„So
let's look at the statistics. The United States is home to 5% of the world's
population… but 25% of the world's prisoners.”
Barack Obama
Sclavia
legală a fost abolită de ceva vreme, fiind una dintre condițiile esențiale ale
modernizării și intrării în categoria statelor civilizate. Noi românii am fost
mai codași și-am abolit sclavia romilor abia pe la mijlocul secolului al
XIX-lea. Și asta nu doar din proprie voință, ci și datorită urechelilor constant primite
dinspre lumea occidentală civilizată care renunțase de sute de ani la a mai
practica așa rușinoase și abuzive ocupații la ei acasă. Au rămas numai cu
sclavia din colonii, asta și pentru că chiar dacă se lansaseră proclamații
solemne ale unor drepturi universale pentru toți oamenii, nu erau considerate
valabile pentru cei cu culoarea mai închisă. Să n-o lungim, sclavia a dispărut
și lumea încerca să-și fie mai bună și mai frumoasă. Dar e o mare problemă cu
așa măsură, oricît de oameni ne-am dori să fim cu toți oamenii. Oricît de nobilă și de apreciat ar fi o astfel de măsură poate
cauza mari prejudicii întreprinzătorilor și oamenilor de afaceri, văduvindu-i
de accesul la o mînă de lucru foarte ieftină și fără a necesita costisitoarea tratare
ca ființă umană a persoanei înrobite. Desigur, ca și în cazul dezrobirii romilor de la noi, și în SUA sau în fostele colonii occidentale au fost despăgubiți foștii proprietari de oameni. Dar multora tot nu le-a căzut bine, mai ales că aveau dubii că ăia dezrobiți s-ar putea descurca singuri, fără a se apuca de furat de la cei care au. Știu, s-a petrecut de multă vreme, între timp ne-am obișnuit cu toții să ne arătăm dezgustul față de normalitatea acelor vremuri și să ne întrebăm cum au putut oamenii tolera sau participa (beneficia) de așa oroare. E clar, suntem mult mai buni azi și mai atenți la semenii noștri. Totuși, sunt semeni și semeni și problemele unora sunt mai de interes public decît ale altora. Nu vedeți cîte discuții sunt în jur legat
de ideea creșterii salariului minim pe economie, măsură care nu e deloc înghițită
de mediul de afaceri? Și atunci ce e de făcut? Cum pot fi ajutați acești
investitori? Cum poate statul și societatea să contribuie la bunul mers al
biznisurilor și la procurarea de mînă de lucru extrem de ieftină și pretabilă
la un regim de sclavaj, fără a ni se bate obrazul că nu-i frumos ce facem, fără a ne simți mai puțin întregi la etică? De
regulă am fi înclinați să căutăm soluții în trecut, fie că e vorba de iobăgie
sau de regimul de muncă forțată la care erau supuși majoritatea deținuților în
perioada comunistă. Dar ca să nu se zică că o dăm înapoi, zic să vedem ce fac
cei mai civilizați dintre civilizații și democrații lumii. Mai exact, cum se
rezolvă problema asta în țara libertății, SUA.
Simplu. Prin criminalizarea multor infracțiuni, prin creșterea
semnificativă a pedepselor și printr-o aprigă campanie plină de reverberații
etice în jurul ideii de Lege și Ordine, de combatere a unor flageluri (precum
drogurile) care macină fibra societății și prin constante injecții de frică și
panică executate prin media, se poate ajunge în cîțiva ani la o remarcabilă
recoltă de deținuți numai buni de folosit la diverse munci. Singurul căruia i se mai poate nega dreptul la demnitate umană e deținutul, infractorul. Ăla e singurul care merită un tratament inuman și de violul căruia ne putem bucura fără reținere și fără să realizăm că ne abrutizăm. Sigur o merită, chiar dacă n-a ucis, violat, traficat persoane sau comis alte acte de cruzime. Ăla are probleme cu profilul moral. Sau trebuie construit prin descriere în așa fel încît să aibă, încît nicio pedeapsă să nu pară suficientă, fie că e vorba de un traficant sau consumator de marijuana, de un funcționar corupt sau de un „țigan” prins a 3-a oară la găini. Desigur, beneficiile unui
astfel de proces sunt multiple și le putem vedea în documentare precum recentul
„13th” (2016) sau în diferite material care documentează povestea de
success a compelxului industrial penitenciar american. Cum nu mai e ok să
organizezi și să reformezi societatea în jurul unor categorii și idei explicit
rasiste, cel mai simplu e să se recurgă la un limbaj abstract, corect și cu
profunde conotații etice, care să profileze pericolul întruchipat de anumite
segmente de populație fără a-i numi explicit.
