„Ştii cum se termină
filmul ăsta? El până la urmă n-are de ales şi vinde droguri
pentru dealer-ul ăla şi apoi îl arestează poliţia.”
„Ba
nu... Se termină... aşa...”
„Cum...
aşa?”
„Aşa...
se tremină... pur şi simplu...”
Cam aşa
ar suna dialogul şuşotit pe care l-am avut cu prietena mea în timp
ce vizionam „Rocker” la cinema-ul Victoria: eu încrezător în
capacitaţile mele previzionare, ea sceptică şi deloc
impresionabilă. Cine a mers săptămâna trecută să vadă ultimul
film al lui Marian Crişan ştie foarte bine că ea avea
dreptate: filmul „se tremină... aşa... pur şi simplu.”
În mod
normal, faptul că nu ghicesc finalul (şi asta se întâmplă
aproape tot timpul) mă bucură. În parte pentru că vin întotdeauna
cu soluţionările cele mai prozaice, dar mai ales pentru că
înşelându-mă am parte de surpriza finalului. În cazul de faţă,
bunul simţ ar fi trebuit să-mi dicteze răspunsul rostit de
prietena mea. Totuşi, undeva în străfundurile sensibilităţii
mele licărea speranţa unei naraţiuni de tip clasic. Vroiam să văd
o poveste!
Crişan,
spune Andrei Gorzo în cronica aceluiaşi fim din Dilema, „e aici
un practicant al dedramatizării neo-neorealiste. Unul dintre
lucrurile pe care le face e să elimine (...) tradiţionalele
„ceasuri” de care depind o bună parte din suspansul şi din
pulsul filmelor narative de tip clasic.” „Ceasurile”, explică
Gorzo, sunt de cele mai multe ori deadline-uri pe care
scenariştii le introduc în naraţiune pentru a dinamiza acţiunea
şi a potenţa tensiunea, mai exact: „o problemă de rezolvat
neaparat şi contra cronometru” pusă în cârca personajelor.
Privită în această cheie, ultima peliculă lui Marian Crişan este
într-adevăr un „film discret şi frumos”, aşa cum scrie
cronicarul Dilemei.
Din
partea mea spun că „Rocker” nu e un film rău şi nici greşit,
deşi unele stângăcii sunt evidente (vezi scena în care rockerii
discută aproape toate adevărurile ultime, aşa cum bine ştim că
obişnuiesc să facă uneori, în doar două minute, într-o scenă
prea puţin montată). Are momente extraordinare cum este de pildă
scena din localul de „păcănele” unde, pe fundalul sonor al unor
manele, Victor (Dan Chiorean) oferă o mostră autentică de
headbanging sănătos sau scena lungului drum spre locul de
muncă din afara oraşului, parcurs mai mult pe jos decât motorizat,
explicată excelent de Andrei Gorzo în cronica lui.
Deşi
plin de evenimente, „Rocker” nu este o poveste. Este un model
exemplar de slice of life cinema, tradus mot a mot în
Dilema drept „felie de viaţă”. Este doar una dintre multiplele
metode prin care filmul se debarasează de moştenirea narativă pe
care i-a lăsat-o romanul, nuvela şi teatrul. Este în fapt, una din
ipostazele de apreciat prin care flimul încearcă, încă de la
apariţia sa, să-şi găsească o identitate aparte care să-i
faciliteze aspiraţia la titlul de „a şaptea artă”. De la
experimentaliştii francezi din anii '20, la Kino-Glaz-ul lui Dziga
Vertov, trecând prin refuzul teatralului la Bresson şi ajungând la
încăpăţânarea lui Antonioni de a da o rezolvare intrigii sale
din L'Avventura, cinema-ul a părut să aibă întotdeuna
resursele necesare pentru a se argumenta ca specie distinctă a
artei. Reuşitele, în ciuda popularităţii lor în rândul
criticilor şi în circuitul arthouse, nu au provocat nicio
transformare din moment ce astăzi, aşa cum bine observa într-un
interview cineastul britanic Peter Greenaway, cea mai mare parte a
publicului se duce să vadă la cinema ecranizările unor romane de
succes (Lord of the Rings şi Harry Potter ajung ca exemple). Deşi
nu sunt un mare fan al acestor producţii, şi fiind în acelaşi
timp relativ atent la scena românească de film din ultima vreme,
încep să le dau dreptate acestora din urmă.
Când au
apărut, filmele aşa zis-ului Nou Val1
românesc au fost într-adevăr o gură de aer proaspăt. Din păcate
doar criticii şi cinefilii au tras în piept acest aer, publicul
larg fiind nepregătit pentru „noua abordare”2.
Nici nu poate fi blamat în vreun fel din moment ce nu a existat o
adevărată tranziţie între vechea tradiţie şi noua tradiţie.
Înaintea filmelor Noului Val (care mai degrabă datorită premiilor
decât marketingului eficient au reuşit să strângă încasări
record în România) în topul vizionărilor se afla „Garcea şi
oltenii”. Punând astfel problema, am înţeles foarte bine de ce o
parte a publicului (nişte „consăteni” de-ai mei mai exact)
râdeau în hohote şi împărtăşeau sălii comentarii abjecte
atunci când am fost să văd „4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile”.
Nici astăzi, după ce cinema-ul românesc şi-a construit o tradiţie
iar aşteptările cu greu mai pot surprinde (cel puţin nu la nivelul
la care o făceau acum 10 ani), nu poţi merge la un „Poziţia
copilului” fără să ai parte de râsul acela jenat al unor
indivizi care se prăpădesc la fiecare rostire a cuvântelor lor
preferate de către personajele din film. Spun iarăşi: oamenii
aceştia nu pot fi blamaţi! Dimpotrivă ei, oricât de mulţi sau
puţini ar fi, contribuie la încasările de care filmul românesc
are atâta nevoie (Miercurea trecută, la proiecţia de la ora 20 a
filmului „Poziţia copilului” de la Cinema-ul Florin Piersic sala
a fost literalmente plină; conducerea întârziind chiar proiecţia
cu vreo 5 minute pentru ca toţi cei care şi-au cumpărat bilete să
ajungă la locurile lor înaintea începerii filmului). Ce vreau să
spun este că pentru aceşti oameni ar trebui să existe şi un
altfel de cinema. Un cinema care să le livreze totuşi o poveste.
Faptul că s-au ridicat din faţa monitorului la care privesc cel mai
adesea filmele piratate de pe internet, ca să vină la cinema, să
stea la coadă minute în şir şi să-şi înghesuie genunchii între
rândurile de fotolii ale „muncitorescului” cinematograf Florin
Piersic, spune multe. La proiecţia deja citatei pelicule regizată
de Călin Netzer, o bună parte dintre spectatori sunt sigur că au
rămas cu aceeaşi impresie pe care şi-au făcut-o la vederea
afişului: un film care a câştigat marele premiu la Berlin şi
nimic mai mult.
Nu vreau
să fiu înţeles greşit. „Poziţia copilului”, fie doar şi
pentru interpretarea Luminiţei Gheorghiu, merita un premiu. Cu toate
încasările record de care se bucură, acesta rămâne însă un
film de festival. Insist aici asupra poveştii. Conflictul
mamă-fiu în jurul căruia este construit filmul rămâne
nesoluţionat. În fond, ce deadline ar putea fi introdus
pentru a finaliza un asemenea conflict. El rămâne deschis prin
natura lui şi nu ne putem plânge din acest motiv. Altfel se pune
problema însă în cazul relaţiei fiului cu iubita lui, o dramă
expusă şi lăsată în plop. Tot altfel se pune problema şi în
cazul relaţiei personajelor cu autorităţile. Pe toată durata
filmului o vedem pe Luminiţa Gheorghiu cum dă telefoane în stânga
şi în dreapta pentru a-şi scoate „beizadeaua” cu basmaua
curată dintr-un accident rutier care răpeşte viaţa unui copil. De
cele mai multe ori „se rezolvă”, dar şi această poveste rămâne
în coadă de peşte. După ce asităm la portretizarea corupţiei,
filmul ne lasă cu ochii-n soare în ce priveşte soluţionarea
procesului deschis împotriva fiului. Nu sesizăm nicio perspectivă
moralizatoare şi nici una pesimistă la adresa sistemului juridic
românesc pentru că scena procesului lipseşte cu desăvârşire. Şi
poate nici nu ar trebui să existe una (prozaismul cu care anticipez
finalurile se vede clar şi aici) din moment ce demersurile mamei par
să aibă succes. Cu toate acestea, conflictul cu autorităţile
rămâne doar o simplă constatare, implicaţiile pe care le-ar fi
avut asupra personajelor fiind complet ignorate. Cât despre
conflictul emoţional dintre familiile implicate (în special cel al
personajului jucat de Dumitrache cu tatăl copilului omorât) numai
cuvinte de laudă: ultima scenă este una dintre cele mai emoţionante
scene de căinţă din câte am văzut, magistral rezolvată într-un
stil minimalist în sfârşit la locul lui.
Şi
pentru că veni vorba, felul în care spui o poveste este poate mai
important decât povestea în sine (vezi de pildă filmele B ale lui
Seijun Suzuki, a căror poveşti sunt cel puţin găunoase, dar care
sunt „povestite” cu măiestrie regizorală). Stilul minimalist
abordat de cineaştii Noului Val românesc a devenit atât de evident
încât o mare parte a publicului are impresia, de altfel eronată,
că acest „curent” se rezumă doar la atât („filme cu scene
lungi în care nu se întâmplă nimic”). Aşezaţi pe fotoliul
incomfortabil, pe rândul 6 al cinema-ului Florin Persic la proiecţia
„Poziţia copilului”, cu ecranul mare ocupându-ne întreg
spectrul vizual, şi mie şi prietenei mele ni s-a făcut rău (la
propriu!) din cauza zgâlţâierii camerei de la un personaj la altul
de fiecare dată când unul rostea ceva. O abordare tradiţională a
dialogului (cadre afrontate cu personajele discutând) ar fi fost mai
puţin „greţoasă” dar probabil şi mult mai scumpă pentru
producători. Problemele financiare cu care se luptă cineaştii
români, este foarte posibil să stea, măcar în parte, la baza
acestui minimalism sufocant.
În
sfârşit, nu încerc să arunc cu noroi în Noul Val românesc. În
ultima vreme doar filmul a adus cuvinte de laudă la adresa României
din partea comunităţii internaţionale, aşa că ar fi nepotrivit
să-l criticăm categoric. Cinema-ul românesc a devenit un „brand
de ţară” dar trebuie să avem grijă să nu rămână doar atât.
Pe de altă parte, alternativa, filmele caracterizate de o naraţiune
de tip clasic, pe care mi-a fost dat să le văd la cinema în
ultimii ani nu umplu deloc acest gol. „Liceenii in 53 de ore si
ceva” (da! m-am dus să-l văd la cinema!) poate candida lejer la
titlul de cel mai prost film produs vreodată în România, despre
cele mai recente producţii ale lui Sergiu Nicolaescu nu spun nimic,
iar în ce priveşte „Portretul luptătorului la tinereţe”, deşi
antrenant şi cu o doză suficientă de împuşcături pentru a putea
fi catalogat (şi) un film de acţiune, am fost destul de dezamăgit
pentru portretizarea idealistă a luptătorilor din munţi şi
demonizarea clişeistică a comuniştilor. Între singurele surprize
plăcute s-a aflat „Despre oameni şi melci”, care nu doar că a
obţinut încasări uriaşe pentru piaţa românească de film, dar a
făcut-o şi onorabil, refuzând preţiozitatea şi minimalismul
Noului Val, reuşind printr-o naraţiune tradiţională să trateze
aceleaşi probleme sociale ale tranziţiei, cu umor şi fără
încrâncenare.
Închei
spunând că, pentru a avea o cinematografie matură şi de luat în
seamă este indispensabilă aplecarea către poveste. Aştept cu
nerăbdare producţia unor filme româneşti horror, SF, de acţiune,
istorice, filme cu subiecte „triviale” tratate cu seriozitate,
sau măcar onorabil. Aştept apoi, echivalentul român al lui
Christopher Nolan, sau al lui Charlie Kaufman, care să producă
succese de critică şi box-office, atât antrenante cât şi
intrigante, care să facă un „The Dark Kinght” românesc. Cum ar
arăta oare biografia lui Terente pusă în scenă de Cristi Puiu?
Dar de Mungiu sau de ce nu de Marian Crişan?
1Spun
„aşa-zis-ului” pentru că dacă-i întrebi pe unii cineaşti
români raliaţi la acest „curent” îţi vor răspunde că nu
există un asemenea „val”. În principiu au dreptate, dacă luăm
în considerare că, spre deosebire de Nouvelle Vague-ul
francez, curentul cinematografic la care se raportează orice nou
val al cinematografiei mondiale, în cinematografia românească
recentă nu există un manifest (comparabil cu manifestul lui
Truffaut) şi nici un film manifest sau vreo coerenţă de discurs a
cineaştilor.
2Între
ghilimele deoarece nu există o abordare standard a cinematografiei
„Noului Val”, deşi publicul larg are o idee foarte clară
despre această nouă aboradre sintetizată în fraza: ”filme în
care nu se întâmplă nimic”.
articolul ăsta parcă e un film de acțiune. l-am citi dintr-o suflare.
RăspundețiȘtergereși mi-a dat și subiect de meditație: câtă poveste într-un film? se poate fără poveste? dar ce e povestea? sunt momentele subiectului expuse fără să fie sărit vreun moment?
Îmi place că vă raportați critic la acest mult elogiat nou val. Și îmi place perspectiva comparatistă, cred că așa vezi mai bine un film, văzându-l și într-un context și în relație cu alte filme.
RăspundețiȘtergereUn film cu final deschis înseamnă cu nu are poveste? Mie, personal, îmi plac finalurile deschise. Le prefer happyend-urilor. Dar e o chestiune de gust, nu poate fi imputat unui film.
Cum bine zicea Northrop Frye, pentru artă ca şi pentru alte domenii ar trebui să existe criterii obiective de analiză. Altfel critica ar fi doar o chestiune de gust (cum este de fapt de multe ori).
ȘtergereProblema nu e cu finalurile deschise care sunt de altfel stimulante pentru public. Problema e, cred eu, că iţele conflictelor sunt doar ţesute şi nefinalizate. Ce rost mai au atunci? Problema nu e marfa proastă a Noului Val (nici nu se pune problema aşa), ci puţinătatea ei, monocromia ambalajului.
eu m-am cam săturat de filmele noului val! îmi plac, nu zic nu, dar parca aș vrea să văd o mai mare diversitate, prea seamănă între ele.
RăspundețiȘtergere