Patron spiritual al cercetării istorice |
Mulţi dintre cititorii noştri şi ai distinsei publicaţii „Bouvard et Pécuchet” Medical Review sunt înclinaţi să creadă că istoricii sunt
printre puţinele categorii profesionale imune la bolile istorice, ei
fiind văzuţi ca şi purtători ai harismei vindecării. Probabil că
într-o oarecare măsură este şi vina noastră, a modului în care
am făcut cunoscute activitatea Institutului Clinic „Bouvard et Pécuchet” şi mai ales a
molimelor şi flagelurilor de tip istoric cuibărite în rândul
multora dintre semenii noştri. De aceea, la recomandarea domnilor
Jaques Le Groff (istoric faimos şi terapeut de vârf al Clinicii
noastre) şi Alexandru Bagdosar (medic specialist în intoxicări,
dezinformări şi falsificări) aducem aceste lămuriri legate de
ravagiile pe care bolile istorice le-au provocat şi le provoacă în
rândul istoricilor şi, mai ales, despre rolul major jucat de către
istorici în propagarea diverselor epidemii şi infecţii. Cum ar
spune domnul Socrate, dacă ar mai fi printre noi, adesea chiar cel
care vindecă/are misiunea de a însănătoşi pe ceilalţi, este
bolnav sau este chiar sursa infecţiei.
Ca purtători de microbi, istoricii au jucat un rol major în marea
epidemie de Ceauşită bubonică, denumită de către cronicari
Ceauşita Neagră, când în urma unei mutaţii ideologice în
tulpina puternicului virus al gripei uresesiste (stalinita aviară) a
pătruns un bacil autohton (legionis natione fanaticus) generând o
gripă istorico-porcină (între timp termenul de gripă porcină
şi-a pierdut sensul iniţial, de boală a caracterului, ajungând să
definească o afecţiune cardio-respiratorie) care s-a răspândit
rapid în toate straturile populaţiei. În acest context, cele mai multe institute de istorie (şi nu numai), precum Institutul de Istorie a Partidului Comunist, au
fost adevărate focare de infecţie contaminând aerul (în sensul că
lucrările de respiraţie europeană sau pur şi simplu de bun-simţ,
întâmpinau dificultăţi majore la editare şi publicare) şi
minţile multor generaţii. Mulţi istorici şi cercetători au fost
infectaţi de această gripă porcino-istorică, cazuri precum Vlad
Georgescu, Şerban Papacostea sau Pompiliu Teodor fiind destul de
rare. E drept că boala s-a manifestat în grade diferite, de la
pacient la pacient, mulţi tăinuindu-şi suferinţa şi evitând pe
cât posibil să infecteze pe alţii. Ba chiar unii, deşi atinşi de
morbul ceauşitei, strecurau tratamente alternative celor cu care
intrau în contact, din dorinţa de a le întări sistemul imunitar
sau de a le ameliora starea psiho-istorică. Dar nu despre cei care
au rezistat infecţiei, sau despre cei care au suferit discret şi
onest dorim să vorbim aici, ci despre marii purtători de microbi.
O constatare tristă a specialiştilor noştri este că nu doar cei
care au trăit în întunectul ev al Ceauşitei Negre au fost atinşi
de diferite afectiuni istorico-ideologice, ci chiar istorici din
generaţiile postdecembriste. În cele ce urmează vom lua cazul unui
pacient, tânăr istoric, faimos nu prin rezultatele cercetărilor
sale ci prin modul în care, asemeni unor oropsiţi care apelează la
mila publicului, îşi etalează rănile şi malformaţiile
publicistice cauzate de contaminarea cu virusul gripei
porcino-istorică. Este cazul domnului I. Ţene, doctor în istorie
al universităţii de pe malul drept al Someşului (cum mergi către
Bonţida), angajat al agiei napocense încă din timpul domniei lui
Vodă Funar-Caragea (mai precis, fost şef de cabinet al voievodului
care a dat numele ultimei şi faimoasei epidemii de ciumă
ceauşito-naţionalistă din nordul Ardealului), internat de ani buni
la cunoscutul aşezământ de la Săpoca, deşi el e convins că
trăieşte în redacţia unei agenţii de ştiri. Cazul dumnealui
este elocvent pentru un anumit tip de tineri istorici care datorită
unor disfuncţii istoriografice şi dereglări ale glandei
epistemologice sunt victime inocente ale epidemiilor de naţionalită
ceauşito-legionară (acest tip de afecţiune ţine de complexul de
afecţiuni denumit gripa porcino-istorică). În chinuitoarele sale
încercări de remorcare la discursul anticomunist, pacientul numit a
sfârşit prin a recicla discursul şi obsesiile Ceauşescului. Ba
chiar, în activităţile numite şi considerate de către dânsul,
jurnalism, reciclează numeroase simboluri şi ctitorii ale erei
ceauşisto-funariote. Tratamentul cu şocuri istoriografice (un
tratament, de altfel, extrem, aplicat doar în cazul pacienţilor
care nu au nici un contact cu pulsul istoriografiei contemporane, mai
ales a celei de provenienţă occidentală) nu a dat rezultate,
orizontul său istoriografic rezumându-se la naraţiunile romantice
(răstălmăcite, de altfel) şi la direcţiunile trasate cercetării
istorice în şedinţele celui de-al XI-lea Congres al PCR din 1974 (continuitate,
unitate, pericol extern).
Pe de altă parte, medicii noştri nu au putut încă elucida o
problemă destul de mare a acestui pacient, un anumit tip de
afecţiune extrem de răspândit în rândul celor atinşi de morbul
ceauşitei-legionare: dereglarea glandei gramaticale, popular numită
„cearta cu gramatica/siluirea limbii române”. Acest tip de
afecţiune se manifestă prin grave dezacorduri, incoerenţă şi
stâlcirea unor termeni. Probabil această dereglare este în
legătură cu gravele disfuncţii ale sinapselor cauzate de totala
neutilizare a logicii elementare, pacientul structurându-şi
construcţiile verbale sau discursive în jurul unor resturi de
slogane picate de la masa Cârmaciului, sau a unor obsesii
anti-maghiare, anti-evreieşti, anti-Europa etc.
Cruciat al românismului agramat, prăbuşit sub povara obsesiei
pentru propria persoană, acest pacient, spre deosebire de alte
persoane aflate sub tratament, nu realizează că este bolnav, prin
urmare tratamentul decurge extrem de greu, ameliorările de moment
fiind adesea urmate de regrese profunde şi pusee de tuse
propagandistică. În cazul său, diazepamul extrem de folositor în
calmarea pacienţilor turbulenţi, are acelaşi efect precum apa
minerală. Lecturile selective din Iorga, Giurescu sau Alex-Mihai
Stoenescu (ultimul folosit pe principiul medicinei homeopate) ajută
asistenţii să-l bage în pat după o zi istovitoare. S-a testat
asupra lui citirea unor fragmente uşor modificate (în sensul că se
punea naţiunea română în loc de cea maghiară etc.) ale unor
istorici maghiari din a doua jumătate a secolului al XIX-lea care
pledau obsesiv pentru statul centralizat, naţiunea omogenă,
împotriva oricăror tendinţe regionaliste. Totul a fost bine până
cănd a aflat că ideile nu sunt ale românilor (chiar dacă sunt
identice sau asemănătoare cu ale multor pacienţi români).
S-ar putea spune multe despre acest pacient şi despre tipologia pe
care o reprezintă, însă spaţiul nu ne permite. Trebuie menţionat
că în momentul de faţă se află într-un program de reabilitare,
finanţat din fonduri europene POSDRU şi avem speranţa că
mobilitatea petrecută la Leipzig, contactul cu omologii noştri din
urbea saxonă şi aerul occidental, îi vor ameliora starea. Sperăm
să dea rezultate pentru a evita necesitatea unei intervenţii
chirurgicale, în speţă efectuarea unei lobotomii prin care să-i
fie extirpată limba de lemn şi retorica ceauşistă.
Ionut Tene la Leipzig! Orasul cu pricina a mai gazduit fiinte dubioase, va supravietui si aceasta agresiune.
RăspundețiȘtergereEdit Szegedi
diplomele de doctor obtinute in romania nu ar trebui sa fie valabile decat dupa un curs de echivalare in strainatate...
RăspundețiȘtergere