Atunci când titlul unei lucrări de istorie conţine sintagma adevăr
şi legendă, devine oarecum evident, chiar şi fără să o
deschizi, că atât autorul cât şi cititorul se află pe un teren
alunecos. Nu este necesar să aprofundăm teoria istoriei ca să ne
dăm seama că adevărul (fie el de orice natură, nu doar istoric)
nu este o categorie atât de la îndemână pe cât pare. Cât despre
legendă, coagulată de cele mai multe ori datorită folclorului
rural sau urban, culturii populare în general dar şi la iniţiativa
culturii oficiale, aceasta apare cel mai adesea distorsionat, fiind
aproape invariabil transmisă prin medierea şi filtrul interpretativ
al elitelor. Când obiectul de studiu se află, ca în cazul de faţă,
între cele două coordonate, rezultatele riscă să rămână într-o
zonă la fel de ambiguă ca şi sintagma din titlu.
Lăsând însă la o parte aceste consideraţii, când o lucrare
(precum cea de faţă) îşi propune să facă biografia unui „faimos
haiduc” şi în acelaşi timp „fiind scrisă într-un stil
concis, limpede şi cursiv”, adresându-se „unor cercuri largi de
cititori, din toate mediile socio-profesionale” (p. 16), un titlu
de tipul adevăr şi legendă este mai mult decât justificat,
dacă într-adevăr publicul ţintă este cel menţionat de autor în
introducere. Din păcate, recenta lucrare a Prof. dr. Paul-Emanoil
Barbu ratează acest deziderat, Ştefan Bujor între legendă şi
adevăr dovedindu-se a fi un instrument mai util cercetării
decât lecturii de destindere, aproape jumătate din conţinutul
cărţii fiind dedicat documentelor de arhivă. Cealaltă jumătate
este într-adevăr un studiu „concis” şi „cursiv” dar mai
puţin „limpede” decât pretinde autorul.
În primul rând, profesorul Barbu porneşte de la premisa eronată
cum că ar exista o distincţie tranşantă între tâlharul de rând
şi haiduc1.
Autorul, aşa cum reiese din întreaga lucrare (dar şi dintr-o altă
lucrare similară a aceluiaşi autor asupra căreia voi reveni),
operează cu definiţia împământenită a haiducului pe care o
cunoaştem cu toţii: un erou popular cu o conştiinţă socială
acută, care jefuieşte pe bogaţi şi dă la săraci, îndreaptă
alte rele sociale, nu ucide pe nimeni şi pe deasupra se dovedeşte a
fi şi un vajnic apărător al valorilor neamului, luptând adesea
împotriva „ocupaţiei” străine (cel mai adesea
otomană/fanariotă, dar şi maghiara/imperială în Transilvania).
Nicicând pe parcursul lucrării, profesorul Barbu nu pune la
îndoială această definiţie deşi cercetarea pe care o întreprinde
ar fi putut dezvălui (dacă ar fi existat mai multă circumspecţie)
felul în care această perspectivă totalizatoare s-a suprapus
individului Ştefan Bujor generând personajul Ştefan Bujor.
Parti-pris-ul fiind luat, Paul-Emanoil Barbu se mărgineşte doar la
a-şi exprima dezamăgirea cu care l-a descoperit pe Ştefan Bujor:
„După ce am încheiat cercetarea despre boierul-haiduc Iancu
Jianu, care s-a materializat în publicarea a câtorva studii şi a
unei monografii, apărute în două ediţii, am trecut la
investigarea documentelor istorice referitoare la Bujor, despre care
şi eu credeam, iniţial, că a fost unul dintre cei mai importanţi
haiduci autohtoni. După ce am studiat însă, cu cea mai mare
atenţie, un bogat material documentar inedit, am rămas dezamăgit,
constatând că renumitul Ştefan Bujor nu a făcut parte din
categoria haiducilor autentici, ci dintr-o altă categorie,
totalmente diferită.” (p. 13) Şi într-adevăr, produsul final al
cercetării, lucrarea aflată aici sub atenţie, pare a fi
investigaţia unui istoric dezamăgit.
În Haiducul Iancu Jianu. Adevăr şi legendă (apărută în
două ediţii în 1998 şi 2010), acelaşi autor, în ciuda asumării
aceleiaşi poziţii şubrede (dihotomia haiduc autentic/tâlhar de
rând), dedică aproape jumătate din lucrarea sa receptării de care
s-a bucurat „boierul-haiduc” în folclor, teatru, arte plastice,
cinematografie, literatură etc. Biografia lui Ştefan Bujor (de
această dată nu un „haiduc autentic”) este lipsită de această
abordare, binevenită indiferent de poziţia asumată. În schimb,
„dezamăgirea” care probabil stă la baza simplificării
conţinutului tematic, a lăsat loc unor anexe consistente (aproape
100 de pagini), în mare parte documente inedite, bine adnotate
(autorul oferă informaţii topografice cu privire la localităţile
menţionate, explică termeni, regionalisme etc.). Colectarea şi
editarea acestor documente este un efort de apreciat, cu siguranţă
util cercetătorilor interesaţi de fenomenul tâlhăriei în
Principatele Române.
De apreciat este şi filonul narativ pe care ne poartă profesorul
Barbu, punând în ordine evenimentele pe care le raportează
documentele, făcând traseul bandei şi contextualizând acolo unde
este nevoie. Autorul punctează sistematic momentele „improprii”
haiduciei autentice (de pildă la p. 53 „Se ştie că haiducii nu-i
jefuiau pe ciobani, ci numai hoţii de rând”) dar în acelaşi
timp se dovedeşte a fi scrupulos când e vorba să-l pună pe Bujor
într-o lumină bună. Deşi îl consideră un tâlhar de rând,
Paul-Emanoil Barbu nu se sfieşte să arate, pornind de la documente,
că urmărirea lui Bujor începe pe nedrept, pentru „nişte fapte
pe care nu le comisese” (p. 32). Alte momente simpatice sunt
introduse în corpul naraţiunii deşi, având în vedere „tonul”
lucrării, ar fi putut fi considerate drept redundante: unui călugăr
i se înapoiază banii jefuiţi când tâlharii află că sunt bani
mănăstireşti (p. 54); banului Andronache Donici, după ce este
prădat de 800 de galbeni, i se înapoiază o sumă de 50 de lei ca
să aibă „de cheltuială” (p. 61); tâlharii fac pomeni şi se
roagă la schitul Lohan (p. 62) etc. La toate acestea se adaugă
chefurile cu adevărat haiduceşti pe care banda lui Bujor le dau
prin toate crâşmele principatelor, oferind de băut mesenilor (şi
plătind în cele din urmă!). De altfel, încă din introducere,
profesorul Barbu, nu ezită să-l caracterizeze pe Ştefan Bujor
drept „fascinant în felul său” (p. 13).
Şi mai „fascinantă”, sau poate de-a dreptul uimitoare, este
dezvăluirea relaţiei pe care tâlharii o au cu diferiţi boieri
„tăinuitori” ai acestora. Documentele editate şi comentate în
studiu de Paul-Emanoil Barbu redau complicatele legături care se
formează între două categorii antagonice. Având în vedere
portretul favorabil de care se bucură „tâlharul” Ştefan Bujor
în folclorul românesc, ipostaza aceasta de cârdăşie cu „boierul
asupritor” este cu atât mai surprinzătoare. Ea vine să certifice
că pătrunderea unor asemenea indivizi în cultura populară nu se
face tocmai tale quale, că există filtre, gusturi şi
formule pe care lumea rurală care ni i-a dat pe haiduci le-a
cultivat şi le-a expus independent de „adevărul istoric” pe
care-l invocă de mai multe ori biograful lui Bujor. Paul-Emanoil
Barbu este conştient de acest proces (p. 24) dar asta nu-l face
să-şi clarifice terminologia şi nici viziunea romantică cu
privire la haiducie. Raportarea continuă la unul dintre
prototipurile acestor eroi, Iancu Jianu, un „haiduc autentic”,
studiat îndeaproape (dar nu suficient de critic) de acelaşi autor,
constituie mai degrabă o piedică în lămurirea caracterului
haiduciei. Argumentaţia din biografia „boierului-haiduc”,
netemeinică după părerea mea, nu poate constitui un model de
analiză pentru orice alt asemenea haiduc. Aplecarea atentă asupra
surselor vremii ar trebui să ne ducă cel mult la descoperirea
caracterului ambivalent al acestor indivizi (caracter pe care-l
întâlnim de altfel şi în folclor). Un asemenea personaj trebuie
să fi fost şi Ştefan Bujor. Deşi nu dădea la săraci şi n-a
îndreptat nici un rău social, el era totuşi urmărit pe nedrept,
era milostiv atunci când venea vorba de Biserică, dădea bacşiş
mare cârciumarilor şi podarilor iar în ce priveşte jafurile,
acestea sunt cel mai adesea îndreptate împotriva boierilor,
autorităţilor, străinilor (frecvent armeni), evident oameni
înstăriţi. Bujor are multe din caracteristicile unui erou popular
şi nu miră nici măcar pe autorul biografiei sale că a devenit
subiect de folclor şi literatură.
Ne miră pe noi cititorii însă, că având la dispoziţie cele mai
diverse surse (atât documentele de arhivă cât şi folclorul,
literatura, istoriografia etc.) profesorul Barbu nu a încercat să
ofere un portret extins al personajului la a cărei biografie s-a
angajat; ne miră că cercetarea nu i-a pus sub îndoială
certitudinile (de fapt prejudecăţile după cum dumnealui însuşi
recunoaşte) dar ne bucură în acelaşi timp că a îmbogăţit
materialul documentar cu privire la haiducie în Principatele Române
şi ne bucură mai ales pentru că a avut dispoziţia să se aplece
asupra unui asemenea subiect. Având în vedere că tot domnia sa
este autorul uneia dintre puţinele biografii de haiduci (cea care-l
priveşte pe Iancu Jianu), recenta iniţiativă este cu atât mai
mult binevenită în săracul peisaj istoriografic al acestui sector.
1Este
de fapt punctul de vedere generic al bibliografiei româneşti
referitoare la acest subiect. Cea mai nuanţată opinie o găsim în
lucrarea lui Dan Horia Mazilu (Lege şi fărădelege în lumea
românească veche, Editura
Polirom, Iaşi-Bucureşti, 2006) care-i
numeşte pe haiduci, într-un subtitlu al capitolului dedicat
acestora, nişte „tâlhari mântuiţi de imaginarul popular”.
Situaţia ar trebui să fie similară (dacă nu identică!) cu cea
din alte zone geografice preumblate de asemenea personaje romanţate
(o sinteză bună a fenomenului la G. Seal, Outlaw Heroes in Myth
and History, Anthem Press, London, New York, Delhi, 2011)
tovarase Dudu Dorinovici, felicitari pentru apararea memoriei celor care si-au dat viata pentru o lume fara exploatatori si exploatati! tovarasul Lenin ar fi mandru de dumneata! :)
RăspundețiȘtergere