Gigi de la Cluj și nepotul său, în Telciu, încurajând în continuare dezvoltarea culturală a comunității (firește, pe segementul muzical) |
Gigi de la Cluj a fost cel care a adus primul album cu BUG Mafia la Telciu,
undeva prin '99. La sfârșit de săptămână sau în vacanțe îl așteptam să vină de
la Cluj, cu rucsacul plin de casete cu La Familia, Paraziții și BUG Mafia,
reviste porno ungurești, țigări Derby și mai ales cele mai noi vorbe pline de
miez. Era un veritabil trend-setter, promotor al non-conformismului la o scară
greu de imaginat pentru Valea lui Stan a acelor vremuri (fuma de față cu
părinții la 16 ani și bea fără menajamente) și pasionat de construcția de
colibe prin pădurile din preajma pășunilor pe unde pășteam vacile în acea
perioadă glorioasă a biografiei mele. Dar ia să vă spun eu, pe îndelete, mai
multe despre acest personaj care a adus o contribuție majoră la dezvoltarea
vieții culturale a comunei Telciu, una dintre cele 4 comune fruntașe ale Văii
Sălăuței, în debutul mileniului trei.
Lumea îl știa ca Gigi de la Cluj (a nu se confunda cu Gigi Spaimă, alt
personaj notoriu al satului din acea vreme, despre care am încropit deja cîteva
modeste mărturii) și, cu timpul, a devenit faimos pentru petrecerile organizate
în casa moștenită de la bunica sa, petreceri care au zgândărit sever nivelul de
moralitate al satului și care au marcat un pas decisiv pe calea decadenței de
orice fel.
Primele mele contacte cu acest Gigi, mai mare cu doi ani decât mine, n-au
fost neapărat cele mai plăcute. Pe vremea când încă cutreieram ulița prăfuită,
în calitate de versiune locală a lui John Waine, Robin Hood sau Winnetou, Gigi
întruchipa unul dintre pericolele majore pe care căutam să le evit cu orice
preț, cunoscându-i apetitul crescut pentru tras șuturi în fund și palme după
cap. Cu fratele meu mai mare și mult mai apreciat pe o rază de 3-4 km în
preajma casei părintești, Gigi era în relații amicale, fapt care a contribuit
treptat la o schimbare de atitudine. Nu-mi mai amintesc cum am ajuns la o
schimbare profundă a raporturilor, dar țin minte că la temelia longevivei
noastre prietenii șade o colibă construită într-o vară (era Schimbarea la Față)
în pădurea ce împrejmuia o parte a imașului în care duceam zilnic vacile. Fiind
crescut de bunica lui, fostă asistentă medicală, văduvă a unui poet de răsunet
județean și extrem de preocupată de cele sufletești și bisericești, Gigi, aveam
să constat cu timpul, era un băiat extrem de sensibil și de generos, în pofida
imaginii de dur crescut printre betoanele încinse și pline de flegme ale
Mănășturului.
Vreo doi-trei ani prietenia noastră s-a dezvoltat pe trei mari direcții:
construit de colibe și cuiburi prin pădurile pe lângă care pășteam vacile,
strategii și acțiuni temerare de explorare a lumii de dincolo de Valea lui Stan
(de exemplu, mersul pe jos pe calea ferată până în Coșbuc sau Tranzbordare,
fără știrea părinților, desigur) și discuții prelungite despre proiectele mele
literare și gazetărești. Gigi nu era pasionat de literatură sau lectură, deși
casa în care-și petrecea vacanțele găzduia o bibliotecă generoasă și
manuscrisele bunicului său. Era însă veșnic interesat de proiectele mele
literare și, mai ales când ne întindeam la o poveste într-o pauză de cules
hribi, la umbra ravănă a pădurii, venea cu sugestii și comentarii ample legate
de planurile mele scriitoricești. El a fost cel care, în perioada în care
din stiloul meu răsăreau numai povești cu indieni și pirați, mi-a făcut
sugestia să scriu o povestire despre Ica Brici, o tânără femeie săracă cu
duhul, prinsă în vârtejul alcoolismului și al traiului cu diverși bărbați. După
ani de zile aveam să apreciez ideea lui care atunci îmi mirosea a fundătură
lipsită de perspectiva unei proze mărețe care în toamnă să țină cu sufletul la
gură pe cei cîțiva colegi și dascăli care lecturau compunerile mele de peste
vară.
Dar verile treceau și noi creșteam văzând cu ochii, iar colibele și
expedițiile temerare nu mai reușeau să ne hrănească pofta de cunoaștere, așa că
Gigi, racordat din plin la avalanșa de noutăți și bunătăți specifică traiului
într-o mare urbe precum Clujul, a început să colonizeze cultural Telciu. La
început a fost hip-hop-ul care ne-a otrăvit mințiile și ne-a făcut să regretăm
că ne-am născut între dealuri și nu între blocuri. Fredonam de zor din Puya,
Uzzy și alți rapsozi ai cartierelor bucureștene, învățând o geografie urbană și
coduri comportamentale pe care oricât ne străduiam să le implantăm pe
meleagurile noastre, tot nu reușeam să depășim starea de frustrare și complexul
de născuți în afara lumii adevărate.
Din gașca încropită în acele vremuri, cu Gigi pe post de punte majoră de
legătură cu civilizația, singurul care putea fredona apăsat și fără jenă
versurile „după blocurile gri” era Nicu M., care locuia într-unul din cele două
blocuri cu două etaje din centrul satului. Și avea grijă să ne reamintească
destul de des această crudă realitate, mai ales că de la o vreme preluase
ștafeta în materie de culturalizare a tineretului telcean din gașca noastră și
din apartamentele vecine, odată cu cumpărarea unei combine cu CD player de
către tatăl său, recent întors din … Germania sau Austria. Tot Nicu M. era cel
care găzduia petrecerile noastre de Crăciun și Paște, în casa bunicii sale de
pe Telcișor. Avea stație și boxe destul de performante. Avea casete cu 3rei Sud
Est, Genius, TShort și chiar muzică străină, ce răsunau la un volum rezonabil
chiar și peste ora permisă de bunicii săi. Avea posibilitățile necesare pentru
implementarea și completarea programului de culturalizare și socializare propus
de Gigi. Și asta a făcut multă vreme.
Vântul schimbării a bătut pentru prima oară prin 2000, când la petrecerea
de Crăciun am insistat să se pună o piesă care-mi terfelea mințile, pur și
simplu, de pe o casetă primită de la Gigi. Piesa se chema ”Supărarea” și era
cantata de Adi de la Vâlcea. Au fost primele tensiuni majore în interiorul
găștii noastre, extrem de atașată de valorile muzicii de calitate, marca Atomic
Tv, și aveau să fie aplanate abia în vara următoare când cei de la L.A.
aveau să lanseze turbatul lor hit ”Ochii Tăi” și când Nicu M. avea să
achiziționeze de pe litoral primul album al lui Costi Ioniță cu Vali Vijelie,
album pe care mi l-a împrumutat și mie, și care, în lipsa unui casetofon, avea
să ducă la descărcarea bateriei Daciei tatălui meu (și la tensiuni firești) în
câteva rânduri. Noi sound-uri și noi mesaje își croiau drum spre încă
împăduritele meleaguri ale Telciului. Petrecerile noastre nu mai aveau să fie
niciodată la fel, iar discoteca satului, către care am început să ne îndreptăm
cu venerație și emoție pașii începând cu primul an de liceu, avea să
încorporeze lent noile tendințe muzicale, contrabalansând treptat dominația
Prodigy, Scooter și Dj Aligator.
Dar despre cum și-a umplut tolba cu casete cu manele Gigi, și cum a
ajuns să repudieze hip-hop-ul, promovând noi direcții muzicale pe
plaiurile telcene, o să aflați în episodul următor. Tot atunci o să aflați
despre cum se împăcau audițiile din Him, Direcția 5 și Linkin Park, cu hiturile
lui Guță, Adrian Copilul Minune, Animal X și Paraziții, cum literatura și
partidele de poker pe mărunțiș făceau casă bună și cum biblioteca moștenită de
Gigi a trecut prin vertijul emancipării unei primei generații post-metal și
muzică populară din Telciu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu