Dintre apariţiile editoriale din ultima vreme niciuna nu a făcut
atâta vâlvă precum controversata lucrare semnată de istoricul
iclozean Gheorghe Abuzatu care poartă titlul „Puşca şi cureaua
lată – sado-masochism, imaginar sexual şi mentalităţi punitive
la poporul român” (Editura RedTube University Press, Medgidia,
2013). Este adevărat, concurenţa acerbă de pe tărâmul
istoriografic autohton cu lucrări precum „1848. Anul în care nu
s-a întâmplat nimic” a istoricului gorjean Nicolae Tricolor sau
„Siluirea – contribuţii la etnogeneza poporului român” a
istoricului sas Klaus Kinky au ameninţat serios poziţia lucrării
domnului Abuzatu în clasamentul alcătuit anual de către Asociaţia
„Istorici Fără Frontiere”. În cele din urmă argumentele de
netăgăduit ale istoricului iclozean au adus lucrarea pe primul loc,
iar noi, ca recenzori ai acestei lucrări, nu putem decât să lăudăm
decizia acestei respectabile asociaţii.
Premisa
de la care porneşte domnul Abuzatu în cercetarea domniei sale este
aceea că fibra naţională, elementul constitutiv şi forţa motrice
în acelaşi timp, care au propulsat poporul român în istorie nu
este nimic altceva decât sado-masochismul. Ca orice cercetare
istorică ce se respectă, domnul Abuzatu îşi lansează excursul
începând cu Herodot. Faimosul fragment, binecunoscut istoriografiei
şi publicului larg, în care câţiva geţi îl aruncă în suliţe
pe un altul este reinterpretat de istoricul iclozean drept un episod
BDSM din istoria acestui brav popor al antichităţii: „Se pare că”
spune Abuzatu în lucrare „«a
trimite pe cineva la Zalmoxe»
nu este nimic altceva decât un fragment din bogatul jargon kinky al
acestui popor cu înclinaţii sado-masochistice nemaiîntâlnite
nicăieri în antichitate, decât poate cu excepţia nenorociţilor
locuitori ai Sodomei şi Gomorei despre care izvoarele (cu excepţia
Bibliei) tac”. Cu timpul suliţa se va transforma în ţeapă,
adevărat instrument specializat, de care puţini domnitori români
şi supuşi ai lor se vor putea separa (fiziceşte vorbind).
Interesant este că pe măsură ce trec veacurile, practicile BDSM se
rafinează, evoluează: „Iată de pildă acest citat din istoria
lui N. Costin cu privire la domnia lui Gheorghe Duca: «Pre Ursachie,
ce au fost vornic mare (...) l-au dezbrăcat cu pielea şi l-au legat
la stîlp la ger, fiind iarnă, de la carele ţinându-l un an la
temniţă şi bătându-l la talpe, i-au luat 250 de pungi de bani».
Este doar un exemplu dintre multele, care pe lângă detaliile cu
privire la practica sado-maso ne oferă şi o idee cu privire la
costurile la care se ridicau asemenea servicii. Interesant este că
domnitorul încearcă să diversifice aceste practici, vara oferind
servicii de altă natură: «Iar pe Ion Isar vistiernicul şi pe
Andrei Sipotean vornicul de poartă, dezbrăcându-i în pielea goală
şi ungându-i cu miere vara, i-au legat de stâlp de-i mâncau
muştele şi albinele».” În Ţara Românească, Gheorghe Abuzatu
identifică adevărate petreceri în grup găzduite de cele mai de
vază familii precum Bălenii şi Cantacuzinii: „Letopiseţele ne
oferă doar rezumate a ceea ce se întâmpla cu adevărat în casele
şi locurile de petrecere a acestor boieri: «de-i scotea din turn pe
acei boieri (...) de-i bătea la tălpi în toate zilele pre talpele
picioarelor, şi-i spânzura de mâini cu sfoară, şi-i mânca în
tot felul»” Nenumăratele exemple evocate de reputatul istoric
iclozean vin să întărească ideea centrală a lucrării, şi anume
că vocaţia adevărată a poporului român nu este cea de
constructor aşa cum se încearcă adesea a demonstra (mai ales prin
intermediul unor interpretări tendenţioase ale Baladei Meşterului
Manole) ci cea de sado-masochist. Şi ca să-şi fundamenteze teza,
Gheorghe Abuzatu procedează la relecturarea numitei balade:
„aşa-zisa «scenă a sacrificiului întru creaţie» în care
Manole o zideşte pe Ana trebuie redenumită, în vederea racordării
la bogatul material istoric tratat aici, «scena bondage întru
creaţie».”
Avansând asemenea ipoteze,
lucrarea nu avea cum să treacă neobservată. Studiul domnului
Abuzatu, spun unii, minează puternic eşafodajul ideologic al
cercurilor intelectuale de stânga. „Într-adevăr, aserţiunile
istoricului iclozean Gheorghe Abuzatu evidenţiază limitele
definiţiei marxiste a conceptului expoatării omului de către om.
În lumina noilor agrumente şi interpretări este imperios necesară
rafinarea analizelor... Altfel toată această retorică stângistă
rămâne o simplă auto-exploatare tristă!” scrie Vasile Ernu
într-un editorial CriticAtac. De cealaltă parte, din cercurile
neocon, membri marcanţi precum Adrian Papahagi declară: „Nu este
de ajuns să te declari un suporter al valorilor tradiţionale.
Acestea trebuie asumate şi trăite, conservate şi perpetuate în
varietatea lor. Cartea domnului Abuzatu tocmai pentru aceasta
pledează, pentru cunoaşterea şi revitalizarea bogatelor tradiţii
autohtone!” Probabil cel mai avizat punct de vedere vine însă
dinspre cercurile neangajate ideologic. „«Puşca şi cureaua lată»
a domnului Abuzatu nu doar că este un studiu de o acribie
înfiorătoare dar şi un bun manual de practici tradiţionale. Pot
să spun chiar, că de la lecturarea lucrării nu doar că
performanţele mele la locul de muncă au crescut vertigions, dar am
devenit şi apreciată pentru ideile noi pe care le-am propus
colegilor” ne-a declarat Sandra Romain. „De când am citit-o nu
mă mai simt ca un obiect, ci ca un membru funcţional al
prestigioasei industrii pe care o reprezint!” se mândreşte Laura
Anderşan. Exagerată sau realistă, intrigantă şi incitantă sau
doar de-a dreptul polemică, lucrarea domnului Abuzatu cu siguranţă
va rămâne în dezbaterea publică pentru multe luni de acum
înainte. Indiferent de verdictul acordat de cutare sau cutare
persoană, cert este că „Puşca şi cureaua lată –
sado-masochism, imaginar sexual şi mentalităţi punitive la poporul
român” cel puţin va suspenda în chingi conştiinţa noastră
naţională, o va lega de calorifer şi o va supune unei biciuiri
morale din care nu va ieşi cu siguranţă la fel.
*Acest material a apărut cu
sprijinul Fundaţiei Soroş, cărieia îi oferim pe această cale cele
mai calde mulţumiri!
Da ,daca fundatia Soros e prin apropiere si autorul a fost platit corespunzator,a publicat si aceasta ineptie despre poporul roman.Sigur ca da sado-masochism, actual,cu acesti lotrii de guvernanti si aceste figuri de istorici.
RăspundețiȘtergereSa va fie rusine !!!
asha e ! is cumparatzi tatzi.Soros ii ungur shi i cumpara pe tatzi.
Ștergerenoi rruminii de bine trebe sa raminem unitzi si cu marii noshtri patriotzi ca funar gheoghe sa le tzinem piept asha cum am tzinut piept turcilor !
tovarasu funar nu ne o cumparat, el ne o dat bani de a moaca de la sorosu nostru,stoica caritasu !
Citind aceasta recenzie, mi-am dat seama ca NU trebuie sa citesc aceasta carte!!!!
RăspundețiȘtergereati inteles tot!
RăspundețiȘtergere