Orice s-ar
spune despre festivalul de jazz de la Gărâna, oricare ar fi aşteptările/prejudecăţile
cu care cineva ar pleca la drum spre minunatul sat şvab din apropierea Semenicului,
răstimpul petrecut la Gărâna Jazz Festival reprezintă cu siguranţă o experienţă
puternică, cu o rezonanţă aparte: fie că eşti „pătruns” de frigul tăios al nopţilor
montane, fie că te laşi impresionat de atmosfera plăcută a festivalului şi de locaţia
deosebită, sau eşti absorbit de evoluţiile artistice ale unora dintre cei mai
importanţi muzicieni de jazz ai momentului, fiecare dintre aceste variante, şi
cu siguranţă toate la un loc, sunt de ajuns pentru a lăsa o puternică impresie
asupra participanţilor. Anul acesta, la cea de-a XVII-a ediţie, festivalul a
reuşit, în ciuda tuturor piedicilor întâlnite, să aducă pe scena din Poiana
Lupului un program consistent şi divers, alcătuit din muzicieni români, afirmaţi
sau în curs de afirmare, şi importante nume ale jazzului mondial.
Cel care a
deschis festivalul a fost chitarisul american Bill Frisell, venit la Gărâna cu
muzica celui mai nou album al său, Big
Sur. Pentru acest material, artistul a folosit o formulă instrumentală
specială, alături de chitară (Bill Frisell) şi tobe (Rudy Roystone) fiind
prezent şi un cvartet de coarde ( Jenny Scheinman – vioară, Carrie Rodriques –
vioară, Eyvind Kang – violă şi Hank Roberts – violoncel). Deşi audiţia
prealabilă a albumului nu mi-a trezit interes, evoluţia formaţiei lui Frisell
de pe scena de la Gărâna mi-a oferit ocazia de a sesiza şi calităţile acestei
muzici: atenţia acordată culorilor timbrale şi soluţiile armonice ingenioase,
chiar dacă discrete. Bill Frisell a renunţat deliberat, în conceperea acestui
material sonor, la spontaneitatea şi dinamica specifice jazzului, preferând să
exploreze în schimb subtilităţi armonice sau timbrale, subtilităţi sesizabile
doar la o audiţie atentă. Piesele, aparţinând mai degrabă zonei muzicii folk
americane, cu melodii simple dar plăcute, au avut în chitara lui Frisell o
prezenţă discretă, de cele mai multe ori cu rol doar de acompaniament,
nelipsind totuşi şi câteva momente în care intervenţiile sale solistice au dat
un impuls binevenit muzicii.
Formaţia cu
care a continuat prima zi a festivalului a fost trio-ul Charles Lloyd (saxofon
tenor, flaut, taragot) – Zakir Hussain (tabla şi voce) – Eric Harland (tobe).
Deşi discul care i-a unit pe cei trei muzicieni, Sangam, a fost lansat în anul 2006, resursele muzicale folosite
sunt bogate, astfel că cei trei muzicieni continuă încă să promoveze acest
proiect. Muzica prezentată la Gărâna se regăseşte în cea mai mare parte pe
albumul Sangam, una din surprizele
concertului fiind însă contribuţia vocală mai extinsă a lui Hussain; astfel,
componenta indiană a muzicii trio-ului a fost extinsă cu linii melodice în care
micro-intervalele specifice muzicii indiene, foarte curat redate de vocea percuţionistului,
au oferit o dimensiune în plus acestei muzici. Prin combinaţia de tobe şi tabla
s-a realizat o ţesătură ritmică densă, foarte mobilă, deasupra căreia Charles
Lloyd îşi trasa ideile muzicale în aceeaşi manieră şi cu acelaşi ton specific
al instrumentelor care l-au făcut celebru începând cu anii '60. Melodiile sale,
puternic cromatizate, au părut a fi efectul de suprafaţă al unui travaliu
interior intens, preocupat de extragerea esenţelor muzicale. Impresionante au
fost şi evoluţiile celor doi responsabili cu ritmul (în cazul lui Hussain aş
putea spune că a fost de-a dreptul „inexplcabil”), atât ca precizie în
executarea aranjamentelor, cât şi ca spontaneitate şi provocare permanentă.
Formula instrumentală de bază a fost diversificată prin evoluţia lui Lloyd la
pian sau tobe şi prin cea a lui Harland la pian, creându-se astfel premisele
unor evoluţii complexe, tensionate şi intense.
După acest
formidabil trio, scena a revenit grupului arădean de percuţionişti Prezent,
grup condus de către Mario Florescu (Mario & The Teachers). Componenţa
acestei formaţii este alcătuită cu precădere din elevi şi studenţi arădeni, iar
bunele rezultate ale muncii lor pot fi observate de ceva ani pe diferite scene
din ţară. Muzica lor este una dinamică, gravitând stilistic în jurul
fusion-ului, iar din rândul tinerilor componenţi se pot remarca deja câteva
figuri de perspectivă. Despre ultima trupă a serii, Azara – condusă de Peter
Sarosi, nu pot să vă spun, din păcate, nimic, deoarece frigul şi oboseala mi-au
îndrumat paşii spre cort înainte de apariţia sa pe scenă.
A doua zi a
festivalului a debutat cu Irina Popa & The Sinners. Irina Popa este o
tânără solistă cu o voce puternică (dar poate nu prea versatilă), precisă şi cu
o prezenţă scenică plină de energie. The Sinners sunt Cornel Cristei (claviaturi
electronice), Iulian Vrabete (bas electric) şi Relu Bitulescu (tobe). În afară
de câteva standarde, piesele au fost semnate de Cornel Cristei şi au fost
alcătuite mai degrabă după canoanele muzicii funk, soul sau pop decât după cele
ale jazzului. Deşi bine construite, aceste piese au avut de suferit din cauza
lipsei de diversitate, pe parcursul concertului acest detaliu, alături de
volumul general poate puţin prea ridicat, transformându-se într-un
inconvenient.
Trio-ul Arild
Andersen (contrabas) – Paolo Vinaccia (tobe) – Tommy Smith (saxofon tenor) a
reprezentat fără îndoială punctul culminant a celei de-a doua seri de concerte.
Această formulă de trio îşi dobândeşte notorietatea în anul 2008, odată cu
lansarea albumului Live at Belleville,
iar de atunci continuă să fie una dintre cele mai dinamice şi creative formaţii
europene de jazz. Unul dintre atuurile acestui trio este fantasticul interplay
dintre muzicieni, iar aici îşi spun cuvântul anii petrecuţi împreună ca formaţie
de sine stătătoare, în care intenţiile artistice ale fiecăruia au fost pe
deplin decodificate şi riguros explorate. Creaţiile prezentate la Gărâna de
către Arild Andersen Trio au variat stilistic între melodicitatea şi melancolia
de inspiraţie scandinavă, până la energia şi temele încadrabile sub denumirea
de post-bop (fără a mai vorbi de surpriza prelucrării antrenante a unei piese
tradiţionale din Yemen). Liric sau incisiv, Tommy Smith a reprezentat una
dintre jumătăţile trio-ului, cealaltă jumătate formând-o cuplul Andersen –
Vinaccia; evoluţiile solistice ale contrabasistului au fost în permanenţă însoţite
de către acompaniamentul toboşarului, acesta din urmă reuşind să-i completeze
fără rest intenţiile muzicale şi să-i potenţeze în egală măsură întregul
discurs. Virtuoz, inspirat, cu un ireproşabil simţ ritmic, Arild Andersen Trio
a reprezentat un moment de maximă expresivitate artistică.