Dar să aducem în prim-plan niște cifre. Sistemul penitenciar
din SUA adăpostește cel mai mare număr de deținuți din lume, însumînd
aproximativ 25% din numărul global al deținuților. Peste 2 milioane de adulți
sunt închiși în închisorile de stat sau private din SUA. (2.2 milioane erau ăn
2013, conform biroului de justiție și statistică). Asta în condițiile în care
în 1972 erau mai puțin de 300.000 de persoane încarcerate, iar în 1990 se
ajunsese la aproximativ un million. Cu mai bine e zece ani în urmă erau numai 5
închisori private în SUA, încarcerînd o populație de 2.000 de persoane. În 2008
erau deja 100, cu 62.000 de persoane închise. De remarcat că China are cu o
jumătate de million mai puține persoane închise, deși are o populație… de peste
un milliard de locuitori. Pentru mai multe date statistice vă recomand
consultarea articolelor atașate acestui material. De asemenea, recomand
vizionarea documentarului menționat adineaori, unde sunt prezentate cifre pînă
la nivelul anului 2016. Documentarul expune și legătura dintre acest biznis și
formele anterioare de sclavie, evidențiind ponderea semnficativă a populației
Afro Americane sau Latino Americane din închisori, precum și tratamentul
diferit de care beneficiază cetățenii, atît din partea Poliției, cît și, în
multe cazuri, din partea justiției, în funcție de culoarea sau statutul social
al persoanei vizate.
O altă categorie de deținuți o reprezintă imigranții ilegali.
În cazul acestora, în pofida unui discurs umanist și plin de îngrijorare,
mandatul lui Obama a depășit recordurile la încarcerare și deportare. Asta și
pentru că datorită lobby-ului exercitat de diferite corporații interesate în
acest biznis, legislația împotriva imigranților a fost constant înăsprită.
Dintre cele 350 de închisori pentru imigranți, majoritatea sunt deținute de
corporații private precum Corrections Corporation of America (CCA), The Geo
Group sau Management & Training Corporation (MTC). Acestea primesc din
partea statului cîte 122$ pe zi pentru fiecare deținut încarcerat. De aia există
tot interesul să fie veșnic pline. (Vasquez, 2014).
Să revenim la șmecheria care îndoapă populația cu frici și
revoluții morale, în timp ce privații fac banul gros din valorificarea
oportunităților oferite de complexul industrial
penitenciar. Documentarul menționat (și numeroase alte surse) arată rolul
corporațiilor în evoluția legislației penale, aspect care a făcut să crească în
continuu numărul celor încarcerați, în special din mediile sărace. În 2008 erau
cel puțin 37 de state care au legalizat contractarea de către privați a forței
de muncă incarcerate în închisorile de stat. Companii precum IBM, Boeing,
Motorola, Microsoft, AT&T, Wireless, Dell, Compaq, Intel, etc. și-au
rotunjit bine de tot veniturile contractînd deținuți plătiți fie cu venitul
minim (indiferent de munca depusă) sau chiar cu sume mult mai mici decît
minimul pe economie. Tunurile mai bune se dau în închisorile private, unde
plățile sunt și mai mici, uneori chiar 17 cenți pe oră. Această manevră a făcut
ca SUA să redevină atractivă pentru unii investitori la capitolul munci care
erau de multă vreme direcționate către lumea a treia.
Începută în siajul războiului împotriva drogurilor demarat de
Nixon la începutul anilor 70, afacerea închisorilor private a demarat în anii
80, în timpul lui Reagan și Bush dar s-a extins masiv sub Bill Clinton, mai
ales că acesta avea să vină cu niște propuneri legislative (redactate direct de
lobbyști ai corporațiilor beneficiare) revoluționare. Acuma, în recenta campanie electorală a doamnei Clinton, el admite că deciziile au fost greșite și că n-au dus la scăderea criminalității, ci la creșterea ei. Un material din 2008
menționează 18 corporații care dețin 10.000 de închisori private în 27 de
state. Primele două companii sunt Correctional Corporation of America (CCA) și
Wackenhut, acestea avînd cam 75% din biznis. Dar biznisul privaților nu se rezumă doar la exploatarea forței de muncă,
ci și la încasarea subvențiilor din partea statului. În 2012 CCA a primit 59.14$
pe zi pe cap de deținut. Mai multe
despre acest biznis și despre cît de externalizat și monetarizat a devenit
sistemul penitenciar SUA, precum și despre cum se metamorfozează, găsiți în
film.
