vineri, 18 octombrie 2013

Mirel Palada și manipularea de tip pupincurist la români


Tomi Ungerer
     Proaspăt uns responsabil cu propaganda la agie, Mirel Palada contraatacă luările de poziție ale opozanților proiectelor RMGC și cele legate de exploatarea gazelor de șist. Argumentele specialiștilor de la Institutul Geologic, Academia Română, ASE etc. sunt ridiculizate cu câteva întorsături greoaie de frază și cu câteva simplificări grosolane, copiate de pe ciornele PR-ului goldist.
Evident, cel mai la îndemână este dihotomia primitivism-modernitate, în care sărmanii vasluieni sunt priviți ca o masă amorfă, sălbatică, întunecită de superstiții și cu mare apetit pentru manipulare. Restul sunt cumpărați de dușmanii externi, sunt extremiști, habotnici și anarhiști. Mă întreb, oare la fel de primitivi să fie și francezii de au intezis, speriați, exploatarea prin fracturare hidraulică? Sau germanii care au hotărât la fel? Să nu mai adaug statele înapoiate din occident care au interzis exploatarea cu cianură?
          Materialul propus spre intoxicare în Adevărul livrează din nou tema locurilor de muncă, de data asta pentru vasluieni, de parcă dacă s-ar da drumul la explorări și exploatări ei vor strunii utilajele angrenate. Singura soluție pentru a aduce prosperitate pe acele meleaguri este neo-iobagia pe tarlalele dăruite Chevronului și altor companii ce pândesc gazele (chiar și alea rusești, cum e Gazpromul, cu care guvernanții se trag de brăcinari și fac ciubucuri, în pofida sperietorii livrate mulțimii), iar sărăcia acelei zone este explicată prin ”înapoierea” și spaimele ancestrale ale localnicilor, nu proasta guvernare, incompetența și corupția oamenilor politici și a funcționarilor. Mai este adăugată și teza parazitismului vasluienilor, întreținuți de la București. Cam atitudinea pe care am descris-o în textul publicat ieri și care a stârnit derută în rândul multor cititori. Cam aceasta este atitudinea guvernanților și a ”specialiștilor” tocmiți de aceștia față de cei plătitori de impozite. Dacă se opun și critică derapajele din haznaua guvernării, sunt cumpărați sau primitivi, neînțelegând misterele alchimiei guvernamentale menită să preschimbe rahatul în aur, numai bun de consumat.

         Dincolo de retorica simplistă și tendențioasă, dincolo de răstălmăcirile și omisiunile voite, se poate întrezări disprețul care caracterizează acest tip de oameni, de ”specialiști” improvizați prin eprubetele politicului și nu prin pregătire temeinică. Palada scrie la ziar ca să ridiculizeze și să urecheze ”prostimea” incapabilă să înțeleagă rosturile și subtilitățile guvernării, făcând-o responsabilă pentru eșecurile guvernării, pentru starea de sărăcie și lipsa de perspective care caracterizează societatea autohtonă. Nu se obosește să caute argumente cât de cât ci colportează o serie de stereotipuri, strecoară două-trei ironii scremute pe holurile Palatului Victoria și înșiră din mers argumentele populiste la îndemână oricărui propagandist novice, mizând pe prostia, sărăcia și spaimele mulțimii. Că doar sociologul din el ne lămurește că avem de-a face cu ”Aceeaşi combinaţie de oameni naivi, speriaţi de tehnologie, îndărătnici la modernitate, săraci şi uşor de manipulat cu mijloace grosiere, dar eficiente. Aceleaşi metode de manual, bine rodate în alte vremuri,. Folosirea unor cuvinte sperietoare, cum ar fi “cianură” sau “fracturare”. Exploatarea unor temeri bazale: de moarte, de cutremur, de pierdere a casei, de pierdere a rezervelor de apă – îşi mai aminteşte cineva de zvonul cu otrăvirea rezervoarelor de apă de la Revoluţia din 1989?”
         Metodele de manual înșirate de acesta sunt evidente în textul său: folosirea de cuvinte sperietoare: ”sărăcie” ”interese străine”, ”constrângeri geostrategice” etc. Exploatarea temelor bazale e de asemenea prezentă, altfel cum să înțelegem retorica subdezvoltării și a banilor necesari pentru întreținerea vasluienilor.
       Ca să ne arate că a citit și poezie în liceu, Palada rotește în câteva ori sintagma blagiană a ”corolei de minuni a lumii”, evident într-un alt context, probând faptul că din întreg poemul n-a reținut ideea, ci doar titulul. Sau poate îi place cum sună formula. Mijloacele grosiere pomenite de acesta cu referire la cei care-i manipulează pe ”primitivii” nerecunoscători din Vaslui și restul țării, fundamentează textul său și politica guvernului pentru care bate din gură. Și nu doar mijloacele sunt grosiere în cazul său, ci chiar și umorul cu care se străduie să-și condimenteze textul, în speranța că va ține loc de argumente, la ”prostimea” cititoare. Și uite așa se scoate țara asta din sărăcie și înapoiere, cu predici de la înălțime și cu biciul, dacă nu înțeleg cu frumosul.



Comentarii

Translate this blog