Până la
următorul nume mare al serii, John Surman, scena i-a aparţinut Luizei Zan şi
formaţiei sale, alcătuită din Rick Conditt (saxofon alto şi flaut), Gyárfás
István (chitară) şi Berkes Balázs (contrabas). Repertoriul formaţiei a fost
alcătuit din standarde de jazz, la care s-au adăugat şi inserţii de muzică
flamenco. Evoluţia instrumentală a fost potrivită unui astfel de context, bine
executată, dar previzibilă şi neproblematică; în schimb, ceea ce am putut cu
bucurie observa a fost interpretarea solistei. Deşi nu am ocazia să o ascult pe
Luiza Zan frecvent, sau poate tocmai de aceea, a fost evidentă evoluţia
ascendentă pe care o parcurge artista. Am putut admira alternanţa, eficient
utilizată, a diferitelor metode de emisie sonoră, modul în care solista se
transpune pe sine în melodiile interpretate sau construcţia atentă şi,
probabil, minuţios exersată, a improvizaţiilor. Mai merită admirat şi faptul că
Luiza Zan se dovedeşte a fi un artist preocupat în permanenţă de problemele
artei sale şi acţionează în consecinţă, adică lucrând la lărgirea propriilor
cunoştinţe.
John Surman a
prezentat pe scena de la Gărâna cel mai nou proiect al său, intitulat Walhalla,
proiect din care mai fac parte şi muzicienii norvegieni Erlend Slettevold
(pian), Terje Gewelt (bas electric) şi Tom Olstad (tobe). Muzica propusă a fost
una dinamică, bine proporţionată melodic, fără a propune însă provocări
deosebite. Am putut admira acea claritate a sunetului şi precizie în
interpretare specifice pentru saxofonul sopran al lui Surman, dar lucrurile au
părut a se opri undeva înaintea destinaţiei. Fără a-i putea reproşa ceva
protagonistului, cred totuşi că a sa Walhalla nu este o formaţie (încă)
suficient omogenizată, precum trio-ul lui Arild Andersen de exemplu. Relaţia
dintre Surman şi colegii săi a părut a fi una dintre un solist şi o simplă
trupă de acompaniament.
În ziua
următoare jazzul a început încă de la ora 9 dimineaţa, cu Nicolas Simion încălzindu-se,
probabil, în cimitirul de pe deal, pentru concertul susţinut împreună cu Sorin
Romanescu la biserica din Brebu Nou. Programul propriu-zis al celei de-a treia
zile a debutat cu Peter Wertheimer Quartet (Peter Wertheimer – saxofon, Nachum
Pereferchovich – pian, Guy Ben Barak – tobe, Edmond Gilmore – bas). Leader-ul
acestei formaţii este originar din Timişoara, iar până la plecarea sa în
Israel, în deceniul al optulea al secolului trecut, era deja un muzician
cunoscut pe plan naţional. Cu acest cvartet, Peter Wertheimer a abordat un
repertoriu omogen, de factură bop, cu inserţii de blues şi gospel, dar care a
suferit de o manieră de abordare unidirecţională, şi asta în ciuda calităţilor
tehnice ale muzicienilor şi a bunei lor comunicări.
Senzaţia serii
au constituit-o tinerii muzicieni polonezi reuniţi sub titulatura Pawel
Kaczmaczyk Audiofeeling Band, formaţie de cvartet compusă din Pawel Kaczmaczyk
(pian), Grzech Piotrowski (saxofon tenor), Maciej Adamczak (contrabas) şi Dawid
Fortuna (tobe). Cu toţii muzicieni virtuozi, cei patru polonezi au impresionat
prin energia muzicii lor, bine ancorată melodic, cu ritmuri provocatoare şi cu
solouri ameţitoare. Compoziţiile lui Pawel Kaczmaczyk, cu puternice rădăcini în
sfera hard-bop-ului, au fost echilibrat concepute, permiţând alternanţa
momentelor rapide, tensionate, cu cele calme, de acumulare. Colaborarea
muzicală dintre membrii grupului a fost una dintre caracteristicile remarcabile
ale acestei formaţii, în special travaliul ritmic al toboşarului oferind
colegilor săi o completare şi o susţinere greu de închipuit la un muzician atât
de tânăr. Energia debordantă a muzicii, dar şi prezenţa scenică deosebită au
făcut din Pawel Kaczmaczyk Audiofeeling Band cea mai ovaţionată trupă din
acestă ediţie a Gărâna Jazz Festival (sau cel puţin din trupele pe care am
apuca să le ascult).
A urmat, după
aceşti formidabili polonezi, o trupă din Lituania, Dainius Pulauskas Group
(Dainius Pulauskas – claviaturi electronice, Valerijus Ramoska – trompetă,
flugelhorn, Rimantas Brazaitis – saxofon tenor, Alexander Raichenok – saxofon
alto, Domas Aleksa – bass, Linas Buda – tobe). Muzica propusă de lituanieni are
ca punct de plecare jazz-rock-ul anilor '80, pe alocuri rock-ul alunecând spre
metal. Ritmurile de funk şi de rock au însoţit o muzică alertă şi interesat
orchestrată (aici, folosirea trompetei şi a celor două saxofoane a avut un rol
decisiv). Evoluţiile solistice ale componenţilor trupei, consistente şi
inspirate, fie că vorbim de cei trei suflători, fie de basist, au reuşit să
compenseze o oarecare lipsă de diversitate a repertoriului. Deşi au prezentat o
muzică antrenantă, publicul a fost mai puţin receptiv la oferta muzicală a
Dainius Pulauskas Group, probabil datorită orei târzii, a frigului, sau fiind
poate încă sub vraja trupei lui Pawel Kaczmaczyk.
Seara a
continuat cu un recital de pian solo susţinut de norvegianul Bugge Wesseltoft.
Aceasta a fost prima din cele două evoluţii ale artistului pe scena
festivalului din acest an şi a avut meritul de înfăţişa una din laturile
personalităţii sale muzicale, foarte diferită de cea pe care avea s-o prezinte
în seara următoare. Recitalul său a avut în componenţă numai standarde de jazz,
exemplar interpretate, atent frazate, cu grijă la detalii ritmice sau armonice.
Căldura cu care a fost primit de public (în ciuda frigului de afară şi a
tempo-urilor lent-medii utilizate de pianist) atestă familiarizarea acestuia cu
muzica lui Bugge Wesseltoft şi aprecierea de care se bucură aceasta (indiferent
de stil, după cum aveam să concluzionez o seară mai târziu).
Cea mai lungă
seară (noapte, mai bine spus) a festivalului s-a încheia cu cea mai bună trupă
tânără de jazz a anului 2012 (n-aş şti să vă spun şi cine i-a acordat această
distincţie), norvegienii de la In The Country (Morten Qvenild – pian, Roger
Arntzen – contrabas şi Pal Hausken – tobe). Muzica trio-ului a fost
caracterizată de o desfăşurare calmă, tipică pentru o anumită orientare în
jazzul scandinav, bazată pe armonii modale şi linii melodice simple, diatonice.
O particularitate a acestei muzici a fost prelucrarea electronică a sunetelor,
această diversitate a sonorităţilor nereuşind însă să evite apropierea compoziţiilor
norvegienilor de sfera muzicii pop.
Trupa JazzyBIT
din Timişoara a fost cea care a deschis ultima seară de concerte. JazzyBIT este
un trio alcătuit din Teodor Pop – pian, orgă Hammond, sintetizator, Mihai
Moldoveanu – chitară bas şi Szabó Csongor-Zsolt – tobe. Trupa s-a prezentat cu
propriile compoziţii, toate semnate de către Teodor Pop, în care s-a simţit
predilecţia spre genurile latino. JazzyBIT este al doilea trio timişorean cu
care fac cunoştinţă în ultima vreme (celălalt fiind Sebastian Spanache Trio),
iar tinereţea acestor muzicieni şi faptul că aceştia îşi dezvoltă şi promovează
propriile idei este un lucru cât se poate de binevenit.
A urmat apoi
un alt trio, Crazy World, tot cu componenţi români (dar nu neapărat şi rezidenţi):
Nicolas Simion – saxofon tenor şi saxofon sopran, Sorin Romanescu – chitară
electrică şi Eugen Gondi – tobe. Repertoriul ales a fost unul caracteristic
pentru evoluţia artistică a lui Nicolas Simion, unde folclorul românesc este
bine prelucrat şi combinat cu influenţe ale muzicii clasice moderne. Din acest
motiv, mă aşteptam ca evoluţia formaţiei să fie la nivelul înregistrărilor
recente ale lui Simion. Dar lucrurile nu au stat tocmai aşa, iar acest lucru
s-a datorat în principal defazării dintre membrii grupului. Sorin Romanescu nu
a reuşit să fie un partener egal al lui Simion, momentele sale fiind destul de şterse,
pe când solourile celui din urmă, deşi pline de vitalitate, nu au reuşit să ajungă
acolo unde Nicolas Simion obişnuise să-şi conducă ideile muzicale. Tobelor lui
Eugen Gondi nu i-au fost încredinţate o mare responsabilitate în economia
grupului, astfel încât acesta a rămas oarecum detaşat de evoluţia sinuoasă a
celor doi posesori de instrumente melodice. Am fost însă plăcut impresionat de
fineţea interpretării lui Gondi, de sunetul rotund şi plăcut al tobelor de el
mânuite. Sesizând probabil deficienţele mai sus amintite, Simion mută decisiv
în a doua parte a concertului (este şi acesta un semn al maturităţii şi experienţei
sale) în favoarea spontaneităţii şi, abandonând schemele dinainte pregătite, se
aşează la pian pentru a imprima muzicii ritm şi culoare modală. La această
provocare răspund şi ceilalţi doi instrumentişti, iar rezultatul final este o
binevenită prospeţime de care se bucură muzica grupului.
The Electric
Trio reprezintă un proiect menit să exploreze aplicabilitatea noilor tehnologii
în actul de improvizaţiei specific jazzului, iar această abordare este o altă
latură a disponibilităţii muzicale ce-l caractrizează pe Bugge Wesseltoft.
Alături de acesta, The Electric Trio îi mai cuprinde şi pe Ilhan Ersahin –
saxofon tenor şi Joe Claussell – percuţie. Muzica trupei a luat naştere odată
cu interpretarea sa, ajutată fiind de programe de prelucrare în timp real a
sunetului. Experimentele de acest gen au avut ca rezultat ceva ce ar putea fi
numit electric-free, o permanentă prelucrare a sunetului sub impulsurile
ritmice create, bineînţeles, tot electric. Lucrurile s-au desfăşurat sub semnul
imprevizibilului atâta timp cât muzica trio-ului nu a fost o muzică de dans. Odată
ajunsă însă aici, muzica a încetat să mai fie un experiment cu rezultate
interesante şi s-a transformat într-o simplă muzică de club (chiar dacă una
ceva mai deosebită).
Despre evoluţia
lui Magnus Öström nu vă pot oferi detalii, frigul şi somnul spunându-şi din nou
cuvântul. În schimb, din ceea ce am putut auzi la sound-check-ul trupei
bateristului E.S.T., aş putea plasa
evoluţia muzicală într-o arie desemnată vag drept electro-pop.
Pentru cei
interesaţi de o prezentare mai detaliată a concertelor lui Charles Lloyd, Arild
Andersen Trio şi Pawel Kaczmaczyk Audiofeeling Band, mai multe detalii în
curând pe jazzdeadreptu.wordpress.com.
Cine este autorul?
RăspundețiȘtergereTheodor Constantiniu, alias th. c.
RăspundețiȘtergere