Ce învățături se pot trage din acest model de reformare morală
prin biznis public-privat a societății cele mai libere din lume? Obținerea de
mînă de lucru ieftină, pentru corporații, am menționat-o deja. Alte beneficii
ar fi: scapi de votul segmentelor de populație închise prin pedepse aspre
argumentate prin profunde referințe morale și psihologice. În cazul ăsta, SUA a scăpat de
procente groase din voturile săracilor și populațiilor Afro și Latino
Americane. Distrugi acele comunități și le arunci într-o stare de dependență accentuată,
prin faptul că trimiți în malaxorul închisorilor pentru fapte mărunte cît mai
mulți dintre ei. Dacă nu au fost infractori de calibru pînă să intre acolo, ci
simplii găinari sau curieri, îi ai așa după aia. SUA are o rată impresionantă de recidivism. Așa că ai certitudinea că în
scurt timp se întorc tot acolo, pentru o perioadă muuult mai lungă, aspect ce
ajută și la capitolul predictibilitatea biznisului. Un astfel de proces trebuie
musai stropit cu multă morală, frică și cu un discurs care să criminalizeze
categoriile vizate (chiar dacă nu le numește direct). Trebuie creați monștri și
multă panică morală. Trebuie, într-un fel sau altul, reduși la stereotipuri și
dezumanizați pentru a justifica necesitatea înăspririi măsurilor, a
intervențiilor brutale din partea unor autorități tot mai militarizate și mai
numeroase. Trebuie creat și alimentat constant un climat de ură și dispreț față
de categoriile vizate pentru a face imposibile orice demersuri care vorbesc de
necesitatea unor condiții și tratamente decente pentru cei care, din motive
întemeiate sau mai puțin întemeiate, ajung să fie trași în vîrtejul sistemului
penitenciar care susține revoluția morală profundă. Nu trebuie lăsat prea mult
spațiu public ideilor care susțin sau propun alte modele de reducere a
criminalității și de reinserție în societate a foștilor deținuți. Trebuie subliniată ideea că ăia
care ajung acolo merită o soartă cît mai dură, că nu sunt recuperabili și că
restul societății, partea aia bună și cumsecade, trebuie protejată de ei. În paralel, trebuie din cînd în cînd
alimentat și narcisismul celor care susțin cu zel astfel de procese de purificare
a societății. Nu uitați, interesul nu e să-l reintegrezi pe cel care a greșit,
ci este să te asiguri că se reproduce modelul său în familiile și comunitățile
(periferice) pe care le distrugi prin astfel de politici, atît pentru a avea
carne de tun pentru biznis, cît și pentru a justifica scufundarea în mizerie a
celor încă ne-închiși sau eliberați temporar.
Nu subestimați capacitatea urii și fricii de a mobiliza
oamenii și de a face să prospere biznisul făcut cu cap și cu cinism. Nu subestimați ura și disprețul oamenilor față de cei închiși și nici dorința de-ași vedea semenii antipatici după gratii, în condiții mizerabile și puși la muncă forțată.
Referințe:
https://smartasset.com/mortgage/the-economics-of-the-american-prison-system
http://www.nytimes.com/2013/08/24/nyregion/citys-annual-cost-per-inmate-is-nearly-168000-study-says.html
http://www.vox.com/policy-and-politics/2017/2/23/14718580/trump-justice-department-private-prisons
https://www.theatlantic.com/business/archive/2015/09/prison-labor-in-america/406177/
https://www.theguardian.com/us-news/2016/jun/16/us-prisons-jail-private-healthcare-companies-profit
http://www.globalresearch.ca/the-prison-industry-in-the-united-states-big-business-or-a-new-form-of-slavery/8289
Vásquez, Manuel A. “From Colonialism to Neo-Liberal Capitalism:
Latino/a Immigrants in the U.S. and the New Biopolitics,” in Journal for Cultural and Religious Theory, vol. 13 no. 1 (Fall 2014): 81-100.
Latino/a Immigrants in the U.S. and the New Biopolitics,” in Journal for Cultural and Religious Theory, vol. 13 no. 1 (Fall 2014): 81-100.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu