În ajunul inaugurării anului
universitar 2014-2015, remarcăm cu stupoare o altă agresiune, din lungul șir de
acte sălbatice, derulate în
ultimii ani pe timpul verii, asupra edificiului care adăpostește sediul Bibliotecii Centrale Universitare
“Lucian Blaga” din Cluj-Napoca. Simbol cultural al orașului prin instituția pe
care o găzduieste, imobilul poate fi asemuit cu
un templu peren al cunoșterii, cu
peste 4.500.000 de cărți și
ziare, care oferă spiritului confortul și liniștea necesare creației
intelectuale. Trăsătura
identitară a bibliotecii universitare clujene, reflectată în spațiul lecturii prin atmosfera atemporală pe
care o generează, o reprezintă arhitectura imobilului ridicat între 1906-1909,
după planurile arhitecţilor Korb Floris Nandor şi Giergl Kalman. O amplă
prezentarea a edificiului, clasat ca monument istoric reprezentativ de interes
local (CJ-II-m-B-07296), a fost
realizată de arhitectul Gheorghe Vais în monografia bibliotecii editată
in 2006, republicată în 2009, sub forma
unui capitol, în teza de doctorat : Clujul eclectic - Programe de arhitectură
în perioada dualistă (1867-1918), UT
Press, Cluj-Napoca, 2009. Reținem două aspecte pertinente cu privire la valorea
arhitecturală a clădirii: structura spațială coerentă adaptată unei funcțiuni
inițiale mixte, de bibliotecă-arhivă (planul, elevația ), vocabularul stilistic
compozit utilizat la fațade ( alternanța materialelor piatră-cărămidă clincherizată)
și interioare ( parapeturile de piatră, pardoseala din marmură roșie/mozaic din
vestibul, profilaturile din tencuială utilizate la decorarea stâlpilor, arcelor, din holurile principale,
balustradele metalice ale scărilor
etc.), în spiritul eclectismului de la începutul secolului XX. Gh.Vais, în
studiul său, accentuează logica spațiilor, ierarhizate în grupuri funcționale
pe nivele, în conformitate cu
organizarea inițială a bibliotecii din 1909: demisolul adăpostea biblioteca populară (cititorii dinafara
mediului academic), parterul a fost destinat
bibliotecii universitare ( caracterul de “bibliotecă închisă”, accesul
la depozit fiind restricționat), următoarele două etaje fiind rezervate
colecțiilor bibliotecii universitare (etajul I, miniaturi, documente, stampe)
și arhivei Muzeului Ardelean (etajul II).
În pofida schimbărilor organizatorice care au
survenit în ultima sută de ani ( înființarea bibliotecii de imprumut la
demisol, edificarea unui nou depozit de carte etc.), cumulate cu intervențiile
de modernizarea din anii’60, clădirea a
reușit să-și conserve decorația interioară, mobilierul din sălile de lectură,
tocurile ușilor și ferestrelor, utilajele din spațiile auxiliare. Valoarea inestimabilă a
detaliilor de acest gen, care însuflețesc spațiul bibliotecii de peste 100 de
ani, reliefată cu acribie de arhitectul Gheorghe Vais în lucrarea citată,
paradoxal, editată cu sprijinul instituției, nu a sensibilizat conducerea,
care, în ultimul deceniu, a aprobat o
serie de modificări neinspirate, adevărate atentate la identitatea bibliotecii.
Intr-o
primă fază, în vara anului 2012, prin acțiunea timidă de reamenajare a holului
parterului într-un spațiu de socializare, prin amplasarea unor canapele sub
scările principale, a fost îndepărtat glasvandul care despărțea holul de
vestibul. Nimic nu prevestea amploarea procesului de mutilare care va căpăta
proporții catastrofale în anul 2013 când s-a dispus eliminarea “corpului
biliotecarilor” din sala cataloagelor. Celebrul “corp al bibliotecarilor”, compus din 3 glasvanduri,
două prevăzute cu ghișee, comparat de Vais cu un “adevărat centru nervos” al
bibliotecii, a jucat un rol strategic
în monitorizarea circuitului cărților,
controlând traficul cititorilor spre sălile de lectură încă de la inaugurarea
bibliotecii. Reorganizarea spațială, propusă de conducere, a vizat mutarea biroului bibliotecarilor pe axa intrării
principale în sala cataloagelor, accesul fiind deviat pe laterale, îngrămădirea
calculatoarelor pe două rânduri de tejghele în locul defunctului corp
și amplasarea unui perete de sticlă, după ultimul trend al cluburilor de fițe “lounge and bar”, spre sala mare. Rafinamentul întregului
proiect de reamenajare, în spatele caruia s-au aflat desigur oameni cu
competențe în arhitectură si design interior din rândul angajaților instituției,
trădează o notă brutală de modernitate, introdusă cu bună știință prin
folosirea unor materiale ieftine, inadecvate secularei biblioteci: sticla,
mobilierul din pal, de culoare ocru cu dungi negre, în disonanță totală cu
tocurile ușilor și birourile din lemn
masiv din sala mare, scaunele de inox cu mușama ( mobilier kitsch de bucătărie pe care îl regăsim în barurile de pe
la sate). Suplimentarea numărului calculatoarelor și introducerea xeroxurilor nu repezintă
argumente solide pentru soluția adoptată, o variantă pentru descongestionarea
sălii cataloagelor fiind reorganizarea fișierelor a căror utilitate a fost drastic redusă prin digitizarea cataloagelor tradiționale.
Maltratarea
bibliotecii a continuat în 2014, sub oblăduirea acelorași persoane de formație
intelectuală aflate la cârma instituție, când s-au “modernizat” grupurile
sanitare, din partea dreaptă a holului
parterului respectiv celui de la etajul
I. Conducera a dat dovadă de o ingeniozitate remarcabilă propunând o simbioză
mirobolantă între vechi si nou, între lemn si plastic. Au fost montate, într-o
manieră dezordonată, uși de pvc în tocurile vechi din lemn, lipitura fiind
realizată din spumă și ipsos. Consternarea generală, evidentă și în rândul
personalului bibliotecii care nu îndrăznește să
vocifereze cu privire la acțiunile renovatoare,
este fundamentată de pasivitatea intelectualilor din mediul academic care trec pragul bibliotecii aprobând tacit
mutilarea ei. În
virtutea modernizării pe care o promovează conducerea, propun înlocuirea cu
termopan a ușilor de la direcțiune pentru o mai buna etanșeizare a instituției.
În contextul actual, în care Clujul aspiră la statutul de Capitală Culturală
Europeană, ne așteptam la o asumare conștientă a patrimoniului construit, trecând
peste anumite orgolii naționaliste, de către autorități si implicit conservarea
acestuia. Cazul bibliotecii centrale, prin magnitudinea lui, relevă starea
constipată a unei societăți românești impasibile la valorile trecutului precum
și apatia intelectualității clujene cu privire la agresarea monumentelor de
arhitectură din orașul de pe Someș.
”În contextul actual, în care Clujul aspiră la statutul de Capitală Culturală Europeană”; unde-i textul să vorbim de contexte? ce text, ce context?! Clujul aspiră să devină capitală culturală într-un... text? Sau cum?! fie ele de lemn, pal sau pvc, să deschidem totuși usile de la sala Racoviță a BCU și să solicităm spre cetire cartea academicianului Alexandru Graur, ”Capcanele limbii române” ca să evităm pe viitor asemenea confuziuni :)
RăspundețiȘtergerein loc de "capcane" nitica atitudine civica , cred ca n`ar strica! :D
ȘtergereBuna ziua domnule Gaidos,
RăspundețiȘtergerePrin prezentul raspuns, precizam ca am luat la cunostinta critica dumneavoastra. Stiam de mult ca intentionati sa o formulati si organizand expozitia despre carti de sah - care mai dureaza si acum, credeam ca va vom imbuna si nu o sa o mai publicati.
Cu toate acestea, observam ca aceasta critica ce se adreseaza asupra formei si nicidecum fondului a fost vag exprimata in acest coltisor virtual cultural si prin urmare vom incheia si noi expunerea frumoasei colectii de carti de sah pe holurile bibliotecii.
Stimate domnule Gaidos, chiar daca observam ca va displace aceasta institutie ca si aspect, va indemnam sa priviti mai atent la fondurile de care dispunem si pe care le utilizam incercand sa realizam un loc care sa se potriveasca mai degraba confortului si mai putin esteticului.
Speram ca ne-am realizat menirea si prin prezentul raspuns, va salutam cu drag si va precizam ca sunteti invitatul nostru pentru a consulta diverse publicatii de interes personal.
Cu stima,
Carmaciul bibliotecii
Ce-l mai bun articol ( publicatie ) pe care lam citit din : 2014 incoace.
RăspundețiȘtergere