A încerca
o recenzie a ultimului film al lui Lars von Trier înseamnă a pica
în plasa întinsă de regizor publicului şi criticii de film.
Înseamnă practic anularea facultăţilor tale analitice şi
pretenţiilor tale de a te asocia lui André Bazin şi Andrei Gorzo
în galeria mai marilor sau mai micilor critici de film. Este o
antrepriză pe care doar modeştii oameni ai Ligii şi-o permit,
critici poporani a căror glorie nu doar că nu a fost sigură,
dar nici măcar vizată în mod conştient vreodată; inatacabilă
deci! Să fim serioşi, Lars von Trier, cu toate manipulările sale,
nu poate discredita în niciun fel un amărât blog de la ţară, şi
nu orice ţară, ci una care apoape că i-a interzis filmul. Lăsând
însă glumele justificative la o parte, Nymphomaniac
este într-adevăr o specie interesantă de film, despre care aproape
orice ai spune te-ai înşela în mare măsură. Asta nu ne opreşte
însă să vorbim despre von Trier, care nu este o operă de artă ci
o persoană în carne şi oase.
Vizionarea
celui mai recent film al regizorului danez mi-a amintit, de ce
altceva decât mai vechea producţie, în aceeaşi venă, al
aceluiaşi auteur,
anume Antichrist. Pe
acesta l-am vizionat în acum defuncta sală de cinema Arta din Cluj,
în compania unui public nu foarte numeros, dar cred eu destul de
acomodat cu cinematografia daneză. Primei părţi a filmului
audienţa i-a oferit un respect reverenţios, deşi ororile începeau
deja să se deruleze pe ecran. Declicul s-a produs când şi-a făcut
apariţia faimoasa vulpe cu ochii injectaţi care rosteşte ridicola
replică: Chaos reigns!
Din sală o domnişoară i-a dat răspunsul: “Să mori tu!”. Fără
să-mi dau seama atunci, şi în ciuda faptului că era beznă şi
abia distingeam siluetele din public, cunoscusem prima persoană care
înţelesese cu adevărat opera maestrului. Ea a fost cea care a dat
tonul comentariilor sonore care au însoţit proiecţia până la
sfârşit, vox populi
care începeau şi ei să desluşească filmul. Nu este vorba de
ironie aici, şi nici de obtuzitate. Eu cred că reacţia publicului
a fost cea dorită şi, cel mai important, cea corectă!
Tot atunci am intrat în contact cu opiniile seducătoare ale lui
Mark Kermode cu privire la opera lui von Trier. Criticul britanic
atragea atenţia asupra caracterului alunecos al regizorului, spunea
despre Antichrist că
nu trebuie luat atât de în serios şi că Lars von Trier este în
principiu un farseur şi un provocator. Lucrurile se verifică şi
din puţinele interview-uri pe care le-a dat regizorul, în care face
afirmaţii aparent reprobabile (episodul Nazi) de care apoi se scuză
pentru ca mai târziu să şi le cizeleze pe ici pe colo şi să
revină la ele într-o formă nuanţată. Nu este o persoană pe care
s-o crezi pe cuvânt şi în niciun caz un personaj pe care să-l iei
în serios fără minime rezerve. Dar asta nu-i minimizează meritele
ci dimpotrivă, meritele sale sălăşluiesc în această şiretenie
jucăuşă.
Privind
astfel lucrurile, cele mai recente filme ale sale încep să capete
sens. Nymphomaniac (ca
şi Antichrist de
altfel) începe foarte bine, cu personaje credibile, bine conturate
şi urmează un fir dramatic lipsit de defecte pentru ca spre sfârşit
să degenereze într-o telenovelă de cea mai joasă calitate, în
care cele mai improbabile relaţii se înfăptuiesc fără nicio
jenă. Pentru o bună parte a publicului rămâne de neînţeles cum
poate von Trier să pună în scenă un episod atât de subtil şi
rafinat precum cel al şantajului emoţional al unui pedofil şi în
acelaşi timp să cedeze unui jalnic artificiu narativ în care
actuala iubită lesbiană a eroinei se încurcă cu fostul soţ al
acesteia pe care ea încă îl iubeşte. E contrariant şi
dezamăgitor, dar nu trebuie luat în serios, decât dacă doreşti
să te laşi pradă manipulării. Antonioni, un alt regizor cu o
relaţie deosebită cu critica de festival, te plictiseşte în
L'Avventura nu pentru
că e nepriceput în dozarea acţiunii ci pentru că vrea să
empatizezi cu personajele sale burgheze plictisitoare şi plictisite.
Este vorba despre o relaţie specială cu publicul pe care aceşti
regizori nu-l reduc doar la producerea celor mai banale emoţii (mă
duc să văd un horror ca să mă sperii, să văd o comedie ca să
râd, etc.) ci caută vehicule noi pentru comunicarea mesajelor celor
mai subtile. De aceea este şi greu să califici asemenea filme. Să
încadrezi Antichrist-ul
în categoria filmelor horror este o simplificare la fel de grosieră
precum calificarea Nymphomaniac-ului
drept porno. Amândouă transgresează graniţele arbitrare pe care
le-a instituit critica şi obişnuinţa. Într-un fel, ele constituie
o revoltă împotriva formalizării, revoltă care în cazul lui von
Trier este cu atât mai justificată. Nu mă pot abţine din a
specula că Lars von Trier a simţit o nemulţumire majoră din cauza
faptului că lumea filmului a avut tendinţa de a-l reduce la
statutul de wunderkind
al Dogmei, de a-l încadra şi a-l citi în funcţie de criteriile
unei singure grile interpretative. De aici caracterul ultimelor sale
filme care sfidează într-adevăr orice aşteptare, iar de la
Nymphomaniac lumea cu
siguranţă avea alte aşteptări.
Ce
este şi mai frumos în cazul celor mai recente filme ale lui von
Trier este nu doar faptul că transgresează genurile şi înşeală
aşteptările ci că se eschivează din faţa oricăror judecăţi de
valoare. Când am ieşit de la Antichrist
am decretat că am văzut fie cea mai mare porcărie, fie o operă
genială, fără să mă pot hotărî înspre care să înclin. Abia
după ce am văzut Nymphomaniac
am aflat răspunsul la nedumerirea mea: Poţi să spui despre filmele
lui von Trier că sunt bune sau proaste şi să ai dreptate dar să
şi te înşeli în ambele instanţe. Dar el o spune mult mai bine:
and the point is?
RăspundețiȘtergereThe point is: "the utter meaningless of it all" cum ar zice Sartre pe inglizeşti.
Ștergerefara suparare, dar cam confuza recenzia...
RăspundețiȘtergereMelancholia nu intra in discutie? DOar e vorba de o trilogie, nu?
RăspundețiȘtergereMelancholia nu l-am văzut, spre ruşinea mea. Spuneţi dumneavoastră ceva dacă se încadrează discuţiei! :)
Ștergere