sursa foto: Bistrițeanul.ro |
Dar
să vedem cum stă treaba și din perspectiva angajatorului, care
duce greul competiției pe piața liberă și face eforturi să țină
în viață un oraș atît de frumos și mîndru. Leoni e mîndria
orașului. A județului chiar. Anul ăsta a început cu recorduri în materie de producție, cei peste 2000 de angajați producînd 200.000
de cabluri pentru noul model Mercedes Benz E-Klasse. La nivel global,
concernul german are o cifră de afaceri de aproximativ 4.5 mld euro
și 74.000 de angajați. „Leoni Wiring Systems Ro, cu sediul central în Bistriţa, a avut în 2015 o cifră de afaceri de peste 1,2 mld. lei (peste 270 mil. Euro)” și a beneficiat de un ajutor
de stat de 10 milioane euro pentru a-și extinde producția la
Bistrița. Investiția totală a costat 20 milioane de euro, din care
jumătate a venit de la stat, în vederea creării de noi locuri de
muncă. Deși reprezintă un succes în materie de biznis, aspect
subliniat de presa din România în cîteva rînduri, anul trecut
aceeași presă făcea publice îngrijorările conducerii Leoni care
spunea că în 2017 și 2018 le vor fi afectate profiturile din cauza
costurilor cu forța de muncă. „Vânzările ar urma să scadă la 4,4 miliarde de euro (4,88 miliarde de dolari) în acest an, față de 4,5 miliarde de euro în 2014, în timp ce analiștii se așteaptă la 4,6 miliarde de euro.” Se preconiza că profitul va scădea de
la 151 de milioane de euro, cît a fost în 2014, la 105 milioane de
euro. Producția bate recorduri, dar profitul scade din cauza
costurilor cu forța de muncă. Și asta nu numai din cauza creșterii
salariului minim pe economie, ci și din cauza că angajații le
pleacă pe capete și bistrițenii nu se prea înghesuie să se
angajeze la marele concern. Ceea ce a dus la costuri constante cu
campanii publicitare pentru atragerea de noi angajați în „familia
Leoni”, cu caravane prin alte județe, tot pentru a strînge forțe
proaspete, ieftine și rezistente în lupta pentru creșterea
profitului. La Leoni se angajează constant și se pleacă la fel de
des, semn că lumea nu e tocmai mulțumită de cele ce se petrec
acolo. Pachetele salariale și bonusurile anunțate în campaniile de
recrutare se diminuează semnificativ după angajare datorită
optimizărilor reușite de angajații din straturile superioare,
responsabili cu controlul calității și cu pontajul colegilor de
rang inferior. Cel puțin așa reiese din declarațiile angajațiilor
nemulțumiți și din comentariile acestora la articolele publicate
în presa locală. E logic, bonusurile de performanță ale micilor
gulere albe care reprezintă coloana vertebrală între management și
ăia de la munca de jos, se fac și prin diminuarea bonusurilor
promise la angajare celor din ultima categorie, nu doar prin
spargerea stahanovistă a unor recorduri de producție și vînzări.
Revenind
la protestul recent, faptul că cei din conducerea Leoni Bistrița au
blocat transportul la locul de muncă al angajaților din schimbul 2,
de teamă că aceștia se vor alătura greviștilor, amplificînd
protestul, evidențiază frica generată de organizarea muncitorilor.
Oricît o dau ei prin presă cu amenințări că vor aduce muncitori
de nu știu unde, pentru ai înlocui pe bistrițeni, că vor reloca
fabrica, o mini-cufureală i-a tăiat în fața perspectivei unui
blocaj de durată mai lungă. În fond, riscau să-și piardă
bonusurile și pozițiile. Dacă managerii și recruterii firmei se
chinuie de ani buni să ademenească angajați, ce ne-ar face să
credem că le este atît de îndemînă să înlocuiască dintr-o
mișcare cîteva mii de angajați? Or fi sîrbii sau alții în
aceeași situație de precariat și disperați după un job, dar
oferta Leoni – marcată profund de grija pentru reducerea
costurilor cu forța de muncă – nu are cum să prostească degrabă
prea multă lume. Sau ar trebui să credem că un muncitor sîrb sau
chinez adus în Bistrița s-ar putea descurca cu salariul minim pe
economie și cîteva bonuri de masă? Legat de spectrul relocării,
ar fi de menționat în primul rînd pierderile și costurile pe care
le implică o astfel de manevră. Că sunt niște investiții de
făcut iar îndepărtarea de fabricile nemțești, unde Mercedes,
Wolkswagen, Siemens și Deutsche Telekom folosesc cablurile
bistrițene, aduce alte cheltuieli cu transportul. Plus că, la nivel
de UE, numai Bulgaria și Grecia ruinată dacă oferă perspective
mai bune, adică forță de muncă ieftină și disperată. Desigur, o posibilă includere a Ucrainei și Moldovei în UE ar putea deschide oportunități noi pentru acest concern, pentru că se încadrează foarte bine în „strategia companiei de a produce cablaje în țări cu salarii mici”. Însă mai e pînă acolo, deocamdată potențialul acestor două țări vecine e valorificat doar în retorica șantajistă. Dar la
noi această retorică e atît de banalizată și multă lume atît
de îndobitocită de propaganda pro-angajator, încît puțini sunt
aceia care mai chestionează critic platitudinile debitate spre a
delegitima și șantaja muncitorii sătui de batjocura la care sunt
supuși.
Din
păcate, lăsați de izbeliște, fără o prea mare mediatizare a grevei lor și supuși presiunilor din toate direcțiile, angajații
au cedat. Desigur, mulți dintre ei vor părăsi degrabă linia de
producție bistrițeană, tăind-o peste hotare, ca mulți alții.
Alții, mai vocali și cu un rol mai mare în inițierea și
desfășurarea protestului, vor fi zburați cu prima ocazie sau vor
fi determinați să se retragă de bunăvoie. Faptul că în paralel
a izbucnit un alt protest asemănător la Satu-Mare, la fabrica
Draxlmayer, cred că spune ceva atît despre condițiile muncă,
nivelul de salarizare și precarizare, cît și despre faptul că
furia crește. Dar pînă cînd nu vor fi proteste și blocaje
de lungă durată, organizări de noi sindicate care să reprezinte
și să apere interesele angajaților în fața angajatorilor, nu
interesele angajatorilor în fața angajaților, nu se poate produce
o schimbare semnificativă, ci doar mici ciupeli însoțite de măsuri
tot mai represive față de angajații recalcitranți. Majoritatea
angajaților sunt singuri și lipsiți de voce, atît în raport cu
patronii și oamenii acestora, cît și în raport cu autoritățile,
mediile intelectuale și trompetele societății civile pretins
poziționate în slujba interesului public. În afara unor cazuri
izolate și fără prea mare impact, dinspre aceste medii vor avea în
continuare parte numai de dispreț, predici condescendente sau
cinice despre economia de piață, necesitatea flexibilizării pieței
muncii, lene și productivitate scăzută, însoțite de luări de
poziție șantajiste și multă gălăgie pe marginea altor subiecte
împinse pe agenda publică. Codul Muncii și modul de remunerare a
muncii prestate nu se vor schimba prin bunăvoința unei elite
politice preocupată de binele omului simplu sau a patronilor și
investitorilor, ci prin presiuni constante și organizare. Și primul
pas în acest sens este asumarea faptului că pe majoritatea celor
din jur, mai ales a celor cu poziții privilegiate în societate și
cu acces sporit la reprezentare publică, îi doare fix în retorică
de necazurile și nevoile cohortelor de muncitori precarizați.
Frica de șomaj, de pierdere a locuinței luate în rate, împinge
angajatul să înghită și să tacă, frica de organizare a
angajaților, de blocare a producției, de sancționare prin vot și
proteste a politrucilor măcinați de grija minorității îmbuibate,
poate aduce condiții de muncă mai bune și salarii care să permită
un trai decent. Restul e bla bla și morfină pentru anestezierea
conștiințelor și polarizarea societății.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu