'Greed is good' - Gordon Gekko |
Nu
rar mi s-a întâmplat, în interacțiunile mele on și off line, să
am de-a face cu persoane care pun situația disperată în care ne
găsim – ca popor și ca specie – pe seama lăcomiei oamenilor.
În general, cei care identifică în lăcomie sursa tuturor relelor
tind să aparțină, pe cât pot să-mi dau seama, acelui segment de
populație care simpatizează cu crezurile liberal-progresiste (ceva
în genul progressive liberals
din Statele Unite).
În principiu, aceștia sunt de acord cu taxarea progresivă, cu
reglementarea piețelor, cer și cred în reformarea capitalismului
și sunt, în bună parte, în barca agendelor identitare de tip
LGBT. Progresismul lor se oprește însă acolo unde întâlnește
orice fel de argument cu privire la inadecvarea structurală a
capitalismului la nevoile oamenilor, afirmând fără prea multe
explicații că problema actuală este lăcomia. Capitalismul actual
apare deci, în închipuirea acestor persoane, drept o aberație
pervertită de nesațul general care s-a insinuat ca regulă în
relațiile de piață. Ca să funcționeze deci, capitalismul trebuie
curățat de lăcomie.
Este
însă ceva profund contradictoriu în argumentul lăcomiei.
Liberalii progresiști tind să considere lăcomia drept una din
acele trăsături psihologice imanente și generale speciei umane,
prezentă în comportament încă din zorii umanității, așadar
transistorică. Dacă într-adevăr lăcomia este o trăsătură
imanentă, înscrisă în natura umană, atunci cum am putea curața
omenirea (și nu doar capitalismul) de flagelul nesațului? Și dacă
într-adevăr este generală omului, de ce totuși, de-a lungul
istoriei produce efecte diferite, unora aducându-le prosperitate, în
timp ce altora sărăcie sau chiar moarte (să ne gândim, de pildă,
la numeroșii hoți și tâlhari executați de-a lungul veacurilor
pentru că nu le-a ajuns ce aveau de drept)? Apoi, în mod curios,
eliminarea lăcomiei din relațiile de piață (dacă ar fi posibilă)
nu ar produce, în convingerea acestor progressive liberals,
acea utopie egalitară pe
care o acuză adesea interlocutorilor lor de la stânga, ci doar
un capitalism cu față umană în care ar domni acea „exploatare
rezonabilă”, deloc contrară
bunului simț în economia politică pe care o predică ei.
Apoi,
dacă totuși lăcomia
este o trăsătură imanentă și generală umanității, atunci
eliminarea acesteia nu ar putea fi înfăptuită decât cel mult pe
cale chimică sau prin cine știe ce inginerii
genetice.
Politica, fie ea de dreapta, de stânga sau chiar
liberal-progresistă,
devine astfel redundantă, căci ce
putere poate avea ea asupra
naturii umane? O pastilă
care să inhibe lăcomia sau puțină manipulare a genelor ar
putea deci să înlocuiască
cu succes politica și să
încheie disputa.
Cu
toate acestea, chiar dacă am
fi dispuși
să acceptăm
că lăcomia are
în parte cauze biologice
și psihologice, așa
cum țin să aprecieze unii psihologi[1],
în ceea ce mă privește și
în răspăr cu cele crezute
de liberalii progresiști, țin să argumentez că lăcomia e mai
curând determinată social; mai
exact, are mai degrabă legătură cu modul de producție, structura
socială și relațiile dintre oameni, decât cu natura umană.
O
bună parte din prejudecățile liberal-progresiștilor se trag din
weltanschauung-ul lor.
Trăind ei înșiși într-un
'capitalism
rapace'
(fără să-și dea seama că
nici nu există vreun
altfel de capitalism), în
care sintagma corpotate greed
e afișată la tot pasul prin
media liberală pe care o consultă,
aceștia au tendința de a
proiecta în trecut lăcomia pe care o constată la semenii lor
afluenți cu
care-și
împart vremurile (nu
și soarta, însă).
E
totuși foarte
posibil ca omenirea să-și fi petrecut cea mai mare parte a
existenței sale în
afara influenței nefaste a lăcomiei. Dacă
comuna primitivă seamănă
întrucâtva cu comunitățile de vânători-culegători studiate
direct de antropologi în secolul XX, atunci pentru câteva
sute de mii de ani bune
umanitatea va
fi reușit remarcabila
performanță de a se sustrage propriei sale naturi. Omul
primitiv și echivalentul său
contemporan, 'sălbaticul', –
până la descoperirea
agriculturii
și domesticirea
animelelor –
pare să-și fi dus traiul mai degrabă colaborând cu semenii săi,
decât angajat într-o
competiție cu aceștia. El
pare să-și fi pus roadele
muncii sale (vânatul) la dispoziția comunității, în loc să se
bucure de ele singur. Nu
pare să se fi diferențiat în
vreun fel special de
ceilalți membri ai
comunității și
pare să fi fost complet dezangajat
din obținerea vreunei proprietăți, averi
sau statut social.
Egalitarismul,
și nu individualismul pare
să caracterizeze
societatea prin care se
preumbla strămoșul omului[2].
Ce
loc are atunci lăcomia, acea componentă imanentă firii umane,
într-o asemenea societate?
Deși, teoretic, un vânător
priceput ar putea să-și dea frâu liber lăcomiei odată ce a răpus
prada, în asemenea societăți lăcomia are prea puțin sens, căci
există limite structurale în ceea ce privește acumularea hranei
peste nevoi. Prelucrarea
și depozitarea
cărnii pentru a putea fi consumată
mai târziu depășește adesea posibilitățile tehnologice ale
acestor populații, astfel încât stocarea vânatului departe de
privirile lacome
ale tovarășilor de trib nu
ar duce decât la risipa unor resurse prețioase de hrană.
Împărțirea ei cu ceilalți
membri ai comunității devine
astfel preferabilă, înlocuind
risipa cu beneficiile
sociale generale. Însă
chiar și atunci când tehnici primare de conservare a cărnii sunt
cunoscute, vânătorii nu practică
depozitarea în defavoarea semenilor, căci
o asemenea atitudine le-ar aduce oprobiul celorlați.
Carnea este distribuită cu larghețe nu doar către toți membrii
comunității, ci oricăruia prezent, indiferent de apartenența la
trib sau participarea la vânătoare. Nu doar limitele structurale
preîntâmpină deci
acumularea peste nevoi, ci și anumite mecanisme nivelatoare, cum le
numește antropologul James
Woodburn, reguli de
conviețuire care asigură egalitatea între membrii comunității.
Egalitatea nu este așadar
doar simpla absență a
inegalității sau ierarhiei, ci și afirmarea
ei ca atare la
nivel de societate[3].
Aparent,
argumentul egalității afirmate comunitar, ca mijloc de reprimare a
lăcomiei, cade pe terenul liberalilor progresiști, care dacă nu
văd soluții chimice sau genetice la problema lăcomiei[4],
vin cu soluții idealist-culturale, prin care lăcomia poate fi
evacuată din comportamentul uman pe calea educației (în
sensul foarte larg al conceptului: formală, non-formală și
informală). Pe lângă faptul că o asemenea soluție intră în
conflict cu convingerea liberal-progresistă că lăcomia e înscrisă
în natura umană (deci
nu poate fi educată!), ea mai trădează și o proastă înțelegere
a felului în care funcționează cultura (iarăși în sens cât se
poate de larg). Chiar dacă ar fi să presupunem prin absurd că, în
capitalism, cultura ar promova niște reguli de conviețuire, niște
mecanisme nivelatoare similare acelora ale comunităților de
vânători-culegători, e practic imposibil ca acestea să producă
aceleași efecte. Aceasta pentru că regulile (inclusiv legile) sunt
manifestarea unor relații sociale, și nu invers, relațiile sociale
manifestarea unor reguli. Mai precis, egalitatea poate fi într-adevăr
afirmată în comunitățile de vânători-culegători pentru că
modul lor de producție – în care fiecare are acces direct la
resursele și cunoașterea necesare pentru a 'produce' –, structura
socială nediferențiată, absența oricăror forme de proprietate
etc. o permit. Și avem
și alte exemple
istorice care să susțină aceast
fapt.
Egalitarismul,
deși specific comunităților de vânători-culegători, este
reclamat și de societăți pastorale și agrare (sau chiar
industriale, după cum vom vedea). Unele
reușesc pentru o foarte lungă perioadă de timp să-și afirme
egalitatea, însă sunt sabotate întotdeauna de modul lor de
producție și relațiile sociale. Un exemplu la îndemână sunt
comunitățile de țărani devălmași din țările române, așa
numiții răzeși și moșneni, pe care i-a studiat Henri H. Stahl pe
viu, unde s-a putut, sau pe
calea istoriei, acolo unde
erau demult un fenomen al trecutului[5].
Ca și rudele lor îndepărate din comuna primitivă, țăranii
devălmași aveau acces direct la resursele și cunoașterea necesară
producției (cereale – păstorit, complementate cu vânătoarea și
culesul), își stăpâneau terenurile la comun –
având mai degrabă drepturi de exploatare ale lor, decât
proprietate deplină asupra acestora –
nu cunoșteau ierarhiile și se conduceau prin
deciziile colective ale obștii, și, cel mai important pentru
discuția de față, exploatau resursele pe care le dețineau în
comun după 'foloase', adică după nevoi, adică fără să se
lăcomească. La fel ca vânătorii-culegători din paelolitic și
din prezent, țăranii devălmași de la noi au dezvoltat mecanisme
nivelatoare menite să limiteze lăcomia
naturală a semenilor lor, care, odată cu insinuarea capitalismului
în societatea românească, nu mai exploatau după 'foloase', ci
după 'venituri' (o distincție pe care o fac țăranii înșiși!).
Cu toate acestea, comunitățile
de răzeși și moșneni de
la noi au rezistat mult mai
puțin decât comunitățile de vânători-culegători în a-și
afirma egalitatea, aceasta datorită modului de producție care le
caracteriza. Agricultura și creșterea animalelor, spre
deosebire de vânătoare și cules, se pretează mult mai bine
producerii de surplurs,
iar surplusul
generează acumularee.
Și unde este acumulare,
hop și lăcomia! Însă chiar și așa, lăcomia are limite
structurale inerente modului de producție, structurii și
relațiilor sociale. De
pildă, în foarte particularul 'feudalism' românesc, boierii
nu puteau exploata munca și dijma țăranilor aserviți decât în
limitele capacităților reduse de producție ale
acestora, și o făceau în bună parte doar pentru consumul propriu,
căci piețele nu erau atât de dezvoltate încât să premită
tranzacții aducătoare de profit. Cum
s-ar zice, exploatarea feudală timpurie era la cote 'rezonabile'.
Însă odată cu ivirea
capitalismului, boierii profită de relațiile de aservire existente
pentru a extrage cât mai multă muncă și dijmă de la dependenții
lor. Ba mai mult, dacă nu le ajunge cât pot stoarce de
pe tarlaua
lor, se lăcomesc și
asupra satelor de țărani devălmași, ale căror moșii le
cotropesc și a căror forță
de muncă o aservesc.
Am
putea zice deci că lăcomia
are limite structurale și am
putea măcar răsufla liniștiți, odată cu liberalii progresiști,
la gândul că, de fapt, exploatarea omenirii nu poate fi decât
rezonabilă, mărginită de
capacitățile de producție și relațiile de piață.
Un sistem politico-economic reușește însă să extindă aceste
limite la infinit. Capitalismul,
nu doar că se pretează acumulării (hop și lăcomia!) mai bine
decât orice alt mod de producție, dovedind o productivitate
nemaiîntâlnită în întreaga istorie a omenirii și o capacitate
de extindere a pieței libere de neconceput, de pildă, în
imaginația boierilor hrăpăreți de la noi. Ci, prin mecanisme
financiare precum creditul, capitalismul reușește chiar să
faciliteze unor indivizi
acumularea
unor bogății care nici măcar nu au fost create încă. Nu există
nicio piedică structurală în fața acestei variente moderne a
lăcomiei. Și îndrăznesc să zic că nici una culturală, așa cum
și-ar dori liberalii progresiști. Lăcomia este regula de
conviețuire în capitalism, principiul motor al sistemului. Nu e
nimic caricatural în replica lui Gordon Gekko din
Wall Street. Greed
IS good! Lăcomia este bună
pentru capital, și așa cum egalitarismul se afirmă în societățile
de vânători-culegători și în satele devălmașe, tot așa se
afirmă și lăcomia în capitalism. Doar
că aici nu mai constituie acea trăsătură imanentă naturii umane,
ci o trăsătură imanentă
acestui mod
de producție, în care nu
există limită pentru creșterea economică și în
care până și cel mai moral și cumpătat dintre capitaliști își
va muta producția în Bangladesh
sau va scădea salariile
muncitorilor săi nu pentru că se lăcomește la profit, ci pentru
că relațiile de piață bazate pe concurență și propriul său
instinct de conservare a
privilegiilor i le dictează. Tot
la fel cum și un muncitor pe salariul minim își va lua credit
ipotecar neperformant pentru
casa visurilor sale, nu din lăcomie, așa cum au argumentat adesea
tot soiul de comentatori în urma exploziei
bulei imobiliare, ci pentru
că relațiile de piață existente și instinctul său de
conservare i-o dictează.
Așadar,
nu lăcomia umană este sursa tuturor relelor, căci am văzut că
pentru aceasta există limite structurale (și
ranforsări culturale ale acestora) în
cele mai
multe dintre modurile de producție experimentate de omenire în
întreaga ei istorie, ci
lăcomia impersonală inerentă
pieței libere. Nu are rost
să căutăm explicația pentru situația actuală în care se zbate
lumea în tot soiul de patologii psihologice, căci relațiile
sociale și modurile de producție nu
suportă patologizarea psihologică. Dimpotrivă, am putea, odată cu
Laura Hansen și Siamak Movahedi, să constatăm de fapt că „Not
to be greedy within the contemporary social and economic system may
be considered pathological, an instance of personal trouble.” „The
«boundless greed after riches»”, continuă aceștia „is the
defining feature of the current economic system and is by no means
irrational or pathological.”[6]
Nu natura umană trebuie schimbată ca să ajungem la un echilibru
social. Mă îndoiesc că așa ceva și
este posibil. Ci sistemul
economic curent, modul de producție și relațiile sociale existe.
Altfel rămânem cu soluția
chimică, ingineria genetică, sau de ce nu, cu o ședință
psihoterapeutică pentru umanitate. Și
nu, nu e niciun fel de ironie la mijloc! Chiar sunt unii în tagma
psihologilor, precum Dr. Jeevan D’Souza de la DeVry College of New
York, care recomandă împotriva „epidemiei periculoase a lăcomiei
dezlănțuite” (the dangerous epidemic of unfettered
greed) tratamente precum ingineria genetică,
neuroștiința, nanotehnologia, psihoterapia, programe terapeutice în
conjuncție cu intervențiile biologice, SPECT imaging (ce-o mai fi
și asta?!) sau cartarea cerebrală a tinerilor care afișează
patologii bazate pe lăcomie în timpul școlarizării, ca mai apoi
să-și încheie glorios articolul cu: „While sociological
intervention seemed most plausible in the twentieth century,
biological and psychological interventions should be put on the map
in the twenty first century.”[7]
Iar după o asemenea viziune optimistă cu privire la viitor,
desprinsă parcă din A Clockwork Orange,
utopiile socialiste pe care
liberalii progresiști le pun pe seama stângii parcă nu mai sună
așa sinistru, nu-i așa?
Notă
cu privire la comunismul sovietic:
Comunismul sovietic sau socialismul real existent instituit în
Europa de Est, Asia și în alte țări de pe glob în secolul XX
este un exemplu
grăitor pentru argumentul
'regulile (inclusiv legile)
sunt manifestarea unor relații sociale, și nu invers, relațiile
sociale manifestarea unor reguli'.
În toate țările în care și-a făcut apariția, socialismul real
existent și-a afirmat egalitarismul prin desființarea claselor
sociale, abolirea proprietății private, curmarea inegalităților
etc. Într-o măsură,
comunismul sovietic a produs o egalizare în sânul societăților în
care a fost instituit, însă cu greu am putea vorbi de egalitarism
în țările fostului bloc sovietic, în aceeași manieră în care
putem vorbi de egalitarism în cazul comunităților de
vânători-culegători sau cele devălmașe. Aceasta pentru că
socialismul real existent, departe
de a fi un mod de producție nou, instituind noi relații sociale, a
reprodus mai degrabă schemele de funcționare ale
capitalismului occidental, producând
rezultate similare[8].
1 Vezi,
de pildă, Dr. Jeevan D’Souza, Greed: Crises, Causes, and
Solutions, în „International Journal of Humanities and Social
Science”, vol. 5, no. 7, july 2015, pp. 3-4 disponibil online la
http://www.ijhssnet.com/journals/Vol_5_No_7_July_2015/1.pdf
Trebuie spus că Jeevan D’Souza adaugă cauzelor biologice și
psihologice pe cele sociologice. În mod similar, un alt psiholog,
Alex Brassey, după ce patologizează lăcomia ca NPD (Narcissistic
Personality Disorder), o pune apoi pe seama manifestării
nemulțumirii, nemulțumire rezultată dintr-o deficiență de stimă,
care deficiență rezultă dintr-o serie de factori de mediu, Alex
Brassey, What Drives Man Toward Greed, în Alex Brassey,
Stephen Barber (eds.), Greed, Palgrave Macmillan, 2009, pp.
94-111.
2 Un tablou de ansamblu la James Woodburn,
Egalitarian Societies, în
„Man”,
New Series, Vol. 17, No. 3. (Sep., 1982), pp. 431-451, disponibil
online la
http://web.stanford.edu/group/scspi/_media/pdf/Reference%20Media/Woodburn_1982_History%20of%20Inequality.pdf
. Nu toate comunitățile de vânători-culegători sunt organizate
după principii egalitare, atenționează James Woodburn, unele
afișând nivelulri de
inegalitate care depășesc până și unele societăți pastorale
sau agrare. Deși
importantă în economia argumentului cu privire la comunismul
primitiv al societăților de vânători-culegători, în cazul de
față, ponderea acestor
societăți în istoria omenirii e
prea puțin importantă aici,
deoarece miza acestui eseu este de a demonstra că lăcomia nu
caracterizează toate
societățile umane, cum
tind să argumenteze progresiștii liberali. În orice caz, ca să
dăm cuvântul autorului, „It
is noteworthy that although very many societies are in
some sense egalitarian, those in which inequalities are at their
minimum depend on hunting and gathering for their subsistence.”
3
James Woodburn,
Egalitarian Societies... Pentru practicile de împărțire
egalitară a vânatului vezi pp. 440-44.
4
Recunosc că nu am întâlnit pe nimeni în
interacțiunile mele care să susțină soluția chimică sau
genetică la problema lăcomiei. Aceasta însă apare ca singura
soluție adecvată pentru o persoană care consideră lăcomia drept
o trăsătură psihologică intrinsecă naturii umane.
5
Henri H.
Stahl, Contribuţii la studiul satelor devălmaşe,
vol. I-III,
Editura Cartea Românească, Bucureşti, 1998, disponibile
online la http://sas.unibuc.ro/henri_h._stahl_hhs
6 Laura
L. Hansen, Siamak Movahedi, Wall Street Scandals: The Myth of
Individual Greed, în
„Sociological Forum”, Vol. 25, No. 2, June 2010, pp. 367-374.
7 Dr.
Jeevan D’Souza, Greed: Crises, Causes, and Solutions, în
„International Journal of Humanities and Social Science”, vol.
5, no. 7, july 2015, pp. 3-4 disponibil online la
http://www.ijhssnet.com/journals/Vol_5_No_7_July_2015/1.pdf
8 Cu
privire această teză vezi detalii la Anselm Jappe, Aventurile
mărfii. Pentru o nouă critică a valorii,
Editura Tact, 2014, pp. 183-186.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu