Geografiile simbolice (deseori,
ale resentimentului), reflectate cel mai bine în istoriografie prin specia
istoriei comparate a civilizațiilor, revin, în ultimii ani, pe scena scrisului
istoric. După ce Huntington, la începutul anilor '90, a rupt o relativă tăcere
cu a sa Ciocnire a civilizațiilor, ultimii ani aduc alte lucrări care reiau
tematicile deschise în prima jumătate a secolului XX de lucrări precum: Declinul
Occidentului– Oswald Spengler; respectiv Un studiu asupra istoriei– Arnold
Toynbee. Lucrarea aflată sub lupă în momentul de față – De ce Vestul deține
încă supremația
și
ce ne spune istoria despre viitor–, “regizată” de către istoricul și
arheologul Ian Morris, spre diferență de aceea a lui Niall Ferguson – Civilizația:
Vestul și
Restul–, vine doar într-o oarecare opoziție cu necrologul spenglerian (speranța
moare ultima!), care în al său discurs anunța, cu glasul cioclului,
declinul civilizației
occidentale. Nefiind un contradiscurs la teza spengleriană, așa cum
o să reiasă din “imersiunea” noastră în firul cercetării morriseene, cartea
istoricului britanic ocolește oarecum perspectiva mondializării (raportarea
Occidentului cu capitalismul care se mondializează, deci perspectiva unui
triumf al Vestului – înțeles că și actuala societate industrial-consumeristă –), dimpotrivă,
determinismul geografic al autorului forțează mai departe clișeul
Est vs. Vest.
Ian Matthew Morris este, așa cum
parțial
menționam
deja, un istoric și
arheolog britanic specializat în istoria clasică a Mediteranei, a studiat la
University of Birmingham ca mai apoi cariera să-l ducă spre catedrele unor mari
universități,
precum Cambridge University, University of Chicago și Stanford University,
dar și
pe șantiere
arheologice, atât în Statele Unite, cât și în Europa. Printre lucrările
autorului amintim: Burial and Ancient Society (1987), Archaeology as Cultural
History (2000), The Dynamics of Ancient Empires– cu Walter Scheidel – (2009), Why
the West Rules - For Now: The Patterns of History, and What they Reveal About
the Future (2010) etc.
Cartea recenzată – De ce Vestul
deține
încă supremația
și
ce ne spune istoria despre viitor –a apărut în 2012 la editura Polirom din Iași în
colecția
Historia, traducători fiind Irina Vaikovski-Mihai și Ioana Miruna
Voiculescu, folosindu-se ediția originală publicată în 2010 la editura Farrar,
Straus and Giroux.
Introducerea lucrării este
străbătută de tematica predestinării (o predestinare oarecum hegeliană),
discursul fiind centrat pe întrebarea: Este predestinat Occidentul la o
stăpânire globală? Observăm că la fel ca și în cazul lui Ferguson, Vestul nu este definit foarte clar,
sau este de o claritate care nu ne mulțumește, amprenta discursului
fiind un determinism geografic. Întinderea acestui Vest este mult mai extinsă
decât în cazul unor lucrări clasice deja ale acestui domeniu, ne referim la
cele semnate de Spengler și Toynbee, autori care vedeau civilizația occidentală
ca și
spirit și
cultură, deci de dată mult mai recentă, având originile în antichitatea elenă și creștinism,
acestea fiind presărate cu “mirodeniile” völkerwanderung-ului care a
condimentat Europa primului mileniu al erei noastre. În această tematică a
predestinării autorul compară două școli de gândire, una bazată pe teoria “supremației
predestinate pe termen lung”, și cealaltă pe teoria “accidentului pe termen scurt”.
Prima teorie este influențată în special de către Marx, în viziunea căruia
centralismul statelor estice a “oprit cursul istoriei”, în schimb Vestul a
progresat de la sclavagism la feudalism și capitalism, astfel decalajul
Estului fiind în special unul politic. Astfel teoriile acestei superiorități o
să caute aspecte cultural-tehnologice. Morris, în schimb, va axa discursul,
ceea ce și
spune autorul că intenționează chiar dacă ar putea ajunge pe această cale
la enunțuri
eronate, pe elemente explicativ-geografice. Totuși, pentru istoricul britanic nu
se poate vorbi doar de o predestinare, dimpotrivă, Vestul a dominat lumea spre
1800, cu toate că anterior mai există o dominare a Occidentului “Semilunii
fertile” (putem observa o exagerare a Occidentului, aproape identic ca Niall
Ferguson – care identifica și el un Occident 1.0 în Mesopotamia și
Egipt –, după cum spuneam, sub amprenta unui clar determinism geografic).
Teoria “accidentului pe termen scurt” este conturată în așa-zisa
Școală
din California,
denumire introdusă în uzul istoriografic de către unul dintre adepții
ei: Jack Goldstone.
Aceste două modele (“teoria
supremației
pedestinate pe termen lung”, respectiv a “accidentului pe termen scurt”),
văzute ca și
tendințe
generalizate, sunt contrate în discursul morrisean de trei serii de legi care
prin interacțiunea
lor dau sens devenirii istorice. Primele două sunt cele ale biologiei și ale
sociologiei, acestea determinând configurația istoriei la nivel global, a
treia serie de legi fiind cele ale geografiei văzute ca fiind factorii
determinanți
a diferențelor
dintre evoluția
Estului, respectiv a Vestului, privite în paralel.
Lucrarea, așa cum
precizam, poartă urmele unui oarecare pesimism spenglerian, iar acest sens
poate fi urmărit în următorul citat: “Marea întrebare a vremurilor noastre nu
este dacă Vestul va continua să dețină supremația, ci dacă umanitatea, în
totalitatea ei, va face efortul să se îndrepte spre un mod de existență
complet nou înainte ca dezastrul să ne răpună pentru totdeauna”.
Ian Morris vede o istorie
procesuală, oarecum pozitivist-dialectică (mergând chiar pe psihoistoria cu posibilități de
predicție,
adică pe alocuri descoperim un neopozitivism specific matematicilor sociale) pe
durata lungă a timpului geografic braudelian, totul pentru a încerca un demers
interdisciplinar în căutarea răspunsului la întrebarea centrală a lucrării: “De
ce vestul deține
încă supremația?”
Acesta caută răspunsul, ceea ce și recunoaște autorul, în “forțele materiale brute” și nu
în cultură, valori, oameni mari.
Lucrarea este structurată în trei
părți,
în total cuprinzând doisprezece capitole. Prima parte (capitolele 1-3) urmărește
teoriile și
conceptele pe care se structurează demersul istoriografic al cercetării, plus
caută începuturile celor două modele antagoniste: Vestul, respectiv Estul. Partea
a doua (capitolele 4-10) urmărește emergența acestor scheme de civilizație,
asemănări-diferențe,
scenariul morrisean constând în răsturnări de situații până la actuala
victorie a Vestului în urma revoluției industriale; ultima parte a cărții
(capitolele 11-12) venind cu răspunsul la întrebările pe care este centrat
ductul cercetării, încercând să vadă dincolo de “azi”/prezent.
La fel ca mai toate lucrările
istoriografiei occidentale din ultimul timp, apariții editoriale care
speculează cu aceste geografii simbolice ale resentimentului (la Ian Morris
fiind efectiv și
geografie fizică clar determinată, avem două centre de răspândire a culturii
din Neolitic încoace: Vestul în mișcare – dinspre Semiluna fertilă, spre noi centre ale
puterii –; respectiv Estul, de fapt Extremul Orient, – în care China este, în
general, pionul central), întâlnim și în cazul de față o parțială apologie a Vestului
(în alte lucrări de genul apologia fiind vădită; dar din multe perspective
întemeiată), chiar dacă oarecum mascată prin recunoașterea, pe filiera
teoriei accidentului, momentelor de clară dominație estică. Determinismul geografic
al lucrării îl pune pe autor în situația de a desconsidera oarecum
procesul mondializării: Mai există Est – privind aici procesul internaționalizării
mijloacelor de producție,
și
odată cu ele și
a Vestului, devenit între timp o economie, cum observa Marx –? Respectiv,
Vestul mai este vestul de acum 100 de ani, sau se “elenizează” în sens spenglerian,
devine un metis între Occident și Orient? Mai putem să privim astăzi China și
Japonia ca aparținând
Estului, altfel decât din clișeul unei perspective geografice? Modelul de
expansiune al Chinei nu este unul vestic? Într-un recent interviu, istoricul
Eric Hobsbawm (de fapt ultimul său interviu – Hobsbawm a decedat pe 1 octombrie
2012 –) conturează ideea conform căreia capitalismul își schimbă hainele, noua
expansiune a capitalismului venind dinspre Asia.
Dacă vedem capitalismul ca fiind un proces (chiar esență am putea spune!)
occidental, atunci înțelegem
că Asia a devenit “vârful de lance” al
Vestului (excludem acuma conotația geografică morriseană!).
Lucrare este străbătută și de
contrafactualism, de altfel, chiar dacă “istoricii de meserie” nu îndrăgesc
această metodă, ea este utilă experimentului. Totul este provocare-răspuns,
factorul cultural-tehnologic fiind produs al acestei geografii în mișcare
(teză hegeliană susținută
puternic de Arnold Toynbee – care introduce în joc și credința ca și
actor esențial,
adică factorul uman și
vigoarea oarecum nietzscheană și spengleriană –, și contestată de Fernand Braudel
prin întrebarea: De ce anumite zone geografice cu condiții aproximativ identice
nu dau rezultate asemănătoare? – aspect pe care Toynbee îl tratează de fapt,
chiar prin introducerea credinței, a factorului cultural uman în a concepe
posibilul răspuns la provocarea geografică –).
Răspunsul final al lui Morris
fiind: “Vestul deține
supremația
datorită geografiei.” Legătura dintre mediu și progres fiind evidențiată
prin ideea: “Acum două mii de ani nu însemna nimic să locuiești
deasupra unor zăcăminte de cărbune, dar acum două sute de ani a început să
însemne foarte mult. Exploatarea cărbunelui a împins dezvoltarea socială
ascendentă mai repede decât oricând – atât de repede, de fapt, încât curând
după anul 1900 noi combustibili au început să ia locul cărbunelui. Totul se
schimbă, inclusiv semnificația geografiei.” Dar și arabii stau pe petrol, și
totuși
Statele Unite, China, Europa, respectiv India și Japonia, pentru a da doar
câteva nume, câștigă
din acest proces. Ian Morris a observat această ridicare a Estului (în
perspectiva sa geografică), China amenințând poziția Statelor Unite ale
Americii ca prim hegemon al economiei mondiale, posibil cu timpul amenințarea
să devină și
una militară, asta deoarece în prezent tehnologia SUA este mult superioară în
acest segment. Fragmentarea geografică a Europei (lanțuri muntoase și rețeaua
hidrogafică care segmentează subcontinentul Eurasiatic) care este un posibil
factor al unei istorii europene a statelor concurente, sau prezența
anumitor resurse în apropiere/depărtare (să spunem, prezența sau
lipsa “americilor interne” – după cum teoretiza Immanuel Wallerstein letargia
Chinei cu ale sale resurse interne imense, nedispusă aventurii, chiar dacă
flota amiralului eunuc Zeng He, 1371-1433, era mult superioară formelor de navigație
ale Europei Mediteraneene sau Baltice), nu explică total constituirea,
respectiv ascensiunea sau declinul diferitelor civilizații, dar aceste teorii
sunt totuși
cele mai materialiste, cele care pot avea și o demonstrație
empirică – cuantificabilă, spre diferență de teoriile care implică
spirit, voință etc.
Istoricul britanic, observând un
posibil sfârșit al dominației occidentale prognozat “cel mai târziu” în anul
2103, se întreabă: “Oare va reuși Occidentul
[…] să se reinventeze în secolul XXI și
să se mențină pe primul loc?” Orice
răspuns posibil nu poate să ne mulțumească, fără
a critica demersul psihoistoric al profeției
istorice, indiferent de latura metafizică sau empirică a demersului. Posibilele
calculele nu iau în serios teoria accidentului, în general, ceea ce matematica
social-economică, sau determinismul geografic reliefează astăzi, poate fi
contrazis de imprevizibilul uman, aspect de care istoricul britanic este
perfect conștient. Dar cercetătorulare dreptul
la asemenea jocuri de imaginație, deci nu
criticăm scenariile posibile, ci mai degrabă demersul observației empirice, contradicțiile
interne, sau teoriile mult prea curajoase în sensul unei generalizări excesive
a unui concept, fără o analiză convingătoare.
Nu dorim să intrăm prea mult în
profunzimile lucrării, mai mult pentru a nu sufoca curiozitatea eventualilor
cititori. Cartea este plină de informații
necesare istoricului astăzi, interpetările acestora pot să convingă, sau să nu
o facă. Lucrarea poate fi supusă unei deconstrucții
argumentate, deoarece, așa cum lăsăm
să se înțeleagă, suferă la capitolul
teoretizării Vestului (o vădită exagerare a duratei, spunem noi), dar modelul
este oarecum coerent, cu toate că se pot găsi incoerențe,
așa cum am prezentat cazul
petrolului din Golf care nu aduce neapărat bunăstarea deținătorilor
naturali, aceștia nefiind și deținători de
facto. Fiind iubitori ai genului, deci a istoriei comparate a civilizațiilor, nu putem decât să propunem lecturarea acestei
cărți, chiar dacă cere vigilență din partea cititorului, discursurile din acest
domeniu al geografiilor simbolice fiind puternic ideologizate și ideologizante.
Recenzie preluată, la
recomandarea autorului, de p
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu