„The Wolf of Wall Street” începe aşa cum ar trebui să înceapă
orice film cu brokeri şi finanţişti de pe Wall Street şi anume cu
Jordan Belfort (Leonardo DiCaprio) aruncând pitici în carne şi
oase la ţintă în birourile firmei sale în timpul unei pentreceri
cu angajaţii. Piticii poartă căşti iar ţinta e din burete aşa
că, fiţi fără grijă, nu există riscul niciunei răniri fizice
ci poate doar a demnităţii lor umane şi-aşa schilodită într-o
lume plină de prejudecăţi de tot felul. De fapt întregul film al
lui Martin Scorsese e în bună parte doar atât: un atac concertat
împotriva demnităţii umane şi nimic mai mult.
Pe scurt „The Wolf of Wall Street” spune povestea (adevărată
chiar şi în detaliile cel mai puţin credibile) lui Jordan Belfort,
un broker de pe Wall Street de origine modestă (dacă middle-class
se mai poate numi totuşi aşa), arătos, cu o meliţă grozavă şi
cu un receptor de telefon în mână în aproape fiecare scenă...
asta excluzând momentele când trage cocaină pe nas, ia pastile
dubioase retrase de pe piaţă pentru efectele lor stupefiante, se
încinge în orgii cu aproape orcine (exceptându-i pe părinţii şi
copii săi) şi da, jigneşte şi se comportă mizerabil cu cei din
jur aproape fără a face vreo distincţie. De la „Bad Lieutenant”
(r. Abel Ferrara) încoace rar mi-a fost dat să văd portertul unui
personaj mai insidios şi josnic ca Jordan Belfort. Doar că spre
deosebire de locotenentul menţionat, care în cele din urmă suferă
o transformare, îşi învaţă lecţia, Belfort, în ciuda
experienţelor neplăcute prin care este purtat de stilul său de
viaţă falimentar, nu pare să fi învăţat nimic ci doar să o ia
de la capăt. Scorsese, aşa cum ne-a obişnuit în filmele sale cu
gangsteri, lasă bagajul moralizator la o parte şi-şi menţine
producţia pe linia de plutire a ambiguităţii.
Într-adevăr, „The Wolf of Wall Street”
seamănă mult mai bine cu „Goodfellas” sau „Casino” decât
cu „Taxi Driver” sau „The Departed”. Nu doar stilul în care
este realizat ne reaminteşte de acestea: travelling-uri lungi cu
personajul adresându-se publicului, montaje inteligente dublate de
muzica copilăriei şi adolescenţei lui Scorsese; ci şi sus numita
ambiguitate, lipsa unui discurs moralizator, bălăceala sistematică
în glorie şi decadenţă în care se complac personajele. Jordan
Belfort, ca şi Henry Hill (Ray Liotta) din „Goodfellas”, nu este
decât un individ care „visează mare” (dream
big)
şi care în ciuda piedicilor şi datorită norocului o scoate la
capăt în cele din urmă, aterizează în picioare. Faptul că
Scorsese tratează materialul de care dispune asemenea producţiilor
sale cu mafioţi este poate cel mai forte atu al filmului. În fond,
cine sunt cei mai venali gangsteri din ziua de astăzi dacă nu
nemernicii de pe Wall Street care ne-au adus criza pe cap? „The
Wolf of Wall Street” este cea mai bună punere în scenă a
studiului
de la Berkley
care afirmă că prea mulţi bani te fac nemernic.
Din păcate filmul nu merge însă până la
capăt. Deşi detaliile cel mai puţin probabile se verifică (scena
cu iahtul de pildă!) filmul nu pare complet sincer. În cele din
urmă avem de-a face doar cu mărturia lui Belfort, ale cărui
memorii stau la baza acestei ecranizări. Dacă adevăratul Belfort,
e doar şi pe jumătate aşa cum l-a întruchipat DiCaprio, eu unul
m-aş îndoi de versiunea sa. Nu apar în film conexiunile sale
politice atât de caracteristice lumii afacerilor (cu excepţia unei
singure replici în care afirmă că poate finanţa orice partid
doreşte) iar eforturile FBI-ului, chiar şi prin intermediul
meticulosului agent Patrick Denham (Kyle
Chandler), sunt redate aici de parcă s-ar dori reabilitarea
întregului sistem.
În sfârşit, lăsând încărcătura ideologică la o parte, „The
Wolf of Wall Street” este unul dintre cele mai amuzante filme ale
ultimei decade, o nebuneală cu replici deştepte şi situaţii
incredibile, cu o distribuţie uriaşă (de la Matthew McConaughey la
Rob Reiner) şi-un buget care să-i permită răblăgirea unui
Ferrari. Iar dintre subtilităţi, citatele frecvente din „Le
Charme discret de la bourgeoisie” în care personajele înfulecă
în cele mai nepotrivite momente mi s-au părut cele mai savuroase.
mai buna recenzia ca filmul
RăspundețiȘtergeredespre Nimphomaniac nimic? in functie de ce criteria selectati filmele pentru recenzii?
RăspundețiȘtergereFilmele le alegem în principiu, în funcţie de factorul chef, destul de absent în ultima vreme, e adevărat. Numa' ce-am văzut Nymphomaniac pt. 2... cine ştie, dacă demonul recenziilor îmi dă târcoale poate fac una!
ȘtergereOricum, mulţumim mult că ne urmăriţi!