Constanţa Vintilă-Ghiţulescu, Evgheniţi, Ciocoi, Mojici. Despre obrazele primei modernităţi româneşti 1750-1860, Humanitas, Bucureşti, 2013, 354 p.
Aflată în categoria celor mai prizaţi istorici români contemporani,
alături de nume precum Bogdan Murgescu, Alexandru-Florin Platon, Lucian Boia,
Neagu Djuvara, Constanţa Vintilă-Ghiţulescu s-a impus în câmpul istoriografic
autohton atât prin temele abordate în lucrări precum În şalvari şi cu işlic. Biserică, sexualitate, căsătorie şi divorţ în Ţara Românească a secolului al XVIII-lea (Humanitas,
2004, 2013) sau Focul amorului. despre
dragoste şi sexualitate în societatea românească (1750-1830) (Humanitas,
2006, 2012) cât şi prin maniera clară şi atractivă în care îşi înveşmântează
cercetările amplu documentate. Formată şi la şcoala istorică franceză, autoarea
reuşeşte să infuzeze în cercetarea istorică românească un suflu proaspăt binevenit,
oferind un model numai bun de urmat de tinerii istorici, după prelungite
decenii în care, în afara unor notabile excepţii, istoricii autohtoni au
cultivat o împietrire rentabilă şi înverşunată între entuziasmul romantic şi
directivele de Partid.
Cea mai recentă carte, acoperind în mare aceeaşi perioadă vizată şi în
lucrările anterioare, dezvăluie într-o manieră cât se poate de convingătoare
câteva din obrazele primei modernităţi româneşti, mai precis straturile pe care
cercetările anterioare asupra modernității românești mai mult le-au survolat decât aprofundat. Fundamentată
pe un bogat şi variat material arhivistic, de la procese verbale, condici de anaforale şi porunci bisericeşti, condici
cu pricini judecătoreşti, până la colecţii de documente publicate de-a lungul
timpurlui, pagini memorialistice şi articole din presa vremii, lucrarea de faţă
propune o radiografie pe mai multe nivele a lumii româneşti din Muntenia şi
Moldova. Lumea boierească, mediile bisericeşti, mahalalele, provincia şi lumea
satului sunt descifrate şi reconstituite prin intermediul materialului
documentar parcurs.
Paginile prezintă lentoarea şi poticnelile multiplelor proiecte şi
demersuri modernizatoare, evoluţia moravurilor, a convingerilor şi a
diferitelor practici. Apariţia unei clase de mijloc, condiţie considerată
necesară pentru modernizarea unei societăţi, s-a desfăşurat extrem de lent,
referinţele culturale şi valorile specifice lumii boiereşti păstrându-şi
vigoarea şi puterea de a influenţa atitudini şi comportamente până târziu.
Dincolo de stilul plăcut, cu accente literare pe alocuri, lucrarea se impune ca
o lectură folositoare nu numai istoricilor ci tuturor celor care sunt preocupaţi să
înţeleagă, cât de cât, modul în care s-a dezvoltat societatea românească
“modernă”, mecanismele care o animă şi mai ales funcţia unor comportamente şi
atitudini prelungite viguros până în zilele noastre. Două chestiuni mi-au atras în mod special
atenţia:
1.
incursiunea
în lumea satului aflat în furcile modernizării. Slăbiciunea mea pentru
abordările care ţin cont de diferitele nivele culturale şi sociale în
reconstituirea trecutului istoric, explică acest fapt. Prizonieri (încă) ai
unei vulgate istoriografice care extrapolează la scara întregii
societăţi/naţiuni evoluţia unui strat social/cultural, de regulă ceea ce se consideră
elita politică şi intelectuală, ne trezim spunând vrute şi nevrute despre lumea
tăcută a satului, destul de refractară la demersurile modernizatoare
heirupiste. Lucrarea de faţă pune alături de entuziasmul şi limitele
acţinunilor unei elite politice şi intelectuale, rezistenţa lumii satului faţă
de nişte fenomene greu de înţeles şi pline de incoerenţe, precum şi rezistenţa
mediilor clericale faţă de lărgirea accesului la educaţie (pericolul
“stricării” credincioşilor) sau faţă de impunerea organizării şi susţinerii
financiare a unor şcoli.
2.
al doilea aspect ţine de o serie de practici, atitudini
şi comportamente pe care avem ocazia să le vedem constant în jurul nostru, ţinând în special de
raportarea faţă de Putere şi faţă de statul dătător de slujbe. Dar, pentru mai
multă claritate, redau un fragment extrem de expresiv: “Toţi ştiu că numai
protecţia şi acceptarea obedienţei le pot asigura o «carieră», relativ uşor de
construit şi o serie întreagă de alte beneficii şi privilegii. Sub pălăria unui
stăpân puternic şi influent, viaţa e mult mai uşoară, chiar dacă îngrădeşte
întru câtva personalitatea şi libertatea. Şi, până la urmă, de ce ar avea
nevoie de atâta slobozenie sau personalitate, când accesul la putere şi la
dregătoriile înalte este deja stabilit, iar bunăstarea contează mai mult. Prin
susţinerea supusului, boierul îşi asigură nu numai prestigiul, ci şi serviciile
celui promovat. Promovarea nu are nicio legătură cu o «pregătire» a slujbaşului
(adesea ajuns într-o slujbă total diferită de cea pe care o ocupase până
atunci), căci un slujbaş domestic nu are nicio fărâmă de formare profesională,
ci îşi datorează poziţia mai degrabă unui favor şi unei nevoi a stăpânului” (p.
234)
Ar putea fi adăugate multe altele despre analiza făcută lumii boiereşti şi
a reţelelor construite, despre aversiunea faţă de profesiuni, fie că e vorba de
medicină, drept etc., din partea boierilor, acestea fiind considerate sub
demnitatea lor, mult mai poftite fiind slujbele în administraţie; despre
promovări şi numiri în diferite posturi, însă rămâne să le descoperiţi
parcurgând lucrarea. În concluzie, dincolo de opţiunea subiectivă pentru
anumite aspecte reliefate în această modestă prezentare, cea mai recentă carte
a Constanţei Vintilă-Ghiţulescu propune
o restituire solidă a unor faţete şi mecanisme ale modernităţii româneşti. Fără
a absolutiza doscumentul de arhivă, fără a opera din postura unui judecător,
autoarea se limitează la descrierea acelei lumi şi la lămurirea modului/modurilor
în care aceasta funcţiona, înainta.
Sunt cumva off-topic, imi cer scuze.
RăspundețiȘtergereAu aparut la Univers Enciclopedic Gold trei carti tare curioase : opera lui Vlad Botulescu din Malaiesti ( http://www.universenciclopedic.ro/?s=vlad+botulescu ). Evident, nu stiam de domnia sa si de cartile sale. La o cautare googliana vad ca s-a mai scris despre el : Alexandru Dutu, Tradition and Innovation in the Rumanian Enlightenment in International Journal of Rumanian Studies, 1972 si Emil Turdeanu, Etudes des litterature roumaine et d'ecrits slaves et grecs des principautes roumaines, Brill, 1985. Fragmentele pe care le ofera google nu sunt foarte largi, iar cartile nu le detin si nici nu am cum sa fac rost de ele. As vrea sa va cer o recenzie/ punere in context mai ampla : cine a fost domnul asta, in ce lume a trait el si cum de e atat de uitat. Imi dau seama ca las impresia ca v-as da o tema pentru acasa, sper sa nu va deranjeze asta si sa fiti la fel de curiosi ca si mine, doar ca echipati cu cele necesare pentru a excava prin trecute trecuturi. Multumesc.
Ne apucăm de scormonit. Gum găsim ceva punem de un material. Multumim pentru sugestie.
Ștergere