Fanteziile dacomane intră periodic în atenția publică, speculând de obicei setea de scandal a
mass mediei și stârnind reacții virulente de dezaprobare din partea lumii
culturale, mai cu seamă din partea istoricilor profesioniști. Dincolo de teoriile aiurite propagate în
stilul isteric bine-cunoscut al discipolilor lui Zalmoxe, care nu merită
reluate, este interesantă și reacția reprezentanților istoriei oficiale, și implicit efectul pe care îl are acest scandal
mediatic asupra poziționării societății față de
istorie. Mă refer în special la conflictul, câteodată mai aprig, dar de obicei
latent dintre nevoia de reînnoire a percepției istorice pe de o parte și impulsul de a proteja caracterul militant al
istoriei naționale. În ciuda
dârzeniei demonstrate de atâtea ori a protocronismului dacist și a revigorării curentelor de extremă dreapta din
ultima perioadă, dogmele Zalmoxiene nu par a câștiga teren la modul real în afara cercurilor
neo-legionare, chiar majoritatea naționaliștilor radicali fiind
reticenți la a renunța la ideea grandioasei moșteniri romane. Dacă ne uităm la reacțiile de antipatie pe care le stârnește dacomania (și în ultima perioadă acestea au fost numeroase
venind inclusiv de la nivel înalt), vedem de fapt că singurul câștigător al acestui pseudo-război este „istoria
oficială”, propagată de la centru inclusiv prin tratatele de istorie a
românilor ale Academiei Române.
Eforturile de contracarare a dacismului
pornesc de la premisa falsă că aceasta este produsul protocronismului istoric
din epoca ceaușistă, astfel
urmărindu-se o asociere mentală între curent și experiența epocii de tristă amintire. Asocierea este câte se poate de justificată,
însă premisa este tot falsă. Epoca comunistă a produs doar o revigorare a
dacomaniei, născută în contextul curentului autohtonist al începutului de secol
20 și propagată mai apoi în epoca interbelică
odată cu ascensiunea legionară. Primul produs „serios” (cel puțin ca număr de pagini) al acestui mod de gândire
este cartea lui Nicolae Densușianu:
Dacia preistorică, apărută în 1913. Am putea chiar specula că menționarea originilor protocronismului dacist este
omisă pentru a nu păta o perioadă istorică cu o percepție favorabilă și de a nu investi curentul respectiv cu
sentimentele pozitive legate de epoca Regatului, foarte vii în imaginarul
istoric autohton. Revenind la problema istoriei oficiale (care își revendică și titlul exclusivist de istorie obiectivă), aceasta a fost supusă la o
presiune constantă din partea curentului care urmărește expunerea și analiza (dar nu neapărat distrugerea) miturilor
istorice autohtone. Acest curent demitizant nu s-a sfiit să atace inclusiv
temelia istoriei naționale oficiale, și anume continuitatea daco-romană, problema
etnogenezei, situație care nu poate fi
tolerată de unii. În acest context isteriile dacomane capătă rolul de
alternativă distopică (o sperietoare) pentru istoria națională învățată în manualele de școală,
astfel având efectul de legitimare a mainstreamului istoric. Auzim în mod
constant că istoria națională
(cea adevărată) se află sub asediul a două extreme: cea dacistă și cea demitizantă (și antinațională). Se pare că invocarea extremelor rămâne încă cea mai eficientă
metodă de manipulare. În aceste condiții mai putem oare vorbi despre un război între istoria oficială și dacomanie? Poate doar în sensul războiului
perpetuu descris de George Orwell, care în fapt este un război simulat, cu alte
cuvinte o diversiune.
domnule Petrut, faceti cumva aluzie la polemica dintre domnul rector si academician, profesor universitar doctor, fost director ICR s.a.m.d., Ioan Aurel Pop si domnul medic istoric si preot al cultului zamolxian, Napoleon Savescu? aceasta confruntare dintre un Alain Delon al istoriografiei oficiale si acest Ed Wood al dacismului releva din plin setea de identitate si militantism a societatii romanesti si mai putin cheful de studiu si aprofundare critica.
RăspundețiȘtergereDomnule profesor Fellini, dumneavoastră aveți chef de studiu și de aprofundare critică?
RăspundețiȘtergereVă întreb, fiindcă setea de identitate și de militantism a românilor este reală. Dvs. ce ne puteți oferi în acest sens sau ce ne puteți spune prin aprofundare critică despre istoriografia oficială promovată de Alain Delon?