Țuhaus,
cu și de : Vlad Bălteanu, Mișa Dumitriu, Alexandra Horghidan,
Andrada Lăutaru, Lorand Maxim, Alexandru Potocean, Andrei Șerban,
Alexandra Voivozeazu
producători: Reciproca, Asociația ADO, MACAZ Teatru Bar Coop
producători: Reciproca, Asociația ADO, MACAZ Teatru Bar Coop
Articolul
22 din Constituția României specifică următoarele:
1.
Dreptul la viață, precum și dreptul la integritate fizică și
psihică ale persoanei sunt garantate.
2.
Nimeni nu poate fi supus torturii și nici unui fel de pedeapsă sau
tratament inuman ori degradant.
3.
Pedeapsa cu moartea este interzisă.
Există,
totuși, în România mii de cetățeni în cazul cărora aceste
drepturi nu sunt respectate: bolnavi psihic, bătrîni, persoane fără adăpost, copii din centrele de plasament, angajați full time ce trăiesc sub pragul sărăciei etc. Pe lîngă aceștia, există o mare
categorie în privința cărora o bună parte din societatea activă,
zgomotoasă și preocupată de respectarea legilor, a drepturilor și
a principiilor statului de drept, consideră că nu merită/nu e
necesar să le fie respectate drepturile constituționale. Aceștia
sunt pușcăriașii, categorie tot mai consistentă de cetățeni
români, a căror cerințe vizînd condiții decente de detenție și
protestele recente (2016) inițiate în acest sens, au stîrnit
disprețul și furia punitivă a unui număr mare de cetățeni
activi. A pretinde condiții decente de detenție stîrnește nu doar reacții whataboutiste de genul „la noi se moare în spitale, iar tu nu mai poți de grija unor pușcăriași,” ci și predici nesfîrșite despre cum aceștia nu merită nici condițiile actuale, trebuind schingiuți sau măcar ținuți în mizerie și foamete, pentru „a se învăța minte.” Nu că nu ar fi deja așa în multe penitenciare.
În
România se încalcă sistematic drepturile acestor cetățeni, o
spun numeroase rapoarte și o dovedește lungul șir de procese
pierdute la CEDO în fața deținuților „reclamangii”. O spune
și faptul că la sfîrșitul lunii aprilie, CEDO a suspendat
judecarea dosarelor care denunță condițiile inumane din închisori
pentru o perioadă de șase luni, pentru că acestea sunt repetitive,
derivînd dintr-o problemă sistemică, și ar duce la plăți de
milioane de euro daune de către statul român. Însă, în această
perioadă statul trebuie să prezinte un plan clar și coerent de
măsuri pentru rezolvarea acestor probleme. În acest sens, dacă
proiectul de grațiere a unor categorii de deținuți a eșuat în
debutul acestui an, datorită protestelor de stradă, în Octombrie a
intrat în vigoare Legea 169/2017, a recursului compensatoriu, în
baza căreia se scad cîte 6 zile de închisoare pentru fiecare 30 de
zile de detenție în condiții improprii, ceea ce a dus la eliberarea
deținuților fără niciun fel de selecție în funcție de
condamnări, cei cu pedepsele cele mai grele fiind principalii
beneficiari. Prin aceasta, statul a admis oficial că deținuții
sunt închiși în condiții necorespunzătoare și în afara
normelor minime de tratament carceratoriu uman. În fapt, această
situație a fost recunoscută de mai multă vreme, de la proiectele
de grațiere ale ministrului Robert Cazanciuc și, mai apoi, cel al
ministrei tehnocrate, Raluca Prună. Dar cum de un astfel de proiect
ar fi beneficiat și o parte din politicienii condamnați pentru
diferite infracțiuni, propunerile de grațiere, cu ajutorul presei,
au stîrnit largi proteste în rândul societății civile. Iar
reacțiile la astfel de idei, mai ales cînd erau vehiculate de
politicieni pesediști, au scos la iveală nu numai o nestăvilită
poftă de nerespectare a mult clamatelor drepturi ale omului și
drepturi constituționale în cazul deținuților, ci și la o
veritabilă isterie față de pericolul reprezentat de cei
încarcerați.
În
acest context a picat, la începutul acestei luni, spectacolul de
debut al tînărului regizor Claudiu Lorand Maxim, Țuhaus,
parte a proiectului mai amplu, purtînd același nume și descris de
autori ca fiind un „proiect de teatru documentar și jurnalism care
adresează problema condițiilor de detenție din România și felul
în care aceștia le contextă.” Pe scurt, un proiect despre
revoltele din penitenciare și formele de protest (rezistență?) ale
deținuților încarcerați în condiții mai apropiate de imaginea
lagărelor de concentrare a unor regimuri de tristă amintire, decît
a unor penitenciare aparținînd unor societăți democratice pe care
ne străduim să le imităm/ajungem din urmă. Bazat pe o muncă de
documentare complexă, dusă pe mai multe direcții – interviuri cu
șefi/foști șefi de penitenciare, inteviuri cu Robert Cazanciuc,
fost ministru al Justiției, cercetarea presei din perioada
tranziției și a modului în care au fost reflectate protestele din
ultimii 27 de ani, studierea legislației referitoare la condamnări
și condiții de detenție, intervriuri cu foști deținuți etc. - în principal de către regizor și
jurnalista Andrada Lăutaru, spectacolul aduce în fața publicului
povestea lui Vlad Bălteanu, fost deținut „reclamangiu” care a
cîștigat deja cîteva procese împotriva statului român și care
își joacă propria poveste alături de doi „grei” ai scenei
independente din România, Alexandru Potocean și Andrei Șerban.
Îndrăzneala de a invita un fost deținut să-și spună și joace
povestea pe scenă a fost inspirată, „actorul” Vlad Bălteanu
fiind cît se poate de convingător, lejer și versat în arta de a
improviza, după cum am putut observa din reprezentația de la Cluj
din cadrul festivalului Temps d'Images. Interacțiunile
cu cei doi actori profesioniști, care-i susțin povestea și
prestația, nu lasă prea multe indicii în privința lipsei
pregătirii într-ale actoriei.
Spectacolul,
așa cum este construit, reflectă patru fațete importante ale
problemei abordate. În primul rînd, prin chiar personajul și
actorul principal, povestea nefericită a multora dintre tinerii
antreprenori ambițioși ai postcomunismului și ușurința cu care
cineva, mânat de fantasma prosperității rapide, se poate trezi nu
doar sărăcit/falimentat, ci și închis, cu puțin exces de zel și
cu puțină neglijență din partea puterii judecătorești. La
douăzeci și ceva de ani, într-o societate îndopată euforic cu
poveștile de succes ale capitalismului, în care se combină o mînă
de bani, o idee inspirată și curajul de a risca, dacă n-are
tăticu/mămica banu' gros să pornești/preiei un biznis de succes,
ai varianta să stai fraierește pe tușă, slugărind altora pentru
mărunțișul presupus de salariul lunar sau varianta pornirii unei
afaceri proprii, în perspectiva deloc ferită de riscuri, a
depășirii rapide a condiției. Vorba lui Tatae de la BUG Mafia, „e
așa cum a fost și cum va fi întotdeauna pentru totdeauna pe stradă
contează suma (…) nu mai vrea nimeni să muncească acum pe 50 de
parai (…) nivelul de trai trebuie să ți-l furi.” Povestea lui
Bălteanu se petrece în Bucureștiul anilor 2000, cînd manelele
încep să acompanieze hip-hop-ul în cântarea/ilustrarea modelului
de reușită rapidă și riscantă în condițiile tranziției. Una
din multele povești de stradă ale Bucureștiului.
O
altă fațetă pe care o reflectă povestea, e viața de penitenciar
mizerabil și supra-aglomerat, la pachet cu o prezentare succintă a
formelor de protest individuale și colective la care recurg
deținuții. De la incendieri de paturi și refuzul hranei, pînă la
auto-mutilări și expedieri continue de scrisori către diferitele
autorități ale statului. Vă las să le descoperiți pe parcursul
spectacolului.
În
al treilea rînd, spectacolul reflectă situația foștilor deținuți
după eliberare, mai precis, dificultatea de a-și găsi un loc de
muncă și de a-și reface viața. Stigmatul penitenciarului condamnă
un fost deținut la ani de oprobriu public și, în unele cazuri, la
munci mult sub pregătirea și experiența sa. Pușcăria te face un
mostru pentru cei din jur, o anomalie a umanității, imprevizibil și
gata de noi infracțiuni.
Nu
în ultimul rînd, spectacolul prezintă și perspectiva celor
cocoțați periodic în funcții cu putere de decizie asupra vieții
și calității vieții semenilor, adică a celor de la vîrful
sistemului de justiție, prin punerea în scenă a unui interviu luat
fostului ministru al justiției, Robert Cazanciuc, cîndva avocat al
necesității unei legi a grațierii pentru a scădea numărul
deținuților prin eliberarea celor cu condamnări mărunte și care
nu reprezintă pericol social. Jucat magistral de Andrei Șerban,
fostul ministru dă frâu liber fanteziei implementării modelului
penitenciar american, adică soluționarea crizei supra-aglomerării
și a condițiilor proaste din închisorii, prin construirea de
penitenciare private și prin cooptarea privaților în administrarea
acestui sector. Intersectarea punitivității cu marele biznis a dus
SUA în postura de lider global în materie de număr de deținuți,
depășind inclusiv China. Mai multe despre acest aspect găsiți
aici.
Avînd
în vedere atît miza chestiunii condițiilor de detenție în raport
cu solicitările celor de la CEDO, cît și vehemența cu care
deținuții și foștii deținuți sunt expediați în zona
sub-umanului de mulți dintre semenii noștri, spectacolul oferă o
perspectivă informată asupra situației, depășind isteriile și
oportunismele specifice multora dintre cei care s-au exprimat asupra
chestiunii. Prin urmare, este cu atît mai recomandată nu doar
vizionarea sa, ci facilitarea contactului cu un public cît mai larg
și mai divers, dincolo de „bastionale civilizației” din București și
Cluj.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu