Cu
câteva săptămâni în urmă Philip Roth a anunţat că se retrage din
activitatea scriitoricească procedând asemeni „gloriilor fotbalistice”, “așa cum ar ieși un sportiv din activitatea competițională” după cum inspirat formula Mihaela Ursa într-un material publicat pe blogul
său. Dacă tot şi-a anunţat retragerea, sperăm să nu procedeze precum
„vocile de aur” ale rock-ului autohton. Să nu pomenim de jalnicele
"retrageri" promise de politicienii authotoni în ultimii 5 ani.
Vestea retragerii m-a prins în plină lectură a unui roman semnat de acesta, The Ghost Writer,
publicat în 1979, cu care căutam să-mi îndulcesc exilul saxonian. Nu e
un roman oarecare din lungul şir de creaţii rothiene, având o valoare
simbolică aparte. The Ghost Writer deschide ciclul „Nathan Zuckerman” ce cuprinde nouă proze. La vederea titlului mi-a venit în minte filmul lui Roman Polanski şi
ideea « fantomei » care scrie în locul altora. Cam aşa s-ar interpreta
şi crearea alter-egou-ului scriitoricesc al lui Philip Roth care ne
călăuzeşte prin câteva creaţii majore ale acestuia şi care profilează o
poveste cu iz de Bildungsroman ce transcede numeroase naraţiuni.
The Ghost Writer e
„certificatul de naştere” al lui Nathan Zuckerman, construit asemeni
unui ritual iniţiatic. Tânărul scriitor debutant îşi întâlneşte idolul,
un bătrân şi faimos scriitor, care trăieşte „retras”, departe de lumea
dezlănţuită. În cele două zile petrecute în compania acestuia are
loc recunoaşterea şi validarea neofitului. Chiar şi o predare de
ştafetă. Putem descifra în chipul bătrânului scriitor ascuns de zgomotul
şi otrava societăţii pe îmbătrânitul Zuckerman din Pata umană.
De asemenea, în remarcile lui E.I. Lonoff – idolul vizitat - despre
scriitorul care dă viaţă unor personaje şi poveşti complexe, dar care
„nu trăieşte”, se poate intui nu doar un topos întâlnit în multe proze
ci şi rădăcina afirmaţieifăcute
de Roth „la retragere” prin care recomanda tinerilor scriitori să nu
scrie. Jocul interpretărilor retrospective ne poate duce departe.
Philip Roth a avut grijă să-şi încheie ciclul Nathan Zuckerman tot prin metafora fantomei, în romanul Exit Ghost publicat în 2007 şi tradus în româneşte "Fantoma iese din scenă".
Parcursul „fantomei” se închide printr-o reîntâlnire cu Amy Bellette pe
care o cunoscuse în casa lui mentorului din tinereţe, aceasta având un
rol major în The Ghost Writer. Observăm că prozatorul a fost
extrem de preocupat de arhitectura creaţiei scriitoriceşti, a avut grijă
să nu uite vreo uşă deshisă, dar, în acelaşi timp, a tras jaluzelele
pentru ca privirea cititorilor să poată scruta interiorul. Aşa că, dacă a
încheiat toţi nasturii, de ce să nu se pună la scuteală?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu