"Plachiozaurus", de Cristian Orza, http://cristianorza.blogspot.com |
Problemă:
Se dă: un premiu MARE atât ca
notorietate cât şi ca valoare financiară. Bineînţeles că e şi controversat,
argumentele curg gârlă din toate părţile. Dar nu aceasta ne interesează aici.
Dacă în urmă cu ceva vreme premiul era luat de Hertha Müller, pentru anti-comunismul ei, zic unii, anul
acesta l-a luat Mo Yan, scriitor chinez, din cauza puterii şi influenţei
financiare şi politice crescânde a Chinei, zic alţii. Cum rămâne cu valoarea
creaţiei literare? ar fi întrebarea firească. Ce se premiază? Valoarea
estetică, poziţia ideologică sau „moralitatea” autorului? întrebări la fel de
fireşti. Laureatul este înconjurat, adesea, de o ţesătură de critici sau laude
cu iz ideologic, moralist sau conspirativ.
Pe
Facebook mi-au picat ochii pe o polemică aprigă pe marginea comentariului făcut
de Hertha Müller în legătură cu
acordarea premiului Nobel pentru literatură autorului Sorgului roşu. Am urmărit cu interes confruntarea care pe măsură ce
se ascuţea şi recurgea la mijloace tot mai „populare” atrăgea tot mai mulţi
comentatori şi genera tot mai multă patimă. În mintea mea de simplu consumator
de literatură s-au conturat câteva poziţii pe care încerc să le expun aici, cu
susţinătorii lor cu tot. (Asumând posibilitatea de a mă fi înşelat în
demarcarea poziţiilor sau în plasarea diferiţilor susţinători sunt deschis
oricăror alte intepretări şi specificări.)
Polemica
a avut loc în „subsolul” unei postări operate de domnul Costi Rogozanu pe
pagina sa de Facebook. Mai precis, era vorba de un link către cuvântarea
doamnei Hertha Müller. Primul care a scos
din teacă întrebarea a fost domnul Daniel Cristea-Enache, printr-o binevenită
cerinţă de precizare a ce se înţelege printr-un „scriitor bun”. Deşi au ajuns
la un relativ consens în privinţa importanţei „princpiului autonomiei
esteticului” în judecarea calităţii unei opere, s-au demarcat două poziţii
opuse:
- principiul „autonomiei esteticului” reprezentată şi apărată de domnul Daniel Cristea-Enache: „Poţi să fii comunist, poţi să fii neocon, poţi să fii cum vrei tu... Ori eşti un scriitor bun, foarte bun, extraordinar, ori nu eşti - şi gata. Ioan Es. Pop e poet foarte bun? Este. Cărtărescu e poet foarte bun? Este. Şi atunci ar merita şi ei Nobelul pentru Literatură, nu? Că doar nu vorbim de Nobelul pentru Pace, cum excelent a punctat dl Claude Karnoouh ieri, la dezbaterea cărţii Alinei Mungiu-Pippidi.”
- relevanţa socială/politică a scriitorului, reprezentată de domnul Costi Rogozanu: “supremaţia estetică - nu mă interesează aşa ceva. scriitor foarte bun fără forţă socială sau politică, fără riscuri, fără intuiţii, ăsta e exact portretul conformistului în democraţia-capitalistă. iar asta se vede după cît de "politic" reacţionează cînd ia unul ca mo yan ia un premiu.”
Între
aceste două poziţii majore şi opuse (în principiu) putem discerne şi alte
poziţii. De exemplu: domnul Claude Karnouuh e de acord cu principiul autonomiei
esteticului, “Am deja scris, aia Müller e
o scritoare mediocrà si o tâmpita politicà.... Chinezul a câstigat premiu pentru literatura, nu
pentru pace... Atunci trebuie sà fie disident pentru nobel de lieratura... Nu
stiàam cà Müler a fost o mare disidentà...” însă acesta
are aplicabilitate restrânsă. De exemplu, pentru Hertha Müller nu se aplică.
O
altă poziţie intermediară, în sensul că se acceptă valabilitatea şi
necesitatea principiului autonomiei
esteticului, dar i se adaugă un apendice de ordin moral, a susţinut domnul Dan
Sociu: „ da,
un scriitor poate sa fie si bun scriitor si cenzor si nazist si orice. dar repet sint mai multi
scriitori buni in lume si daca e sa alegi intre unul care e sef la cenzura si
unul care nu e, evident ca trebuie sa-i dai aluia care nu e, pentru ca e un
premiu dat de oameni altor oameni din marea comunitate umana si noi oamenii nu
am vrea sa recompensam nazistii si cenzorii cu premii”. S-ar putea spune că
adăugarea acestui „dar” de ordin moral, diluează (dacă nu chiar anulează) principiul
autonomiei estetice.
Dincolo de angajamentele sau
preferinţele ideologice, dincolo de simpatii şi antipatii, dezbaterea îmi pare
extrem de interesantă şi binevenită în spaţiul public autohton. Nu doar pentru
a argumenta în favoarea unei poziţii sau alteia, ci şi pentru a analiza fenomenul dublei măsuri sau
a alternanţei preferenţiale a criteriilor de judecare a unei opere. Aşadar,
dezbaterea rămâne deschisă.
Notă: pentru a evita orice suspiciune de
partizanat sau trunchiere/distorsionare le recomand celor interesaţi de subiect
să vizualizeze întreaga polemică.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu