Spre
deosebire de situaţia creată în timpul predecesorului său –
care, în paranteză fie spus, nu a rostit niciodată în public
formule precum „naţiunea română” – elita politică condusă
de N. Ceauşescu a reuşit în mod conştient să sintetizeze o serie
de perspective, angajamente şi politici în sensul valorizării, în
plan discursiv, a ideii de naţiune înţeleasă drept o unitate
politică fundamentală – „naţiunea ca unitate istorică,
departe de a fi depăşită, îşi găseşte condiţiile de
dezvoltare şi afirmare deplină numai în socialism, numai aici îşi
găseşte condiţiile de materializare la întreaga sa capacitate”
proclama una dintre cele mai misterioase personalităţi din istoria
PCR în 1965.1
Anul
următor, vorbind despre anii ilegalităţii partidului cu ocazia
celei de-a 45-a aniversări a fondării sale, N. Ceauşescu critica
orientarea „nejustă” şi „tezele greşite” adoptate de
partid sub influenţa Cominternului în anii ’20 şi ’30, arătând
că, departe de a se dizolva, „naţiunea va continua să constituie
încă multă vreme baza dezvoltării societăţii noastre.”2
Aprecierea dată de N. Ceauşescu rolului/locului naţiunii şi
statului în cadrul orânduirii socialiste se distanţează net în
raport cu viziunea clasică marxist-leninistă asumată de partid
anterior, cu atât mai mult cu cât noul secretar general al
partidului atribuie în cadrul acestui discurs, dar şi al altora
care vor urma, rolul central naţiunii
în progresul istoric românesc, şi nu doar clasei
muncitoare.3
Raportată la ideea enunţată de I.V. Stalin în cadrul celui de-al
XIX-lea congres al PCUS din 5-14 octombrie 1952, când arăta că
„devierea spre naţionalism reflectă încercările burgheziei
naţionale de a surpa orânduirea sovietică şi de a restabili
capitalismul”4,
„contribuţia” ceauşistă reprezintă o întoarcere de 180°.
Noua
aprecierea a naţiunii dezvoltată în ceauşism, diferită de
varianta sa iniţială, strict instrumentată politic şi deci,
implicit, manipulativă, definită de Gh. Dej, este detectabilă în
ceauşismul timpuriu pe două paliere distincte – ideologic şi
politic – trăsătura sa fundamentală fiind reprezentată de
integrarea unor premise ideologice socialiste (marxist-leniniste) cu
altele naţionaliste şi/sau „tradiţionale”, având drept efect
cristalizarea unei forme sui-generis
de naţionalism marxist-leninist ce incorporează evidente elemente
romantice. În linii generale, acestea ar fi coordonatele principale
ale ideologiei denumită „ceauşism”, la care se adaugă un
semnificativ aport de noţiuni elaborate de N. Ceauşescu personal.5
Cinci
elemente esenţiale ale naţionalismului clasic (sau romantic) au
fost decelate6
în naţionalismul ceauşist timpuriu: a)
absenţa ideii de armonie universală, b)
valorizarea accentuată în discursul public a ideii de suveranitate
(independenţă) naţională, c)
identificarea naţiunii române cu naţiunile oprimate, d)
o emfază a unui trecut naţional în care sunt subliniate
evenimentele măreţe şi continuităţile, e)
o viziune a naţiunilor percepute ca fiind diviziunile naturale
fundamentale ale umanităţii. Nu în ultimul rând, o trăsătură
specifică a ceea ce Rogers Brubaker a numit „naţionalismul
naţionalizator” neo-romantic afirmat în perioada interbelică în
Europa Centrală şi Răsăriteană, asumată ulterior de regimul
comunist din România, o reprezintă tendinţa puterii politice de a
defini în termeni etno-culturali naţiunea de bază (sau
naţiunea-miez) a statului şi nu în termenii moderni de cetăţenie.
Naţiunea de bază a ţării (compusă din etnicii
români, iar nu cetăţenii
români) este proclamată ca fiind singura posesoare/conducătoare
legitimă a statului.7
Din
paginile numeroaselor sale discursuri rostite după 1965, apare acum
limpede faptul că N. Ceauşescu şi-a dorit să construiască o
„naţiune socialistă” unitară, deşi sensul exact al formulei
nu a fost explicitat niciodată în epocă. După unii autori, în
timpul regimului Ceauşescu procesul formării naţiunii române
moderne, neîncheiat în perioada interbelică, intră în faza sa
finală.8
Pe de-o parte, moştenirile dezbaterilor culturale interbelice a
ideologiei naţionale au rămas încă puternice până în ceauşism,
şi au găsit un sprijin în gândirea multor intelectuali marcanţi
ai epocii. Pe de altă parte, un „discurs legitimant al
etnicităţii”, specific culturii politice româneşti interbelice,
a fost reactivat şi instrumentat atent de către puterea politică
în epoca Ceauşescu, în scopul atragerii loialităţii populaţiei
faţă de un regim ale cărui obiective fundamentale păreau a fi –
cum panicat a repetat N. Ceauşescu însuşi chiar şi la 22
decembrie 1989 – nu numai construcţia societăţii socialiste, ci
şi apărarea independenţei, suveranităţii şi integrităţii
teritoriale a ţării. Este extrem de dificil de evaluat în ce
măsură naţionalismul exacerbat al anilor ’80, care a inclus
numeroase mituri şi simboluri de origine sau cu caracter fascist
evident, se originează în gândirea personală a lui N. Ceauşescu,
în cea a intelectualilor interbelici recuperaţi de regim, dacă el
provine din interiorul elitei politice – aşa cum unele volume de
memorii publicate după 1989 ne lasă să înţelegem – sau are la
bază ideologia naţională interbelică supravieţuitoare, ulterior
instrumentată în comunism. O combinaţie a ipotezelor de mai sus nu
este nici ea exclusă.
Fără
îndoială, discursul naţional a fost deosebit de puternic afirmat,
din punct de vedere ideologic, în spaţiul public românesc înaintea
celui de-al doilea război mondial. Forţa sa, aşa cum sugerează
Katherine Verdery, a fost atât de mare încât elitele politice
comuniste au devenit în anii ’60 interesate să-l asume şi să-l
insereze în propriul proiect.9
În complementaritate, pe măsura cristalizării ceauşismului ca o
ideologie politică specifică după 1965, o variantă distorsionată
a istoriei naţionale a fost asamblată la nivelele superioare ale
instituţiilor producătoare de discurs istoric, pentru a servi drept
unul dintre ingredientele de bază ale noii strategii de legitimare a
puterii politice. Astfel, tendinţa de a restaura (revitaliza) o
serie de mituri istorice tradiţionale – unitatea poporului,
continuitatea sa în ciuda ostilităţii manifestată în permanenţă
de vecini, cultul strămoşilor eroici – a urmat aproape natural.10
Spre pildă, în cadrul unui discurs public susţinut în oraşul
Cluj la 30 august 1968, N. Ceauşescu a plasat în mod surprinzător
şi pentru prima dată PCR în descendenţa, sau în continuitatea
marilor domnitori medievali Ştefan cel Mare, Mircea cel Bătrân şi
Mihai Viteazul.11
Noua istoriografie dezvoltată în ceauşism avea o nouă sarcină,
asemeni celei din epoca romantică, de a forja identitatea naţională
a românilor.12
Una
dintre caracteristicile esenţiale ale acestei faze a acomodării
elitei politice cu societatea pe baza construirii unui nou discurs
identitar de factură marxist-leninist-naţionalistă, este
reprezentată de strategiile adoptate de partid în vederea cooptării
intelectualităţii sau a implicării sale active în proiectul
politic al partidului-stat, în complementaritate cu politicile de
lărgire a suportului partidului în rândul populaţiei – între
1962 şi 1965 au fost primiţi în partid peste 600.000 de noi
membri, aşadar câte 200.000 anual, mulţi dintre ei provenind din
rândurile „foştilor”. Supuşi unei cenzuri riguroase pe de-o
parte, intelectualii au început din nou, pe de alta, să fie
„curtaţi” de către regim, la fel ca în anii premergători
momentului 1948.13
De
asemenea, a fost pus în evidenţă faptul că perioada integrării
partidului în societate este caracterizată de tendinţele
manifestate de leadership-ul
politic de a anexa
istoria partidului la istoria naţională, sau de a o plasa în
continuitatea ei ca pe o glorioasă finalitate. În acest sens, în
complementaritatea discursului ceauşist timpuriu la care m-am
referit în rândurile de mai sus, o comparaţie a titlurilor
studiilor publicate în revista Institutului de Istorie a Partidului
de pe lângă CC al PMR/PCR în 1958 (anul maximei represiuni din
timpul celei de-a doua „glaciaţiuni”), respectiv 1968 (anul
maximei „liberalizări” din timpul regimului Ceauşescu), tratând
probleme de istorie contemporană a României (mai exact perioada
cuprinsă între cele două războaie mondiale) este cât se poate de
ilustrativă, ea prezentându-se astfel:
„25
de ani de la luptele eroice ale muncitorilor ceferişti şi
petrolişti din 1933”
„Aspecte
ale grevei muncitorilor ceferişti din Iaşi (1933)”
„Greva
muncitorilor din Timişoara din mai-iulie 1924”
„Situaţia
internaţională din ajunul celui de-al cincilea congres al PCR
(1931)”
„Luptele
muncitorilor ceferişti din Cluj (1933)”
„Din
istoria Statutului Partidului Comunist Român”
„Tendinţele
principale ale istoriografiei reacţionare cu privire la Primul
Război Mondial”
„Dictatul
de la Viena – o încălcare brutală a independenţei şi
suveranităţii României”
„Anschlusul
şi consecinţele sale politice pentru continentul european”
„Problemele
economice ale României din ajunul celui de-al doilea război
mondial”
„Criza
dinastică (1927-1930)”
„Antanta
balcanică şi eforturile sale de a asigura securitatea colectivă în
Europa (1934-1936)”
„13
Decembrie 1918 – pagină eroică în lupta muncitorilor din patria
noastră”
Mai
târziu, în timpul fazei finale a ceauşismului – mai exact la
începutul ultimului deceniu comunist – necesitatea scrierii unei
istorii a PCR atât de frecvent subliniată anterior de către
secretarul său general, este abandonată complet pentru a fi anexată
istoriei naţiunii înseşi, cele două istorii devenind dacă nu
consubstanţiale, atunci cel puţin inseparabile. În 1966, N.
Ceauşescu afirma că „PCR este continuatorul luptelor seculare
duse de poporul român pentru neatîrnarea ţării, pentru formarea
naţiunii române şi a statului naţional unitar.”16Mai
târziu, în 1982 acelaşi secretar general se exprima în termeni
mult mai categorici: „trebuie să avem o istorie unitară, în care
istoria poporului român să cuprindă şi istoria mişcării
revoluţionare a clasei muncitoare, a PSDMR şi a PCR. Nu pot exista
două istorii, o istorie a poporului şi o istorie a partidului.
Poporul nostru are o singură istorie.”17
1
,,Cuvântarea tovarăşului Emil Bodnăraş” în
Congresul al IX-lea al Partidului
Comunist Român, Bucureşti, Ed.
Politică, 1965, p. 647.
2
Nicolae Ceauşescu, România
pe drumul desăvârşirii construcţiei socialiste, vol.
1,
Bucureşti, Ed. Politică, 1968, p.
374.
3
Katherine Verdery, Compromis
şi rezistenţă. Cultura română sub Ceauşescu,
Bucureşti, Ed. Humanitas, 1994, p. 99.
4
I.V. Stalin, Cuvântare
rostită la Congresul al XIX-lea al Partidului Comunist al Uniunii
Sovietice, 14 octombrie 1952,
E.P.L.P., Bucureşti, 1952, p. 7.
5
Trond Gilberg, op.
cit., p.
56.
6
Kenneth Jowitt, op.
cit., p.
286; v. şi Raoul Girardet, Naţionalisme
şi
naţiune,
Iaşi, Ed. Institutul European, 2003, p. 32.
7
Rogers Brubaker, Nationalism
Reframed. Nationhood and the National
Question in
the New Europe, Cambridge University
Press, New York, 2009 (9th edition), p.5.
8
Dragoş Petrescu, „Communist Legacies in ’New
Europe’: History, Ethnicity and the Creation of a ’Socialist’
Nation in Romania, 1945-1989” în Conflicted
Memories. Europeanizing Contemporary Histories
(ed. Konrad H. Jarausch, Thomas Lindenberger), Berghahn Books, 2007,
p. 40.
9
Katherine Verdery,
op. cit., p. 77.
10
Trond Gilberg, op.
cit., pp.
51-52.
11
Nicolae Ceauşescu, România
pe drumul desăvârşirii construcţiei socialiste: rapoarte,
cuvântări, articole, ianuarie 1968 – martie 1969,
Bucureşti, Ed. Politică, 1969, p. 478.
12
Dragoş Petrescu, art.
cit., p.
44.
13
Marin Niţescu, Dialectica
puterii.
Eseu
politologic,
Bucureşti, Ed. Humanitas, 1995, p. 375.
14
Analele Institutului de Istorie a Partidului
de pe lângă CC al PMR, anul 4, nr. 1
(ianuarie-februarie) 1958, E.S.P.L., Bucureşti, p. 3.
15
Analele Institutului de Studii Istorice şi
Social-Politice de pe lângă CC al PCR,
anul 14, nr. 1, p. 3.
16
Nicolae Ceauşescu, ,,PCR-continuator al luptei revoluţionare şi
democratice a poporului roman, al tradiţiilor mişcării
muncitoreşti şi socialiste” în România pe drumul
construirii societăţii socialiste multilateral dezvoltate,
vol. 1, Bucureşti, Ed. Politică, 1966, p. 335.
17
Nicolae Ceauşescu, România
pe drumul construirii societăţii socialiste multilateral
dezvoltate, vol. 24, Bucureşti, Ed.
Politică, 1983, p. 67.
superb materialul! felicitari autorului!
RăspundețiȘtergeremultumesc
RăspundețiȘtergerefv
ca Ceausescu si ai lui au reciclat discursul nationalist interbelic -legionar, mai ales - ne-ati aratat. dar pe cand ceva despre nationalistii de azi care recicleaza discursul nationalist ceausist chiar si cand fac pe anticomunistii? SSunt tare curios sa stiu cum vedeti problema asta. Cu respect si cu nerabdare, un cititor infocat al scurtelor si binevenitelor dvs. analize.
RăspundețiȘtergereM. G.