Vremea
capricioasă care a marcat ultimele zile ale săptămânii au lăsat
loc unei duminici însorite în care voioşia adusă de Sărbătoarea
Ciufurilor pe uliţele Bonţidei să poată fi gustată din plin de
către săteni. Această sărbătoare care se trage din carnavalul
medieval ce marca începerea Postului Paştilor (Lăsata Secului)
păstrează şi astăzi, în pofida trecerii veacurilor, o puternică
tuşă carnavelească. Bineînţeles, cu adaptări şi transformări
specifice epocii. Nu se poate cădea într-o retorică deşănţată
a „tradiţiei neschimbate şi nealterate de veacuri”, specifică
unor medii exaltate şi lipsite de o minimă cultură istorică şi
etnologică. Sărbătoarea Ciufurilor este o sărbătoare cât se
poate de vie şi de dinamică, o expresie a continuităţii în
conştiinţa localnicilor a unor obiceiuri şi manifestări care,
deşi şi-au pierdut în parte semnificaţia datorită modernizării
şi schimbărilor survenite de-a lungul anilor, păstrează bucuria
şi entuziasmul petrecăreţ specifice culturii populare.
O trăsătură specifică
manifestărilor carnaveleşti medievale şi păstrată în forma
actuală a „Ciufurilor” este răsturnarea temporară (pe durata
carnavalului care în trecut dura zile, săptămâni) a ordinii şi a
ierarhiei cotidiene. Dacă în cadrul carnavalurilor timpurilor
trecute puteau fi văzuţi cerşetori deghizaţi în rege,
petrecăreţi deghizaţi în nobili, în ierarhi ai bisericii etc.,
astăzi avem de-a face cu o transgresare a genului, în sensul că
flăcăii satului se deghizează în fete/femei. Fetele nu sunt
implicate direct în manifestare. Sărbătoarea presupune o nuntă,
un alai care colindă toate uliţele satului. Mirii (ambii bărbaţi,
chiar dacă unul e îmbrăcat în mireasă şi machiat ca atare) sunt
însoţiţi de un cortegiu pestriţ compus din nuntaşi care poartă
măşti, bărbaţi deghizaţi în femei etc. La nivelul măştilor se
poate observa, de asemenea, amprenta vremurilor actuale, personaje
din cultura populară a prezentului – puternic marcată de
mass-media – fiind prezente printre nuntaşi. În faţa alaiului
merg câţiva flăcăi îmbrăcaţi în portul ţărănesc specific
locului, care pornesc din bice creând un zgomot puternic care anunţă
venierea alaiului şi, pe de altă parte, în trecut avea menirea de
a exorciza duhurile iernii şi de grăbi venirea unei primăveri cât
mai prospere. În fruntea flăcăilor cu bice păşeşte un vornic
care dă citire, folosindu-se de o portavoce (un alt semn al
capacităţii de adaptare „firească” a sărbătorilor populare)
unor urături. La porţile tinerilor necăsătoriţi – fete şi
băieţi deopotrivă – se loveşte cu butucul şi se strigă: „Să
se însoare/mărite ....!” Nişte muzicanţi urcaţi într-o căruţă
şi folosindu-se de amplificare tehnică cântă de zor pentru a crea
o atmosferă de nuntă cât mai verosimilă. Ca şi în cazul
nunţilor ardeleneşti (şi probabil şi prin alte locuri) câţiva
tineri umblă pe la porţile oamenilor cu o glajă de jinars/ţuică
dând să cinstească în sănătatea mirilor şi nuntaşilor. Pe de
altă parte, aceiaşi tineri strâng într-un coş darul pentru miri.
Întreg entuziasmul şi
energia petrecăreaţă se consumă spre seară printr-un bal
organizat de către autorităţile locale la căminul cultural. Un
aspect important legat de această sărbătoare ţine de faptul că
multă vreme a fost interzisă de autorităţi, în perioada
comunistă. După evenimentele din Decembrie nu au fost iniţiative
serioase de reluare a acestei sărbători populare, nici din partea
autorităţilor, nici din partea sătenilor. În contextul
resurecţiei multor sărbători ţărăneşti şi populare de la
începutul mileniului al III-lea, când un curent „etno” a
cuprins întreaga ţară, multe comunităţi şi-au descoperit sau
şi-au inventat sărbători, autorităţile locale bonţidene au
purces la reluarea acestei sărbători de primăvară. Ca suporteri
ai unei culturi locale cât mai vii şi cât mai dinamice, Liga
Oamenilor de Cultură Bonţideni apreciază şi încurajează astfel
de manifestări populare cathartice, iar o parte din membrii săi - adică cei localizaţi în Bonţida - promit că vor participa la balul ce va avea loc astăzi (Duminică, 17.03.2013) la Căminul Cultural, cu începere de la orele 18:00.
Vad ca se intampla lucruri interesante la Bontida. Asta chiar pare o sarbatoare interesanta, spre deosebire de tot felul de facaturi etno si traditii artificiale umfalte cu pompa.
RăspundețiȘtergere