Aproape
că mi-e rușine să recunosc dar, până anul acesta, nu am ajuns la
Câlnic. Mă refer desigur la satul Câlnic, situat în județul
Alba, în partea de vest a Depresiunii Apoldului, la numai 12 km de
Sebeș, posesor al unei cetăți medievale săsești, înscrisă pe
Lista Patrimoniului Mondial UNESCO din anul 19991.
Am auzit multe povești în legătură cu manifestările organizate
aici de către academicianul Marius Porumb (la care au participat
de-a lungul timpului importante și diverse personalități din Alba
Iulia, Cluj-Napoca, Sibiu ș.a. sau chiar din străinătate); m-am
gândit de multe ori că ar trebui să ajung, cel puțin în vizită
la cetate, dacă nu ca participant la evenimente; odată, când
veneam cu un coleg de la Sibiu de la o conferință, ne-am propus să
intrăm, dar din cauza traficului de pe europeană am renunțat.
Întâmplarea a făcut însă că anul acesta să se împlinească
110 ani de la nașterea academicianului Virgil Vătășianu (născut
în 21 III 1902, decedat în 15 XI 1993, istoric de artă), iar cu
acest prilej domnul Marius Porumb a organizat o sesiune de comunicări
la Cluj, la care am fost invitată. Atunci am fost călduros poftită
să particip la Serbările
Câlnicului. Ediția a XII-a
din 26-27 mai. Data nu este întâmplătoare, dar nici fixă, ea
fluctuând în funcție de Paști. Mai exact, în fiecare an
evenimentele sunt organizate în week-end-ul dintre Înâlțarea
Domnului și Coborârea Spiritului (Duhului) Sfânt.
Sâmbătă,
26 mai, după încă o săptămână obositoare, petrecută în
aglomerația urbană a Clujului, mi-am făcut bagajele și am plecat
spre Câlnic, unde urma să-mi petrec următoarele 2 zile. Nu mică
mi-a fost uimirea când am ajuns în satul cu case mari, frumoase, cu
porți înalte, specific săsești, recent renovate. În centru,
cetatea nu era situată pe un deal, cum mă așteptam, ci într-un
punct de joasă altitudine. Lăsând mașina în drum, am purces pe o
cărare care însoțea, până la un punct, pârâul Câlnic,
străjuită de copaci înalți și de buturugi de diverse mărimi,
din mijlocul celor mai înalte surâzând panseluțe—mai târziu am
fost înștiințată că se numește Aleea Castanilor. După
aproximativ 50 de metri în partea dreaptă am aflat intrarea în
cetate,
realizată prin intermediul unei barbacane (coridorul porții), care
face legătura între cele două rânduri de ziduri de curtină, de
formă cvasi-ovală, aproximativ concentrice, întărite de două
turnuri și un bastion, în interiorul cărora se află capela,
donjonul și fântâna. Câteva cămări, mai bine sau mai rău
păstrate, sunt adosate zidului interior.
Prin
grija soților Porumb, în donjon (turnul-locuință, cel mai înalt
element al cetății – cca. 27 metri, și cel mai vechi) a fost
amenajat, pe 2 nivele un muzeu în care au fost expuse icoane pe
sticlă sau lemn, ceramică, costume populare, piese de mobilier,
țesături, cărți vechi românești sau germane ș.a. Pivnița
edificiului mai păstrează câteva butoaie uriașe, cu o capacitate
de 5-6 tone, despre care, cu mândrie și tristețe în același
timp, îmi spune un enoriaș că „au fost pline până în anii
ʼ90”. Nu ne miră foarte tare acest lucru dacă ținem cont că se
mai păstrează încă documente din secolul XVI care vorbesc despre
vinurile Câlnicului.
În
anul 2007 Marius Porumb și Ciprian Firea au publicat albumul
intitulat Cetatea
Câlnic,
cu text în 4 limbi și numeroase ilustrații, unde autorii afirmă
printre altele: „Elementele constitutive ale cetății din Câlnic,
așa cum se văd astăzi, nu aparțin unei singure etape de
edificare, ci sunt rezultatul unor faze succesive, a unor adaptări
și refuncționalizări. Considerată în ansamblu, fortificația nu
este una care să impresioneze prin dimensiuni sau prin sisteme
defensive complexe și elaborate. Cetatea din Câlnic este mai
degrabă mică și cu elemente de fortificare de bază, simple ca
realizare tehnică. [...] Totuși, deși nu poate concura cu marile
cetăți, fortăreața din Câlnic este considerată foarte tipică
pentru a reprezenta o civilizație locală, transilvăneană, și o
epocă particulară” (p. 14).
Continuându-mi
drumul pe cărarea amintită am descoperit pe partea dreaptă casa
parohială (construită
în mai multe etape, începând cu sfârșitul secolului al XV-lea
sau începutul secolului următor), iar mai sus, aceasta m-a dus la
poarta unui cimitir. Liniștea mormintelor, a copacilor bătrâni,
priveliștea ierbii înalte și mireasma florilor mi-au dat, ciudat
poate, un fior plăcut. În mijlocul peisajului domina oarecum
înâlțimea Biserica
evanghelică, care
mai păstrează până astăzi elemente din secolul al XV-lea, deși
a fost masiv modificată în cea de-a doua jumătate a secolului al
XIX-lea. Și aceste două edificii sunt înscrise pe Lista Unesco.
Consider deosebit de important de menționat faptul că întreg ansamblul din Câlnic a intrat în atenția academicianului Marius Porumb la începutul anilor ʼ90, domnia sa ocupându-se de restaurare, și de includerea lui în Patrimoniul Unesco. Pentru a face față cheltuielilor impresionante necesare unui asemenea demers, acesta a înființat Asociatia Ars Transsilvaniae Romania, societate non-profit. Tot dânsul, alături de distinsa sa soție, Zoe Vida Porumb, reputat artist decorator (textilist), se îngrijește an de an de bunul mers al manifestărilor prilejuite cu ocazia Serbărilor Câlnicului, pe care nu de puține ori le sponsorizează cu fonduri proprii.
Anul
acesta, nu mă îndoiesc că asemenea celor anteriori, programul a
fost bogat și interesant. Muzica lui Johann Sebastian Bach a răsunat
la orga din Biserica evanghelică în seara zilei de sâmbătă.
Concertul, intitulat
„Maestrul și cele patru minunate muziciene”, a fost susținut cu
mult profesionalism de către prof. univ. Dr. Felician Roșca
(Universitatea de Vest din Timișoara, Facultatea de Muzică) și
Cristina Struță, Alma Bompa, Minodora Luca
și Claudia Zeidert, eleve ale sale. Publicul a fost numeros, dar
poate nu pe măsura cuvenită evenimentului, intrarea făcându-se pe
bază de bilet. Nu la fel au stat lucrurile la Parada Costumelor de
Epocă oferită de un grup de circa 30 de persoane, voluntare, în
majoritate angajați ai Muzeului Unirii din Alba Iulia. Spectatorii,
a căror număr a crescut datorită copiilor din sat care s-au
alăturat, au putut admira cu sufletul la gură diverse costume
purtate în spațiul românesc începând cu epoca daco-romană și
până la Marea Unire din anul 1918 prezentate și cu ajutorul unor
dialoguri desfășurate între protagoniștii spectacolului.
Târziu
în noapte, la încheierea programului, interpreții și publicul
s-au împrăștiat pe la casele lor, unele situate mai aproape,
altele mai departe, în alte localități. Câțiva au avut însă
privilegiul de a înnopta în casa parohială, printre ei
numărându-mă și eu. Încă din cursul amiezi am aflat că voi sta
în camera numărul 6. Fiindu-i urât, una dintre invitate mi-a
propus să mă mut cu ea în cameră, însă, cu regretele cuvenite a
trebuit să o refuz, deoarece patul rezervat mie îi aparținuse
odata profesorului Vătășianu. Cum aș fi putut să ratez o noapte
în fostul pat al lui Vătășianu???
Dimineața
m-am trezit fără a avea în cap (mai mult decât aveam deja)
Istoria
artei feudale în Țările Române2
și
am coborât la masă. Nu am apucat să beau jumătate din cana de
ceai când întreaga casă a fost cutremurată, și cu siguranță
trezită, de muzica ce răsuna live
în curte. Programul consemna pentru amiaza zilei de duminică
„Muzică de promenadă cu Fanfara
Transilvania
din Cugir”, sosită însă mai repede. Alcătuit din muzicanți de
etnie romă, ansamblul se numea mai demult Fanfara
lui Gălan. Astăzi
situația lor s-a schimbat mult în bine, în special datorită
domnului Marius Porumb. Acesta i-a remarcat și i-a invitat la
Serbările
Câlnicului
încă de la prima ediție, iar de atunci nu au lipsit niciodată.
Jurnalul
Național
le-a tipărit un CD, au ajuns să fie invitați la diverse
festivaluri (printre care și TIFF), să fie premiați (de exemplu la
Festivalul Mondial de Folclor din Gorizia-Italia). Dacă la început
organizatorii le plăteau transportul (nu și prestația, aceasta
fiind întotdeauna gratuită pentru domnul academician Marius
Porumb), acum ei se deplasează la Câlnic cu limuzinele proprii.
După ce și-au expus în curtea parohiei o parte din repertoriu
divers („doine, cântece de joc și «de ale lui Bregovici»”),
au urcat cu toții (21 la număr anul acesta)
în turnul porții și au făcut (în ciuda vremii mohorâte) să
răsune întreg satul de voie bună, că doar nici nu se putea
altfel!
Nici
nu mi-am dat seama cum s-au scurs orele și s-a apropiat momentul
plecării. Am urcat strada cu case mândre care mă scoatea afară
din sat, am mai aruncat din vârful dealului o ultimă privire asupra
așezării, și mi-am pus în gând să revin cu proximă ocazie.
Recomand cu drag și încredere oricui o gură de aer curat, de
cultură, de omenie și de bună dispoziție! Mulțumesc!
Anca
Elisabeta Tatay
(publicat
în Astra
blăjeană,
nr.
2 (63), iunie 2012, p. 58-59)
1
Câlnicul
este înscris în Lista Unesco împreună cu localitățile Biertan,
Dârjiu, Prejmer, Saschiz, Valea Viilor și Viscri, sub numele
generic de Așezări
săsești cu biserici fortificate din Transilvania.
2
Una dntre operele capitale ale lui Virgil Vătășianu, tipărită
în anul 1959, care a fost și este intens citată, și după care
se studiază și astăzi Istoria Artei în facultatea clujeană.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu