... Cum sa spui ca 'S' e un serial bun? "Marimar" nu era un serial bun? Sau "Casandra"? Dudule, te rog, nu o lua pe ulei...
RăspundețiȘtergereMă, dacă te-ai uitat la "Marimar" sau "Casandra" dă-ne şi nouă un feedback şi spune-ne dacă au fost bune. Eu de unde să ştiu dacă nu le-am văzut. Sau dă verdicte aşa cum faci cu "Seinfeld" fără să vezi vreun episod. Mai ştii... poate interesează pe cineva?
RăspundețiȘtergerepot sa-ti spun ca erau la fel de bune ca "Seinfeld"; ce-i drept, lipseau glumitele gen "treceam pe langa un teren de golf si m-am gandit ce-ar fi daca as baga mana in buzunar si as gasi acolo o minge de golf. si guess what? chiar aveam o minge de golf in buzunar"; eu cred ca ori Jerry Seinfeld, ori regizorul (ori cel mai probabil ambii!) sunt autisti! sau sufera de ceva sindrom Down, au cromozomi lipsa sau ceva de genu' asta frate...
RăspundețiȘtergereuite ce episod frumos; intr-adevar, e un foarte bun serial :) http://pollystreaming.com/Seinfeld-Season-4-Episode-1-The-Trip-1_v5937
RăspundețiȘtergereCe-i cu elitismele astea la un om de stânga, atât de deschis şi de îngăduitor faţă de manifestările culturale specifice mediilor populare? Sau studierea arhivelor securistice te-a infestat cu o ură viscerală faţă de producţiile occidentului putred şi decadent?
Ștergeree uimitoare strategia ta de a trage concluzii false din premize reale. comentariul de mai sus demonstreaza asta cu asupra de masura; sa-l analizam. afirmi ca sunt ingaduitor cu manifestarile "pop culture". sunt. si tu esti. afirmi ca am studiat in arhivele fostei Secu. corect. de unde decurge "concluzia" ta ca am fost infestat cu ura viscerala fata de occident si productiile sale culturale? a-ti configura un set de perceptii estetice proprii (individuale) insemneaza a "ura" nu-stiu-ce productii culturale? conform categoriilor mele estetice, Casa Poporului e o monstruozitate arhitecturala, la fel si Mausoleul Kumsusan din Pyongyang. De aici rezulta ca urasc poporul coreean sau poporul roman? Idem "Seinfeld" sau "Tanar si nelinistit". Mi se par niste opere cinematografice cel mult mediocre - asta nu inseamna ca urasc occidentul. Ma mir cum de nu mi-ai spus ca sunt antisemit (sau fascist) din moment ce nu-mi place Seinfeld ;))
RăspundețiȘtergeredomnule Velimirovici, n-ar fi rau daca ati uri occidentul sau poporul coreean, asa ati avea in sfarsit si dumneavoastra o parere clara. din cate am observat eu pe acest blog, din materialele dvs si mai ales din comentari, sunteti un tip ori confuz ori instabil si incoerent. va contraziceti constant. odata il faceti praf pe Noica si scoala sa, odata va luati de comunisti, de filme si nazisti, de istorici din trecut? cu ce exact va ocupati dvs? ce cautati pe acest blog? vad ca cititi mult dar pareti cam fixist si plin de ranchiuna.
Ștergeredomnule Lazar, din comentariul dvs. inteleg ca echivalati flexibilitatea gandirii cu confuzia mentala.
Ștergerenu "ma iau de comunisti", studiez istoria contemporana universala de vreo 6-7 ani. sunt interesat de fenomenul radicalismului politic modern si contemporan. scriu pe astfel de teme periodic in diverse reviste de specialitate, dar si platforme cu carcter cultural (lapunkt.ro, revista 22, etc.). impreuna cu un grup de prieteni am infiintat acest blog cu cativa ani in urma.
revin la Dvs., ca sa va raspund: nu am "facut praf" pe Noica ori "scoala" sa. punand in relatie doua modele culturale care au existat in istoria postbelica a Romaniei (A. Marino, respectiv C. Noica) mi s-a parut mai benefic - in durata lunga si din perspectiva potentialelor urmari - si demn de a fi emulat primul. Niciodata nu am rezonat cu ideile lui Noica expuse in volume precum "Sentimentul romanesc al fiintei" ori "Simple introduceri la bunatatea timpului nostru". Acest fapt nu ar trebui sa ne impiedice insa sa-i recunoastem acestui om de cultura meritele sale indiscutabile: cultura romana il are astazi pe Platon in limba sa din "vina" lui Noica! punct. asta nu ma face nici confuz, nici instabil, nici incoerent: nu agreez ideile sale (sau cel putin o parte dintre ele) dar apreciez efortul depus de noica in alte proiecte culturale pe care le-a demarat/coordonat/initiat. dumneavoastra va dati seama ca, daca noica nu ar fi coordonat acele traduceri, Romania ar fi avut toate sansele ca, la finalul secolului XX, sa fie una dintre putinele tari europene care nu ar fi avut acces la un ganditor de talia lui Platon?
nu "ma iau" de istorici din trecut. sistemul comunist in Romania nu a venit de pe planeta Marte si nu a fost intretinut de fiinte extraterestre. politruci, istorici, jurnalisti, scriitori, poeti, compozitori, pictori, economisti, etc. l-au intretinut. nu gasiti o miza etica in a-i cunoaste, chiar si acum dupa 23 de ani de la evenimentele din 1989, pe cei care au facut cu putinta acel sistem? care l-au intretinut, cautionat, perpetuat; care au profitat de pe urma sa, care i-au oprimat pe altii... este vorba despre salubritatea spatiului nostru intelectual in particular, si public in general. daca nu vedeti ca aceste lucruri nu reprezinta "ranchiuna" unor tineri "instabili" ori placerea sadica de a-i pune la stalpul infamiei pe profesorii lor, atunci ati ratat miza esentiala a acelei rubrici pe care, in memoria lui virgil ierunca, am botezat-o "Antologia rusinii". sunt ferm convins ca nu poti aplauda entuziast discursul ceausist la congresul 14 in noiembrie 89, iar in ianuarie sa incepi sa construiesti democratia cu aceleasi maini care, in anumite cazuri, zeci de ani ai incercat sa cladesti viitorul luminos reprezentat de comunism...
sper ca am reusit sa va lamuresc. cu riscul de a va obosi, plictisi ori consuma timpul, prefer argumentul in locul invectivei ori a etichetarilor facile. nu cred ca, in spatiul on-line aflandu-ne, oricine poate spune orice despre oricine...
fv.
da domnule Velimirovici, ati reusit sa ma lamuriti. totusi, toleranta si fascinatia dvs fata de manifestarile pop culture pare a avea aceleasi limite pe care le reprosati altora. sau mi se pare mie?
Ștergere