Giotto: Sf. Francisc renunțând la bunurile lumești |
Se
zice că atunci când a ales numele de Francisc, actualul cap al Bisericii
Catolice și-a pus pe umeri povara simbolică a moștenirii Sfântului Francisc de
Assisi, întemeietor al ordinului Franciscan sau al ”călugărilor cerșetori”, cum
li se mai zice. Despre sfântul în cauză se știe că ”nu era normal” nici pentru
acele vremuri ”întunecate” și mistice, după cum le percepe marea majoritate a
semenilor noștri. Era mai preocupat de amărâți și boschetari, decât de fel de
fel de subtilități dogmatice și precizii teologice, vorbea cu animalele și se
ruga, patetic și idealist, cam pentru tot ce mișuna în jurul său. Până și
establishment-ul bisericesc al acelor timpuri, profund aristocratizat și
ancorat în cele lumești, era un pic cam șucărit de abordarea acestui călugăr
adept al sărăciei și simplității, preocupat de ajutorarea semenilor săi și cu o
înțelegere nițel diferită a gloriei bisericii și a modelului christic. Doar că
”succesul” de public l-a făcut digerabil și chiar util, probabil și în vederea
detensionării unor mulțumiri crescânde care vizau, în special, opulența și
abuzurile unei bune părți a ierarhiei bisericești, ce constrata teribil cu
mizeria profundă în care trăia marea majoritate a populației creștine.
Dacă-l judecăm pe acest sfânt cu criteriile multor
creștini conservatori și neo-conservatori de azi (de toate riturile) l-am putea
repede eticheta ”comunist”, un adevărat pericol pentru ordinea naturală a lumii
și destul de departe de lucrarea în lume a proniei dumnezeiești. Ca mulți alți
sfinți dinainte și de după el, Francisc avea rădăcini nobile, avea în față o
carieră de succes, tovarăși de elită, educați, manierați și cu posibilitatea
unei înțelegeri superioare a vieții. Însă, spre dezamăgirea familiei sale și,
probabil, a altor spirite nobile din preajma sa, pașii i-au rătăcit spre un
model creștin mai radical și cam îmbibat de preocupări care astăzi ar putea fi
lesne etichetate drept ”socialisme”, ”marxisme”, ”utopisme” etc. Dând cu
piciorul statutului social și autodezmoștenindu-se, spre a îmbrăca apoi il
saio (zdreanța), haina sărăciei, tânărul Francisc s-a
aruncat direct în mijlocul marginalilor, sărăntocilor și tuturor oropsiților și
spiritelor nerafinate, predicând și încurajând milostenia și grija pentru
aproapele, în fel și chip. Nu știm ce i-a ieșit din asta, câte suflete a reușit
să salveze, dar se poate spune că a hrănit speranțele multor loseri ai acelor
vremuri, că i-a alinat, cât de cât și, mai ales, că a lăsat în urmă povara unui
model christic reactualizat la standardele medievale.
Desigur, laudele față de Francisc și diferitele sale
isprăvi țin de registrul hagiografiei, iar ceea ce a făcut și propovăduit el,
oricât părea de radical, nu era deloc o noutate. O astfel de abordare a
viețuirii creștine stă chiar în inima creștinismului, pornind chiar de la Isus
(al cărui ”radicalism” a fost subliniat în diferite rânduri) și de la primele
comunități creștine. Dinspre mediul monahal, diferitele Paterice sunt pline de
povești și apoftegme despre monahi care au subliniat importanța grijii față de
săraci și semeni, dificultatea trăirii ”în lume” și faptul că oricât de
individuală ar fi chestiunea mântuirii, aceasta se face prin lume, prin
ceilalți, nu printr-o preocupare obsedantă și egoistă pentru desăvârșirea
sinelui. Până să se extindă masiv în rândul ”lumii bune” a acelor
vremuri și să se aristocratizeze și ierarhizeze, devenind treptat mainstream,
creștinătatea primelor secole era, în mare, o adunătură de analfabeți,
homelessi, amărâți și prostituate, printre care se mai strecurau tineri
bogătași ”idealiști” și naivi sau ”oameni normali” atrași de oportunitatea
vreunui miracol (în special vindecările miraculoase săvârșite de Isus, apostoli
și primii creștini aveau mare căutare și putere de convingere) sau cuceriți de
coerența și forța predicilor despre iminenta re-venire a lui Hristos și a
dreptei judecăți ce va rearanja complet nedreapta lume și a ei orânduire. Cu
siguranță mulți din cei fascinați astăzi de tezaurul spiritualității creștine,
de cuvintele de învățătură din tradiția patristică ”despre ce avem de făcut cu
noi înșine, despre trudnica desăvârșire lăuntrică, despre «războiul nevăzut»,despre viața cumpătată («austeră»), despre Împărăția care «nu e dinaceastă lume»”, ar fi strâmbat din nas dacă le-ar fi trecut pe sub balcon/nas mahalaua
ineptă și zgomotoasă ce-l urma pe un rabbi
exaltat ce predica despre renunțarea la averi și iubirea aproapelui, ce-i
critica și ironiza pe învățații vremii, obsedați de puritatea legii și
tradiției și care făcea scandal în templu, împrăștiind tarabele cămătarilor și
comercianților. Dar asta-i altă poveste, tot cu farisei și spirite
preocupate de noblețea și subtilitatea lucrării dumnezeiești. Cu burta plină și
haz.
Oricât s-ar fi consolidat instituțional creștinătatea
prin bisericile sale, oricât s-ar fi aristocratizat și rânduit după o ordine
ierahică (pretins naturală/divină) a lumii, dintotdeauna a existat, de regulă
mai în umbră, acest tip de ”radicalism” care implică critica abuzurilor celor
puternici și avuți, a lipsei de compasiune și ajutor pentru cei mai puțin
norocoși; care reafirmă demnitatea ființei umane în fața diferitelor forme de
dezumanizare și comodificare; care refuză să pună egal între performanțele
economice sau militare și voința divină. Și care în unele cazuri poate degenera
în ample revolte populare animate de un puternic suflu apocaliptic și de o
furie greu de potolit cu cuvinte de învățătură, apeluri la virtuțiile
ascultării sau amenințări cu pedepse divine. Faptul că în zilele
noastre un Papă rostește tot mai des critici ce pot fi asociate într-o optică
ideologizantă marxismului, comunismului, socialismului etc., nu ar trebui să
fie privit ca altceva decât o asumare la un nivel mai înalt al instituției
bisericii a acestui tip de ”radicalism” intrinsec creștinismului. Desigur, se
poate vorbi de marketing, de strategii de recuperare a capitalului simbolic de
către Biserica Catolică, considerată adesea drept o instituție rigidă,
conservatoare, opresivă și măcinată de scandaluri precum cele legate de
pedofilie. Or fi și astfel de rațiuni la mijloc, că nimic nu mai scapă astăzi
marketing-ului și P.R.-ului. Poate chiar astfel de rațiuni ”pragmatice” au
condus la alegerea unui papă ”excentric” (inclusiv din punct de vedere
geografic), cu naivitatea de a lua în serios lipsita de virtute ”vocație a
sărăciei” și cu convingerea bizară pentru unele minți intens spiritualizate și
sofisticate, că aproapele trebuie mai întâi adăpostit, hrănit și îngrijit, și
abia apoi să-i predici și să-i faci morală sau să-l pui în temă cu diferitele
subtilități teologice și doctrinare.
Ceea ce face acest papă, dincolo de convingerile sale
personale sau de această tradiție discretă a ”radicalismului” creștin, este să
umple un gol lăsat de migrarea ”marilor oameni” ai zilei din cele
mai variate domenii către modelul omului ”de succes”, cu accente
cool și cu o înțelegere ”pragmatică” a lucrurilor. Și, mai important decât
umplerea acestui gol, prin poziționările sale și prin prestațiile sale în
diferite contexte, Papa Francisc evidențiază hăul imens ce a crescut între
principiile fundamentale ale creștinismului (iubirea față de aproapele,
milostenie, sacrificiu de sine, smerenie, solidaritate/comunitarism) și cei
care-și revendică pozițiile neo-conservatoare de la o tradiție creștină pură și
dură. Desigur, evidențiază și disconfortul reprezentat de prezența unui
astfel de discurs la un nivel ierarhic atât de mare, iar recurgerea la filtrul
ideologic stânga-dreapta pentru a evalua ”rătăcirile” marxiste ale papei, nu
face decât să arate panica și lipsa de imaginație și inteligență a unor creiere
conservatoare obișnuite cu subtilități și sofisticării comode și îndelung
exersate pe diverși adversari, de talie mica și mijlocie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu