Nu mai reprezintă pentru nimeni o surpriză
simbioza dintre muzica clasică şi jazz. De o bună perioadă de timp, muzicienii
din cele două tabere se uită peste gard, în curtea vecinului, mânaţi cel puţin
de curiozitate, dacă nu şi de admiraţie. Acesta este şi cazul unor compozitori
precum Shostakovich şi Varèse, sau a muzicienilor de jazz
încadraţi în aşa numitul third stream. Însă, tot acest interes reciproc
nu este întotdeauna de ajuns pentru ca produsul artistic final să fie unul
reuşit. Şi mă gândesc aici mai mult la creaţiile compozitorilor profesionişti,
care, în ciuda faptului că detectează cu uşurinţă o parte din tehnicile
specifice muzicii de jazz, nu reuşesc întotdeauna să-i surprindă cu acurateţe
şi esenţa, astfel că rezultatul lasă uneori impresia unei muzici
"uşoare", de divertisment, sau care, mai rău, lasă impresia unui jazz
"clasicizat", fără viaţă.
Pe parcursul lucrării, pornind de la Siciliana,
întruchipare a canonului clasic, compozitorul porneşte în explorarea unor
spaţii sonore de expresie total diferită; această căutare stilistică este
marcată şi de titlurile părţilor intermediare, À la recherche du swing şi Le swing retrouvé, pentru ca finalul, Blues,
să readucă tema de siciliană infuzată cu elemente de jazz, desăvârşind astfel
uniunea celor două genuri muzicale. În toată această călătorie, flautul, pianul
şi contrabasul joacă rolurile principale, deseori cele trei instrumente fiind
în postura de a evolua similar unui trio de jazz; asemănarea este cu atât mai
izbutită cu cât partitura reuşeşte să insereze cu eficacitate tehnici ale
muzicii de jazz.
Construcţia întregii lucrări este una extrem de bine echilibrată, balansul
între jazz şi muzică cultă fiind întotdeauna bine dozat. Lucrarea debutează cu
o temă principală, deosebit de expresivă, care, pe măsura ce "căutarea
swing-ului" avansează, suferă o serie de metamorfoze. O nouă temă este
adusă în momentul în care ritmul de swing al percuţiei, walking bass-ul şi
construcţiile ritmico-armonice ale pianului fac ca jazzul să irumpă cu energia
sa specifică. Pe parcursul lucrării, limbajul muzical modern, specific
compozitorului Cornel Ţăranu este deasemeni prezent, cu precădere în pasajele
de dezvoltare, unde structurile melodice şi ritmice folosite sunt dintr-un
registru stilistic comun mai multor lucrări ale sale. Toate aceste elemente
aparent eterogene sunt filtrate pe tot parcursul părţii a treia, pentru ca în
ultima parte să regăsim siciliana interpretată ca o veritabilă baladă de
jazz.
În fine, pentru o reuşită interpretare a acestei lucrări, evoluţia
flautistului, a pianistului şi a contrabasistului este cu adevărat esenţială,
deoarece partitura lasă acestor instrumente libertatea de a improviza, iar o
bună parte din momentele lucrării necesită o interacţiune a acestora întocmai
precum cea întâlnită la combo-urile de jazz. Iar pentru ca cele de mai sus să
nu rămână simplă vorbărie, inserez aici un
link de youtube unde puteţi audia lucrarea, chiar dacă înregistrarea nu este de
o calitate satisfăcătoare. Oricum, lucrarea s-a cântat în anii trecuţi prin
filarmonicile transilvane, aşa că n-ar fi exclus să o mai vedeţi şi în viitor
pe vreun afiş.
searching... :)
RăspundețiȘtergereSalut!
RăspundețiȘtergereAi un blog interesant. Te astept pe la mine http://filmandotherstories.blogspot.se/
O primavara frumoasa iti doresc!
:) Numai bine!