Niall Ferguson,
Civilizația.
Vestul și
Restul, Editura Polirom, Iaşi,
2011
Niall Ferguson
(n. 18 aprilie 1964) este un istoric britanic specializat în domeniul istoriei
economice, cariera lui având un parcurs ascendent, pe parcursul acesteia fiind
profesor de istorie la Harward University și Harward Business School,
Senior Research Fellow la Jesus College (Oxford University), Senior Fellow la
Hoover Institution (Stanford University) și profesr de istorie și relații
internaționale
la London School of Economics. Dintre lucrările care l-au făcut celebru dorim
să precizăm câteva titluri: Paper and Iron: Hamburg Business and German
Politics in the Era of Inflation 1897-1927 (1993), Virtual History:
Alternatives and Counterfactuals (1997), The Pity of War: Explaining World War
One (1998), The Cash Nexus: Money and Power in the Modern World, 1700-2000 (2001),
Empire: How Britain Made the Modern World (2003), Colossus: The Rise And Fall
Of The American Empire (2004), și The Ascent of Money: A Financial History of the
World (2008).
Studiul de față se
apleacă asupra penultimei1
apariții
editoriale a lui Niall Ferguson, Civilization: The West and the Rest, apărută
în original la The Penguin Press HC în 2011; noi aplecându-ne asupra volumului
publicat în același
an la editura Polirom, Iași, traducerea lucrării fiind realizată de Doris
Mironescu și
Andreea Mironescu.2
Lucrarea este una de istorie comparată a civilizațiilor,
iar din această perspectivă se alătură altor lucrări, mai mult sau mai puțin
celebre, precum ar fi cele scrise de către: Oswald Spengler (Declinul
Occidentului), Arnold Toynbee (Studiu asupa istoriei), Philip Bagby (Cultură și
Istorie) Neagu Djuvara (Civilizații și tipare istorice), Samuel Huntington (Ciocnirea
civilizațiilor)
sau Thierry Camous (Orienturi/Occidenturi, 25 de secole de războaie).3
Autorul își
propune în această carte să răspundă întrebării: “Cum s-a întâmplat că,
începând cu anul 1500, o serie de state mici de la capătul vestic al
continentului eurasiatic au ajuns să domine restul lumii, inclusiv țările
cu o populație
mult mai mare și,
în anumite privințe,
mult mai sofisticate din Eurasia Estică?”4
O altă întrebare la care istoricul dorește să răspundă este: “Trăim cu
adevărat sfârșitul
lumii occidentale și
începutul unei epoci noi, orientale?”5
Oare lucrarea
vine cu viziunea geografică a civilizațiilor, așa cum o spune și
titlul: Vestul și
Restul? Oare Occidentul este pentru autor doar un spațiu geografic, sau mai
degrabă și
un mod de gândire, un mod de producție, un mod de a face artă, iar pornind de la acești
factori, un mod de a interpreta lumea? Ne întrebăm, oare cum șarjează
autorul pe acest “clash”6
(ciocnire) al civilizațiilor? Oare ultima întrebare alătură această lucrare
“necrologului” semnat de Oswald Spengler: Declinul Occidentului?7
Acestea sunt întrebările care ne asaltează la început, mai ales că introducerea
lucrării ne face sceptici în legătură cu rezultatul ei.
Dacă luăm
lucrurile simplu, Est vs. Vest, ajungem la supremația unui spațiu
geografic și
nu a unui model de civilizație, cu toate că poziționarea geografică poate să
constituie unul dintre factorii decisivi care propulsează o civilizație
(totuși
nu singurul, deoarece există zone asemănătoare în care societățile
au evoluat diferit). Astfel suntem în paradigma unui unui determinism al
punctelor cardinale, iar dacă rămânem ancorați în această ipostază, să punem
o întrebare: oare societatea arabă din Peninsula Iberică (711-1492) aparține
Vestului sau Restului? Din foarte multe perspective ea fiind Vest, amintim aici
doar științele
(matematica, astronomia), filosofia, cât și poziționarea geografică. În
schimb istoriografia aruncă această societate în “Rest”. Autorul ne indică totuși delimitarea
geografică a “Orientului real” în conceptul său: “din Orientul Mijlociu până în
Extremul Orient”8.
Dar putem oare astăzi să mai vorbim despre Occident și Orient, ca despre două
lumi separate de o falie impenetrabilă? Sau au existat vreodată falii
impenetrabile? China
și
țările
asiatice în general, oare nu sunt definite de modul de producție
occidental (capitalist)? Nu sunt supuse aceluiași “consumism” și nu
fac parte din aceeași
“societate a spectacolului”?9
Niall Ferguson a observat moda ca fiind unul din factorii determinanți
care au contribuit la ascensiunea Occidentului10,
istoricul britanic, după cum se va și observa din lectura cărții sale, nu se lasă
convins de teza lui Samuel Huntington. Iar dacă “gusturile” Estului s-au
occidentalizat (cu toate că specificități locale supraviețuiesc
“globalizării”), dacă mijloacele de producție sunt cele ale Occidentului,
atunci mai avem Est, altfel decât unul strict geografic? Chiar și
comunismul este un “produs” occidental, autorul realizează că cele două spații
aflate în conflict pe durata Războiului Rece sunt defapt două Vesturi11,
chiar dacă Vestul estic (spațiul comunist) era speriat de societatea de consum.12
Atunci asistăm la un conflict între civilizații, sau la o luptă a regatelor
combatante din cadrul uneia și aceleiași civilizații, concept adus spre discuție de
Arnold Toynbee și
Neagu Djuvara?13
Din această perspectivă, a doua întrebare a autorului ni se pare puțin
forțată14,
mai ales când însuși
Ferguson realizează că începând cu a doua jumătate a secolului XX, “civilizația
vestică a devenit un șablon
după care tot restul lumii aspira să se organizeze”.15
Să vedem cum răspunde autorul la aceste întrebări, atât la cele pe care și
le-a, și
ni le-a adresat, dar și
privitor la neliniștile
noastre.
Lucrarea este
structurată în șase
capitole, după cum urmează: Competiția, Știința, Proprietatea, Medicina, Consumul și
Munca. Aceste părți
sunt încadrate de o introducere (Întrebarea lui Rasselas) și o
concluzie (Rivalii).
În introducere -
Întrebarea lui Rasselas16
- autorul ne prezintă viziunea sa asupra Vestului. Contrar ideilor despre
Occident ale lui Kennet Clark17,
care vedea Occidentul începând “cu înălțarea catedralei din Chartes” și
începând să obosească “odată cu zgârie-norii contemporani din Manhattan”18,
Niall Ferguson, fără a desconsidera celelalte civilizații așa cum
a făcut Kennet Clark (cu toate că și el face o apologie Occidentului: “nici o altă
civilizație...
nu a atins vreodată o asemenea putere de dominație”19),
vede devenirea Vestului, transformarea acestuia în civilizație de
prim rang, începând cu sfârșitul secolului al XV-lea20
(chiar dacă Occidentul are o primă încarnare în Imperiul Roman, după spusele
autorului21).
Tot aici, autorul încearcă să dea o definiție a civilizației:
“O civilizație,
așa
cum sugerează etimologia cuvântului, gravitează în jurul orașelor
sale (…). Cu toate acestea, un oraș nu înseamnă civilizație. O civilizație
este cea mai mare formă de organizare umană, mai înaltă, dar mai amorfă decât
un imperiu.”22
Ferguson trece
prin multe aspecte în încercarea de a da o definiție pentru termenul de civilizație,
fără să fim total lămuriți cu rezultatul acestui demers. În această privință
preferăm definițiile
date de Neagu Djuvara și Fernand Braudel, fiind mult mai clare: primul înțelege
civilizațiile
ca fiind: “mari ansambluri de societăți a căror viziune asupra lumii,
ale căror tehnici, arte și instituții conferă popoarelor care le împărtășesc o
coloratură, un stil aparte și a căror dezvoltare în timp urmează o curbă care,
de la un caz la altul, prezintă uimitoare similitudini”23;
iar al doilea definește
civilizația
ca fiind o arie culturală, o societate, o economie, mentalități
colective, continuități,
toate acestea purtând în esența lor caracteristici distinctive și, în
același
timp, dominante24.
În continuare, Niall Ferguson combate în această primă parte a lucrării ideea
conform căreia doar imperialismul să fi fost factorul hotărâtor al ascensiunii
Occidentului. Dar care să fi fost factorii hotărâtori? Poziționarea
geografică? Instituțiile?
Competiția
militară și
economică dintre statele europene? Pornind de la aceste interogații, istoricul britanic propune șase factori decisivi care au dus la desprinderea
Vestului de Rest, factori care și denumesc
capitolele cărții; capitole pe care le
străbatem în cele ce urmează, fără să insistăm prea mult asupra conținutului lor și
să răpim astfel posibililor cititori plăcerea de a descoperi ei înșiși vraja
acestei lecturi.
În primul
capitol al lucrării - Competiția - autorul
face o frumoasă demonstrație a
superiorității tehnologice a Restului
vis-a-vis de Vest în secolul XV d.Hr. China
împăratului Yongle (1402-1424) avea toate avantajele față
de Europa lui Henric al V-lea, regele Angliei care înfrânge la Agincourt armata francezilor. Întrebarea la care trebuie
dat un răspuns este: “De ce a regresat China, în timp ce Europa a mers
înainte?”25
De ce China
amiralului Zheng He a pierdut în fața Europei lui
Vasco da Gama?
Următorul
capitol - Știința
- vine cu o apologie a cunoștințelor lumii arabe la sfârșitul
mileniului I, început de mileniu II. Nu doar fervoarea religioasă a ridicat
această civilizație, ci și
cunoașterea științifică. Casa Înțelepciunii,
întemeiată în Bagdadul lui Harun al-Rashid, deschide societatea arabă cunoașterii filosofice și
progresului științific.
Filosofia, medicina, algebra, metoda experimentală în științe și chiar prima
unitate de învățământ care poate fi numită
Universitate, toate acestea, chiar dacă își
trag obârșia din antichitatea greacă,
sunt produsul acestei civilizații a
islamului. Întrebarea firească este: “(...) cum de a rămas lumea musulmană în
urma Occidentului pe tărâmul științei?”26
Capitolul III al
cărții - Proprietatea - discută
dihotomia existentă în Lumea Nouă. Americile aparțin
Vestului, dar totuși avem un Nord prosper și un Sud periferic. “Cum și
de ce s-a întâmplat asta?”27
În 1692, México avea 100.000 de locuitori, Boston-ul doar 6.000. În Sud erau 25
de universități, iar Universitatea Santo
Domingo precede Harvardul cu aproximativ un secol.28
Și totuși
viitorul va aduce dominația Nordului.
În capitolul IV
al lucrării - Medicina - Niall Ferguson specifică faptul că secolul XIX și prima jumătate a secolului XX este epoca
imperiilor și a imperialismului. În 1913,
imperiile Vestului dominau lumea. Patru cincimi din producția economică globală și
57% din populația lumii erau sub stăpânirea
lor.29
Iar această dominație a fost posibilă și datorită unui killer application a Vestului:
medicina modernă.30
Colonizarea Africii va fi marele teren de încercare a acestei a patra “arme”
din arsenalul european.
Penultimul
capitol - Consumul - vine cu perspectiva importului și exportului de civilizație.
“Ce anume face hainele noastre irezistibile pentru alte popoare? Oare se
îmbracă ei ca noi pentru că vor să și fie ca noi?”31
Revoluția industrială a creat societatea de consum, iar muncitorul a devenit și
el cumpărător.32
Toată lumea și-a dorit să “downloadeze” acest killer application.33
Capitolul VI și
totodadă ultimul - Munca - vine cu perspectiva conform căreia sistemul de legi
occidental și concomitent, modelele politice derivate din aceste legi, cum este
de exemplu democrația, au dizlocat și înfrânt modelele concurente
ne-occidentale. Un val democratic a traversat mapamondul după 1989. Însă după o
scurtă periodă de hegemonie americană,
astăzi asistăm la ascensiunea Chinei, devenită a doua putere economică a lumii.
Întrebarea autorului se mulează pe această realitate: “Suntem oare martori ai
declinului Occidentului?”34
În concluzie -
Rivalii - autorul consideră că dă un răspuns mai bun decât filosoful Imlac la
întrebarea lui Rasselas. Astfel, Vestul a ajuns să domine Restul datorită a șase
factori (killer applications): concurența – Europa fiind fragmentată politic,
statele și multitudinea corporațiilor au creat spațiul unui teren de luptă
prielnic progresului; revoluția științifică – Europa de Vest fiind actorul
principal pe șcena inovațiilor; domnia legii și guvernarea reprezentativă –
tendința spre liberalizare a economiei și dreptul la proprietate privată,
concomitent cu reprezentarea proprietarilor în corpuri legislative alese;
medicina modernă – face posibilă colonizarea regiunilor bântuite în prealabil
de mari epidemii; societatea de consum – revoluția industrială a apărut acolo
unde existau concomitent, atât tehnologiile cât și cererea pentru bunuri multe,
bune și ieftine; și etica muncii – extensivă și intensivă, care a permis
acumularea de capital.35
Cum este de observat, toată lucrarea poartă amprenta gândirii liberale și este
fără îndoială un elogiu adus liberalismului.
Este clar că
autorul realizează efectele “globalizării”. Astfel, el enunță că nu crede în
ciocnirea civilizațiilor după scenariul lui Huntington (Occident, lumea
islamică, Rusia și China).
Marea primejdie pentru Occident vine din interior, conform istoricului
britanic. Chinei (chiar dacă a făcut progrese remarcabile; de exemplu China în 2007 a depășit Germania ca număr de
cereri de noi brevete de invenție36)
îi lipsesc o serie din cei șase factori determinanți care au adus supremația
Vestului (ca și exemplu dat de autor: în China lipsesc concurența politică și
libertatea presei). Oricum, Ferguson
a observat că de astă dată concurentul estic are șanse reale de a accede la
hegemonie și că nu ne mai aflăm în fața unui ucenic. Dar consideră că este încă
prea devreme ca China să se delare stăpânul lumii.37
Mai mult, economia Statelor Unite și a Chinei este în interdependență, autorul
are și o denumire pentru acest fenomen: Chinmerica. Însă sunt deja disensiuni
între “un cheltuitor și o strângătoare”38
și este greu de prezis ce va urma.
Concluzia
autorului este următoarea: “Poate că adevărata amenințare pentru noi nu este
ascensiunea Chinei, a islamului sau creșterea emisiilor de dioxid de carbon, ci
lipsa noastră de încredere în civilizația pe care am moștenit-o de la strămoșii
noștri.”39
40
Practic concluzia îl apropie parțial pe autor de enunțurile predecesorilor, ne
referim aici la Spengler, Toynbee și Djuvara, care vorbesc despre lipsa de
vigoare a civilizatului. Despre faptul că civilizația și-a consumat vitalitatea
creatoare, sau poate este pe cale să o consume. Însă, în carte nu există corul
corbilor care să vestească sfârșitul spenglerian, lucrarea nu este nicidecum un
necrolog al Occidentului.
În încheiere,
considerăm această carte ca fiind una interesantă și ambițioasă, având
plusurile și minusurile ei. Faptul că este de apariție recentă, face din ea o
lucrare de actualitate, foarte multe date și teorii îmbogățindu-ne percepția
asupra realității istorice, economice și politice a momentului, cât și asupra
climatului geopolitic prezent. Oricum, autorul a reușit să alunge majoritatea
temerilor formulate de noi la începutul lecturii, iar cele șase capitole ale
cărții sunt foarte captivante, concluziile autorului fiind demne de crezare.
Totuși rămân mari neclarități (provenite din introducerea și concluziile
lucrării) pe care, parțial, dorim să le aducem spre dezbatere în cele ce
urmează:
a. autorul,
contrar enunțurilor acceptate astăzi de mulți istorici, consideră că civilizațiile
au un sfârșit brusc41,
subcomă rapid. Fac infarct și mor. Totuși, cazul Imperiului Britanic, prezentat
de către autor, pare mai degrabă un preinfarct. Doar Marea Britanie este încă
un actor important pe scena geopoliticii. Dar majoritatea studiilor de caz
prelevate de autor (Imperiul Britanic, Imperiul Otoman) nu se referă la
civilizații propriu-zise, ci doar la regate combatante în cadrul unor civilizații
mult mai ample, cel puțin aceasta este percepția noastră. Nici Imperiul Roman
nu moare subit, fără a da semne mari de slăbiciune, după cum vrea să ne facă să
credem Ferguson.
Să aducem în discuție teoria nonevenimentului. Istoricii Lucian Boia și Vlad
Nistor acuză falsificarea istoriei, prin crearea, în întregime artificială, a
unui eveniment acolo unde nu a avut loc nici unul, întreprinsă în vederea
scopului de a explica și a simplifica accesul la istorie. Astfel, autorii mai
sus menționați, evidențiază că în realitatea momentului 476, nimeni nu a văzut
în Roma acelui an căderea imperiului, respectiv ieșirea din Antichitate și
pătrunderea în Evul Mediu (în partea occidentală a Europei). Mai mult, pentru
contemporanii care asistau la evenimentele din 4 septembrie, trimiterea
însemnelor împeriale la Constantinopol, de către Odovacar, care l-a detronat pe
Romulus Augustulus, a însemnat mai degrabă o reunificare a împeriului sub un
singur împărat în persoana lui Flavius Tarasicodissa Zenon (474-475; 476-491).42
Vlad Nistor pornind de la această analiză enunță: “Simplificarea didactică
deformează însă, realitatea științifică”.43
Lucian Boia nu este atât de drastic, el consideră valabile ambele teorii:
“Este, sau nu semnificativ anul 476? Este un eveniment crucial, sau un noneveniment?
Să recunoaștem că nu trebuie decât o minimă doză de abilitate profesională
pentru a argumenta la fel de bine prăbușirea Imperiului Roman la sfârșitul
secolului al V-lea sau, dimpotrivă, supraviețuirea sa (ori, la alegere, diverse
soluții de compromis între cele două variante)”.44
Și noi menționăm că suntem puși în fața a două încercări de a explica trecutul,
ambele voci fiind la fel de importante. Pe de o parte, în anul 476 dispare
pentru totdeauna funcția de caesar și imperator la Roma (nu punem în discuție
“restaurarea iustiniană”, sau alte încercări de a readuce fosta capitală
imperială în sânul imperiului supraviețuitor – Imperiul de Răsărit), și astfel
Roma caesarilor se transformă încet în Roma papilor (ambii istorici bucureșteni
au dreptate în ceea ce privește inexistența unor falii bruște care să separe o
epocă de alta – cu toate că pot exista și momente hotărâtoare, momente de
cotitură bruscă care să schimbe radical și irevocabil cursul evenimentelor –
aceste procese nu au avut loc de pe o zi pe alta, căderea Romei a început
anterior fatidicului an 47645,
iar noua lume întârzie să apară imediat, dar acest an este un reper bine ales datorită
dispariției unei instituții fundamentale a mărețului oraș, instituție care a
ridicat faima lui, împăratul), iar în locul imperiului apar statele succesorale
care anunță o altă epocă, alte aspirații; de cealaltă parte, viața la Roma a
continuat, consulii s-au perindat în continuare, senatul nu și-a închis porțile,
viața a mers mai departe fără să fi zguduit fundamental (sau mai bine spus
perceptibil din perspectiva acelui timp) societatea momentului;
b. dacă Vestul
este “mai mult decât o expresie geografică”46,
de ce Imperiul Roman de Răsărit nu este componentă a “Occidentului 1.0”,
civilizație care, conform enunțurilor autorului, se naște în semiluna fertilă,
Valea Nilului și la confluența Eufratului cu Tigrul, și subcomă rapid la 47647.
Dacă Vestul înseamnă și instituții (Ferguson chiar ne atrage atenția asupra
faptului că o diferență esențială dintre Vest și Rest este cea instituțională48),
oare dreptul roman (Corpus Iuris Civilis), moștenit de la Iustinian, nu
constituie baza instituției dreptului în Europa Occidentală? Dealtfel,
includerea semilunii fertile, a Egiptului Antic și a imperiilor mesopotamiene
în noțiunea de civilizații ale Vestului, este mai mult decât forțată, sună ca și
cum revoluția neolitică a fost un produs occidental;
c. unde este
dihotomia Vest vs. Rest, dacă restul împrumută și aspiră la modelul vestului?
Este posibil să asistăm la o ciocnire între civilizații, sau mai degrabă la o
epocă a regatelor combatante din cadrul aceleiași civilizații (fără să fie totuși
o uniformizare totală)? Noi preferăm ultima variantă. Poate chiar ambiguitatea
sau lipsa unei definiții clare a termenului de civilizație ne lasă cumva
dezorientați. De exemplu, dacă China (cum dealtfel toate țările de pe mapamond,
atât India cât și lumea islamică) este angajată pe drumul occidental al
progresului (atât comunismul, cât și capitalismul fiind aspecte ale Vestului),
cum se face că ea este totuși componentă a Restului? Dacă toată lumea vrea să
fie occidentală49,
unde este clash-ul dintre civilizații? Sau care civilizații, când tendința
generală este de uniformizare (globalizare)? Subliniem “tendința de
uniformizare”, pentru că suntem totuși departe de a crede într-un sfârșit al
istoriei, așa cum o face Francis Fukuyama când vede ascensiunea Occidentului și
transformarea acestuia într-o civilizație monolitică și globală, ajungându-se
la finalul evoluţiei ideologice a umanităţii şi la universalizarea democraţiei
liberale ca formă finală de guvernare (cu toate că fericirea nu va fi atinsă,
chiar dacă problemele materiale nu vor mai constitui un neajuns, deoarece vom
fi nemultumiți de noi înșine, lucru ce va duce la o reluare a istoriei
conflictuale în percepția sociologului american).50
Însă toți dorim bani, mașini, telefoane, internet. La fel cum toți vorbim
despre drepturile omului, libertatea cuvântului, presei și a internetului.
Care este, în
aceste condiții, “supralupta”51
zilei de mâine? Este a lui Marx (lupta de clasă52),
Huntington (ciocnirea civilizațiilor) sau a lui Toffler (conflictul dintre cel
de-al Doilea și respectiv al Treilea Val53)?
În continuare, credem că aceste întrebări rămân deschise.
Note:
1Ultima
care publicată de către autor fiind: Henry Kissinger: A Life (2012).
2Aceste
date au fost preluate de pe pagina tehnică a cărții aflate sub lupă, cât și de
pe site-ul personal al autorului: http://www.niallferguson.com/site/FERG/Templates/General2.aspx?pageid=5&cc=GB
(accesat pe 27.01.2012).
3Nu
am considerat important să dăm titlul complet al lucrărilor în cauză. Am încercat
să enumerăm autorii într-o expunere cronologică privind data apariției
lucrărilor citate, de la Spengler la Camous.
4Niall
Ferguson, Civilizația.
Vestul și Restul, Editura POLIROM, Iași, 2011, p. 11.
5Ibidem.
6Preluăm
termenul din celebra lucrare a lui Samuel P. Huntington: The Clash of
Civilizations and the Remaking of World Order.
7Oswald
Spengler, Declinul Occidentului, vol. I-II, Editura Belodi, Craiova, 1996.
8Niall
Ferguson, op.
cit., p. 209.
9Aici
facem referire la cartea lui Guy Debord: Societatea Spectacolului. Lucrare
criticată dealtfel de Niall Ferguson
(noi considerăm bună această lucrare, deci nu ne alăturăm acestei poziții
critice). Ibidem, p. 211.
10A
se vedea subcapitolul “Spiritul jeanșilor” din capitolul V al lucrării:
“Consumul”. Ibidem, pp. 207-215.
11Ibidem,
p. 209.
12Ibidem,
p. 213.
13A
se vedea Arnold J. Toynbee, Studiu asupra istoriei, vol. I-II, sinteză de D. C.
Somervell, Editura Humanitas, București, 1997; și Neagu Djuvara, Civilizații și
tipare istorice: un studiu comparat al civilizațiilor, Ed. Humanitas, București,
2008.
14Ne
referim la întrebarea: “Trăim cu adevărat sfârșitul lumii occidentale și
începutul unei epoci noi, orientale?”
15Niall
Ferguson, op.
cit., p. 26.
16Rasselas
este personajul principal al cărții lui Samuel Johnson: The History of
Rasselas: Prince of Abbisinia. Întrebarea în cauză, pusă într-un dialog dintre
Rasselas și filosoful Imlac, este: “Din ce motive (…) sunt europenii atât de
puternici?” Răspunsul filosofului este: “Sunt mai puternici decât noi, Sire,
pentru că sunt mai înțelepți; știința va câștiga în fața ignoranței, așa cum
omul guvernează peste animale.” Ibidem. p. 29.
17Acesta
a realizat un serial pentru BBC intitulat: Civilizația.
18Niall
Ferguson, op.
cit., p. 23.
19Ibidem,
p. 25.
20Comparativ
Neagu Djuvara, în lucrarea sa Civilizații și tipare istorice, consideră apariția
Occidentului drept ca urmare a unei simbioze dintre lumea germanică și modelul
civilizator greco-roman (Neagu Djuvara, op. cit., p. 37.), iar Toynbee înțelege
societatea occidentală drept produsul întâlnirii Bisericii creștine și a
barbarilor de dincolo de limesul Imperiului roman (Arnold J. Toynbee, Studiu
asupra istoriei, sinteză a volumelor I-VI de D. C. Somervell, Editura
Humanitas, București, 1997, p. 27.).
21Niall
Ferguson, op.
cit., p. 260.
22Ibidem,
p. 24.
23Neagu
Djuvara, op. cit., p. 21.
24Fernand
Braudel, Gramatica civilizațiilor, vol. I, Ed. Meridiane, București, 1994, pp.
41-58 .
25Niall
Ferguson, op.
cit., p. 38.
26Ibidem,
p. 60.
27Ibidem,
p. 91.
28Ibidem,
p. 103.
29Ibidem,
pp. 131-132.
30Ibidem,
p. 135.
31Ibidem,
p. 178.
32Asta
cu condiția ca remunerația primită pentru munca sa să îi permită acest lucru.
Surprindem aici un ideal liberal, însă se poate observa cum în majoritatea țărilor
care au importat modelul occidental, bănăstarea mult promisă nu a fost atinsă,
iar acest fapt creează astăzi disensiuni sociale.
33Niall
Ferguson, op.
cit., p. 178.
34Ibidem,
p. 220.
35Ibidem,
p. 262.
36Ibidem,
p. 270.
37Ibidem,
p. 274.
38Ibidem,
p. 269.
39Ibidem,
p. 275.
40Ceea
ce nu aduce în discuție Ferguson,
constă în faptul că lipsa de încredere este dată și de eșecurile repetate ale
politicilor liberale elogiate de autor. Indignații se revoltă și datorită
destrămării unui miraj liberal, acela de a crea bunăstare și locuri de muncă.
Capitalul urmărește profitul, astfel producția este mutată spre zonele în care
“resursa” umană este mai ieftină, crescând astfel rata șomajului în țările
Vestului.
41Ibidem,
pp. 258-261.
42Lucian
Boia, Jocul cu trecutul. Istoria între mit și realitate, Editura Humanitas,
București, 2008, pp. 8-12; Vlad Nistor, “476 anul în care, spre deosebire de ce
spun manualele, nu s-a întâmplat nimic”, în Historia, an X, nr. 104, București,
2010, pp. 56- 58.
43Vlad
Nistor, op. cit., p. 58.
44Lucian
Boia, op. cit., p. 11.
45A
se vedea o pertinentă susținere a ideii de proces care duce la căderea unei civilizații:
Neagu Djuvara, op. cit., pp. 86-89.
46Niall
Ferguson, op.
cit., p. 33.
47Ibidem.
p. 34.
48Ibidem.
p. 32.
49A
se vedea și “primăvara arabă”.
50Francis
Fukuyama, Sfârșitul
istoriei și ultimul om, Editura Paideia, București, 1997.
51Folosim
aici un termen din cartea lui Alvin Toffler, Al Treilea Val, Editura Politică,
București, 1983.
52Problema
“indignaților” fiind aceea a acumulării de capital în păturile celor bogați, și
concomitent, a sărăcirii clasei de jos. A se vedea poziția economistului
Nouriel Roubini în această privință: http://www.gandul.info/news/nouriel-roubini-omul-care-a-prevestit-criza-din-2008-karl-marx-avea-dreptate-capitalismul-se-poate-autodistruge-8610912
(accesat pe 28.01.2011).
53Modelul
social și politic bazat pe rezultatele Revoluției Industriale (familia
nucleară, sistemul învățământului de masă, corporația gigant, sindicatul de
masă, statul național centralizat, guvernământul pseudoreprezentativ), în
conflict cu lumea Revoluției Serviciilor (descentralizarea, regionalismul,
demasificarea învățământului, preocupările ecologice, democrația minorităților).
Alvin Toffler, op. cit., pp. 589-594.
Acest material a fost preluat de pe blogul http://istoriafantomatica.blogspot.ro/ la recomandarea autorului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu