Adunate într-un volum structurat în jurul unor teme ca: Primăverile
- Frici şi speranţe – Suferinţe – Tristeţile – Iubirile -
Clujul, Transilvania, România patria mea – Exerciţii de
admiraţie, însemnările lui Vasile Sebastian Dâncu din ultimii
14 ani pot fi privite şi ca o radiografie subiectivă, cu accente
sporadice de lirism şi patetism, deopotrivă a propriei existenţe
şi a societăţii româneşti. Dincolo de poveştile conţinute, de
reflecţiile pe marginea unor probleme politice, sociale şi morale
care ritmează societatea autohtonă şi de nostalgiile
rural-transilvăniste ale autorului, volumul mi-a atras atenţia prin
câteva aspecte.
În primul rând am găsit din plin amprenta lui Octavian Paler, nu
varianta de Facebook descompusă în citate şi vorbe de duh ce ţin
loc de înţelepciune şi lecturi, ci cel din scrierile
autobiografice precum Deşertul pentru totdeauna sau
Autoportret într-o oglindă spartă. Nu e vorba numai de
operele acestuia, la care autorul face în câteva rânduri referire
sublininiind astfel influenţa lor asupra propriei biografii
intelectuale, ci şi de o anumită manieră „moralist-ţărănească”
de a pune problema, cu o constantă oscilaţie între seninătate şi
afectare, gravitate. Privirea înduioşător-critică aruncată
societăţii are în centru propria biografie şi persoana rezultată
în urma unei sume de experienţe, fără a avea răceala şi
intransigenţa unor observatori încrâncenaţi şi constant
revoltaţi. Fiecare dintre cei doi au/au avut undeva într-o
Transilvanie frumoasă tocmai prin faptul că e pestriţă şi
orgolioasă, un loc al memoriei, un sat (Lisa şi Runcu Salvei)
îmbibat în nostalgii şi melancolii, faţă de care-i leagă un
discret cordon ombilical înveşmântat în portrete şi senzaţii.
În pofida traseului intelectual, a aventurilor universitare şi
politice, unele însemnări trădează supravieţuirea prin birourile
lăuntrice a unui ţăran încurcat de ritmurile, tabieturile şi
ambiţiile lumii urbane, dar suficient de lucid că să înţeleagă
că asfaltarea drumului spre „acasă” nu-i uşurează
întoarcerea. Însă, în pofida unor asemănări de ordin biografic,
afectiv sau ton, umbra lui Paler însoţeşte autorul şi opera doar
până la un punct.
Amprenta „ţărănească” – în sensul cumsecădeniei,
pragmatismului şi ataşamentului faţă de anumite valori
tradiţionale – reiese şi din însemnările care reliefează
poziţionarea ideologică a autorului. Reflecţiile şi comentariile
pe marginea unor probleme şi fenomene din societatea autohtonă a
ultimilor 14 ani, pun în lumină convingerile de stânga ale
autorului (aspect binevenit în contextul inflaţiei de idei,
argumente şi reflecţii de dreapta), de multe ori la pachet cu
gesturi de reverenţă şi/sau adeziune faţă de valori şi
manifestări specifice unei lumi tradiţionale, conservatoare
(sărbătorile religioase, de exemplu). Unii critici, habotnici în
demarcaţii şi precizări ideologice, ar putea spune că e o
manifestare tipică a ipocriziei specifice clasei politice autohtone.
Personal, prefer să cred că e o chestiune care ţine de umanitatea,
sensibilitatea şi biografia fiecăruia.
Formaţia de sociolog a autorului reiese din multe însemnări, dând
consistenţă şi fundament multor analize şi comentarii, ceea ce se
constituie într-o calitate majoră a volumului, chiar dacă avem
de-a face cu o lectură de zăbavă şi nu cu o lucrare ştiinţifică.
Un exmplu elocvent îl reprezintă povestirea Frica şi spirala
tăcerii care are ca fundament o teorie asupra mass-media despre
care autorul spune că o predă anual studenţilor de la sociologie
şi jurnalism. Comentariile pe marginea fricilor ce guvernează lumea
românească şi a efectelor nocive ale televizorului, această
„fereastră de sticlă ce dă spre infernul cotidian”(p. 42),
îmbină argumente şi teorii din registrul sociologiei cu forţa
unor metafore extrem de expresive, punând o serie de diagnostice
pertinente societăţii autohtone, pe alocuri cu accente
moralizatoare.
După cele spuse în paragraful anterior despre metaforele ce
înveşmântează o serie de consideraţii fundamentate pe teorii din
registrul ştiinţelor sociale, este firesc să precizez un alt
aspect care mi-a atras atenţia: Scriitura! care face din lectura
multor texte cuprinse în volum un adevărat „banchet al
metaforei”, după cum probabil ar fi spus un regretat poet telcean,
Luca Onul, pomenit într-o însemnare despre poeţii ardeleni dragi
autorului. O însemnare care mi-a atras atenţia în mod special,
atât prin tematică, cât şi prin trimiterile mai mult sau mai
puţin subtile, dar mai ales prin expresivitate, este Final
previzibil (Într-o zi, toţi se vor prinde). O imagine care mi
s-a întipărit pe retină, cu evidente conotaţii politice, este cea
a „bătrânului războinic cu armura roşie” înconjurat de
„visele destrăbălate ale curtenilor care vând la talcioc bucăţi
din coroană, sceptru şi din tronul lui [...] putrezit de pişat şi
de sângele celor care au fost decapitaţi”. Comparând
expresivitatea şi inventivitatea multor fragmente din volum, cu
formulările subnutrite sau strident fardate care mărşăluiesc
zgmotos pe bloguri şi publicaţii online, mi s-a confirmat încă o
dată convingerea că nu contează doar ce spui ci şi cum spui.
În concluzie, printre lecturile văratice merită plasate (în
categoria: Meditaţii, Reflecţii şi Însemnări cu iz
autobiografic) şi poveştile îmbibate în nostalgie, metafore şi
parfum transilvanist ale runcanului Vasile Sebastian Dâncu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu