John
Arch Getty & Oleg V. Naumov, The
Road to Terror. Stalin and the Self-Destruction of the Bolsheviks,
1932-1939,
Yale University Press, Hew Haven & London, 1999, 680 p.
Alexandr
Yulevici Tivel, duşman al poporului, a fost împuşcat de către un
pluton de execuţie al poliţiei secrete sovietice, în Moscova,
cândva la începutul lunii martie a anului 1937. Ziua precisă a
morţii sale probabil că nu se va cunoaşte niciodată cu exactitate
– nici măcar familia lui nu a reuşit să o afle, în ciuda
demersurilor întreprinse de-a lungul anilor care au urmat – in
orice caz însă, ne asigură Getty, acea zi nu a fost una în măsură
să zguduie lumea. În definitiv, Alexandr nu a fost decât unul
dintre cei 353.680 de cetăţeni sovietici executaţi în cursul
acelui an, majoritatea fără un proces juridic prealabil, aşadar
fără nicio bază legală – cu excepţia faimosului decret din
1934 care hotăra că OGPU putea aresta şi executa fără proces
orice cetăţean sovietic... Ca jurnalist şi editor de rând, cu
siguranţă nu l-am fi putut întâlni vreodată pe coridoarele
Kremlinului – deşi a fost devotat cauzei partidului încă din
tinereţe; după toate datele, a fost chiar un membru de partid
exemplar. Nici măcar în arhivele PC(b)US numele sau nu prea poate
fi găsit cu uşurinţă, însă tocmai din acest motiv biografia sa
este una reprezentativă pentru această epocă: a fost un „om
sovietic” ca oricare altul, membru de partid din 1918, o persoană
care la un moment dat, dintr-un oarecare motiv – sau poate
dimpotrivă, fără niciun
motiv – a fost arestată, acuzată de „activităţi
contrarevoluţionare”, şi împuşcată fără zăbavă.
Însă
povestea familiei Tivel nu se opreşte aici. Eva, soţia sa, a fost
concediată de la serviciu şi evacuată din locuinţă împreună cu
fiul ei şi al lui Alexandr, pentru culpa de a fi fost soţia unui
duşman al poporului. După ce se mută la mama sa, în mai 1937
aceasta însăşi este evacuată pentru că a adăpostit soţia
duşmanului poporului; drept urmare, cu toţii sunt exilaţi în
Siberia, la Omsk. În octombrie, Eva însăşi este arestată şi
condamnată iniţial la 8 ani de lagăr, apoi la încă 8... Abia în
1953 va fi eliberată, după moartea lui Stalin. Din 1955 începe o
campanie disperată pentru reabilitarea soţului mort, trimiţând
scrisori peste scrisori în toate direcţiile, mai cu seamă
„conducerii partidului”. Abia după ce vor fi trecut peste 20 de
ani de la moartea lui Alexandr, pe 23 mai 1957, Curtea Supremă de
Justiţie a URSS a anulat verdictul din 1937, socotindu-l a fi, în
limbajul buruienos al epocii, „bazat pe materiale dubioase şi
contradictorii” (p. 5). În fapt, verdictul, chiar dacă ar fi
existat vreunul, nu a fost bazat pe nimic.
Povestea
vieţii lui Alexandr Tivel citeşte, la scară, povestea tragică a
marii terori staliniste din anii ’30, un fenomen fără precedent
în istoria radicalismului politic modern, fenomen capabil să
distrugă însuşi primul partid comunist ajuns la putere vreodată.
Acest fenomen constituie obiectul cărţuliei de 680 de pagini a
profesorului american John Archibald Getty, cam prima broşurică din
lume aferentă subiectului terorii staliniste bazată nu pe
speculaţii şi afecte anticomuniste (desigur, manifestate
post-factum!), ci pe studiul riguros şi sistematic al documentelor
aflate în Arhiva Prezidenţială din Federaţia Rusă (fosta arhivă
a Comitetului Central al Partidului Comunist (bolşevic) al Uniunii
Sovietice) – documente care, din fericire, au fost accesibile
cândva în anii ’90. Datorită lui Getty şi a câtorva prieteni
de-ai săi, care în loc să stea fără rost „pe proiecte”
precum anumiţi confraţi sud-est europeni, au preferat să stea (la
masă în tot felul de săli neîncălzite din arhivele moscovite) şi
să copieze documentele emanate de leadership-ul
stalinist mai ceva ca scribii medievali, acum ştim mai mult despre
Stalin şi URSS („bastion al păcii e”, după cum spunea cândva
o vorbă românească) decât ne-am fi putut imagina vreodată. Chiar
mai mult decât îşi imagina Roy Medvedev ori chiar Robert Conquest
în 1967 când a scris clasica sa The
Great Terror.
O lucrare capitală, de neocolit, însă cam depăşită din punctul
de vedere al documentării...
Că
Stalin nu a fost un prost de rând este un fapt unanim recunoscut de
către comunitatea academică internaţională. Însă a fost
esenţială pentru el doctrina politică pe care a propovăduit-o? A
fost el un maniac al puterii? A fost un dictator însetat de sânge,
teroarea fiind singura metodă de guvernare pe care el singur a
putut-o concepe, ceilalţi neavând altă alternativă decât să o
aplice cu conştiinciozitate? Desigur, înainte de toate, Stalin a
fost un criminal şi un suporter al crimelor în masă în primul
rând, şi abia apoi un lider militar glorios sub cârmuirea căruia
URSS a obţinut nu doar victoria în timpul celui de-al doilea război
mondial, ci chiar (anterior anului 1945) nesperatul statut de
superputere mondială. Lucrurile însă nu trebuiesc a fi judecate în
tonuri de alb şi negru, ci, împreună cu autorul, învăţând a
distinge între multiple nuanţe de gri.
Parcurgând
o impresionantă masă de documente provenite din arhiva CC al
PC(b)US – dintre care multe, cu generozitate, le reproduce în
paginile volumului – Getty concluzionează că de fapt însăşi
problema dacă Stalin a crezut sau nu în doctrina comunistă este
una falsă: deşi s-ar părea că, de câteva ori (mai ales în
politica externă), nu
prea,
totuşi, în general, el s-a purtat ca
şi cum
ar crede. Cam cum se aştepta „comunismul”, în anii ’70, de la
vânzătorul din magazinul lui Havel.
A
fost teroarea de masă metoda de guvernare pe care mintea lui Stalin
a conceput-o pentru că, tiran paranoic şi atotputernic fiind, nu
putea gândi o alta? Nu prea... Atât stenogramele şedinţelor
Biroului Politic, dar şi ale şedinţelor mai largi ale CC al PCUS
desfăşurate între anii 1930 şi 1939 demonstrează că niciodată,
la nivelul leadership-ului
partidului, nu a existat o facţiune „moderată” (autentic
leninistă) şi una mai „radicală” (stalinistă/ori
pervertit-leninistă), care să explice alternanţa dintre semnalele
(şi chiar iniţiativele politice) soft
ori hard
pe care partidul le transmitea societăţii. Cam aşa cum nici în
interiorul PMR la începutul anilor ’50 nu a existat o gaşcă
„radicală”, malefică şi antinaţională „moscovită” (Ana
Pauker – Vasile Luca – Teohari Georgescu) situată în raporturi
antagonice cu o aşa-zisă „partidă naţională”, mai bună şi
mai „moderată” (reprezentată de Gh. Gh.-Dej; de (re)văzut
stenograma plenarei CC al PMR din 30 noiembrie – 5 decembrie 1961).
Ca şi în URSS, aproape toţi membrii Biroului Politic aveau
mâinile pătate de sânge.
Teroarea stalinistă nu a fost aşadar nici efectul ori rezultatul
voinţei unui singur om, nici al unei grupări sau „facţiuni”
staliniste radicale – deşi este limpede că aproximativ din 1932
nimeni nu i se mai prea opunea lui Stalin în partid. Teroarea
dezlănţuită de către bolşevici împotriva lor înşişi
(inclusiv, ori mai ales împotriva „vechilor bolşevici”) nu a
fost una premeditată, calculată în prealabil, gândită şi
dorită, izvorâtă din vreo necesitate obiectivă ori ca o
consecinţă a sistemului politic stalinist care atunci era în plină
constituire. Ea nu a fost niciodată efectul paranoiei lui Stalin şi
atât, ci, mai degrabă se originează în însăşi mentalitatea
bolşevică bolnăvicios de suspicioasă, inflexibilă, intolerantă
şi dogmatică. Mentalitate care a fost comună tuturor membrilor
elitei politice a PC(b)US. Cu toate acestea, drumul pe care
„partidul” l-a parcurs spre teroare nu a fost unul drept, ci
extrem de întortocheat, plin de întoarceri, zig-zaguri, opriri,
poticniri, nesiguranţă şi echivoc. Asupra acestui aspect voi mai
reveni, inclusiv cu exemple.
"It's
personal, Sonny, not business!" a
fost titlul iniţial al cărţii pe care profesorul Arch Getty o va
publica în 2013 la Yale University Press. Pentru că, dincolo de
ideologie, de poliţia politică, de teroarea de masă şi aleatorie,
partidul comunist sovietic a reprezentat dintru început şi într-o
foarte mare măsură o imensă reţea de interese, de afinităţi şi
solidarităţi agregate în primul rând pe principii şi legături
de natură personală
– propoziţie care, singură, este în măsură să-i înfurie pe
adepţii „şcolii totalitare” a studiilor sovietice. Nu e cazul
să se supere nimeni. Datorită acestor interese divergente care o
vreme, în anii ’20, s-au putut manifesta în practica politică la
nivelul leadership-ului
partidului & statului sovietic, au fost înlăturaţi şi,
ulterior, executaţi Zinoviev, Kamenev, Yagoda, Buharin, Rîkov,
Kirov, Tomsky, Ejov, şi chiar Beria în decembrie 1953.
În
pofita „unităţii monolitice de granit” pe care partidul încerca
să o proiecteze în societate, în baza unui soi de gentlemens’
agreement pe
care membrii elitei au înţeles să-l facă, totuşi, directivele CC
al PC(b)US sunt, în această perioadă, uimitor de incoerente şi
chiar contradictorii, indiferent de aşa-numitul „discurs oficial”
pe care partidul îl emana (exista oare şi unul neoficial?).
Nu diferenţele ideologice pe care bolşevicii înşiruiţi mai sus
le-au manifestat în raport cu Stalin i-au omorât în primul rând,
ci, mai degrabă, faptul că, cu toţii, ajunseseră la un moment dat
în cariera lor politică să ştie
ori să poată
prea mult, indiferent că se aflau la conducerea organizaţiilor de
partid din cele două capitale Moscova şi Leningrad, ori în vârful
poliţiei politice. Reţelele lor de influenţă se augmentau, ceea
ce putea constitui o primejdie pentru ceilalţi. Iar ceilalţi,
neputând să stea degeaba (pe proiecte), acţionau. Lenin i-a
ajutat, întrucât în bestiarul politic leninist, „fracţionismul”
(a se citi independenţa
de acţiune)
constituia un păcat capital. Totul desfăşurându-se pe fondul
mentalităţii
bolşevice (căreia
autorul îi dedică primul capitol al cărţii): ce putea rezulta? O
tentativă de sinucidere (care din păcate nu a avut loc).
interesant material. parca suna un pic diferit de versiunile cu care ne obisnuieste mass-media autohtona si majoritatea istoricilor si politiologilor autohtoni.
RăspundețiȘtergere