Din câte am observat în ultimele zile, destul de multă lume este
nedumerită sau chiar revoltată de dezbaterile organizate de
studenţii clujeni şi bucureşteni, denumite ocuppy. Ba prin
presă, ba pe Facebook, oameni cu fel de fel de ocupaţii, obligaţii
şi adeziuni, adesea prea puţin informaţi, emit sentinţe dure,
cinice la adresa tinerilor adunaţi prin amfiteatre. Etichetele,
decontextualizările şi simplificările toporiste ţin loc, adesea,
muncii de documentare. Am avut curiozitatea să trec pragul
amfiteatrului ocupat la Cluj. Ba chiar am petrecut o zi întreagă
alături de „anarhiştii” clujeni, iar seara am participat activ
la dezbaterea organizată. Cei care au avut curiozitatea să petreacă
măcar câteva ore acolo sau să privească transmisiunile online ale
dezbaterilor (pe privesc.eu) au putut observa câteva lucruri
esenţiale legată de această dezlănţuire „anarhisto-comunistă”.
În primul rând, chiar dacă ocuparea în sine ar fi fost operată
de către studenţii membri ai asociaţiei „Tinerii mânioşi”
sau doar simpatizanţi ai acesteia, la atelierele desfăşurate pe
timpul zilei şi la dezbaterile de seara au participat o mulţime de
studenţi, masteranzi, doctoranzi, dascăli sau simpli curioşi care
n-au nimic de-a face cu mişcarea şi ideile „Tinerilor mânioşi”.
Dar, fireşte, când vrei să denigrezi o acţiune sau când ai
mintea prea bătucită utilizezi comodele etichete şi simplificări.
Or fi aceşti tineri de stânga (atât „Tinerii mânioşi” cât
şi ceilalţi participanţi la ocupare), dar comunismul e tare
departe de minţile şi gândurile lor. Însă de multe ori, pentru
cei angajaţi sau simpatizanţi activi ai unei ideologii, de dreapta
sau de stânga, un naţionalist care-şi trăieşte pasiunea
patriotică într-o manieră ce frizează incestul, e mai
frecventabil decât tinerii animaţi de idealurile protestului. (Nu
vreau să intru aici în discuţia protestului de dragul protestului
şi a adepţilor acestei forme de „angajare civică” pentru că
se găsesc suficiente exemple pe întreg eşichierul
politico-religios.)
Pe de altă parte, din modul în care au decurs dezbaterile –
dincolo de lipsa de experienţă şi exerciţiu a unor studenţi –
s-a putut observa că ideile conservatoare, liberale, etc. nu au
lipsit din sală. De la pledoariile pentru admitere la facultate,
locuri mai puţine şi performanţă, până la discuţiile legate de
conţinuturile unor cursuri care n-au nimic de-a face cu activitatea
absolventului angajat (chiar în domeniul de competenţă), se poate
sesiza o paletă destul de largă de opţiuni şi argumente. Pe de
altă parte, idei precum gratuitatea educaţiei sau o mai largă
deschidere a universităţii înspre societate, sunt eronate pentru
că sunt de stânga? Despre soliditatea argumentelor şi profunzimea
discuţiilor nu e cazul să discut aici. Menţionez doar că o cauză
pentru eventualele minusuri ale discuţiilor şi argumentărilor ţine
şi de absenţa unei tradiţii a dezbaterilor şi a implicării
directe a studenţilor în lumea universitară napocensă. Că unii
studenţi au comunicat defectuos cu mass-media sau au părut confuzi,
ţine şi de apetenţa pentru spectacol şi execuţie a unor
moderatori. Pe de altă parte, nu toţi au dezinvoltura analiştilor
politici priponiţi de studiourile diverselor televiziuni sau a
stimabilelor personaje ce populează show-urile păcătoase care-i
fericesc pe români.
Mi-ar plăcea să văd mai multă lume revoltată şi critică şi
faţă de altfel de ocupări şi ocupaţii. Avem un premier plagiator
(apropos, fan declarat al killer-ului revoluţionar Che Guevarra)
care pare mai preocupat de îngroparea plagiatului său (bineînţeles,
prin interpuşi) decât de chestiunile socio-economice. Avem un domn
care se ocupă cu Educaţia, campion la doctorat viteză (1 an), aviz
doctoranzilor POSDRU puturoşi şi setoşi de amânări şi
tergiversări!!. La Cotroceni locul e ocupat de un domn care munceşte
mai multe ore decât dascălii din această ţară. Avem o tagmă
bine remunerată de stat care se ocupă cu filarea şi intimidarea
cetăţenilor, printre care şi a studenţilor periculoşi prin
gesturile lor de protest şi prin ciriticile la adresa abuzurilor.
Asta la nivel macro. Dar să revenim la ocolul nostru, mai precis, în
lumea academică. Avem Institute de Cercetare – ale Academiei, ale
Universităţilor, etc – ocupate, de multe ori, de propagandişti
şi incompetenţi sau de universitari care ocupă 3-4 posturi în
timp ce tineretul studios depune CV-uri la mall-uri, sapă şanţuri
sau face taximetrie. Unele funcţii de reprezentare a studenţimii
sunt ocupate de personaje a căror domnie matusalemică este
răsplătită, în virtutea relaţiilor de vasalitate, de însoţirea
seniorului în toate cruciadele pe care le întreprinde, de la
universitate la MAE şi mai apoi ICR (însoţire care-i dă dreptul
la pradă şi ciubucuri, după cum ştim din studierea cruciadelor
medievale). Şi aceasta fără a întâmpina dificultăţi în
prelungirea constantă a studiilor doctorale. Avem oameni, dascăli
şi studenţi deopotrivă, care se ocupă cu intoxicarea colegilor,
cu lansarea de zvonuri şi cu sforăria pe granturi şi posdocuri.
Dar acestea nu sunt lucruri serioase şi importante. Problema e că
sunt câţiva studenţi recalcitranţi şi plătiţi (nu la fel de
bine ca cei care ocupă alte funcţii şi spaţii, mai mult sau mai
puţin îndreptăţiţi) care dezbat şi cer diferite chestii. Zilele
trecute, în drum spre BCU, un coleg îmi povestea despre perioada
petrecută în mobilitate la Viena şi despre ocuparea mai multor
universităţi de către studenţi, preţ de câteva luni. Două
aspecte l-au surprins pe el: pe de o parte, aparenta miză mică a
revendicărilor gen – mai multe xeroxuri pentru studenţi,
gratuitate la xeroxarea cursurilor etc. Pe de altă parte, îl
surprindea aparenta normalitate. Lucrurile mergeau înainte, poliţia
nu legitima studenţii în Universitate, profesorii îşi ţineau
cursurile în alte săli decât în cele ocupate (şi din care au
fost scoşi afară de studenţi), pancartele erau prezente peste tot,
pe holuri, în săli, la geamuri etc. Şi asta în Austria, referinţă
a disciplinei şi seriozităţii, nu?
Cineva (nu mai ţin minte cine) folosea cu ceva timp în urmă
expresia „încremenirea în proiect” pentru a defini situaţia
societăţii autohtone într-o anumită vreme. Cred că se poate
vorbi de „îmbătrânirea în proiect”. Şi am mai multe
argumente pentru asta. Întâi, fără a fi un adept al misticii
tinereţii şi a vedea în intinerire o soluţie, nu pot să nu
observ media ridicată a vârstei celor care se ocupă cu multe din
treburile lumii academice. Apoi, unii din cei care au frâiele
mizează pe continuarea exodului în afară a creierelor şi mâinii
de lucru pentru a rezolva problemele interne ale României. Cum? Păi,
cei care muncesc să injecteze euroi în economia ţării, iar cei
pregătiţi să-şi caute o soartă pe undeva (oricum se descurcă)
pentru ca relaţiile de vasalitate şi reflexele de obedienţă să
poată fi cultivate în continuare în ţărişoara carpatină, spre
păstrarea status-quo-ului şi a „normalităţii”. Prea multe
creiere cu o cotă ridicată de funcţionare şi dublate de spirit
critic şi aversiune faţă de obedienţă, încurcă iţele şi
socotelile. Un al treilea argument legat de „îmbătrânirea în
proiect” ţine de extinderea unui temperament de „pensionar” la
o mare parte a lumii, indiferent de vârstă. Acest tip de
temperament se traduce prin atitudinile de mustrare şi apel la
disciplină şi cuminţenie care aduc aminte de pensionarii
plictisiţi ce instaurau ordinea şi liniştea în curţile
interioare ale blocurilor (uneori prin confiscarea mingii copiilor
gălăgioşi sau ameninţîndui că cheamă miliţianu’)
Fara suparare, eu tot nu inteleg ce se doreste, care sunt cerintele sau temele principale ce ar trebui rezolvate?! Ca de ramane chestiunea in cauza cu Bologna, isi pierd vremea. Contestarea sistemului trebuia facuta prin 2007 cand devenise evidenta prostia idei de compresie universitara. Oricum, sincer, din punctul meu de vedere toata treaba asta e un exercitiu de redescoperire a sinelui, o criza identitara a lui Gotiu si Blidariu care se folosesc de imaginea lor publica in a angrena pe niste nacajiti de studenti intr-o confuzie. Sper sa ma insel. Oricum, nu tin cu ardoare ca as avea dreptate.
RăspundețiȘtergereCeva revemdicări tot au: aplicarea legii cu 6+1% pentru educatie și cercetare (importantă, de altfel, pentru starea educației), mărirea burselor prin raportarea la minimul pe economie, crearea unui spațiu permanent pentru activități extracurriculare (ca în Occ.) precum dezbateri, proiecții de filme, expoziții etc. Probabil că și din cauza diferențelor de opinie dezbaterile decurg anevoios.
ȘtergereP.S. Legat de sistemul Bologna, mie mi-ar plăcea să văd un sistem care de la master să facă o diferență între cei care vor profesorat (centrat pe psihopedagogie) și cercetare (mai multă exigență și cursuri mai consistente + neapărat efectuarea cursurilor de elaborare a lucrărilor științifice pt. că sunt baiuri mari cu multe lucrări la aparatul critic și la formulare).
PS Daca tot vorbim de idei de import, recomand cu multa ardoare pe domnu asta: Ken Robinson
RăspundețiȘtergereCorect, şi eu cred că studenţii nu pot fi altceva decât nişte biete oi rătăcite în aşteptarea unor păstori pricepuţi, nişte "idioţi utili" pe care îi poate trage şi împinge oricine. Doar că de data asta, în loc să fie nişte oameni de bine ca dumneavoastră, au fost alde Goţiu şi Blidariu care i-au prostit (săracii). În alte părţi am auzi de Vîlcu, Vincze şi Runcan, care ar avea interese personale să se instaleze la conducerea UBB, se ştie asta (nişte nulităţi). Prorectorul Bolovan şi prefectura şi-au pasat unii altora cărbunele încins, dând-o când spre anarhişti (vă recomand nişte articole foarte bune pe tema asta şi pe napocanews.ro , un ziar de mare respiraţie), când spre plătirea studenţilor de către nu ştiu cine. Material avem, propun să facem un concurs de scenarii de complot, prevăd că până la finalul mişcării vor mai apărea câteva.
RăspundețiȘtergere