Departamentul de Științe ale Comunicării al Facultății de Litere, Universitatea din București, are onoarea de a vă invita să participați la lucrările colocviului internațional cu tema: CARTEA-OBIECT. Istorie culturală, strategii de marketing și tehnologii multimediale. Colocviul va avea loc între 7-8 noiembrie 2014, la Facultatea de Litere (Str. Edgar Quinet, nr. 5-7, București). Rezumatele pot fi trimise până la data de 1 septembrie 2014.
INVITAȚIE
Obiect familiar și omniprezent în viața
cotidiană, cartea păstrează încă destule secrete, continuând să își exercite
fascinația de aproape două milenii. Bogăția inepuizabilă și complexitatea semnificațiilor
cărții ne pun în dificultate atunci când trebuie să definim și să studiem acest
obiect care poartă memoria umanității. Cartea este un artefact sensibil, cu
profunde semnificații antropologice, este o marcă a condiției umane, a
raportului nostru cu timpul, spațiul, lumea înconjurătoare. Studiul cărții
necesită competențe științifice rezultate din confluența a numeroase
discipline: istoria cărții, istoria culturală, bibliologia, istoria și critica
literară, științele comunicării și ale informării, studiile media, științele
educației, sociologia, antropologia, psihologia, istoria artei.
Cartea este și un produs manufacturat
destinat comercializării și profitului, fapt care deschide o altă arie de
cercetare și abordări transfrontaliere. În acest sens, analizele referitoare la
piața de carte, la comercializarea și la promovarea cărții și a lecturii sunt
obiectul preocupărilor multor practicieni (mulți dintre ei aflați şi în câmpul
academic), precum profesioniștii în Relații publice, specialiştii din domeniul
marketing-ului, creatorii de publicitate sau specialiștii economiei bunurilor
culturale.
Până la mijlocul secolului XX, studiile
referitoare la carte erau închise în cercul strâmt al unei erudiții descriptive,
acordându-se prioritate conținuturilor textuale ale acesteia, biografiilor
autorilor, circulației cărții sau istoriei bibliotecilor. Lipseau cu
desăvârșire preocupările de a surprinde diversele practici ale cărții, relațiile
profunde ale acesteia cu celelalte activități umane. În acest sens, istoricul
francez Michel de Certeau considera că istoriografia cărții era predominant
interesată de „corelații între obiecte citite,
apartenențe sociale și locuri de frecventare”. Această perspectivă pozitivistă
și strict bibliografică a fost depășită ca urmare a ambițiilor istoricilor
aparținând Școlii de la Annales. În
anul 1958, co-fondatorul ei, Lucien Febvre, a publicat, împreună cu Henri-Jean
Martin, volumul L’Apparition du livre,
în care cei doi au atras atenția că, multă vreme, cartea a fost o terra incognita nu numai pentru istorici,
ci și pentru științele umaniste și științele sociale, în general. „Cartea,
acest ferment” – se numește un capitol din lucrarea care a trasat un adevărat
program și a deschis calea cercetărilor interdisciplinare asupra rolului cărții
în societățile trecute și prezente, asupra înțelegerii modalităților de
apropriere a acesteia de către oamenii din toate timpurile și locurile.
Scopul
principal al acestui colocviu este acela de a explora prin mijloace
interdisciplinare statutul cărții: obiect material, mijloc de comunicare
și vehicul de difuzare a ideilor și a valorilor, suport purtător de sensuri
transmise de text și imagine, suport al practicilor de lectură, simbol și
metaforă, realitate istorică supusă transformărilor (de la tăblițele de argilă
la cartea electronică).
AXE DE CERCETARE
I.
ISTORIA
CULTURALĂ A CĂRȚII, A LECTURII ȘI A PRACTICILOR, COMPORTAMENTELOR ȘI
SENSIBILITĂȚILOR ADIACENTE
Responsabili de axă: conf. univ. dr.
Alexandru Ofrim, lect. univ. dr. Cristina Bogdan
O primă
secțiune pe care o propunem este dedicată istoriei cărții, adică interacțiunii
obiectului-carte cu diversele contexte care l-au produs: culturale, mentale,
sociale, religioase, economice, mediatice, tehnologice etc. Reprezentanții
istoriei culturale a cărții (Roger Chartier, Robert Darnton etc.) vorbesc
despre mai multe revoluții în istoria cărții: trecerea de la ruloul de papirus al antichității
greco-romane la codexul medieval pe
suport de pergament (sec. II-IV), trecerea de la lectura cu voce tare la
lectura silențioasă (sec. IX-XIII), revoluția tiparului, revoluția lecturii
(sec. XVIII), apariția cărții numerice în zilele noastre. Care a fost impactul
acestor modele evolutive în istoria cărții? Dar al modalităților de producție,
circulație și receptare a cărții în Antichitate, Evul Mediu sau din perioada
modernă și contemporană?
Textul a
fost înscris în materialitatea cărții-obiect care îl conține ‒ astăzi, și în
formă digitalizată, transmedială. De aceea, formatul cărții, punerea în pagină,
lizibilitatea, caracterele tipografice, ilustrațiile – toate acestea reprezintă
adevărate „limbaje non-verbale”, care contribuie la înțelegerea textului. Care
sunt punctele de intersecție între codurile textuale și cele materiale? Este
materialitatea cărții producătoare de sens? Care este impactul parametrilor
materiali asupra interpretării textelor? Cum putem sesiza legăturile dintre
diversele componente: materiale, vizuale și textuale? Care este relația dintre
imagine și text? Imaginea are un rol secundar, pur ilustrativ sau, dimpotrivă,
completează, explică sau nuanţează textul?
DIRECȚII POSIBILE DE
CERCETARE
Ø
Cartea, ca indicator al fluctuațiilor de mentalitate
sau al schimbărilor religioase
Ø
Cartea – instrument al comunicării interpersonale
Ø
Carte, biblioteci, posesori, relații interconfesionale
și interculturale
Ø
Istoria lecturii/ Lectura astăzi/ Comunitățile de
lectură
Ø
Sociabilitate și solidaritate în jurul practicilor de
lectură
Ø
Comportamente, practici și sensibilități legate de
carte și de fenomenul lecturii
Ø
Raportul text-imagine în paginile cărții/ Funcțiile
ilustrației de carte
Ø
Cartea, ca obiect de artă
Ø
Reprezentări ale cărții și ale lecturii în literatură
și arta plastică
Ø
Imaginarul cărții/ Metaforele cărții
Ø
Relația dintre grafosferă,
logosferă și videosferă și statutul cărții în cele trei perioade
Ø
Avatarurile cărții (manuscris, tipăritură, text
digital)
Ø
Însemnări pe filele cărților
Ø
Fenomenul bibliofiliei și al bibliomaniei
Ø Forme ale cenzurii; fonduri secrete de carte
II.
RELAȚII PUBLICE ȘI STRATEGII DE MARKETING
ÎN DOMENIUL EDITORIAL
Responsabili
de axă: lect. univ. dr. Ana-Maria Teodorescu, lect. univ. dr. Raluca Moise
Introducerea
tiparului în secolul XVI și răspândirea ideilor pedagogice reformiste, începând
cu veacurile XVIII-XIX, au determinat o circulație mai amplă a cărții,
incluzând cărțile de popularizare, manualele, cărțile populare și științifice.
Procesele
industriale din secolul XIX au avut un impact semnificativ asupra circulației
cărții, astfel încât aceasta a devenit treptat obiect comercial, produs editorial, un bun al schimbului cultural.
În acest context, axa destinată Relațiilor publice și marketingului editorial
își propune să dezvolte mai multe teme de cercetare, după cum urmează:
DIRECȚII POSIBILE DE
CERCETARE
Ø
Istoria cărții ca produs comercial/ editorial
Ø
Forme contemporane de comunicare și de marketing pentru
produsele editoriale (cărți, reviste, produse media)
Ø
Editorial advertising: investiții în reclamă și publicitate pentru valorizarea
publică a produselor editoriale
Ø
Constituirea mărcii editoriale: branding, Relații
publice și marketing cultural
Ø
Marketing-ul cărţii/ Târgurile de carte (naţionale şi
internaţionale)
Ø
Piața românească și internațională de carte
Ø
Promovarea cărții și a lecturii (strategii editoriale,
campanii, asociații pentru promovarea lecturii etc.)
Ø
Promotori și distribuitori ai cărții: bibliotecari, librari,
anticari și bouquiniști
Ø
Prezența bouquiniștilor
în cadrul mixului de marketing, ca distribuitori secundari ai cărții
Ø
Statutul cărții în societatea consumeristă
Ø
Fenomenul bestseller
și implicațiile lui socio-economice și culturale
Ø
Forme de promovare a cărții în social media (site-uri, bloguri, plaforme online)
III.
BIBLIOTECI DIGITALE ȘI TEHNOLOGII CONTEMPORANE
CONSTRUITE ÎN JURUL CĂRȚII
Responsabili de axă: prof. univ. dr.
Ionel Enache, conf. univ. dr. Cristina Popescu
Înainte de
generalizarea tiparului, cartea a fost unicul mijloc de stocare și de difuzare
a cunoștințelor. Astăzi, ea se înscrie printre mijloacele de comunicare în
masă. Cum a interacționat cartea cu celelalte mijloace de comunicare, atunci
când acestea s-au generalizat (presa, radioul, cinematograful, televiziunea,
internetul)?
Interesante
sunt și aspectele intrării în era digitală, care au transformat radical cartea,
provocând neliniști și spaime legate de dispariția acestui obiect. Societatea
informațională, internetul, tehnologiile digitale au bulversat lumea cărții
tipărite. Astăzi există alte suporturi de lectură: ecranul computerului,
dispozitive E-Book Reader, tablete,
telefoane inteligente. Pagina electronică nu are materialitate, textul nu mai
este consubstanțial suportului, tinde să devină evanescent. Lectura în fața
ecranului nu este lineară și progresivă, ci discontinuă și fragmentară. Lectura numerică a încetat să mai fie o
simplă tendinţă tehnologică, transformându-se într-o veritabilă practică
culturală. Au apărut biblioteci numerice, librării on-line, iar internetul a devenit o vastă enciclopedie, a cărei
ofertă depășește cu mult capacitatea cititorilor de a se orienta în acest imens
labirint. Care este rolul cărții în epoca textualității electronice? Este
hipertextul un moment de continuitate sau de ruptură în istoria cărții și a
lecturii? Pot să existe
raporturi de complementaritate între lectura clasică şi cea numerică? Cum au
modificat noile suporturi electronice comportamentele noastre de lectură și
tehnicile de muncă intelectuală? Vocaţia de cititor poate apărea şi
utilizând un dispozitiv e-book sau numai
ţinând în mână o carte clasică, de hârtie?
Răspândirea internetului, dezvoltarea fără precedent a
echipamentelor de calcul şi posibilitatea de a le achiziţiona la preţuri
accesibile au creat un interes enorm pentru automatizarea și informatizarea
bibliotecilor prin intermediul sistemelor integrate, pentru bibliotecile
digitale, pentru publicarea electronică și pentru procesele de digitizare,
pentru baze de date și depozite instituționale. Subiectul este abordat de
numeroase proiecte de cercetare, în cadrul conferinţelor naţionale şi
internaţionale şi al comunităţilor de bibliotecari şi specialişti IT, în
reviste, ziare şi, mai ales, în zecile de articole care circulă pe internet.
Cu puţine excepţii, lucrările
publicate în legătură cu astfel de probleme tind să se concentreze pe subiecte
tehnice şi sunt scrise de specialişti în calculatoare sau de bibliotecari cu
înclinaţii tehnice. Cu toată această activitate, mai ales la nivel
teoretic, s-a acordat puţină atenţie la ceea ce se construieşte de fapt. Pe
măsură ce proiectăm biblioteci digitale, adăugăm funcţionalitatea lor şi noi
capacităţi ce nu au fost prezente până acum în bibliotecile tradiţionale. În
acelaşi timp, totuşi, pierdem importante facilităţi ale bibliotecii clasice. În
eforturile noastre să construim noi sisteme, ar trebui să ne întrebăm: ce
aspecte ale bibliotecilor tradiţionale trebuie păstrate? Biblioteca ar trebui
să se adapteze la noile tehnologii sau acestea la nevoile bibliotecilor?
Deşi există unele
diferenţe între bibliotecile digitale şi cele tradiţionale, în multe privinţe
sunt remarcabil de asemănătoare. La fel ca şi cele clasice, bibliotecile
digitale trebuie să organizeze, să depoziteze şi să disemineze informaţii
celor care le cer. Conceptul de „bibliotecă digitală” este cel mai recent dintr-o
lungă serie de nume pentru o noțiune complexă, despre care s-a scris aproape la
fel de mult ca despre primul computer: o bibliotecă în întregime computerizată,
care va suplimenta, va adăuga funcţionalitate şi chiar va putea înlocui
bibliotecile tradiţionale.
Colecţiile digitale au multe elemente
comune cu cele tradiţionale. Ele trebuie să corespundă scopului general al
colecţiei, să satisfacă nevoile şi nivelurile de utilizare şi să fie permanent
evaluate. Există, totuşi, şi probleme suplimentare,
cum ar fi: accesul – nu toţi clienţii bibliotecii dispun de tehnologiile
necesare pentru accesarea resurselor digitale; probleme financiare şi tehnice;
probleme legale – bibliotecile trebuie să ţină cont de copyright; licenţierea – vânzătorii conţinutului digital impun frecvent
condiţii complexe de licenţiere, care pot limita numărul de utilizatori, de
descărcări sau accesul din afara spaţiului fizic al bibliotecii.
DIRECȚII POSIBILE DE
CERCETARE
Ø
Biblioteca și provocările erei digitale
Ø
Bibliotecile virtuale și librăriile on-line
Ø
Imaginarul bibliotecii/ Chipuri ale bibliotecii în
literatură și artă
Ø
Cartea și noile tehnologii
Ø
Practici și comportamente de lectură asociate noilor
suporturi (e-book, e-reader)
Ø
De la lectura clasică la cea numerică
COMITET ȘTIINȚIFIC
Prof.
univ. dr. Monica Spiridon
Prof.
univ. dr. Mihai Dinu
Prof.
univ. dr. Mircea Martin
Prof.
univ. dr. Liviu Papadima
Prof.
univ. dr. Mircea Regneală
Prof.
univ. dr. Ionel Enache
Prof.
univ. dr. Adina Berciu
Conf.
univ. dr. Carmen Mușat (redactor-șef Observator
cultural)
Conf.
univ. dr. Mircea Vasilescu (redactor-șef Dilema
Veche)
Conf.
univ. dr. Alexandru Ofrim
COMITET ORGANIZATORIC
Conf. univ. dr. Laura Mesina
Conf. univ. dr. Cristina Popescu
Lect. univ. dr. Cristina Bogdan
Lect. univ. dr. Ana-Maria Teodorescu
Lect. univ. dr. Raluca Moise
Asist. univ. dr. Anca Anton
Asist. univ. dr. Gabriela Băran
Prep. univ. drd. Gabriela Jurubiță
PARTENER DE
EVENIMENT
Centrul Studențesc de Cercetare și Comunicare
al Facultății de Litere
PARTENERIATE MEDIA
Bookaholic (www.bookaholic.ro);
revista „Cultura”
ABSTRACTE
Un rezumat de
maximum 500 de cuvinte, însoțit de 5-7 cuvinte-cheie și o mini-bibliografie, în
format Times New Roman, caracter 12, la 1,5 rânduri. Documentul va conține
numele și prenumele aplicantului, precum și funcția și instituția în care este
încadrat.
Rezumatele pentru axele I și II vor fi trimise la adresa de e-mail :
cristinabogdan2010@gmail.com, iar rezumatele pentru axa III vor fi trimise la adresa de
e-mail: cristinapopescu07@gmail.com.
CALENDAR
Deadline pentru rezumate: 15 septembrie 2014
Confirmarea acceptării rezumatelor: 1 octombrie 2014
Trimiterea textelor integrale: 1 noiembrie 2014
Rezumatele și textele vor fi supuse unei
analize de tipul peer review de către
o parte dintre profesorii din comitetul științific al colocviului.
Volumul de studii
rezultat în urma congresului va fi publicat la Editura Universității din București,
în semestrul al II-lea al anului universitar 2014-2015.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu