Ştiu, sună denigrator şi grosolan, dar societatea civilă care a
ieşit în număr mare în stradă, în urma tragediei de la
Colectiv, formează în cel mai bun caz o 'gloată'. Trecând totuşi
peste nuanţele peiorative ale termenului, haideţi să vedem şi
care sunt realităţile sociale din spatele mult dispreţuitei
etichete. Şi cine să ne spună mai bine care sunt acestea dacă nu
omul care a studiat 'gloata', a îndrăgit-o, şi a şi văzut-o
transformându-se în altceva mai bun, lăsându-ne şi povestea ei,
în variantă regională britanică, sub forma unei monumentale
monografii, cu adecvatul titlu The Making of the English Working
Class. Edward P. Thompson, căci
despre el este vorba, defineşte
'gloata' (întotdeauna cu ghilimele),
ca aceea „majoritate
mai puţin articulată, a cărei conştiinţă
ar putea fi descrisă ca fiind, la această dată, «sub-politică»
- compusă din superstiţie sau indiferenţă religioasă,
prejudecată şi patriotism.”1
E adevărat, „această
dată” este, în lucrarea lui Thompson, sfârşitul secolului al
XVIII-lea, şi aş continua să jignesc protestatarii de astăzi,
dacă aş insista că nu sunt mari diferenţe între ei şi
comunităţile de ţesători
şi artizani de care se ocupă istoricul britanic. Însă dacă ar fi
să calific cumva atitudinea lor din aceste zile, «sub-politic» ar
fi poate cel mai potrivit adjectiv.
Ce
vedem astăzi în stradă nu este decât 'gloata' justificat
furioasă, strigând sus şi tare că nu se mai poate, cerând
demisia în masă a clasei politice, sub
impactul emoţional al tragediei întâmplate în clubul Colectiv.
Însă dincolo de răbufnirea
îndreptăţită nu se află nicio revendicare care să producă, cu
adevărat, acea schimbare, şi
asta nu pentru că colegul
tău de protest, la care te uiţi chiorâş, nu sare, deşi
îl îndeamnă sloganul. Nu,
nicio schimbare nu se va produce pentru că aceste proteste nu ating
cu nimic 'sistemul',
ba mai mult, nici măcar nu-l
evaluează corect.
Cel mult, asemenea atitudini
«sub-politice», precum
cele de astăzi, se
raportează la ceea ce acelaşi E. P. Thompson denumeşte „economie
morală”2.
Economia morală i-a scos adesea din mizerie pe locuitorii Angliei de
la sfârşitul secolului al XVIII-lea, în baza ei, 'gloatele',
nemulţumite de specula comercianţilor, rechiziţionând
produsele de pe piaţă şi
vânzându-le populaţiei la
preţul moralmente corect al acestora. Asumându-mi poate puţin prea
multă libertate de limbaj, şi
adaptând conceptul lui Thompson, spun că ceea
ce caracterizează revendicările protestatarilor din stradă este o
'economie politică morală'. Se
cere o viaţă politică
moralmente corectă, din care
să fie eliminată complet corupţia, însă nu se merge la baza
relaţiilor producătoare de corupţie.
Ca şi revoltele dictate de
economia morală, protestele dictate de 'economia politică morală'
pot avea,
şi au, efecte imediate
(demisia guvernului Ponta),
doar că acestea sunt de
scurtă durată şi irelevante în ceea ce priveşte condiţia
materială şi socială a contestatarilor.
Asemenea 'gloatelor' lui
Thompson, care se întorc periodic în pieţe ca să regleze
preţurile stabilite de
speculanţii
veroşi ai zilei, 'gloatele'
protestatare se întorc periodic în pieţele publice ca să ceară
eradicarea corupţiei şi
demisia politicienilor veroşi ai prezentului.
Iar,
tot aşa cum muncitorului din vremurile Revoluţiei Industriale,
obţinerea unui preţ al pâinii moralmente corect nu-i aducea un
program de lucru uman şi un salariu de trai, nici corporatistului de
astăzi, rezolvarea problemei corupţiei nu i-ar aduce... un
program de lucru uman şi un salariu de trai. Practic,
ceea ce semnalizează asemenea proteste este că s-a umplut
paharul, însă nu şi că ar fi ceva în neregulă cu paharul cu
pricina.
Să nu fim totuşi prăpăstioşi şi determinişti. 'Gloata' nu
este o organizaţie socială imobilă şi impermeabilă, cu tot
tradiţionalismul conştiinţei sale politice, căci Thompson o
surprinde adesea în tranziţia ei către statutul de „colectivitate
Radicală conştientă de sine” (the self-conscious Radical
crowd). Cred
că şi 'gloata' de la noi are şansa devenirii, în
ciuda tradiţiei protestatare nouăzeciste în care pare închistată.
Culmea, protestul, când
este într-adevăr anti-sistem,
poate acţiona câteodată ca un catalizator al
acestei tranziţii. Roşia
Montană şi Pungeşti au
avut această calitate, eu
însumi (şi alţii pentru care girez) fiind un produs civic al
acestor manifestaţii, făcând paşi timizi, de atunci încoace, din
'gloată' către tabăra radicală.
Astăzi însă,
nimic nu
mai sună
atât de
anti-sistem ca „Nu corporaţia face legislaţia!” şi
nimic nu mai pare anti-sistem la protestele de acum când presa,
indiferent de culoare, acoperă pe larg evenimentele (Vă mai
amintiţi de „Să vină presa...”?), iar jandarmii apar casual,
fără echipamentul de asalt. Însă dacă am striga acum cu
toţii şi „Profitul ucide!”, alături de populara şi
justificata lozincă „Corupţia ucide!”, lesa s-ar strânge la
loc la gâtul media, iar jandarmii s-ar antifona numaidecât în
cauciuc şi plexiglas.
Protestele, deşi pot acţiona ca vehicule ale radicalizării, nu
sunt totuşi instrumentul cel mai potrivit pentru o asemenea treabă.
Ştim că aceleaşi proteste de sub egida Uniţi Salvăm au lăsat
mai mulţi participanţi în rândul majorităţii «sub-politice»
slab articulate, decât în „colectivitatea Radicală”. Dacă
vrem ca societatea civilă să depăşească stadiul de 'gloată',
trebuie să ne dăm mai mult silinţa, nu în pieţele publice (sau
nu încă), cu pancarde şi slogane, ci mai la firul ierbii. Edward
Thompson ni-i arată pe artizanii şi muncitorii săi adunându-se în
casa vreunuia mai articulat, discutând, recenta atunci, Revoluţie
Franceză, făcând lecturi publice din Thomas Paine, organizându-se
în societăţi de corespondenţă, în sindicate, de multe ori
ilegale, concepând şi redactând petiţii, şi abia apoi trecând
la acţiunea politică propriu-zisă. Este nevoie de acelaşi lucru
şi în România de astăzi, iar sarcina cade în mânile stângii,
zic eu, bine articulate, dar absentă din vieţile oamenilor. Îmi
fac auto-critica (în buna tradiţie) şi zic că ar trebui să
părăsim confortul biroului şi bibliotecilor şi să batem poteca
mobilizării 'gloatei', în vederea atingerii propriilor sale
interese. Energiile exsită, după cum se vede zilele astea, trebuie
însă harnaşate la un proiect politic cu adevărat reprezentativ,
care să lase în urmă atitudinile sub-politice şi emoţionale ale
momentului, şi să scoată la suprafaţă, s-o spunem pe şleau,
acea conştiinţă de clasă care a lipsit maselor în ultima vreme.
The working class, spune
Thompson într-un foarte faimos citat, made itself as much
as it was made. Ea pare să pună
umărul, noi?
2Vezi pe larg la Ibidem,
pp. 63-68.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu