Când
am curajul să deschid televizorul cu speranța că nu mă va
cuprinde o stare de nervozitate sau indignare, prefer să vizionez
canalele cu specific documentaristic. Zilnic se difuzează un
documentar cu teme și aspecte ale civilizației Egiptului antic, mai
bune sau mai proaste, care însă lasă în sufletul privitorul de
rând un sentiment mixt de admirație, uimire și mirare.
Dar
această postare nu e despre Egiptul acela ci despre Egiptul de la
noi, de pe meleaguri ardelene sau mai precis, despre cum difuziunea
acestei civilizații a Egiptului antic și-a întins tentaculele de
pe malurile Nilului înconjurat de deșert (apropo ,,deșert” este
unul dintre cele mai vechi cuvinte din limba română, provenind din
egipteanul dšrt=pământ roșu, preluat via grecilor și de
romani) până pe malurile Someșului.
Întrebarea
ar fi cum e posibil?
Răspunsul
se află într-o întâmplare petrecută într-un sfârșit de vară
toridă pe coastele Eladei, acum 2044 de ani. Atunci, pe 2
septembrie anul 31 înaintea erei noastre, apele liniștite ale
Mediteranei erau tulburate de flotele romane și egiptene în ceea ce
istoria a consfințit să numească bătălia de la Actium.
Un
an mai târziu Marc Antoniu și Cleopatra își găsesc obștescul
sfârșit, Egiptul este integrat în Imperiu ca o nouă provincie,
denumită de romani Aegyptus iar lumea romană intră în
legătură cu ceea ce a însemnat civilizația veche egipteană
într-un ritm accelerat. Cultele de origine egipteană se propagă în
tot Imperiul Roman (divinități ca Isis, Sarapis, Harpocrate),
numele teoforice ale divinităților egiptene apar la fel peste tot
în lumea romană sub o formă grecizată (cu precădere în partea
sa orientală, spre exemplu Ammonius, Sarapiodorus, Sarapio, Isidora
etc.). În același timp, legiunile romane se așează în Nicopolis,
lângă Alexandria, trupe auxiliare sunt aduse în sudul Egiptului și
pe coastele Mării Roșii iar turiștii romani și greci continuă să
viziteze piramidele sau coloșii lui Memnon.
Sărind
puțin în timp, după cucerirea romană și colonizarea Daciei cu
coloniști ex toto orbe romano cum ne spune Eutropius, o parte
a mozaicului de populații colonizate a Daciei Porolissensis este cea
a adoratorilor divinităților de origine egipteană ca Isis și
Sarapis.
Astfel
la Potaissa (Turda de azi) adoratorii Isidei se organizează
într-un collegium, un fel de breaslă religioasă, condusă
de un pater (președinte sau dacă vreți CEO), numit Caius
Iulius Martialis și un questor (economistul care se ocupa de
finanțe), numit Lucius Livius Victorinus. Acești zeci, poate sute
de adoratori romani ai Isidei purtau acum aproximativ 1800 de ani
statuia de cult a Isidei în procesiuni religioase pe străzile
Turzii antice în sărbători specifice, mai exact pe 5 martie, în
festivalul numit Navigium Isidis, în care se celebra Isis
protectoarea marinarilor și vaselor maritime sau în perioada de
sfârșit a verii când se celebra timp de o săptămână, inclusiv
la Turda, mitul lui Isis și Osiris. La procesiuni precum cele ale
festivalului Navigium Isidis, ceremoniile de pe străzile
anticei Turda erau conduse de femei ce împrăștiau flori în drumul
lor, urmate de grupuri de inițiați și în cele din urmă preoți
ai zeiței fiecare ținând în brațe simboluri isiace (printre care
un stindard a cărui vârf de bronz în formă de sfinx adus din
Egipt și reprezentând soarele în trei stări personificate
deificate: Iao-Tithoes-Re Harakhte). Procesiunile religioase erau la
templu zilnice, personalul făcând gustări cu imaginea zeului
Sarapis (așa cum o demonstrează tiparul descoperit aici cu Sarapis
în picioare și văzut din lateral) pe care le vindeau iar unii erau
inițiati în misterele și învățăturile Zeiței învățând
chiar sensul hieroglifelor inscripționate pe papirii, stele sau
obeliscuri în curtea templului. Ba mai mult, le și falsificau cu
arată monumentul în formă de stelă egipteană cu imitații ale
hieroglifelor. Când nu se rugau, membrii comunității adoratorilor
Isidei probabil susțineau public diferite persoane în luptele și
campaniile electorale pentru posturi ca primari sau edili cum este
cazul la Pompei sau aveau locuri rezervate în primele rânduri în
amfiteatru, cum se întâmpla în Gallia. La templu era adusă apă
din Nil iar preoți de origine egipteană rași în cap și îmbrăcați
cu o tunică largă de in de culoare albă mișunau altături de
pelerini din toate zonele provinciei care veneau să doarmă la
templu pentru a visa-o și pentru a fi ghidați în treburile zilnice
de cea numită de Lucius Regina Caeli, adică Isida. Un
centurion (ofițer) al legiunii a cincea Macedonica, staționată de
prin 168 e.n. la Turda într-un castru legionar, numit Caius Iulius
Antigonus depune un altar împreună cu soția sa Flavia Apollinaria,
comandat în urma unui legământ făcut de cei doi cu perechea
divină Sarapis-Isis, probabil în urma unei vizite la templul din
localitate.
În
alte părți ale Daciei Porolissensis (căci ne vom axa doar pe
această unitate administrativă romană), la Napoca influențele
civilizației de pe malurile nilotice le regăsim în onomastica
populației de aici. Un augustal al orașului Napoca este Caius
Iulius Harphocras, care avea o villa în apropierea orașului,
la Sânicoară, unde de altfel s-a și înmormântat.
În
alte zone ale provinciei, la Porolissum (Moigrad, județul
Sălaj), în nordul extrem al provinciei Dacia Porolissensis, găsim
în mediul privat civil, în case bogate în care proprietarii
ajutați de sclavi sau sclavi eliberați (liberți) produceau și
vindeau mărgele din sticlă găsim printre divinitățile adorate și
zeul egiptean Sarapis. Membrii familiei aveau un bust extrem de
frumos realizat, din bronz la care apelau când aveau nevoie de un
ajutor de la zeul vindecător. Mai mult, în templul palmirean al
zeului Bel s-a descoperit o statuetă a zeului Harpocrate, mitologic
fiul Isidei și al lui Sarapis, care era folosită în același mod.
Particularitatea iconografică a acestei statuete reprezintă redarea
copilului Harpocrate ducând degetul arătător al mâinii drepte la
gură în semn de silențiozitate, pentru a sugera că acesta era
păstrătorul misterelor mamei sale mitologice, Isis.
Recent
situl de la Porolissum a mai dezvăluit un lucru interesant. In
timpul cercetărilor arheologice din 2008 din necropola de pe dealul
Ursoieș s-a descoperit un monument funerar , un altar roman pus
probabil la intrarea într-un ansamblu funerar, pentru cei vii atunci
când își comemorau membrii decedați ai familiei, din care aflăm
numele unei fetițe decedate la vârsta de 7 ani și anume Cleopatra.
Monumentul a fost ridicat și plătit de Martinus, probabil tatăl
său, un sclav născut în casă și care se ocupa de treburile casei
(un fel de majordom ca și Castor al Attiaei din serialul Rome).
În
final pentru a întelege cât de importante erau aceste divinități
de origine egiptene pentru romanii ce trăiau pe aceste meleaguri în
vremea romană și pentru a cere zeiței îndrumare pentru episodul
doi aș prefera să redau modul cum Lucius se ruga lui Isis în
epifania din romanul Metamorfoze, cunoscut mai degrabă ca Măgarul
de aur (creat în secolul al doilea al erei noastre), așa cum poate
se rugau acum aproximativ 1800 de ani unii ca Iulius Marialis, Livius
Victorinus, Iulius Antigonus sau Flavia Apollinaria:
Oh
binecuvântată Regină a Cerului! Ești tu stăpâna Ceres,
originara și materna doică a tuturor lucrurilor fructuoase de pe
Pământ, cea care locuiește în tărâmul Eleusium-ului?Ești tu
cea care, după ce ți-ai găsit fiica Proserpina, a primit atâta
bucurie încât terenul pustiu și nefructuos s-a făcut fructuos din
nou? Ori ești tu celesta Venus, sora zeului Phoebus, acum in templul
de pe insula Paphos și în sacrul loc Efesos? Venus, cea care la
începuturile lumii a împerecheat tot felul de lucruri cu o dragoste
zămislită, printr-o eternă propagare a umanității? Venus, cea
care hrănește atâția oameni prin generarea bestiilor? Ah...în
lumina urletelor pe care le faci, e clar că tu esti Proserpina cea
de temut! Tu ai puterea să oprești și să îndepărtezi invazia
vrăjitoarelor și spiritelor care apar în oameni și să îi ții
în adâncurile pământului. Tu, cea care ești adorată divers, tu
care luminezi toate marginile Pământului cu forma ta feminină! Tu,
cea care hrănești toate fructele pământului cu vigoare și forță!
Va
urma...Episodul II: Celerinus, tălmaciul dacilor!
P.S.
Postarea de față s-a născut din dorința de a prezenta publicului
larg momente sau diferite aspecte ale istoriei epocii romane (sec.
II-III e.n.), de a face cunoștință cu personaje ce au trăit acum
aproape două milenii și nu în cele din urmă de a umple vidul
dintre mediul academic și publicul larg, vid umplut mai nou de
personaje „urât-mirositoare” din punct de vedere intelectual și
academic, fără minime cunoștințe de istorie-arheologie-limbi
clasice, fanatici urmăritori ai curentului densușianist care
intoxică prin diferite pseudo-documentare opinia publică cu
recurentul curent dacist. Dar despre asta...altădată!
Bibliografie
selectivă:
M.
Bărbulescu, Cultele egiptene la Potaissa, in Signum
originis. Religie, artă și societate în Dacia romană, (București
2009), 77-90, fig. 1-9.
M.
Bărbulescu, Cultele egiptene la Potaissa, în
Fontes Historiae, Studia in honorem Demetrii Protase,
(Cluj-Napoca-Bistrița 2006), p. 351-360.
M.
C. Budischovsky, Témoignages isiaques
en Dacie (106-271 ap. J.-C.) : Cultes et Romanisation,
în Nile inot Tiber. Egypt
in the Roman World. Proceedings of the IIIrd International Conference
of Isis Studies, Leiden, May 11-14 2005, RGRW, Leiden-
Boston, 2007, p. 267- 288.
D.
A. Deac, Romanized Egyptian Gods in Porolissum, Sargetia
III S. N. (XXXIX) 2012, p. 159-174.
Petruț
et al., A Family Funerary Monument Erected by a vilicus from
Porolissum in Roman Dacia, Tyche 25, 2010, p. 81-89, Taff. 9-11.
Al.
Popa, Cultele egiptene și micro-asiatice în Dacia
romana, diss., Cluj- Napoca, 1979.
vreau sa dau un excelent si nu merge.. ce blog e asta frate?!
RăspundețiȘtergeredurează câteva secunde de la click până la apariția votului. Dacă dublați click-ul se anulează votul inițial. așa că facem apel la răbadarea și înțelegerea dvs.
ȘtergereŞi continuarea? Parcă se pretindea un serial. Cât de des vă gândiţi să postaţi materiale pe acest tip de teme? Sau lăsaţi dacopaţii să rezolve problema să doar pomeniţi de greaţa voastră când vedeţi ce poveşti ocupă tv-ul şi minţile oamenilor?
RăspundețiȘtergere