Cezar Cioată, parlamentar |
Două întîmplări petrecute în ultimele zile au reuşit să aducă
destrămarea lentă a misterului generat de habotnicia cu care cea
mai mare parte a clasei politice susţine proiectul cianurist al RMGC
şi evită o dezbatere veritabilă pe marginea acestuia şi a
ilegalului proiect de lege elaborat de guvern. Prima întâmplare îl
are ca actor principal pe al doilea om în stat şi lider al unuia
dintre partidele alianţei care ne guvernează şi constă într-o
declaraţie cât se poate de clară şi de elocventă: ilegalităţile
semnalate de către specialiştii Ministerului Justiţiei în
legătură cu proiectul de lege comandat de RMGC pot fi depăşite
prin „voinţă politică” (mai multe despre această întâmplare
găsiţi aici) şi prin crearea unui precedent se poate evita
blocarea în justiţie a unor proiecte ulterioare, după cum bine se
ştie din practica judiciară. Şi cum „voinţa politică” nu e
totuna cu „voinţa populară”...
Cea de-a doua întâmplare scoate în relief importanţa codurilor
culturale şi blocajele comunicative ce pot fi generate de
inadecvarea uneia dintre părţile implicate în dialog. Vizita de
informare la Roşia Montană a domnului deputat Cioată (şi el fost
miner la mina de uraniu din Crucea), deşi şi-a atins din plin
scopul propagandistic, nu s-a putut consuma deplin datorită faptului
că domnul Eugen David, preşedinte al asociaţiei Alburnus Maior,
n-a fost îmbrăcat corespunzător, după cum se poate vedea şi din
materialul video alăturat. Argumentele domnului David, în legătură
cu numeroasele ilegalităţi şi neconformităţi ale proiectului de
exploatare, sancţionate succesiv în instanţă, n-au reuşit să
urce mai sus de gulerul alb al domnului deputat, coborât la
Roşia pentru dialog. Promisiunea opozantului nepoliticos îmbrăcat,
cum că fiecărui parlamentar îi va fi trimisă câte o mapă care
va cuprinde materiale informative în legătură cu ilegalităţile
proiectului, pentru a putea vota în cunoştiinţă de cauză, l-au
făcut pe numitul deputat să se întrebe şi să întrebe cu voce
tare de unde are „amărâtul” ăla revoltat bani de mape, când
n-a avut bani pentru un costum cât de cât, ca să-i întâmpine cum
se cuvine. Până să se ridice interlocutorul din corzi, deputatul
i-a mai aplicat o directă: De ce nu s-a îmbrăcat frumos când ştia
că o să stea de vorbă (în propria casă) cu un domn aşa de bine
îmbrăcat? Întrebările deputatului au sintetizat extrem de bine
ceea ce înţelesese el din argumentele prezentate de interlocutorul
său precum şi maniera de raportare faţă de opozanţii
proiectului. E de înţeles faptul că argumentele roşianului n-au
putut străpunge carapacea parlamentarului, când acesta era profund
angajat în radiografierea vestimentară a vorbitorului, sesizând o
groază de nepotriviri şi o totală lipsă de bun gust. Regulile
minime ale fashion-ului au fost pur şi simplu călcate în picioare
(cu cizmele), într-o debandată care, oricâte concesii s-ar face,
nu poate fi încadrată modei punk. Neras de câteva zile, fără a
avea scuza că ar fi hipster sau hippiot, purtând o şapcă de mult
depăşită şi total inadecvată look-ului, domnul Eugen David, aşa
prost îmbrăcat cum era, mai comitea şi impoliteţea să vorbească
de la egal la egal, o atitudine neconformă cu condiţia sa de iobag
aflat la mâna (cu care va vota) domnului care-i trecuse pragul.
„Amărâţi” din ăştia văzuse domnul destui, în campania din
toamnă. Uneori le făcea cinstea să le strângă mâna şi să se
pozeze cu ei, aducând lumină în vieţile lor mizere şi lipsite de
eleganţă. Când trecea printre ei şi-şi freca stofa fină a
costumului, de straiele lor de bazar sau second-hand, îşi dădea
seama de prăpastia de netrecut dintre el şi turma unită în
ascultare. Dar cel puţin în cazul ălora ştia că alea sunt
hainele lor de sărbători, că le spălaseră şi le călcaseră
pregătindu-se pentru vizita lui, mai ceva ca atunci când merg la
biserică. Şi ăia erau mulţumiţi numai să-l atingă, să-şi
strige sărăcia şi să audă două-trei vorbe din partea lui, mai
ales acelea lăcrămoase despre cum a lucrat el în mină, ca un
adevărat fiu al poporului, cum le înţelege greutăţile şi
suferinţele şi cum n-a uitat de unde a plecat. Dar astea sunt
divertisment şi folclor electoral. Chestiunile serioase, aplicate se
discută îmbrăcat cum se cuvine, nu cum îţi trăzneşte ţie prin
cap să umbli prin propria ogradă. Aşa învăţase el din cărţile
de auto-educare din care şi-a extras schemele cu care operează. Că
doară nu toţi ăia îmbrăcaţi modest or fi Cuza sau Gheorghiu-Dej
deghizaţi.
Asta ar trebui să le fie învăţătură de minte şi
protestatarilor din stradă, acea mulţime pestriţă, lipsită de
costume şi îmbrăcată de parcă ar ieşi la plimbare, care are
pretenţii ca la vocea lor să se aplece urechea parlamentară. Ca să
poţi pretinde domnilor să coboare din Casa Poporului trebuie să te
îmbraci frumos, să faci eforturi să te ridici deasupra condiţiei
de simplu muritor. O învăţătură filocalică spune că omul
trebuie să se ridice pe sine şi Dumnezeu să se coboare, pentru ca
întâlnirea să fie posibilă. Probabil de aia se îmbracă lumea
aşa frumos când merge la biserică, să stea de vorbă cu Domnul şi
să-i spună nemulţumirile, necazurile şi nevoile.
.
propun ca de-acum inainte sa se iasa in strada, la manifestatii, doar la costum. tinuta obligatorie!
RăspundețiȘtergeresuperb !
RăspundețiȘtergere