De veghe la
scrierea istoriei (Securitatea),
de Apostol Stan, Ed. Curtea Veche, Bucureşti,
2012, 286 p.
Securitatea,
care a fost creată pentru a apăra ordinea socialistă împotriva
claselor exploatatoare, este acum dirijată împotriva muncitorilor1
scriau,
printre altele, în martie 1989 veteranii PCR Silviu Brucan,
Alexandru Bârlădeanu, Gheorghe Apostol, Corneliu Mănescu,
Constantin Pârvulescu şi Grigore Răceanu. Cam în aceiaşi termeni
se exprima şi directorul Editurii Tehnice, Ion Iliescu, într-o
prezumtivă scrisoare adresată “conducerii superioare de partid şi
de stat”, misivă care, în fapt, nu a părăsit niciodată
sertarele biroului său: Din
organe de apărare a legalităţii socialiste, îndreptate împotriva
duşmanilor socialismului dinăuntru şi din afară, organele de
securitate au devenit organe de supraveghere şi urmărire, în
primul rând a demnitarilor regimului, a cadrelor cu munci de
răspundere sau a celor care au îndeplinit funcţii de conducere.2
Evident,
misiunea principal a DGSP/DSS nu a fost acela de a apăra nici
„ordinea
socialistă împotriva claselor exploatatoare” (care clase
„exploatatoare”
în
România
anilor ’80?!)
nici, pentru a-l cita pe Iliescu, „legalitatea
socialistă” (din nou, care legalitate într-un stat de nedrept –
Unrechtstaat,
după
expresia fostului preşedinte german Roman Herzog).
Am detaliat în altă parte, pe acest blog, atari aspect referitoare
la activitatea acestei instituţii. În aceste condiţii, o discuţie
referitoare la implicarea Securităţii în scrierea istoriei
naţionale ar putea părea bizară, deplasată, neverosimilă ori ne
la locul ei, in orice caz, la o primă vedere, pentru că în orice
stat modern serviciile de informaţii şi istoriografia au, în mod
normal şi natural, doar tangenţe limitate. Însă, aşa cum
demonstrează profesorul Apostol Stan în cel mai recent volum al
său, nu acesta a fost şi cazul României „epocii
de aur”.
Întemeiat
pe documente aflate în arhiva CNSAS produse de către IMB-Securitate
în anii ’80
(cele mai multe redactate de maiorul Marin Popa, respectiv lt.-col.
Gabriel Anastasiu), referitoare atât la activitatea sa profesională
cât şi a câtorva dinre colegi, cu toţii cercetători ştiinţifici
în cadrul Institutului de Istorie „Nicolae Iorga” al Academiei
de Studii Sociale şi Politice din Bucureşti, volumul istoricului
bucureştean se plasează în continuitatea sau în
complementaritatea lucrării sale anterioare Istorie
şi
politică în România comunistă
(Curtea Veche, Bucureşti, 2007, 425 p.).
„Obiectivul”
Apostol Stan, cercetător ştiinţific specializat în istoria
modernă a României cu o vechime de 26 de ani la locul de muncă,
membru de partid, lector „la una dintre formele de învăţământ
politic” (p. 11) „a fost luat în lucru prin dosar de urmărire
informativă” (p. 15) la 30 martie 1984, atribuindu-i-se numele de
cod „Istoricul” întrucât constituia, alături de prietenul său
Anastasie Iordache – conform notelor informative colectate de
maiorul Marin Popa de la câţiva dintre colegii săi, precum
Damaschin Mioc – un „nucleu opoziţionist faţă de politica
partidului şi statului [...] care putea să influenţeze masa celor
circa o sută de cercetători din Institutul de Istorie (p. 14). Care
erau culpele „Istoricului” în fapt? Că asculta postul de radio
Europa Liberă şi „colporta” ştiri în micul său grup de
prieteni de idei, ceea ce se constituia în „manifestări ostile”
şi periculoase pentru regimul socialist, că întreţinea relaţii
cu străini (totuşi, într-o ţară guvernată de un partid politic
care proclama urbi
et orbi
internaţionalismul său proletar!), şi alte asemenea „abateri”.
Timp de cinci ani de zile cât s-a aflat sub urmărire, cinci dintre
colegii săi din Institut au jucat rolul de „îngeri păzitori”
ai istoricului, furnizând constant Securităţii note informative
care cuprindeau chiar şi cele mai inofensive (şi lipsite de
interes) informaţii. Evident, corespondenţa i-a fost interceptată,
la fel şi telefonul; totuşi, până la închiderea dosarului,
securiştii care s-au ocupat de „Istoric” nu au reuşit să adune
probe suficiente în măsură să confirme pericolul reprezentat de
„obiectiv” şi să susţină punerea sa sub acuzare din punct de
vedere juridic.
Pe
de altă parte, alături de uimitoarea poveste a urmăririi sale de
către instituţia constituită pentru „a
apăra ordinea socialistă împotriva claselor exploatatoare”,
volumul istoricului bucureştean oferă o serie de informaţii extrem
de valoroase din perspectiva politicilor culturale ale regimului
comunist din România. Însă nu „de
sus” (from
above),
de la nivelul CC al PCR, ori al Consiliului Culturii şi Educaţiei
Socialiste (care le gestiona/aplica; în acest sens utilă este
lectura indigestelor şi interminabilelor memorii publicate de
Dumitru Popescu „Dumnezeu”)
ci de la „firul
ierbii”, adică „de
jos”, aşa cum au fost ele resimţite la scara 1:1 de către un
cercetător onest, pasionat de „meseria de istoric” în
condiţiile în care, aşa cum a arătat şi istoricul Florin
Constantiniu, în perioada comunistă au existat o mulţime de
momente, episoade, întâmplări, etc. ce nu au lăsat nicio urmă
scrisă – ori dacă au lăsat, completez eu, ele se pot găsi numai
în arhivele fostei Securităţi. Valoarea documentară a volumului
este aşadar, şi din această perspectivă, de netăgăduit.
Citez
din cuprinsul cărţii pentru a oferi un astfel de exemplu (cred eu)
relevant, referitor la implicarea directă a Securităţii în
domeniul istoriografic şi a acţiunilor ei subterane: „Pe fondul
frământărilor privind problemele editoriale („Istoricul”
finalizase manuscrisele a două volume, unul de autor şi altul scris
împreună cu prietenul său An. Iordache, pe care le predase
Editurii Academiei RSR, respectiv Editurii Ştiinţifice în urmă cu
câţiva ani; manuscrisele stăteau în sertarele editurilor,
publicarea lor fiind constant şi sub varii pretexte amânată, ceea
ce l-a determinat pe autor să protesteze, adresându-se direct
Consiliului Culturii şi Educaţiei Socialiste n.n.), în
faţa Istoricului apare intempestiv şi miraculos o rază de
speranţă. Aceasta se întâmpla la 13 septembrie 1984, când era
sunat de amicul Nicolae Mariş (alias Marian). Acesta îi promitea o
vizită la domiciliu, sugerându-i – cum înregistrau telefonic
securiştii – „că-i bagă o pilă” dacă vrea să publice
ceva. Îl poate ajuta printr-un demers la orice editură, inclusiv la
Editura Academiei. Dar la Editura Ştiinţifică? întreabă
Istoricul. Marian zice că poate şi acolo, dar ocolind detaliile, în
loc de un răspuns concret, afirmă că „editurile plătesc prost”,
încât numai la astea literare „se mai scoate un ban”, căci în
rest publici „numai ca să-ţi faci glorie”. Ca şi cum problema
Istoricului n-ar fi fost una de cenzură, ci una bănească, adică
să ofere cartea acelei edituri care îi dădea cele mai mari
drepturi de autor! Istoricul înţelegea că pila promisă nu avea
valoare pentru Editura Ştiinţifică, ceea ce-l determina să
răspundă: „vedem noi ce facem!”. În acest scop, l-a chemat
să-l viziteze acasă (dos., f. 168-169).
Istoricul nu ştia atunci că Mariş (Marian) juca un rol dublu, adică de prieten şi delator, iar când i se propunea să-şi mute cartea la Editura Politică, nu avea cum să intuiască dedesubturile acelei mişcări, cu atât mai puţin că prefăcutul prieten era împins de la spate de maiorul Popa. Acesta îi ceruse să întreprindă ceva, să găsească o modalitate de a-i da Istoricului o speranţă cu privire la destinul editorial al manuscrisului privind Revoluţia de la 1848. Cu alte cuvinte, să caute o editură, prin relaţii personale şi să-l trimită pe nemulţumit acolo. Scopul securiştilor era de a vedea dacă, după formala promisiune de rezolvare a unei atari situaţii, Istoricul mai persista ca protestatar. Aceasta era pentru Securitate un fel de probă pentru verificarea atitudinii prezumtivului element ostil faţă de politica partidului şi statului socialist multilateral dezvoltat.
Istoricul nu ştia atunci că Mariş (Marian) juca un rol dublu, adică de prieten şi delator, iar când i se propunea să-şi mute cartea la Editura Politică, nu avea cum să intuiască dedesubturile acelei mişcări, cu atât mai puţin că prefăcutul prieten era împins de la spate de maiorul Popa. Acesta îi ceruse să întreprindă ceva, să găsească o modalitate de a-i da Istoricului o speranţă cu privire la destinul editorial al manuscrisului privind Revoluţia de la 1848. Cu alte cuvinte, să caute o editură, prin relaţii personale şi să-l trimită pe nemulţumit acolo. Scopul securiştilor era de a vedea dacă, după formala promisiune de rezolvare a unei atari situaţii, Istoricul mai persista ca protestatar. Aceasta era pentru Securitate un fel de probă pentru verificarea atitudinii prezumtivului element ostil faţă de politica partidului şi statului socialist multilateral dezvoltat.
În
răstimpul octombrie-decembrie 1984, fără să-şi dea seama de
intenţiile oculte ale Securităţii şi contând pe mâna de ajutor
întinsă cu generozitate de Mariş (Marian), Istoricul era împins
spre o serie de „mişcări” cu rezultate favorabile. Credea că
dârzenia cu care se luptase, apărându-şi cartea de ravagiile
cenzurii, într-un domeniu ce nu avea nicio legătură cu politica
internă şi externă a PCR, era pe punctul de a-i aduce succesul
mult dorit.
Sugerându-i-se
că Editura Politică este aceea care-i putea publica textul blocat
de Editura Ştiinţifică, Istoricul intenţiona să se asigure că
acel transfer era dorit de editură. În consecinţă, printr-un
telefon ascultat de Securitate, la 30 octombrie 1984 el îl întreba
pe Mariş (Marian) dacă-l cunoaşte pe director, un filozof de
rezonanţă în cercurile ideologice, Dumitru Ghişe, într-o funcţie
îndeplinită mulţi ani de Valter Roman, tatăl prim-ministrului
postrevoluţionar Petre Roman. Pentru Istoric, editura nu avea o
faimă bună, căci misiunea ei predilectă consta în tipărirea
operelor lui Nicolae Ceauşescu, toate într-un tiraj enorm. Scopul
scuza însă mijloacele!
Ce-l
interesa atunci, la 30 octombrie 1984, sunându-l pe Mariş (Marian)
era dacă îl cunoaşte bine pe Ghişe, întrucât dorea să-l
abordeze direct, să-i explice conţinutul cărţii şi să-i
demonstreze netemeinicia blocării ei de către Editura Ştiinţifică.
Aceasta privea unitatea Revoluţiei române de la 1848 prin aşezarea
ei în ordine cronologică a evenimentelor de atunci, în timp ce el
demonstra că unitatea se afirmase în „cuget şi simţiri”,
peste frontierele politice diferite ce acopereau spaţiul românesc.
Declinându-şi
posibilitatea unei intervenţii directe pe lângă acel director,
„amicul” Istoricului i-a recomandat pe N. Gogoneaţă şi Radu
Pantazi, relativ bine cunoscuţi Istoricului, şi care erau printre
apropiaţii lui Ghişe. Dar pentru a găsi un intermediar pentru
Ghişe, autorul cărţii recursese atât la Marius Nicolae, cât şi
la Mariş (Marian), acesta fiind în bune relaţii cu Gogoneaţă. În
primele zile ale lui noiembrie 1984, potrivit interceptărilor
Securităţii, Istoricul îl contacta pe sus-menţionatul Gogoneaţă,
consilierul preşedintelui ASSP (Academia
de Studii Sociale şi Politice a R.S. România, n.n.),
Mihnea Gheorghiu, care-i deschidea accesul la directorul Editurii
Politice.
Aranjamentele
acestea, puse în scenă de Securitate, dădeau rezultate. La 14
decembrie 1984, contactându-l telefonic pe Mariş (Marian),
securiştii consemnau că Istoricul îl vizitase ieri pe Ghişe,
fiind primit cu „multă căldură şi i s-a promis că lucrarea lui
va fi inclusă în planul Editurii Politice pe anul 1986” (cartea
s-a publicat în 1987!).” (pp. 55-57).
Astfel
de episoade, evocate pe larg de autor în cuprinsul volumului său,
sunt capabile – dacă nu să aducă o serie de noi perspective –
atunci cel puţin să lumineze/nuanţeze/completeze imaginea pe care
ne-o putem face asupra a ceea ce a însemnat condiţia
intelectualului (sau cel puţin a istoricului de
rând,
adică nu a celui de curte, ori „de partid şi de stat”) în
timpul regimului comunist din România. Dincolo de ideologie,
cenzură, obtuzitatea ori obscurantismul unor responsabili
ideologici, dincolo de „comunism” a funcţionat o întreagă
reţea de relaţii personale, jocuri de culise, interese personale,
etc., Securitatea implicându-se şi ea. Cel puţin pe alocuri...
1 “
Scrisoarea celor 6” adresată lui Nicolae Ceauşescu, Historia,
URL:
http://www.historia.ro/exclusiv_web/general/articol/scrisoarea-celor-6-adresata-lui-nicolae-ceausescu
2 “
Martie 1989: Ion Iliescu, scrisoare împotriva lui Ceauşescu”,
URL:
http://jurnalul.ro/special-jurnalul/martie-1989-ion-iliescu-scrisoare-impotriva-lui-ceausescu-146289.html
ar fi interesant de vazut mai multe despre relatiile dintre istorici si Securitate, de atunci si de azi.
RăspundețiȘtergereiarasi despre urmariti; dar oare istorici turnatori nu au fost?!
RăspundețiȘtergere