Acum două
săptămâni a apărut în Dilema un
articol semnat de Alexandru Brătianu și intitulat Folclor 2.0. Pornind de la propria experiență cu folclorul muzical
(sau mai degrabă ceea ce era denumit ca fiind folclor muzical), autorul face,
cu o binevenită detașare, afirmații care, cu toate că ar trebui să fie astăzi
de domeniul evidenței, reprezintă încă pentru mulți un atentat la „ființa
neamului”: muzica așa-zis populară, promovată de către regimul comunist, nu a
fost decât o instrumentalizare ideologică a muzicilor tărănești, un surogat al
unei tradiții iremediabil pierdute destinat consumului de masă a omului nou. Însă
trebuie adăugat că sistemul totalitar instalat în România după cel de-al doilea
război mondial nu a fost câtuși de puțin original în acțiunea sa de deturnare
ideologică a muzicii tradiționale, ci poate doar mai sistematic. Folclorul, fie
el muzical sau de altă natură, a fost, încă de la „descoperirea” sa în secolul
XIX, manipulat astfel încât să servească intereselor națiunii. Odată cu
apariția tehnicii de înregistrare a muzicii pe diverse suporturi audio, toată
această afacere a fost dusă la un nivel superior, un nivel în care
înregistrările aranjamentelor realizate în perioada interbelică de către Hary
Brauner pentru cântecele Mariei Tănase au putut pătrunde într-un segment mult
mai larg al societății decât o făceau înainte scrierile învățaților.
Peste acest gen
muzical, rezultat în urma a ceea ce autorul numește pe bună dreptate inginerie
socială, se succede un alt experiment muzical bizar, și anume etno-pop-ul
anilor ’90, un produs de sinteză între rețetele de succes ale divertismentului
comunist și cerințele pieței muzicale capitaliste. Deși autorul este destul de
depreciativ cu acest nou gen al industriei muzicale românești, trebuie totuși
remarcat că acesta, alături de manele, dance sau hip-hop, era printre puținele
opțiuni muzicale aflate la dispoziția unor largi pături sociale care, în acei
ani tulburi, aveau nevoie de o muzică care să-i ajute să-și reconfigureze o
identitate greu pusă la încercare de deceniile post-decembriste. Fiecare dintre
genurile mai sus menționate au avut propriul lor rol în melodrama așa-zisei
tranziții, iar etno-pop-ul a reprezentat aici o veritabilă sinteză între
„tradiție” și „modernitate”, între năravul comunist și libertatea capitalistă,
numai bună pe post de aclimatizare treptată cu minunățiile lumii noi.
Revenind la
articolul discutat, articol care, în partea sa finală, ajunge la unele
inițiative muzicale recente, fie autentic-revivaliste (Trei Parale), fie de
crossover între folclor și hip-hop (Subcarpați) sau între manele/muzică de
restaurant și electro (Steaua de Mare). Văzând, pe bună dreptate, în toate
aceste proiecte o reacție împotriva „folclorului de stat”, autorul detaliază
puțin întreaga concepție muzicală a celor de la Subcarpați și încheie
întrebându-se dacă acest gen de abordări pot să-și păstreze un echilibru între
diferitele ingrediente ce le compun mesajul artistic, sau vor derapa, într-o
formă sau alta, spre extrema dreaptă, xenofobie și intoleranță.
Motivul pentru
care am vrut să scriu aceste rânduri a fost de a da un răspuns la întrebarea pe
care articolul Folclor 2.0 o lansează
în final și pe care m-am străduit să o reproduc aici cât mai fidel. Nu cred că
trupe cu un mesaj și cu o abordare stilistică de tipul celor de la Subcarpați
vor putea avea un traseu lipsit de pericole, coerent și care – mai ales! – să
confere folclorului atenția/statutul pe care îl merită. Verdictul meu are la
bază două motivații: asemenea trupe, cu o atitudine critică față de societatea
actuală, ratează adevărata țintă a atacurilor sale și, în același timp, își
alege și cele mai nepotrivite arme.
Acum să
detaliem. Nu sunt o noutate trupele de hip-hop cu un mesaj critic la adresa societății
contemporane (de fapt, asta ar trebui să fie și rațiunea lor de-a fi, iar dacă
nu toate trupele se supun acestui comandament originar, asta nu aduce decât
deservicii genului). Însă această critică este exercitată de pe diferite
poziții: de la radicalii anti-capitaliști, la o critică aparent neutră, unde
înclinațiile ideologice ies mai puțin în evidență, până la luări de poziție
declarat naționaliste, ortodoxiste și chiar neo-protestante (ultimele două cu
siguranță cele mai amuzante). Dacă privim puțin mai detașat întreg acest
tablou, putem observa că sub umbrela acestui gen muzical se adună, în mai mică
sau mai mare măsură, întreg spectrul de reacții politice posibilie la situația
lumii contemporane.
În ceea ce
privește folclorul, acesta a constituit dintotdeauna o importantă resursă
pentru o retorică naționalistă care, prin idei precum tradiția sau autenticul,
a favorizat delimitările, stereotipurile esențialiste sau tendințele autarhice.
Recursul la folclor, la cultura acelor comunități autentice, așa cum le numește
Lévi-Strauss, adică cele în care comunicarea între indivizi are loc i-mediat, este de fapt concomitent cu
dizolvarea acestor societăți tradiționale și poate fi interpretat ca o formă de
reacție la diverse presiuni venite din exterior. Tot forme ale unei astfel de
reacții sunt și diferitele tipuri de discursuri politice, sectele religioase
milenariste sau anumite genuri muzicale. De cele mai multe ori însă religia,
politica, folclorul și muzica se regăsesc amestecate în diverse cocktail-uri
ideologice, unul dintre ele fiind și cel al trupei Subcarpați. Toate aceste
patru forme de critică la adresa societății contemporane par a avea, uneori,
ținte diferite, însă toate se confruntă de fapt, chiar dacă o știu sau nu, cu
același adversar: o societate a mărfii și a spectacolului, o societate în care
lucrurile sunt judecate doar după profitul pe care îl pot genera. Fie că este
vorba de un predicator carismatic care, analizând viciile lumii în care trăim,
anunță iminentul sfârșit al acesteia, fie că asistăm la o revenire
îngrijorătoare a naționalismelor politice, fie că dăm tot mai des de muzicieni
și formații cu mesaj anti-sistem, toate aceste manifestări nu sunt decât
reacții la capitalismul global contemporan. Însă, de cele mai multe ori,
actanții implicați în astfel de reacții critice nu sunt conștinenți de problema
reală cu care se confruntă, astfel că asistăm la apariția unor soluții
neadecvate, unele din ele de-a dreptul comice, altele, dimpotrivă, periculoase.
Sunt, bineînțeles și excepții de la această înțelegere deficitară (în special
din zona politicii și a muzicilor contestatare), dar acestea sunt relativ
puține, iar trupe precum Subcarpați nu se numără printre ele.
Mesajul unor
astfel de trupe (nu mă refer aici numai la Subcarpați, ci îi iau mai degrabă
drept reprezentanți ai unei direcții artistico-ideologice mai largi)
intenționează să răspundă problemelor politice și sociale actuale printr-o
delimitare cât mai strictă între noi și ceilalți, punând preblemele societății
noastre pe seama adoptării unor modele socio-culturale de import, nepotrivite
spațiului autohton sau, mai rău, viciate de la bun început. Pentru a răspunde
adecvat acestor modele străine, asemenea artiști (sau ideologi) recurg la
tradiție, un termen a cărui construcție a coincis cu dispariția treptată a ceea
ce putea fi numit tradițional în comunitățile rurale românești. Astfel, ei opun
influenței nefaste a celuilalt vigoarea și puritatea autohtonă, răspund „contrafăcutului”
de proveniență străină cu „autenticul” produs în propria ogradă. Tocmai aceasta
este secvența în care folclorul își joacă marele său rol. Termen ce nu mai are
de ceva vreme corespondent în lumea reală și care, pentru a-i desluși configurația
intimă, ești nevoit să recurgi la muzee, cărți, culegeri, arhive, înregistrări
de teren – asta pentru că folclorul nu mai poate exista în lumea contemporană
decât în spații de conservare special amenajate, un fel de rezervații destinate
amerindienilor – folclorul, în forma asta inertă, este decontextualizat,
aranjat cam din topor, și aruncat în luptă pe post de armă letală împotriva
degenerării cauzate din exterior.
Oricât de bine
intenționați ar fi și oricât de mare ar fi nevoia de critică la adresa societății
contemporane, proiecte muzicale de genul Subcarpați nu vor putea fi eficiente
atâta timp cât atenția lor se concentrează asupra diferențelor dintre noi și
ceilalți și nu asupra neajunsurilor sistemului socio-politic care generează
problemele cu care lumea întreagă – atât noi cât și ceilalți! – se confruntă.
Deși unele din aspectele problematice sunt just sesizate, soluția propusă pare
a fi de cele mai multe ori retragerea în lumea idealizată a satului, un sat
abstract, simbol al unei mitice vârste de aur a națiunii, sub a cărui oblăduire
suntem feriți de relele lumii exterioare. Una din atribuțiile artei este aceea
de a pune mereu lumea sub semnul întrebării, de a ne zdruncina permanent
confortul nostru mental, de a ne provoca, stârni, sau chiar îngrozi, iar
diverse trupe din zona rock, reggae sau hip-hop (dacă ar fi să ne rezumăm doar
la sfera muzicii pop) și-au însușit într-o formă sau alta această cerință. Dar
singura modalitate de a o îndeplini este, cel puțin în ziua de azi, de a
denunța degradarea condiției umane produsă de capitalismul global, problemă
valabilă la nivel mondial și nu destinată doar mult încercaților români. Însă
tentativa de a răspunde acestei cerințe prin recursul la o entitate inertă
precum tradiția, abuzată în fel și chip de-a lungul vremii, nu numai că nu are
șanse de succes, dar poate duce chiar și la rezultate mai puțin îmbucurătoare.
Revenind în final la cazul particular al celor de la Subcarpați, demersul lor,
considerat de unii revigorant, nu face altceva decât să prelungească până în
contemporaneitate un model de instrumentalizare ideologică a muzicii
tradiționale, model inițiat de pașoptiști și perfecționat mai apoi de către
comuniști, total inadecvat provocărilor zilelor noastre.
Pe th.c. îl puteți citi și pe jazz de-a dreptu'
Pe th.c. îl puteți citi și pe jazz de-a dreptu'
ape înșelătoare șiroiește izvorul folcloric din care se adapă mulți artiști
RăspundețiȘtergeream o întrebare domnule Th. C. Nu că ar avea de-a face în mod direct cu ideea acestui text, dar dumneavoastră care credeți că ar fi un model reușit de utilizare a folclorului în orice fel de abordare muzicală, mai ales într-una recentă?
RăspundețiȘtergereUn model anume nu există, eventual modele. Există exemple reușite de muzici de inspirație folclorică, mai ales în jazz sau în muzica cultă, dar asta nu inseamnă că ar exista un număr anume de soluții ca o astfel de muzică să aibă consistență. Ar fi mai ușor însă de spus cum nu ar trebui folosit folclorul: ca un simplu artificiu, ca o serie de clișee și stereotipuri simpliste dar folosite cu pretenția de profunzime artistică sau ca blazon al geniului românesc. Din păcate nu cunosc exemple (în afara celor din jazz și muzică clasică, cu toate că și aici există rateuri răsunătoare) de muzici recente care să reușească să treacă peste nivelul ăsta rudimentar.
RăspundețiȘtergereAtat folclorul cat si critica sociala in muzica nu sunt decat motive ori teme (ori ambele). Nu cred ca Subcarpati a pretins a face folclor ci isi asuma folosirea lui ca inspiratie in forma muzicala si ideologie. Nu cred ca rolul muzicii e altul decat cel artistic si sa pretinzi identificarea problemelor sau a solutiilor din partea artei e cel putin ciudat...
RăspundețiȘtergerePai n-a zis nimeni ca Subcarpati face folclor (asta ar fi culmea). Ca acesta e o sursa de inspiratie pentru muzica lor este iarasi evident. Cat priveste rolul muzicii, aici lucrurile se mai complica nitel. Muzica (si arta in general) nu e picata din cer, ci e un produs rezultat din munca unor indivizi. Asa stand lucrurile, orice forma de arta care se vrea a fi reprezentativa pentru vremurile sale trebuie sa reflecte, sa contina in sine, societatea din care a luat nastere, cu toate contradictiile ei. Ca arta, din orice epoca ar fi ea, reuseste sa fie, in afara de obiect al contemplatiei estetice, si o imagine a societatii respective, nu cred ca e greu de dovedit. Problema apare atunci cand vrem sa aflam Cum reuseste ea sa faca acest lucru. Dar asta e o alta discutie si oricum au facut-o altii mult mai bine decat as fi eu in stare.
RăspundețiȘtergere