Casa din strada Paris |
Propun
un document inedit pentru istoricii fascinaţi de balansul edit-inedit
al documentelor de arhivă. Propun spre lectură povestea vieţii unui om.
Nu este scriitor, nici politician, nici, nici. Memoriile lui se întind
între anii 1929-1948, întrerupte de anii de puşcărie 1948-1954,
1958-1962. Radu Mihai Dimancescu, vizibil nostalgic după perioada
interbelică, aceea a copilăriei şi adolescenţei sale, începe în anul
2008 să scrie saga familiei Grunau şi amintirile sale din copilărie. La
primul contact cu textul, vizibila subiectivitate cu care idealizează
trecutul şi uşoara stângăcie a scriiturii (pe care doar rareori o
sesizăm) ne pot face sceptici în faţa acestei povestiri. Poate fi un blog
între alte mii de bloguri mediocre şi amatoare. Dacă aveţi răbdare şi
bunăvoinţă şi acceptaţi să îl ascultaţi pe povestitor, veţi fi de îndată
captivaţi de un roman dinamic.
Ceea
ce veţi citi este mai mult decât un roman, puternic ancorat în epoca
sa. El pretinde şi o lectură afectivă, te ataşezi de personajele
« adevărate », începi să trăieşti în anii ’30-’40, ai să asculţi muzica
vremi din Bucureşti, ai să guşti umorul acestei perioade, ai să dai o
tură cu bicicleta prin Bucureşti imediat după bombardamentul din 1944.
Meritul acestor memorii este şi acela al puterii povestirii – te
introduce într-o lume din trecut, reconfigurează multe amănunte, de la
felul în care erau repartizate camerele în casă, unde era wc-ul
poziţionat faţă de celelate camere, unde erau straturile de flori, câte
tipuri de bicicletă a avut băiatul, strategiile militare în timpul
războiului, cum se desfăşurau muncile la vie etc. Detaliile abundă, ceea
ce ne ajută să reconstruim această lume nouă pentru noi. Mai mult,
textele sunt bine documentate cu fotografii de familie, schiţe de case,
filmări din anii ’40, fiecare cu referinţe profesionist notate. Aspectul
ăsta ne face să dăm crezare poveştilor şi să ne implicăm şi mai mult în
viaţa familiilor Dimancescu şi Dunau. Astfel, e imposibil să nu suferi
când afli ce se alege cu proprietatea de la vila Radilacella, sau când
principesa Ileana (în calitate de maica Alexandra de la mănăstirea din
Pennsylvania) vizitează România în 1990, după un exil îndurat din 1948.
Unele povestiri ne apropie de marile evenimente ale epocii,
cum ar fi câteva întâmplări din timpul războiului. Capitolul
„Fascinaţie pentru armată” din prima parte a memoriilor „Între Bonaparte
şi Domeniilor” arată cine a ajutat la rebeliuniea
legionară, cum Himmler a intervenit pentru salvarea vinovatului
condamnat la puşcărie 25 de ani. Explicaţiile despre strategiile de
război, datele exacte ale tipurilor de avioane cu care se lupta, multe
din acestea vin din experienţa proprie : „În vacanţele şi excursiile
făcute la munte am fost ghidat pe poziţiile co-beligeranţilor din
1916-1918. Tata mi-a arătat la Pârâul Rece/Predeal poziţiile româneşti
şi la Bran (pe Măgura) poziţiile austro-ungare. Întelegeam ce se
întâmplase şi eram deosebit de receptiv la toate explicaţiile.”
Casa din strada Sănătescu |
Portretul lui nenea Costică Grunau este foarte expresiv, întruchipând o tipologie
de personaj specifică pentru acea perioadă – bărbatul excentric, un
dandy lipsit de prejudecăţi, celibatar convins, veşnic tânăr şi în
căutare de aventuri. Locuia într-o vilă mare cu etaj în parcul
Domeniilor (pe strada Aviator Mircea Zorileanu); era fratele bunicului,
Paul Adolf Grunau. El este unul din puţinii care au înţeles-o pe mama
povestitorului nostru atunci când divorţează în 1943 şi se recăsătoreşte
cu inginerul Casin Popescu. Pentru că evenimentul este unul incomod, nu
aflăm prea multe detalii, deşi ar fi fost interesant cum era receptat
un divorţ în acele vremuri. După ce moare în 1946, Costică Grunau e
incinerat şi vrea ca cenuşa să îi fie aruncată de pe vârful Omu. Dorinţa
e îndeplinită de Alice Grunau Popescu, Sanda Dimancescu si Radu
Dimancescu. Deşi scena e uşor patetică în încercarea ei de a fi
literară, personajul Cosică Grunau rămâne valabil, un potenţial
protagonist dintr-un roman.
M-am luat cu vorba şi am uitat să precizez că memoriile sunt ordonate în trei părţi: „Între Bonaparte şi Domeniilor” unde este prezentată viaţa din Bucureşti; „Via Radalicella” unde erau petrecute vacanţele de vară la ţară (acolo era o mică vilă şi un domeniu cu vie); „Balcicul şi Branul copilăriei mele”, două locaţii în care Asociaţia Creştină a Femeilor (A.C.F.) – din care făceau parte mama autorului şi principesa Ileana – organiza tabere de vară.
Pe
parcurul lecturii, realizăm că textul devine un document important
pentru istoria Bucureştiului, pentru istoria burgheziei, a micilor şi
marilor proprietari anihilaţi de comunişti, pentru felul în care a
supravieţuit cultul monarhiei, cum comunismul a distrus tradiţia
producătorilor locali de vin şi tradiţia creşterii şi concursurilor de
cai. Capitolele despre viaţa în Bucureşti surprind o mutaţie importantă
la nivel arhitectural, când se face schimbul între generaţii şi
modernitatea pătrunde în oraş. Părinţii autorului locuiesc o vreme în
casa bunicilor, apoi îşi construiesc propria casă în 1934, una modernă,
după ultima modă. În 1903, Paul Adolf şi Eugenia Grunau cumpără o
parcelă de pământ şi construiesc un cămin „după tipicul vremii. Casa
avea stucaturi exterioare la cornişele hoch-parterului, un pod înalt cu
învelitoare din tablă şi un atic spre stradă.” Diferenţa
dintre cele două locuinţe o sesizează până şi copilul, în momentul în
care vizitează noul cămin: „Însăşi vilele erau mai modeste faţă de
somptoasele clădiri din cartierul unde mă născusem. (…) Am remarcat
înalţimea mică a plafoanelor care îmi dădeau impresia că sărind cumva aş
putea să le ating. Aveam să aflu mai târziu că aveau 2,70 metri
înălţime faţă de cei 4,40 metri ai casei din strada Paris.” Câteva
rânduri mai încolo revine ideea diferenţei între cele două case : „Prin
concepţia cubistă a arhitectului Horia Creangă,
autorul proiectului, faţadele erau inversate de la normalitate,
dependinţele fiind situate spre stradă, iar camerele principale spre
curte, unde era orientată veranda de la parter şi balconul de la etaj.”
Profesionalismul
şi seriozitatea acestui blog sunt datorate fiului povestitorului, Alin
Mihai Dimancescu, la care observăm un binevenit cult pentru păstrarea
memoriei. În inflaţia de bloguri cu temă confesivă, aceste memorii scapă
de sub pericolul idealizării excesive şi fac o radiografie fidelă a
epocii, din perspectiva copilului, tânărului şi apoi bătrânului Radu
Mihai Dimancescu. Nu întâlnim niciun fior naţionalist şi nici
antievreisc în glasul memorialistului, două din coordonatele majore ale
atmosferei acestei epoci[1]. Liberal în convingeri, autorul pare să fie un om echilibrat, ce a scăpat de sub patimile interbelice.
Dacă
nu vă interesează perioada anilor ’30-’40, textul poate fi privit nu
numai ca document istoric, ca mărturisire asupra acelor vremuri, ci
poate fi citit ca un roman „adevărat ” asupra unei istorii „adevărate”,
utopie ce poate fi atinsă doar într-o astfel de ficţiune…
[1] Vezi
Leon Volovici, „Nationalist Ideology and Antisemitism. The Case of
Romanian Intellectuals in the 1930s”, translated from the Romanian by
Charles Kormos, Pergamon Press, Oxford, 1991, 213 p.
Ce pacat ca nu am vazut mai devreme articolul, eram curios sa citesc documentul cu pricina. Mai e oare de gasit pe internet?
RăspundețiȘtergereMemoriile se găsesc pe acest blog: http://viaradalicella.blogspot.ro/2009/07/intamplari-dramatice.html
ȘtergereLectură plăcută!
Despre oameni, locuri, intamplari din perioada intrebelica:
RăspundețiȘtergerehttp://deieri-deazi.blogspot.ro/
Poate va place!