sursa foto: Wikipedia |
Trufașa
ignoranță care domnește deșănțat în spațiul public cînd vine
vorba de istoria liberalismului și de profuzimile ascunse ale
acestei ideologii, ne determină să inaugurăm o nouă rubrică: „Ce
nu se zice despre liberalism?” Se recomandă în special vocilor
zgomotoase și redundante care se revendică de la această tradiție
politică și economică, precum și celor care, din lene, neștiință
sau alte motive, văd în liberalism soluția cea mai umană și mai
generoasă pentru societate. Pentru că timpul nu ne permite și mai
ales pentru că alții au documentat mult mai bine viziunile și
ideile complexe ale marilor gînditori liberali, ne vom folosi cu
precădere de munca lor, din care ne propunem să oferim spre lectură
publicului fragmente elocvente despre latura întunecată a
liberalismului.
În
această săptămână începem cu unul dintre greii liberalismului
european, John
Locke
(29
august 1632 - 28
octombrie 1704),
despre
care aflăm din pagina românească de Wikipedia că „a
fost un filosof
și om politic englez din secolul
al XVII-lea, preocupat mai ales de societate
și epistemologie.
Locke este figura emblematică a celor trei mari tradiții de gândire
aflate în centrul spiritualității epocii moderne. (…)
În
politică, Locke combate absolutismul
și tirania, apără libertatea și dreptul, vede în puterea
legislativă forța supremă. Acesteia trebuie să i se supună
puterea executivă și cea federativă, care are menirea să apere
comunitatea împotriva primejdiilor din afară. Dacă guvernul,
reprezentanții și monarhul își depășesc mandatul, atunci
poporul trebuie să intervină și să-și exercite singur
suveranitatea. Cine încalcă legea și știrbește din drepturile
poporului, se pune în stare de război cu acesta, și revoluția
este în acest caz o armă de apărare, un rău necesar.”
Despre John Locke, dacă v-ați școlit în postcomunist, ați putut
afla multe lucruri frumoase și cît de importante sunt ideile lui
pentru lumea noastră de azi, atentă la sfințenia proprietății
private și la drepturile politice ale cetățenilor. Însă, foarte
probabil, ce nu vi s-a spus și nu cunosc/recunosc fanii și
succesorii săi, e că aceste drepturi și libertăți se referau
doar la cetățenii bogați și albi, pentru restul avea cu totul
alte gînduri și planuri. În acest sens, vă prezentăm un fragment
elocvent dintr-o lucrare monumentală, recent tradusă la editura
clujeană Tact:
„După
Locke, trebuie intervenit sistematic și drastic asupra unei sfere
mizerabile a societății, aflată într-o continuă expansiune.
Copiii acelor familii care nu sunt în stare să-i hrănească
trebuie trimiși deja la muncă începînd de la trei ani. Trebuie,
de asemenea, intervenit asupra părinților lor. Pentru a descuraja
lenevia și desfrâul vagabonzilor, ar trebui ca, în zonele pe care
le frecventează ei, să se întreprindă „suprimarea prăvăliilor
de brandy care nu sunt strict indispensabile și a cârciumilor care
nu sunt necesare”. În al doilea rând, se cuvine să fie
descurajată și atent circumscrisă practica cerșetoriei.
Cerșetorii au obligația de a purta „o insignă” prin care să
poată fi recunoscuți; pentru a-i supraveghea și a-i împiedica
să-și desfășoare activitățile în afara zonelor și orelor
permise, trebuie să existe un corp special, „vânătorii de
cerșetori”, care la rândul lor să fie controlați de „gardieni”,
astfel încât să-și îndeplinească sarcina cu sârguința și
severitatea necesare. Dar la vânătoarea cerșetorilor abuzivi e
chemată să participe la unison întreaga comunitate, începând cu
locuitorii casei căreia năpăstuiții I s-au adresat pentru a cere
milă.
Pedepse
draconice îi așteaptă pe vagabonzii care au reușit să scape de
acest control atent. Cei care au fost văzuți cerșind în afara
parohiei sau în apropierea unui port la mare trebuie înrolați cu
forța în marina militară; „dacă pe urmă vor coborî pe pământ
fără permisiune, se vor îndepărta sau vor rămâne pe țărm mai
mult decât au voie, vor fi pedepsiți ca dezertori”, altfel spus
cu pedeapsa capitală. Ceilalți cerșetori ilegali vor fi internați
într-o casă de muncă sau de corecție normală. Directorul „nu
va avea altă remunerație sau gratificație decât ceea ce produce
munca celor internați, pe care el va avea așadar puterea de a-i
face să muncească după cum dorește.” Această putere
discreționară evocă încă o dată spectrul sclaviei. După cum o
confirmă ulterior un detaliu: „Oricine falsifică un permis de
ieșire să fie pedepsit prin tăierea urechilor prima dată, iar a
doua oară să fie deportat pe plantații ca pentru o crimă.”
(Domenico Losurdo, Contraistoria liberalismului, traducere de
Alex Cistelecan, editura Tact, Cluj, 2016, pp. 98-99)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu