Emil Dorian, „Jurnal din vremuri de prigoană.
1937-1944”, Ediție de Marguerite Dorian, cu o prefață de Z.
Ornea, Editura Hasefer, Bucureşti, 1996.
Emil Dorian surprinde cu intuiție în jurnalul
său guvernarea Goga-Cuza. În 1935, Liga Apărării Naţionale
Creştine a lui A. C. Cuza se uneşte cu Partidul Agrar Naţional al
lui O. Goga, formând o aripă de extremă dreaptă – Partidul
Naţional Creştin. Cei doi fuseseră adunaţi de Nichifor Crainic,
care devine vice-preşedintele partidului. Atât O. Goga, cât şi A.
C. Cuza au avut discuţii cu Hitler, iar Alfred Rosenberg le devine
patron spiritual, politic şi financiar.1
Cuza a fost primul politician care i-a adus elogii lui Hitler în
parlamentul român, cu trei ani înaintea câştigării alegerilor
Partidului Naţional Socialist.2
Emil Dorian este îndreptățit să se îngrijoreze de guvernarea
lui Goga şi să înceapă să scrie un jurnal, cu scopul de a nota
cele ce se vor întâmpla. Intuiția şi zvonurile care umblă îi
spun că vor urma „vremuri de prigoană”. El îşi pune problema
identității (ce sunt evreii în România?) din cauza contextului –
situația politică aduce în prim plan existența minorităților
şi, mai ales, problema evreiească. Fie că şi-a pus sau nu
întrebarea aceasta în legătură cu sine şi cu comunitatea lui,
acum este determinat de circumstanțe să se interogheze. Platforma
Partidului Naţional-Creştin distingea trei tipuri de grupuri
minoritare:
1. Grupurile minoritare loiale statului român (germanii). Membrii
acestui grup puteau avea poziţii publice, aşa cum le permitea baza
proproţională.
2. Grupurile minoritare ce aparţineau statelor revizioniste
(bulgarii şi ungurii, în special). Ei puteau să aibă anumite
poziţii publice, să lucreze în comerţ, industrie, profesii
liberale, conform principiului proporţiei.
3. Evreii nou-veniţi erau încă sub influenţa
străină a evreilor din ţările lor de origine. Ei constituiau, în
opinia autorităților, un element ce descuraja progresul ţării.
Erau „Numerus Nullus” în serviciile publice şi probabil
respinşi în dreptul lor de a lucra. Se cerea, de asemnenea, a se
naţionaliza proprietăţile urbane şi rurale ale minorităţilor
evreiești.3
Ca dovadă
că identitatea evreiască este o căutare atât a diaristului, cât
şi a personajului narațiunii, de-a lungul jurnalului4,
întâlnim în mai multe rânduri notații despre încadrarea
juridică a evreilor.5
Jurnalul
va înregistra ca o cronică a vremii sale măsurile antievreieşti:
interzicerea evreilor de a ține servitoare sub vârsta de 40 de ani
prin legea este publicată în „Monitorul Oficial”6;
gazetarii
evrei nu mai au permise CFR7;
sute de avocați evrei sunt radiați;8
se interzice orice tipărire a scrisului evreiesc;9
evreii nu mai au voie să târguie la anumite ore;10
muncă obligatorie la strângerea zăpezii;11
taxe
diferite pentru creştini şi evrei;12
plata chiriilor diferită pentru evrei;13
schimburi obligatorii ale chiriilor de imobile: evreii trenuie să se
mute la periferie, românii la centru.14
La un moment dat, într-o zi toridă a anului 1940, naratorul
inserează un fragment desfășurat pe două pagini de „schiță
autobiografică”, cu intenția de a găsi câteva puncte importante
pe care să le rememoreze și prin care să își reconfigureze
viața. Pentru
că avem de-a face cu niște incidente antisemite traumatizante din
viața diaristului, pentru a fi mărturisite, ele cereau ca timpul să
treacă peste ele. Este vorba despre ceea ce Freud numește
„Nachträglichkeit”, diferența dintre momentul evenimentului
traumatizant și momentul în care omul poate să narativizeze
evenimentul ca experiență.15
Din
martie 1939, România devenise un satelit economic al Reich-ului prin
pactul româno-german de la Wohltat.16
În perioada iulie-aufust 1940, așa cum o rezumă Moses Rosen,
regimul dictaturii regale „instituia primele legi de românizare,
stipulând, în principal, interdicţii, concedieri de anumite
domenii de activitate”17
În acest context puternic antisemit (sau, mai bine zis, concret
antisemit), este firesc ca optica
prin care își privește viața să fie cea a unui evreu și să
urmărească etapele vieții prin momente conflictuale
antisemite. Nu numai anii 1930-1940 sunt caracterizați prin
antisemitism. Povestea este mai veche.18
Primele măsuri antievreiești au fost luate în Moldova și Valahia
în secolele XV și XVI. Vlad Țepeș i-a persecutat pe comercianții
evrei.19
În Moldova, Ştefăniţă (1522-1527), Alexandru Lăpuşneanu
(1552-1561, 1564-1569) şi Petru Şchiopul (1579) au promulgat
măsuri discriminatorii împotriva comercianţilor evrei, care uneori
au fost revocate ulterior. Aron Vodă (1592-1595) din Moldova a omorât
mulţi turci, printre care şi comerciaţi evrei care erau turci.
Mihai Viteazul (1592-1595) a ordonat uciderea a 19 comercianţi turci
de religie mozaică. Și povestea continuă. Această divagație de
la jurnal are rolul de a arăta nu tocmai deplasată perspectiva prin
care diaristul își rememorează viața, cea a evenimentelor
antisemite. Poate că, atunci când era mic, personajul nu a sesizat
dimensiunea antievreiască și numai mai târziu, la maturitate,
confruntat el însuși cu discriminări (vezi, spre exemplu, scena în
care a fost considerat „evreu nesigur”), a privit înapoi și a
sesizat acest fir al Ariadnei. Așadar, vom urmări, în continuare o
schiță autobiografică întocmită de un evreu. Cheia identitară
în care este scrisă este evidentă.
Prima
amintire clară a naratorului este de când avea 4-5 ani, deci cam
prin anii 1895-1896, se juca în curte, iar mama lui a venit și l-a
luat repede în casă. Treceau niște studenți într-o manifestație
antisemită, strigau lozinci antievreiești, aruncau cu pietre în
geamurile de pe strada Dudești, unde tocmai se mutase cu familia.
I-a rămas bine întipărit în minte zgomotul acela infernal al
bolovanilor pătrunși în ferestre. Apoi, treptat, au urmat
piedicile în înscrierea la școala primară (taxele erau mai mari
pentru evrei), la liceu (unde nu l-au primit, pentru că era evreu),
a fost respins de Societatea Scriitorilor (pentru că era evreu).
Multe din gesturile sale au fost interpretate greșit de cei din jur,
pentru că l-au văzut ca pe un evreu și au fost malițioși.20
Ca
într-o ședință de terapie psihanalitică, diaristul se așează
comod la masa de scris și, în atenția terapeutului său, jurnalul,
își amintește cteva episoade traumatice din viața sa. Cum prima
amintire este legată de un gest antisemit, la fel și celelalte
amintiri, apoi la fel și fragmentele de jurnal care se scriu odată
ce sunt trăite, diaristul poate susține, alături de C. G. Jung
care începe să își scrie memoriile așa: „Viața mea este
povestea unei realizări de sine a inconștientului. Tot ceea ce se
află în inconștient vrea să devină eveniment, iar personalitatea
vrea și ea să evolueze, ieșind din condițiile ei inconștiente,
și să se trăiască pe sine ca întreg.”21
Nu este, deci, de mirare – după ce am luat contact cu scurta sa
autobiografie – că jurnalul lui Emil Dorian este scris din
perspectiva identității evreiești și că el devine un document al
mărturiilor sale despre sine și alte evenimente în contextul
manifestării antisemitismului.
1Volovici,
Leon. „Nationalist Ideology and Antisemitism. The Case of Romanian
Intellectuals in the 1930s”, translated from the Romanian by
Charles Kormos, Pergamon Press, Oxford, 1991, p. 158.
2„Problema
jidănească şi Adolf Hitler. Discurs din 12 dec. 1930” în A. C.
Cuza, „Îndrumări de politică externă. Discursuri parlamentare
rostite în anii 1920-1936”, Bucureşti, 1941.
3Jean
Ancel, „The History of the
Holocaust in Romania”, translated by Yaffah Murciano, edited by
Leon Volovici, with the assistance of Miriam Caloianu, published by
University of Nebraska Press, Lincoln, and Yad Vashem, Jelusalem,
2011, p. 22-23.
4De
fapt, ea este o căutare şi pentru autorități, de vreme ce există
decrete-lege care reglementează din când în când statutul
evreilor.
5
Emil Dorian, „Jurnal din vremuri de prigoană.
1937-1944”, Ediție de Marguerite Dorian, cu o prefață de Z.
Ornea, Editura Hasefer, Bucureşti, 1996.
6Ibidem,
p. 26.
7Ibidem,
p. 32.
8Ibidem,
p. 124.
9Ibidem,
p. 134.
10Ibidem,
p. 184.
14Ibidem,
p. 231. (Pentru verificarea
decretelor-legi și deciziilor guvernului notate de Emil Dorian,
vezi „Evreii
din România între anii 1940-1944. Vol I, Legislaţia
antievreiască”, Prefaţă Şef Rabin dr. Moses Rosen, Volum
alcătuit de Lya Benjamin, Coordonator Ştiinţific Sergiu Stanciu,
Editura Hasefer, Bucureşti, 1993. „Evreii din Romania între anii
1940-1944, Vol. III, 1940-1942. Perioada unei mari restriști”,
Coordonator științific prof. dr. Ion Șerbănescu, Editura
Hasefer, București,1997. Matatias Carp, „Cartea neagră, Vol.
1-3. Ediția a II-a”, Editura Diogene, București, 1996.)
15Jon
Stratton, „Jewish Identity in Western Pop Culture . The Holocaust
and Trauma Through Modernity ”, Palgrave Macmillan, New York,
2008, p. 146.
16R.
J. Crampton, „Eastern Europe in the Twentieth Century – And
After”, Second Edition, Routledge , London and New York, 2000, p.
116.
17„Evreii
din România între anii 1940-1944. Vol I, Legislaţia
antievreiască”, Prefaţă Şef Rabin dr. Moses Rosen, Volum
alcătuit de Lya Benjamin, Coordonator Ştiinţific Sergiu Stanciu,
Editura Hasefer, Bucureşti, 1993, p. XXXIV.
18Despre
originile antisemitismului privite dincolo de spațiul românesc,
vezi Léon Poliakov,
„Histoire de l'antisémitisme.
1. L'âge de la foi”, Calmann-Lévy, 1981.
19Ioanid,
Radu. „The Holocaust în Romania. The Destruction of Jews and
Gypsies Under the Antonescu Regime, 1940-1944”, with a foreword by
Elie Wiesel and preface by Paul A. Shapiro, Ivan T. Dee, Chicago,
2000, p. 5-7.
20Emil
Dorian, op. cit., p. 115-116.
21C.
G. Jung, „Amintiri, vise, reflecții”, Consemnate și editate de
Aniela Jaffė, Traducere
și notă de Daniela Ștefănescu, Ediție revăzută, Editura
Humanitas, 2010, p. 21.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu