Alexandr Sokurov, Russkiy kovcheg (2002), Russian Ark, Arca rusească,
“Toată lumea pare să întrevadă viitorul dar nimeni nu-şi
aminteşte trecutul” spune unul din personajele filmului Arca Rusească în
rătăcirile sale prin încăperile Ermitajului. O replică cu adevărat plină de
spirit dar cumva ironică într-un asemenea film, pentru că Arca Rusească evocă
întreaga istorie recentă a Rusiei. Alexandr Sokurov, arhitectul acestei opere
(căci într-adevăr, pentru a produce un asemenea film este nevoie de precizia şi
rigoarea unui arhitect), ne poartă prin holurile şi galeriile muzeului
petersburghez unde suntem martori la abuzarea fizică a unui subaltern de către
Petru cel Mare, la exultaţia ţarinei Ecaterina de la finalul unei piese de
teatru la care asistă împreună cu anturajul ei de la curte, la recepţia
ambasadei persane în sala tronului pentru a prezenta în mod oficial scuze
ţarului Nicolae pentru provocarea unui dezastru diplomatic, la zburdălnicia
copiilor ultimului ţar al Rusiei, la micul dejun la care participă acesta cu
familia şi, pătrunzând cumva în prezentul anistoric, la mirarea sau bucuria
vizitatorilor de acum ai Ermitajului. Iar aceasta nu ni se înfăţişează oricum,
ci într-un singur cadru (fără tăieturi, fără montaj ca să fiu mai explicit) şi
fără a respecta o ordine coronologică anume.
Turnarea
unui film dintr-o sigură dublă (scuzaţi oximoronul, dar despre asta este vorba)
nu este nicidecum o idee nouă. De la extraodrinarul cadru care deschide Touch
of Evil al lui Orson Welles şi care se întinde la 3 minute şi 31 de secunde
(o rolă de film aproape), un long shot standard de altfel, parodiat în The
Palyer al lui Robert Altman într-un cadru la fel de lung în care, nu
întâmplător, se discută despre cele mai faimoase cadre lungi din cinematografia
mondială, la cadrul de final al filmului Soy Cuba care te lasă pur şi
simplu fără cuvinte, trecând prin baletul cinematografic al filmelor lui
Miclos Jancso, şi marcând un punct de turnură cu filmul Rope al lui
Afred Hitchcock în care iluiza unui singur cadru care construişte întregul film
este întreţinută cu măiestrie de regizorul britanic, obsesia surprinderii unei
poveşti dintr-o dublă pare să nu aibă graniţe temporale sau geografice. Şi
totuşi până în 2002, când apare Arca Rusească, la mai bine de 100 de ani de la
prima proiecţie cinematografică a fraţilor Lumiere, nimeni nu reuşise să
„tragă” un film întreg fără să oprească camera. Şi poate că aici străluceşte cu
adevărat Alexandr Sokurov. El lasă trecutului celuloidul, care a imortalizat
mişcarea într-un întreg secol, îl abandonează deci, în favoarea formatului
digital, singurul care permite o asemenea antrepriză, şi alege să facă cu el
cel mai frumos film de epocă de la Max Ophuls încoace. Niciunde în filmografia
mondială nu s-au întrepătruns mai bine graţia trecutului, somptuozitatea
balurilor de altă dată, modele şi volanele doamnelor de la curte cu tehnologia
de ultimă generaţie.
Şi
într-adevăr, ce film minunat a reuşit Alexandr Sokurov să producă! Nu doar că
bântuim ca într-un vis, prin spaţiu şi timp, pe holurile şi galeriile
Ermitajului, văzut parcă prin ochii unei fantome care de altfel îşi narează
călătoria, dar suntem şi însoţiţi de cel mai carismatic ghid (un Vergiliu năuc
şi insistent, interpretat de Sergei Dontsov), un vechi vizitator al palatului,
un european, marchiz se pare, străin de meleagurile ruseşti (dar care vorbeşte
perfect rusa, lucru care-l miră chiar şi pe el), care spre deosebire de narator
are abilitatea de a interacţiona cu personajele, de a purta conversaţii cu ele
şi de ce nu, de a dansa la marele bal de la finalul filmului. Camera,
adevăratul personaj principal al acestui flim, se opreşte asupra picturilor şi
statuilor expuse, dar nu cu ochiul curios al simplului vizitator ci cu cel
experimentat al criticului. Operele nu sunt încadrate în vederi de ansamblu,
frontale, ci sunt examinate în detaliile lor, explicate adesea, admirate de jur
împrejur dacă este vorba de statui. Admiraţia aceasta nu se opreşte la
materialul marmurei, sau la uleiurile picturilor, al căror miros par să-l
îmbete pe marchizul nostru, ci se răsfrânge asupra personajelor, care nu seamănă
de fel cu „figurile de ceară”, graţioase şi ele, pe care le-am văzut în Anul
trecut la Marienbad (regia Alain Resnais). Chiar şi soldaţii din
garda imperială, poate cele mai imobile personaje ale filmului, au un dinamism
al lor (asta pentru că-i vedem de aproape, le surprindem mimica), care, este
adevărat, concurează cu greu cu cel al invitaţilor de la bal sau cu cel al
copiilor jucăuşi ai ţarului.
Arca
Rusească nu este însă doar o gargară vizuală sau o etalare ostentativă a unei
coregrafii perfecte. Filmului nu-i lipseşte substanţa. Marchizul nostru,
aparent un diplomat francez de la început de secol XIX dacă ar fi să judecăm
după ţinuta sa, comentează istoria Rusiei care i se derulează în faţa ochilor
din postura occidentalului. Admirând pictura decorativă a pereţilor din palat,
el nu se sfiieşte să o declasifice ca pe o copie palidă a renascentismului
itaian („voi ruşii, de ce nu vă respectaţi artiştii?” spune el). Puşkin, pe
lângă care trece pe săcrile muzeului nu este decât un poet minor pe care l-a citit
dar care nu l-a impresionat, iar muzica pe care o aude interpretată de una din
numeroasele orchestre care se fac auzite (şi văzute!) în sălile de concert sau
de bal ale palatului, nu are cum să fie compusă de Glinka, aşa cum îl
înştiinţează naratorul nostru, ci de un neamţ („toţi compozitorii sunt nemţi”
exclamă el ca într-o concluzie definitivă). În permanenţă, francezul acesta,
ţine cu tot dinadinsul să discrediteze cultura epigonică a ruşilor, să judece
mimetismul vestic al acestora, să se îndoiască de originalitatea acestui popor.
Nu întâmplător a fost inserat acest personaj aici de Sokurov. El materializează
psihologia occidentalului, este reprezentantul acestuia în Rusia. Noi, cei care
vedem filmul îi semănăm mai mult acestuia decât naratorului prin ochii căruia
vedem cu adevărat ceea ce se întâmplă. Pricepem atât de puţin din drama
poporului rus încât ne dovedim la fel de superficiali ca şi marchizul, iar
Sokurov ţine neapărat să ne demonstreze asta. Lui, deşi este diplomat, îi vine
greu să înţeleagă tulburările prin care a trecut Rusia în ultimele veacuri: „Ce
regim aveţi voi ruşii acum?” întreabă el. „Nu ştiu...” îi răspunde naratorul.
Un răspuns care parcă-l miră şi pe acesta din urmă. O critică subtilă la adresa
regimului politic actual? Nu ştim.
Întrebării
marchizului nu-i poate răspunde decât un politolog. În ceea ce ne priveşte pe
noi ca şi consumatori de cinema, Arca Rusească, ar trebui să pună o altă
întrebare: Cum poate un asemenea film să ne farmece într-o aşa mare măsură,
când de fapt renunţă la cea mai mare cuceririe a cinematografiei, la tehnica
cea mai de preţ care a făcut din film o artă de sine stătătoare, şi anume
montajul? sau: Este Arca Rusească, cu adevărat un film sau o aberaţie
cinematografică care se ridică din preistoria celei de-a şaptea arte, şi anume
teatrul, asta după ce timp de un secol a încercat să fiinţeze separat de el?
Împrumut din tonul naratorului şi răspund: Nu ştiu...
credeam ca exagerati cu laudele la filmul acesta, dar este intr-adevar o capodopera. m-a furat total, si este atat de complex. astfel de recomandari cinefile sunt binevenite.
RăspundețiȘtergereNu ştiu dacă e o capodoperă cu adevărat. Nu cred că s-a aşezat destul praful pe el pentru a fi categorisit aşa. În orice caz este un film important, în sensul unei importanţe istorice în cinematografie, motiv pentru care merită văzut. Mă bucur că ţi-a plăcut. Data viitoare am să încerc să fac critică de film şi nu recomandare cinefilă...
Ștergere